خوش خبری فقط برای بازنشستگان: افزایش حقوق ها بازنشستگان تا سقف 12 تومن | افزایش حقوق با توجه به تورم

3

1402/6/7

10:42


خوش خبری فقط برای بازنشستگان: افزایش حقوق ها بازنشستگان تا سقف 12 تومن | افزایش حقوق با توجه به تورم

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

محمد اسدی؛ رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار کرد: حدود 4 میلیون و 600 هزار بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی داریم که حقوق آن‌ها از سازمان دریافت می‌شود. 360 کانون استانی و شهرستانی داریم و 3 هزار نفر هیئت‌مدیره‌های کانون هستند. پیگیری امور مشکلات بازنشستگان صندوق و قوانین و خدماتی و رفاهی از مهمترین وظیفه ماست.

بهترین فرصت | با 50% تخفیف اشتراک مناقصات مزایدات را فعال کنید!

تبلیغ

بهترین فرصت | با 50% تخفیف اشتراک مناقصات مزایدات را فعال کنید!

با تخفیف بخر

yn-ad

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: ماده 96 تامین اجتماعی به صراحت می‌گوید تامین اجتماعی مکلف است حداقل سالی یک‌بار حقوق بازنشستگان برابر تورم و معیشت افزایش دهد و این باید از سوی هیئت وزیران تصویب شود؛ البته بعضا شاهد برخی مشکلات در این حوزه هستیم.

 

 آنچه دیگران می خوانند

خبر خوش روز سه شنبه برای بازنشستگان تامین اجتماعی | حقوق بازنشستگان 3 میلیون تومانی زیاد شد | واریز 2 برابری مطالبات همسان سازی حقوق بازنشستگان

یارانه بگیران متقاضی وام بدون سود بشتابند | 4 وام فوری دولتی با شرایط آسان و اقساط بلند مدت آماده پرداخت به مردم ایران + شرایط

فال روزانه| فال امروز خود را بخوانید|سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۴۰۲

جزئیات مهم از وام یارانه|تعیین تکلیف یارا کارت و وام 10 میلیونی

واردات خودرو جذاب شد|هر کد ملی می‌تواند یک خودرو وارد کند،شرایط

اسدی یکی از مسائل و مشکلات بازنشستگان را درمان دانست و عنوان کرد: در درمان بازنشستگان ماده 54 تامین اجتماعی به صراحت می‌گوید صفر تا صد هزینه بیمه‌شدگان در بخش درمان باید از سوی سازمان پرداخت شود.

 

وی با اشاره به قرارداد بیمه‌های تکمیلی بازنشستگان افزود: قرارداد با آتیه‌سازان حافظ تا آبان ماه 1402 است و تمام می‌شود.

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: تامین اجتماعی سرمایه کارگران و بین‌النسلی است و هیچ کسی نباید به سرمایه دست درازی کند اما می‌بینیم دخالت‌هایی از سوی دولت نیز صورت می‌گیرد.

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی تصریح کرد: هر دستی که بخواهد در داخل جیب بیت‌المال تامین اجتماعی برود، قطعا باید منتظر برخورد و واکنش جامعه بازنشستگان تامین اجتماعی باشد.

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

yektanet-logo-signپیشنهاد توسط

بهترین فرصت | با 50% تخفیف اشتراک مناقصات مزایدات را فعال کنید!

 

حاشیه سودهای میلیاردی شرکت در مناقصات VIP با اشتراکات راهکار

 

اگر دنبال سرمایه‌گذاری هستی، توی این نظرسنجی شرکت کن و «جایزه ببر»

 

اگر قصد سرمایه‌گذاری داری، حتما این نظرسنجی رو پر کن! «همراه با جایزه»

 

با 26 میلیون در هتل بین المللی ۵ ستاره سرمایه گذاری کن

اسدی درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: برای آنکه متوسط‌بگیران فاصله خود را در زمان برقراری مستمری با حداقل‌بگیران حفظ کنند، متناسب‌سازی انجام می‌شود که 75 درصد آن برای سال 1399 و 1400 پرداخت شد و 25 درصد آن مانده که در احکام بازنشستگان نیز آمده اما پرداخت نشده است. ما در حال تعامل با مجلس هستیم تا دولت مکلف شود حقوق بازنشستگان را به اندازه تورم افزایش دهد تا هرساله نیازمند متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نباشیم.

وی در رابطه با موارد تحت پوشش اقلام‌ دارویی در بیمه‌های پایه اظهار کرد: 400 قلم دارو در سال جاری از پوشش بیمه‌های پایه خارج شده است. داروهایی که از شمول لیست‌های تحت پوشش بیمه خارج شده، مثل ویتامین و مسکن‌ها بقای بازنشسته را تضمین می‌کند و بازنشسته بدون این داروها نمی‌تواند زنده بماند و سرپا باشد و این داروها تنها برای جوانان جنبه غیرضروری دارد اما از لیست‌ها حذف شده است. از زمانی که نسخه‌ها الکترونیکی شده، مستنداتی نیز نزد بازنشستگان وجود ندارد تا بازنشسته شکایت کند و بگوید از من مبلغی بابت دارو اخذ شده است. ما مکتوب به شورای عالی بیمه نامه زده‌ایم و گفته‌ایم باید بررسی شود که چند درصد داروهای خارج شده از پوشش برای بازنشستگان با نظر پزشکان ضروری است. متاسفانه شفاف‌سازی در حوزه دارویی وجود ندارد. ما در شورای عالی بیمه نماینده نداریم و خود شرکت‌های بیمه و دولت در آن حضور یافته و پاسخگو نیستند.

دریافت حکم همسان سازی بازنشستگان کشوری از طریق سایت اختصاصی بازنشستگان سایت صبا به نشانی و ادرس الکترونیکی https://eservices.cspf.ir/ قابل دریافت و مشاهده است. بازنشستگان عزیز برای دریافت حکم همسان سازی بازنشستگان کشوری باید به سایت صندوق بازنشستگی کشور به نام صبا مراجعه کنند و نسبت به آخرین وضعیت حکم حقوقی، فیش حقوقی و ثبت نام و دریافت وام اقدام کنند.

دریافت حکم همسان سازی بازنشستگان کشوری

برای دریافت حکم همسان سازی حقوق بازنشستگان باید به سایت https://services.sabasrm.ir/Hokm/ مراجعه کنید.

حقوق بازنشستگان کشوری سال ۱۴۰۲، به میزان ۲۰ درصد، نسبت به آخرین حکم حقوق سال قبل، افزایش خواهد داشت و بنابراین احکام جدید بازنشستگان کشوری ۱۴۰۲ متناسب با این مبلغ افزایش حقوق، اصلاح گردیده و از طریق سامانه احکام جدید بازنشستگان کشوری سایت صندوق بازنشستگی کشوری قابل دریافت می باشد.

با توجه به اینکه نرخ تورم در کشور ما سرعت فزاینده ای را داشته و هر ساله شاهد افزایش قیمت ها در بخش های مختلف اقتصادی کشور می باشیم، نهادهای حمایت کننده کارمندان و کاگران نیز سعی بر این داشته تا با جلب موافقت دولت و مجلس، حقوق این گروه ها را نیز تا حد امکان ، ماتناسب با نرخ تورم افزایش داده تا این افراد برای تامین معاش خود و خانواده شان دچار مشکل نشوند.

سازمان بیمه ‌ای مربوط به بازنشستگان کشوری، صندوق بازنشستگی کشوری بوده که با دارا بودن شخصیت حقوقی مستقل از زیر مجموعه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و مسئولیت اداره امور بازنشستگان کشوری را بر عهده دارد. صندوق بازنشستگی کشوری هر ساله با توجه به تصمیم دولت و مصوبه مجلس، افزایش حقوق بازنشستگی بازنشستگان کشوری را اجرایی نموده و منابع لازم برای پرداخت آن را می نماید.

افزایش حقوق بازنشستگان کشوری، هر ساله در حکم حقوق بازنشستگان کشوری منعکس گردیده و از طریق صندوق بازنشستگی کشوری به اطلاع آن ها می رسد. بر اساس اطلاعیه صندوق بازنشستگی کشوری، حقوق بازنشستگان کشوری سال ۱۴۰۲، به میزان ۲۰ درصد نسبت به آخرین حکم حقوق سال هزار و چهارصد و یک، افزایش خواهد داشت و بنابراین احکام جدید بازنشستگان کشوری ۱۴۰۲، متناسب با این مبلغ افزایش حقوق اصلاح گردیده و در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت.

در سال های گذشته، بازنشستگان کشوری، در ابتدای سال و پس از تصویب و اعمال افزایش حقوق بازنشستگی باید برای اطلاع از احکام جدید بازنشستگان کشوری حضورا به صندق بازنشستگی کشوری مراجعه نموده و احکام جدید بازنشستگی خود را دریافت می نمودند که فرآیندی وقت گیر و هزینه بر بود.

به همین دلیل، همراستا با گسترش مفهوم دولت الکترونیک و غیر حضوری شدن خدمات دولتی، صندوق بازنشستگی کشوری نیز اقدام به تاسیس سامانه ای نموده است که بازنشستگان کشوری می توانند در ابتدای هر سال، با مراجعه به آن برای دریافت احکام جدید بازنشستگان کشوری اقدام نمایند.

سامانه احکام جدید بازنشستگان کشوری ۱۴۰۲ همچون سال های گذشته سایت صندوق بازنشستگی کشوری به آدرس cspf.ir بوده که بازنشستگان کشوری می توانند با مراجعه به آن و بی آنکه نیاز به مراجعه حضوری باشد، از طریق بخش (درگاه خدمات الکترونیکی) برای دریافت احکام جدید بازنشستگان کشوری ۱۴۰۲ و اطلاع از میزان افزایش حقوق بازنشستگی خود اقدام نمایند.

صندوق بازنشستگی کشوری با استقرار دولت سیزدهم با موضوع فراهم کردن زمینه‌های رفاهی و معیشتی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را دنبال کرد، موضوعی که خواسته و مطالبه به حق همه افراد بازنشسته تحت پوشش این صندوق با جامعه آماری یک میلیون و ۶۳۹ هزار نفری است.

 صندوق بازنشستگی کشوری در زمان فعالیت در این دولت مردمی، اقدامات مهمی همچون موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، توجه به حوزه درمان و معیشت افراد تحت پوشش،‌ انجام اقداماتی برای حوزه مسکن، رفاه و فرهنگی، افزایش سقف خدمات بیمه تکمیلی با بیمه جدید و اختیاری، افزایش سقف تسهیلات ضروری بازنشستگان به ۳۰ میلیون تومان و رشد ۲ برابری آن و پرداخت تسهیلات ویژه ازدواج فرزندان و طرح حمپاد برای پایان‌نامه‌های دانشگاهی را در دستور کار خود قرار داده و بخشی از آنها تاکنون اجرایی شده است.

 جزییات افزایش 27 درصدی حقوق بازنشستگان

وزیر کار مدعی شده کارگران بروند خودشان با کارفرما چانه‌زنی کنند؛ خب فرض بگیریم کارگران اصلاً توان چانه‌زنی هم دارند (که البته ندارند)، بازنشستگان چه کنند؛ چطور باید مستمری حداقلی خود را افزایش دهند، کجا بروند و با که چانه‌زنی کنند؟

ترمیم مستمری بازنشستگان، بسته به تصمیم‌گیری برای دستمزد کارگران شاغل است و با اظهارات اخیر وزیر کار، به نظر می‌آید، امیدی به ترمیم حقوق‌ها نیست، نه مزد زیاد خواهد شد و نه مستمری.

بیست و یکم مرداد، صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه هیچ برنامه‌ای برای ترمیم مزد در دستور کار نیست، برای افزایش حقوق کارگران یک راه حل بدیع ارائه داد و گفت: «عدد و رقم دستمزد برای حداقل‌بگیرها است، کارگران می‌توانند از قدرت چانه‌زنی استفاده کنند و حقوق بیشتری دریافت کنند».

کارگرانی که قدرت چانه‌زنی و تشکل مستقل و البته قرارداد دائم کار ندارند، چطور قرار است برای افزایش حقوق خود چانه‌زنی کنند؟ اما گذشته از این، تکلیف بازنشستگان کارگری که درست یا نادرست افزایش حقوق‌شان به افزایش مزد کارگران گره خورده چه می‌شود؟ آن‌ها با چه کسی چانه‌زنی کنند، با سازمان عریض و طویل تامین اجتماعی!

سبد خرید بازنشستگان خالی‌ست و با مستمری ماهانه فقط یک هفته می‌شود زندگی کرد؛ بازنشستگانِ حداقل‌بگیر کارگری بارها این مطلب را تکرار کرده‌اند؛ اما نه تامین اجتماعی و نه وزیر کار، پاسخ روشنی برای این انتقادات ندارند.

علی اکبر عیوضی (دبیر کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران) در این رابطه می‌گوید: امسال وضعیت معیشتی بازنشستگان تامین اجتماعی، آنطور که انتظار داشتیم، بهبود نیافت؛ در شورایعالی کار قول داده بودند تورم را کنترل می‌کنند تا با افزایش ناچیز مزد و مستمری که مصوب شده، بازنشستگان بتوانند امور زندگی را بگذرند، اما به این قول پایبند نماندند.

او اضافه کرد: امسال ماده ۴۱ قانون کار اجرا نشد و به تبع آن، مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی نیز به محاق فراموشی افتاد و جامه‌ی عمل نپوشید. متاسفانه «بهبود معیشت» و «کنترل تورم» وعده و وعیدهایی بود که بارها مطرح شد، ولی نشانه‌ای از تحقق این وعده‌ها نشد.

«تورم کنترل می‌شود»، وعده‌ای بود که در مذاکرات مزدی ۱۴۰۲ و قبل از آن بارها تکرار شد؛ عیوضی می‌گوید: این وعده نه تنها محقق نشد بلکه تورم همچنان به پیش تاخت؛ هنوز نرخ‌های بالای تورم در اقتصاد ما ادامه دارد؛ هر ماه تورم ماهانه داریم یعنی هر ماه همه چیز به نسبت ماه قبل بازهم گران می‌شود.

این فعال صنفی بازنشستگان با بیان اینکه «امروز بازنشستگان در وضعیت معیشتی خوبی به سر نمی‌برند» می‌گوید: ما انتظاراتی از دولت داشتیم که برآورده نشد؛ متاسفانه اعتماد بازنشستگان به عملکرد دولت و وزیر کار سلب شده است؛ مساله فقط دولت نیست، مجلس هم کاری برای بهبود معیشت بازنشستگان نکرده است.

او می‌افزاید: وقتی می‌گوییم «تورم»، منظورمان اقلام لوکس و تجملی نیست منظور فقط اقلام خوراکی و مایحتاج روزانه‌ی زندگی‌ست؛ بازنشستگان مدتهاست دیگر به دنبال خرید اقلام لوکس نیستند، در تامین همان خوراکی‌های روزانه درمانده‌اند. در یکسال گذشته، کالاهایی داشته‌ایم که بیش از صد درصد گران شده‌اند مثل گوشت و مرغ و لپه و لبنیات و سایر اقلام.

افزایش 2 برابری همسان سازی حقوق این بازنشستگان آغاز شد

ترکی گفت: از سال ۱۳۸۶ و در دولت وقت قانون متناسب سازی حقوق بازنشستگان مصوب شد تا براساس آن، نیازهای معیشتی بازنشستگان تامین شود ولی اجرا نشد.

نعمت الله ترکی(مدیرعامل صندوق بازنشستگان کشوری) در آیین افتتاح خانه امید بازنشستگان کشوری سقز، بر اصلاح نظام بیمه‌ای تاکید و اظهار کرد: اولویت ما در کشور، تامین معیشت، حقوق و مستمری بازنشستگان است.

وی یادآور شد: از سال ۱۳۸۶ و در دولت وقت قانون متناسب سازی حقوق بازنشستگان مصوب شد تا براساس آن، نیازهای معیشتی بازنشستگان تامین شود ولی اجرا نشد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه ۹۰ هزار میلیارد ریال نیز برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان اختصاص یافته است، ادامه داد: در دولت قبل قرار شده بود این بودجه از محل فروش سهام آلومینیم جنوب تامین شود که این اتفاق نیفتاد.

ترکی تاکید کرد: تلاش ما این است این بودجه را قبل از نیمه اول سال جاری به صورت فروش سهام در بورس یا خارج از بورس تامین کنیم.

وی از کمیسیون تلفیق مجلس خواست قانون همسان سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان را مصوب کند و افزود: با توجه به اینکه نظام بیمه ای مناسبی برای خدمت به بازنشستگان نداریم، تلاش ما این است سال آینده زیرساخت ها را برای واگذاری تمام امور بیمه‌ای به یکی از شرکت های بیمه ای فراهم کنیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری یادآور شد: کار رتبه بندی ۶۳ هزار نفر در حال انجام است و پرداخت حق مناطق جنگی نیز در ۶ استان کشور تا قبل از شهریور نهایی می شود.

استاندار کردستان نیز در این مراسم از اختصاص زمینی به مساحت ۳ هزار مترمربع برای ساخت مجتمع فرهنگی، ورزشی و تفریحی بازنشستگان استان در راستای مشارکت اجتماعی و توسعه فعالیت‌های جامعه محور خبر داد و گفت: با تمام توان در تلاشیم فضای مناسبی برای جامعه ارزشمند بازنشستگان فهیم فراهم شود.

«اسماعیل زارعی کوشا»، جامعه بازنشستگان را گنجینه‌های ارزشمند و در عین حال با تجربه‌ترین افراد هر جامعه‌ای برشمرد.

وی با اشاره به اینکه بازنشستگان دارای تجربیات ارزنده‌ای هستند که در دوران خدمت خود اندوخته‌اند، خطاب به مدیران اجرایی اظهار داشت: از این دانش ارزشمند در زمینه اصلاح و بهبود شرایط خدمت رسانی بهتر به مردم استفاده کنند.

زارعی کوشا راه‌اندازی خانه امید بازنشستگان را اقدامی شایسته در راستای تکریم این قشر عنوان کرد و افزود: بازنشستگان معدنی از تجربه، علم  و دانش هستند که این تجارب گرانبها به قیمت عمر و آسایش آنها حاصل شده است، لذا باید از این ظرفیت ارزشمند در بخش‌های مختلف بهره‌مند شد.

وی از مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، مدیر این صندوق در استان کردستان و مجموعه کسانی که در ثمر نشستن این مکان تلاش کرده‌اند قدردانی کرد و گفت: پیگیری مطالبات این قشر ارزشمند و تلاش در راستای حل مشکلات آنان رسالت خطیر ما و مدیران اجرایی است.

زارعی کوشا با ابراز خرسندی از افتتاح خانه امید بازنشستگان درسقز ، تصریح کرد: خانه امید متناسب با نیازهای بازنشستگان به بخش‌های مختلفی مجهز شده است.

 

استاندار کردستان بیان کرد: حداکثر تلاش خود را برای تامین زمین مناسب جهت ساخت مجتمع فرهنگی آموزشی و ورزشی و تامین مسکن بازنشستگان در قالب نهضت مسکن ملی بکار خواهیم گرفت.


 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو