آخرین اخبار رئیسی از وضعیت یارانه را بخوانید | بلاخره کالابرگ الکترونیکی جایگزین می شود؟ | افزایش شارژ مجدد یارانه نقدی شهریور ماه!!

3

1402/6/7

13:50


آخرین اخبار رئیسی از وضعیت یارانه را بخوانید | بلاخره کالابرگ الکترونیکی جایگزین می شود؟ | افزایش شارژ مجدد یارانه نقدی شهریور ماه!!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

علیرضا عسگریان امروز در برنامه گفت‌وگوی ویژه ساعت 14 در مورد مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی و پیوستن دو دهک چهارم و پنجم درآمدی به کالابرگ الکترونیکی گفت: تا کنون سه دهک کم درآمد جامعه مشمول کالابرگ بودند و از روز گذشته دهک‌های چهارم و پنجم درآمدی هم مشمول کالابرگ الکترونیکی شده‌اند.

وی گفت: 11 قلم کالا شامل شیر، پنیر، ماست، تخم‌مرغ، مرغ، حبوبات،‌روغن، گوشت منجمد گوساله، ماکارونی، برنج و قند و شکر که با برنامه دولت قیمت آنها بر مبنای سال 1401 محاسبه و متوقف مانده است و اگر کسی همه این اقلام را به میزان مورد نظر خریداری کند هزینه آن بر اساس نرخ‌های سال گذشته 593 هزار تومان است اما هر چه تورم به این کالاها برخورد کند دولت آن را جبران می‌کند و برای دارندگان کالابرگ الکترونیک قیمت آن بر اساس سال گذشته محاسبه می‌شود.

یارانه نقدی

وی گفت:تعداد دهک‌های مشمول کالابرگ الکترونیک جدید از سه به 5 دهک افزایش یافته یعنی 50 درصد جامعه به میزان حدود 49 میلیون نفر را پوشش می‌دهد.

معاون امور رفاهی و زیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد اینکه برخی مردم سوال می‌کنند از کجا بفهمند در کدام دهک درآمدی قرار دارند و آیا مشمول کالابرگ حمایتی می‌شوند گفت: اولا برای سرپرستان خانوار پیامکی می‌فرستیم که شما در چه دهکی قرار دارید و مشمول کالابرگ می‌شوید و همچنین از طریق سایت حمایت به نشانی حمایت می‌توانند دهک‌بندی خود را شناسایی کنند و بخشی از اطلاعات خانوار خود را ببینند غیر از این برنامه کاربردی شبکه ملی اعتبار «شما» میزان اعتبار یارانه‌ای کالابرگ را به متقاضیان اعلام می‌کند و سایت حمایت هم برای دهک‌بندی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: سرپرست خانوار با هر کدام از کارت‌های بانکی خود می‌تواند به فروشگاه‌های مدنظر کالابرگ الکترونیکی مراجعه کند و اگر از 11 قلم کالای مدنظر خریداری کند قیمت پایه سال 1401 از کارت بانکی او کسر می‌شود و اگر به میزان 200 هزار تومان از اعتبار یارانه‌ای خود را استفاده کند 120 هزار تومان شارژ اضافی برایش در نظر گرفته می‌شود که این 120 هزار تومان هم باید ظرف یک ماه صرف خرید 11 قلم کالای معیشتی شود.

وی تأکید کرد: مردم قرار نیست به جایی مراجعه کنند بلکه فروشگاه‌هایی که به کارتخوان کالابرگ تجهیز شده‌اند مراجعه می‌کنند و حتی لازم نیست همان کارتی که یارانه معیشتی به آن واریز می‌شود از آن استفاده شود چون برای خرید و قیمت پایه از هر کارتی می‌توانند استفاده کنند و اعتبار یارانه‌ای آنها هم بر اساس کدملی سرپرست خانوار استفاده می‌شود و به محض اینکه به میزان 200 هزار تومان از 11 قلم کالا خرید کند 120 هزار تومان اعتبار مازاد برایش شارژ می‌شود که باید ظرف یک ماه از آن خریداری کند.

عسگریان همچنین گفت:‌در حال حاضر تعداد پایانه‌ها و ترمینال‌های فروشگاهی به 122 هزار مورد رسیده، اما تعداد فروشگاه‌ها به 111 فروشگاه رسیده است و فاصله هر نفر با فروشگاه‌های کالابرگ در سراسر کشور 300 متر شده است.

یارانه نقدی

معاون امور رفاهی و زیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در نظر داریم تا آخر هفته اکثر شرکت‌های تعاونی روستایی را به کارتخوان‌های کالابرگ تجهیز کنیم که در آن صورت اگر 90 درصد فروشگاه‌های تعاونی روستایی در روستاها تجهیز شود فاصله هر فرد با اولین فروشگاه‌ میانگین به 250 متر کاهش خواهد یافت.

وی گفت: اگر کسی به میزان 200 هزار تومان از یارانه خود برای این 11 قلم استفاده کند 120 هزار تومان شارژ اضافه برایش واریز می‌شود که باید ظرف یک ماه آن را استفاده کند وگرنه این شارژ باطل می‌شود و از ماه بعد دوباره باید به میزان 200 هزار تومان از 11 قلم کالای مدنظر خریداری کند تا 120 هزار تومان شارژ اضافه برایش واریز شود.

وی گفت: مردم با نصب برنامه کاربردی «شما» می‌توانند اطلاعات فروشگاه‌ها و سوالات متعددی که دارند در آنجا دریافت کنند و همچنین میزان اعتبار کالابرگ خود را ببینند و اگر کسی تلفن هوشمند نداشت از طریق کددستوری #1463*500* هم می‌توانند کد خرید و هم اعتبار یارانه خود را بر اساس کدملی ببینند.

وی گفت:‌اگر کسانی دهک‌بندی خود اعتراض داشته باشند می‌توانند به سایت حمایت مراجعه کنند و اطلاعات دهک‌بندی خود را ملاحظه کنند و اگر خارج از آن بود می‌توانند به ادارات کل کار و تعاون استان‌ها به صورت حضوری مراجعه کنند.

سیاست دولت بر اساس مصوبه قانون بودجه در اجرای کالابرگ الکترونیکی این است که قدرت خرید خانوارها به ویژه برای کالاهای اساسی مورد نیاز خانوار و از نظر کالاهایی که به جبران پروتئین و ویتامین و نیازهای اساسی خانوار بستگی دارد از تورم مصون بمانند و جامعه با مصرف این کالاها در یک سلامت نسبی و امنیت غذایی قرار گیرند./فارس

واریز یارانه نقدی ۴۲۰ هزار تومانی از امروز برای هر نفر

در حالیکه پیش از این خانوارهای دهک‌های اول تا سوم با خرید ۵۰ درصد مبلغ یارانه از سبد اعلامی دولت (۱۱ قلم کالا) مشمول افزایش ۱۲۰ هزار تومانی یارانه‌ می‌شدند، با تسری شمولیت طرح «کالابرگ الکترونیک» به دهک‌های چهارم و پنجم، یارانه این ۲ دهک نیز به شرط خرید نیمی از یارانه‌شان از همین سبد، از ۳۰۰ به ۴۲۰ هزار تومان (۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی) افزایش می‌یابد.

اولین مرحله طرح کالابرگ الکترونیک نیمه اول خرداد ماه امسال اجرا و قرار شد میزان «یارانه» یارانه‌بگیران سه دهک اول (در این مرحله صرفا خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور)، مشروط به خرید ۷۰ درصد مبلغ یارانه از میان ۹ تا ۱۱ قلم، ۲۰ درصد افزایش یابد.

اما از ۳۱ تیرماه و با اجرای مرحله جدید از این طرح، شرط بهره‌مندی از افزایش اعتبار براساس میزان تورم کالاهای اساسی، خرید حداقل ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه اعلام شد؛ به طوریکه یارانه سرپرستان خانوار در صورت خرید ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه‌ ۴۰۰ هزار تومانی،  120 هزار تومان دیگر افزایش می‌یافت که البته در این مرحله تنها سه دهک اول درآمدی از این «یارانه تشویقی» بهره‌مند شدند.

این درحالیست که سید صولت مرتضوی- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به جلسه‌اش با مخبر و مسئولان اقتصادی دولت اعلام کرد: یارانه تشویقی که به سه دهک اول پرداخت می‌شد، در قالب کالابرگ از دوم شهریورماه، به ۵ دهک ارتقاء می‌یابد؛ یعنی دهک چهارم و پنجم هم مشمول این یارانه تشویقی می‌شوند؛ به عبارتی اگر ۵ دهک اول ۵۰ درصد از یارانه‌شان را از طریق کالابرگ از ۱۱ قلم کالایی که تعریف شده است، خریداری کنند، مشمول دریافت ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی می‌شوند.

وی این را هم گفت، افرادی که به هر طریقی برای دریافت یارانه یا ثبت‌نام نکرده‌اند یا جزو دهک ۱۰ قرار گرفته‌اند و یارانه به آنها تعلق نگرفته و یا نسبت به دهک‌بندی خود اعتراض دارند، می‌توانند به سامانه (حمایت) مراجعه و اعتراض‌شان را ثبت کنند.

به گفته وزیر رفاه اعتراضات بررسی و پاسخ داده و دهک‌های درآمدی بر اساس آزمون وسع مجددا بررسی می‌شوند.

مرتضوی ادامه داد: احتمال اینکه تغییراتی در دهک بندی‌ها صورت گیرد وجود دارد. اینکه عده‌ای از دهک‌های بالا به دهک‌های پایین یا برعکس بروند، وجود دارد؛ ارزیابی مجدد آزمون وسع انجام و نتایج آن ظرف روزهای آینده اعلام می‌شود.

وی افزود: اکنون هر کسی که در ۵ دهک اول قرار داشته باشد یا در آینده قرار بگیرد، مشمول دریافت یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی خواهد شد./ایسنا

جدیدترین تغییرات اعمال شده برای دریافت «یارانه نقدی» و جابه‌جایی دهک‌ها

معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اضافه شدن امکانات جدید به سایت «ثبت درخواست بررسی مجدد بسته حمایت معیشتی» (سایت حمایت) خبر داد و گفت: بر اساس تغییرات جدید سایت حمایت، افراد می‌توانند داده‌های خود را شخصی سازی کرده و رونوشت تاییدیه‌هایی همچون سفرهای خارجی بدلیل ماموریت اداری و یا دلیل واریزی وجه به حسابشان را ارائه کنند. این در حالیست که مهمترین تغییرات سایت، افزوده شدن داده‌های بانکی همچون ساتنا، پایا و واریزی و خروجی دارائی‌هاست.

به گزارش ایسنا، علیرضا عسگریان آخرین تغییرات اعمال شده جهت بررسی دهک‌های درآمدی و جا به‌جایی دهک‌ها را تشریح کرد و افزود: حذف افراد یارانه‌بگیر از لیست یارانه‌بگیران منوط به «آزمون وسع» خانوارها و داده‌های جدید آن است. در حال حاضر داده‌های جدید سال ۱۴۰۲ را  در دست داریم و با اعمال آنها در دهک‌ها تغییراتی ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: هم اکنون ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار ایرانی یارانه دریافت می‌کنند که البته با اعمال داده‌های جدید، تعداد کل یارانه‌بگیران تغییر نخواهند کرد اما ممکن است یک عده از دهک ۹ به ۱۰ منتقل و احتمال دارد یارانه آنها در آینده قطع شود.

عسگریان با بیان اینکه داده‌های جدید وسع سنجی خانوارها با اتصال به سامانه‌های دیگر انجام و طبق قانون، داده‌ها هر ۶ ماه یکبار اعمال می‌شود تاکید کرد: اطلاعات امسال را داریم اما طرح جدید مصوب دولت، باعث شد یکی دو ماه دیگر اعمالشان کنیم، بنابراین  بین دهک‌ها تغییراتی ایجاد می‌شود اما سقف پرداختی یارانه دولت که ۲۷ هزار  میلیارد تومان است و همچنین مجموع تعداد یارانه‌بگیران تغییر نمی‌کند و کاهش نمی‌یابد بلکه فقط دهک‌های درآمدی برخی افراد جابه جا می‌شود.

وی این را نیز گفت که اگر یارانه فردی قطع شد، دلیلش تغییر داده‌ها و یا تغییر دهک درآمدی‌اش است.

معاون وزیر رفاه در خصوص احتمال اشتباه در بررسی میزان دارایی و درآمد خانوارها و داده‌ها نیز گفت: سایت حمایت (Hemayat.mcls.gov.ir) برای اعمال داده‌ها قبلا معرفی شده که هم اکنون هم فعال است و افراد می‌توانند اعتراض خود را ثبت و اطلاعات درست یا غلط خانوار و خودشان را ببینند و در صورت معترض بودن می‌توانند با ارسال داده‌ها، خواستار بررسی آنها شوند.

عسگریان در پاسخ به اینکه برخی می‌گویند وارد سایت شده و اعتراض هم کرده‌اند اما نتیجه‌ای نگرفته‌اند اظهار کرد: این مربوط به گذشته است؛  داده‌های جدید اعمال شده است. ممکن است فردی ۲ ماه پیش وارد سایت حمایت شده و حرفش هم درست باشد اما آن موقع داده‌های جدید را اعمال نکرده‌ بودیم.

به گفته وی مهمترین تغییرات اطلاعاتی جدید سایت مذکور، اضافه شدن داده‌های بانکی همچون پایا، ساتنا و همینطور واریزی و خروجی دارائی افراد است.

اعتراض به دهک بندی یارانه نقدی

عسگریان در توضیحات بیشتر گفت: ممکن است فردی بنابر ماموریت سازمانی و اداری، سفر خارج از کشور داشته باشد که اگر این افراد تاییدیه از سازمان و اداره مبنی بر این امر ارائه کنند، و یا ممکن است صندوق خانوادگی داشته و دیگران پول را به حساب یک شخص واریز کنند و... چنین مواردی صورت جلسه و ارائه شود، تمام است. یا ممکن است فردی در خیریه باشد و پولی به حسابش واریز شود که اگر خیریه این موضوع را تایید کند، از نظر ما قابل قبول است. اینها امکانات جدیدی است که اضافه شده است.

 سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز امروز در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: کسانی که  به هر طریقی یا ثبت نام نکردند یا جزو دهک ۱۰ قرار گرفتند و یارانه به آنها تعلق نگرفته و یا نسبت به دهک‌بندی اعتراض دارند، می‌توانند به سامانه مراجعه و اعتراضشان را ثبت کنند که توسط همکاران بررسی و پاسخ داده می‌شود. همکاران در حوزه رفاه و اقتصادی دوباره به استناد تکلیفی که قانون به عهده ما گذاشته، آزمون وسع را مجددا بررسی می کنند.

وی ادامه داد: احتمال اینکه تغییراتی در دهک بندی‌ها صورت گیرد یعنی عده‌ای از دهک‌های بالا به دهک‌های پایین یا برعکس بروند، وجود دارد.  ارزیابی مجدد آزمون وسع انجام و نتایج آن ظرف روزهای آینده اعلام می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو