یارانه تشویقی شهریور ماه چقدر شد؟! | یارانه مژدگانی ویژه اربعین برای این خانوار تایید شد!

3

1402/6/6

12:52


یارانه تشویقی شهریور ماه چقدر شد؟! | یارانه مژدگانی ویژه اربعین برای این خانوار تایید شد!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طبق ماه های گذشته یارانه معیشتی بهمن ماه نیز به حساب سرپرستان واریز می شود. یارانه معیشتی این ماه نیز طبق روال قبل به صورت نقدی است. میزان یارانه معیشتی بهمن ماه 400 هزار تومان است. هنوز سایتی برای ثبت نام جدید یارانه معیشتی اعلام نشده است. در ادامه آخرین خبر از یارانه معیشتی را می خوانیم.

یارانه معیشتی

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح تسری طرح کالابرگ الکترونیک تا دهک پنجم گفت: قیمت ۱۱ قلم کالای سبد غذایی اعلامی توسط دولت، بر اساس قیمت آنها در سال ۱۴۰۱ ( ۵۹۳ هزارتومان) متوقف ماند و از این پس هر چقدر تورم شامل این کالاها شود، توسط دولت پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: تعداد دهک‌های تحت پوشش کالابرگ، از ۳ به ۵ دهک حرکت کرد بدین ترتیب این طرح حدود ۴۹ میلیون ایرانی را پوشش می‌دهد.

معاون وزیر رفاه در پاسخ به اینکه مردم چگونه متوجه دهک درآمدی خود شوند ؟ اظهار کرد: برای سرپرستان خانوار دو دهک جدید پیامک ارسال می‌کنیم و دهک آنها را یادآوری می‌کنیم که مثلا شما دهک چهارم و پنجم هستید و چنانچه از سبد کالایی خرید کنید از اعتبار اضافی(۱۲۰ هزار تومان شارژ اضافی) برخوردار می‌شوید.

به گفته وی اگر سرپرستی پیامک دریافت نکرد، می‌تواند با مراجعه به سایت حمایت معیشتی (Hemayat.mcls.gov.ir)، علاوه بر دهک‌درآمدی، اطلاعات خانوار خود را ببیند.

عسگریان با بیان اینکه مشمولان طرح می‌توانند برای بهره‌مندی از شارژ اضافی و دریافت اطلاعات مربوط به آن علاوه بر سایت حمایت معیشتی با نصب اپلیکیشن و برنامه «شما» داده‌های مربوط به اعتبار یارانه، فروشگاه‌های متصل به طرح کالابرگ و اطلاعات دهکی خانوارشان را مشاهده کنند

ادامه داد: یارانه به کارت بانکی سرپرستان خانوارواریز و آنها می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌ها خرید و از اعتبار اضافی یارانه بهره‌مند شوند و لذا لازم نیست جای خاصی مراجعه کننند چرا که فروشگاه‌های مجهز شده‌اند؛ این در حالیست که سرپرست خانوار نه تنها از کارت یارانه بلکه می‌تواند از همه کارتهای بانکی که به نام خودش است نیز استفاده کند چراکه این اعتبار بر اساس «کد ملی» به افراد تخصیص می‌یابد.

وی تاکید کرد: مشمولان این را در نظر بگیرند که اگر از ۱۲۰ هزار تومان شارژ اضافی ماهانه استفاده نکنند این رقم ذخیره نمی‌شود و آن را از دست می‌دهند چرا که شرط بهره‌مندی و آزاد شدن ۱۲۰ هزار تومان، خرید ۲۰۰ هزار تومان از کل اعتبار یارانه است.

یارانه معیشتی

وی ضمن اشاره به اتصال ۱۱۱ هزار فروشگاه به طرح کالا برگ الکترونیک اعلام کرد: درصددیم تعاونی‌های شهری و روستایی و بالاخص اکثر تعاونیهای روستایی و محروم را نیز تا پایان هفته به این طرح متصل و تجهیز می‌کنیم. در حال حاضر دسترسی به فروشگاه‌ها در ایران به کمتر از ۳۰۰ متر رسیده و اگر تعاونیهای روستایی نیز وصل شوند این فاصله به زیر ۲۵۰ متر می‌رسد که کاربران با استفاده از برنامه «شما» می‌توانند پنجره مربوط به فروشگاه‌ها را کلیک و نزدیک‌ترین فروشگاه را پیدا کنند.

عسگریان همچنین تاکید کرد: کاربران با نصب برنامه «شما» میزان اعتبار را هم می‌توانند ببینند؛ حال ممکن است کسی تلفن هوشمند نداشته باشند که با کد دستوری # ۱۴۶۳*۵۰۰ * چند فرمان کد خرید و میزان اعتبار را به آنها نشان می‌دهد.

وی در خصوص نحوه اعتراضات مردم به دریافت یارانه نیز گفت: برای اعتراض اگر فردی به سایت حمایت دسترسی نداشت، می‌تواند از برنامه شما هم استفاده کند اما در غیر اینصورت حتما باید به ادارات ما در استانها و شهرستانها مراجعه کنند. در مورد دریافت یارانه هم به سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه کنند.

معاون وزیر رفاه درباره ملاک‌ها و شاخص‌های دهک‌بندی خانوارها گفت: شاخص‌های در نظر گرفته شده متعدد است به طوریکه آنها را با اتصال به داده‌های سایر دستگاه‌های دریافت می‌کنیم و توسط هوش مصنوعی تحلیل می‌شود و سپس در جامعه ایرانی تقسیم و جایگاه افراد بنابر «وسع» مشخص می‌شود لذا پایگاه رفاه ایرانیان وسع خانوار را نشان می‌دهد نه استحقاق سنجی را؛ مثلا اگرفردی تحت پوشش دستگاه حمایتی همچون کمیته امداد است وسع فرد مشخص شده اما بعضا می‌بینیم برخی مددجویان این نهادها در دهک‌های نهم و دهم هستند چون ما وسع آنها را مشخص کرده‌ایم اما کمیته امداد باید استحقاق‌سنجی کند، مثلا می‌بیند در این خانوار یک بیمار و یا معلول وجود دارد که ظاهر امر نشان از وضع خوب خانوار دارد اما این بیماری باعث پایین آمدن دهک می‌شود که این هم بستگی به استحقاق سنجی دستگاه‌هایی همچون بهزیستی و کمیته امداد و ... دارد.سلام نو

وی درباره اینکه آیا «مسکن» و «خودرو» جزو شاخص‌های دهک‌بندی محاسبه می‌شود یا خیر اینگونه توضیح داد: ارزش خودرو در وسع سنجی و دهک‌بندی خانوارها محاسبه می‌شود. اینکه خانوار چند نفری است، ازدواج می‌کنند یا خیر، موالید، اموال و دارائی، تراکنش‌های بانکی فرد اعم از ساتنا، پایا و وام‌های دریافتی، سود بانکی و ... همه ملاک و محاسبه می‌شود اما مسکن با نسبتی رعایت می‌شود و هر کدام از اینها تحلیل می‌شود که میزان تاثیرشان در کلیت وسع فرد چقدر است. داشتن خودرو در وسع فرد به‌دقت لحاظ می‌شود. یا ممکن است کسی به صورت قراردادی مسکن را معامله کرده باشد که داده‌های این دیر بدست ما برسد (پایگاه رفاه ایرانیان) و حتی یکسال وقفه داشته باشد که اینجا ضریب مسکن با ضریبی که اثر زیادی ندارد، در وسع نهایی مشخص می‌شود؛ اگر اطلاعات مسکن به ما برسد در دهک‌بندی هم دقیق لحاظ می‌شود اما سازمان ثبت اسناد تنها یکسری از اسنادش تک برگی است، لذا آنچه به ما می‌رسد را لحاظ می‌کنیم.

وی با بیان اینکه با اعمال داده‌ها و اطلاعات جدید از وسع سنجی و استحقاق خانوارها در سایت حمایت در آینده، دهک‌ها بر اساس «نفر» چیده می‌شود ادامه داد: بدین ترتیب دیگر دهک‌خا بر اساس خانوار اعلام نمی‌شود بلکه بر حسب نفرات خواهد بود و این اختلاف خانوارها دیگر بوجود نخواهد آمد.

عسگریان افزود: یکی از اصلی‌ترین برنامه های ما تبدیل دهک به «صدک» است چرا که فاصله دهک ها از نظر معیشتی خیلی زیاد نیست و حد مرز دهک سوم و چهار بسیار به هم نزدیک است و آن موقع مثلا می‌گوییم صدک اول تا صدم که البته در ۱۰ دهک جای می گیرند و دسته بندی می شوند.

و با بیان اینکه ۱۸ درصد وسایل نقلیه کشور برای سه دهک پایینی جامعه است لذا بین صدک ها می‌تواند فاصله معناداری وجود داشته باشد اظهار کرد: اینکه چه زمانی دهک ها تبدیل به صدک می‌شوند باید گفت که طبق قانون باید هر ۶ ماه یکبار دهک‌ها را بررسی کنیم و داده‌ها را به روز کنیم.

معاون وزیر رفاه در پایان گفت: مردم به سایت حمایت معیشتی مراجعه کنند چرا که برخی داده‌ها قدیمی و کهنه و برای سال ۱۴۰۱ هستند چون داده‌های جدید را هنوز اعمال نکرده‌ایم اما آمارهای ۱۴۰۲ تجمیع و آماده‌اند اما برای اعمال شدن نیازمند یک همگرایی و دستور کلی هستیم تا جا به جایی دهکها اتفاق افتد اما مردم بدانند اگر این جا به جایی دهک‌ها رخ داد، کاملا عادلانه است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو