صیانت از بناهای تاریخی لازمه رونق گردشگری است

منبع: همگردی

3

1402/6/6

16:36


ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، صیانت از بناهای تاریخی لازمه رونق گردشگری است.

ولی جهانی در جلسه شورای اداری میراث استان که همزمان با پنجمین روز از هفته دولت با عنوان «دولت مردم؛ عدالت، شفافیت و مبارزه با فساد» در سالن جلسات این اداره برگزار شد، ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: هفته دولت فرصتی است که مدیران باید به درستی دستاوردها، عملکرد و اقدامات خود را برای مردم تبیین کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان افزود: هم اکنون 500 میلیارد ریال اعتبار به مناسبت هفته دولت و به منظور حفظ و احیای بناهای تاریخی فاخر استان گیلان صرف شده یا در حال هزینه (سرمایه) شدن است.

جهانی گفت: هویت ملی هر کشوری موجبات فخر و مباهات آن ملت است و به همین منظور حفظ، احیاء و بهره برداری بهینه بناهای تاریخی از اولویت های دولت سیزدهم می باشد.

وی با اشاره به فعالیت کارگاه های مختلف مرمت از آثار تاریخی در سراسر استان بیان کرد: در حال حاضر با اعتباری بالغ بر 500 میلیارد ریال، ساماندهی 38 بنای تاریخی گیلان توسط بخش های دولتی، عمومی و خصوصی آغاز شده و این امر با نظارت کارشناسان فنی اداره کل همچنان ادامه دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان ادامه داد: بازسازی مشارکتی چند بنا در شهرک تاریخی ماسوله، تعریف کاربری مناسب به تعدادی دیگر از ساختمان ها همچون خانه های شیرازی، خسرو آبادی، اشکوری، زری دوست و غیره اقدامات قابل اعتنا بوده که آنها نیز مراحل پایانی خویش را سپری می کند.

جهانی بیان کرد: اگر چه تحریم های ظالمانه محدودیت هایی را برای کشور ایجاد کرده اما خوشبختانه با اقدامات انقلابی و فرهنگی به هنگام دولت مردمی ایران قوی تنگناها در حوزه میراث فرهنگی کمتر احساس شده به گونه ای که علاوه بر اعتبارات دولتی با برنامه ریزی بخش های خصوصی، خیرین و مالکان بناها به سرمایه گذاری در این حوزه علاقمند شده و اقدامات بسیار خوبی در حال انجام است.

وی گفت: با فرصت پیش رو و نگاه ویژه به حوزه میراث فرهنگی امید است تا حدود زیادی بافتها و بناهای تاریخی استان ساماندهی شده و به بهره برداری برسد.

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان یکی از راههای برون رفت از چالش های اقتصادی پیش رو را توجه ویژه به صنعت گردشگری دانست و افزود: صیانت از بناهای تاریخی لازمه رونق گردشگری است و در این راستا سیاست اداره کل ذیل سیاست کلان وزارتخانه تعریف شده و به همان میزان از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است.

جهانی با اشاره به مرمت بناهای تاریخی موزه میراث روستایی، شهرک تاریخی ماسوله، قلعه رودخان، مدرسه فروغ، کاخ دادگستری شهر بندر انزلی، میل راهنمای روستای امام، خانه عضدی، خانه قدیری، خانه محصصی، خانه نصرتیان، هتل ایران و ده ها ساختمان تاریخی دیگر ابراز امیدواری کرد، همچون دو سال گذشته با اختصاص اعتبار لازم و مرمت به هنگام آثار بتوان امانت گذشتگان را سالم به آیندگان سپرد.

صیانت از بناهای تاریخی لازمه رونق گردشگری است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو