10 نکته ایمنی در استفاده از آسانسور برای مالکان و مسافران

10 نکته ایمنی در استفاده از آسانسور برای مالکان و مسافران


منبع: روزانه

3

1402/6/9

00:14


10 نکته ایمنی در استفاده از آسانسور برای مالکان و مسافران ما هر روز در حال استفاده از آسانسور هستیم و به همین دلیل لازم است برخی نکات استفاده از آسانسور را بدانیم! سوار شدن به آسانسور تنها فشار دادن یک دکمه و تردد بین طبقات نیست! گاهی ممکن است نکات کوچک و پیش و […]

10 نکته ایمنی در استفاده از آسانسور برای مالکان و مسافران

10 نکته ایمنی در استفاده از آسانسور برای مالکان و مسافران

ما هر روز در حال استفاده از آسانسور هستیم و به همین دلیل لازم است برخی نکات استفاده از آسانسور را بدانیم! سوار شدن به آسانسور تنها فشار دادن یک دکمه و تردد بین طبقات نیست! گاهی ممکن است نکات کوچک و پیش و پا افتاده باعث بروز حوادث شود.

در ادامه 10 نکته ایمنی برای استفاده از آسانسور که مالکان و مسافران باید بدانند را مرور می‌کنیم.

از آسانسور با ملایمت استفاده کنید!

با وجود اینکه اکثر ما عادت داریم از آسانسور طوری استفاده کنیم که انگار یک تکه آهن است، اما شما همچنان سوار بر تجهیزات پیچیده‌ای هستید که باید با احترام با آن رفتار کرد! علاوه بر اینکه تجهیزات آسانسور گران هستند، مستقیما با جان شما سر و کار دارند.

در طول استفاده از آسانسور، متمدنانه و خونسرد رفتار کنید!

دوستان یا خانواده خود را به دیوار یا درب آسانسور فشار ندهید. ممکن است منجر به باز شدن ناخواسته در‌های آسانسور یا گیر کردن آن شود.

10 نکته ایمنی در استفاده از آسانسور برای مالکان و مسافران

همیشه بعد از لمس دکمه‌های آسانسور دست‌های خود را ضد عفونی کنید

با توجه به اینکه هر آسانسور سالانه ۲۰۰۰۰ نفر را جابجا می‌کند (یعنی حدود ۵۵ نفر در روز)، دکمه‌های آسانسور مکان مناسبی برای رشد میکروب‌ها هستند!

اگر نمی‌خواهید مریض شوید و خانواده‌تان را سالم و سلامت نگه دارید (مخصوصا بعد از شیوع کرونا)، همیشه ضدعفونی‌کننده دست همراه خود داشته باشید تا پس از استفاده از آسانسور بتوانید از ان استفاده کنید.

اگر سرماخوردگی یا سرفه دارید، حتما از ماسک استفاده کنید و بعد سوار آسانسور شوید. فضای کابین آسانسور بسته و کوچک است و محل مناسبی برای شیوع بیماری‌هاست.

آسانسور را به طور مرتب سرویس و نگهداری کنید

اگر مالک ساختمان و صاحب آسانسور هستید، حتما به طور منظم تست و بازرسی آسانسور را انجام دهید. شرکتی که آسانسور را از آن خریداری کرده‌اید، موظف است تا خدمات سرویس و نگهداری آسانسور را برای شما انجام دهد. با این حال همیشه سعی کنید از شرکت‌های معتبر برای این کار استفاده کنید.

10 نکته ایمنی در استفاده از آسانسور برای مالکان و مسافران

به هیچ عنوان برای صرفه جویی در هزینه‌های خود آن را از برنامه ماهیانه خود حذف نکنید، زیرا مستقیما با جان شما و همه مسافران آسانسور ساختمان سر و کار دارد. سرویس و نگهداری آسانسور باعث می‌شود تا بعدا از صرف هزینه‌های گزاف جلوگیری کنید.

آسانسور یک مکانیسم پیچیده است و نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارد. حتی اگر یکبار در انجام سرویس کوتاهی کنید، می‌تواند عواقبی برای دستگاه شما داشته باشد، پس در انجام آن کوتاهی نکنید.

اگر به دنبال یک شرکت معتبر جهت انجام سرویس و نگهداری آسانسور هستید، می‌توانید از خدمات شرکت الماس آسانسور استفاده کنید.

از آسانسور در آتش سوزی یا سایر شرایط اضطراری استفاده نکنید

این مورد را بارها برایمان تکرار کردند و تقریبا همه آن را می‌دانند، اما بسیاری از ما در مواقع اضطراری آن را فراموش می‌کنیم! با این حال بهتر است که پس از اعلام وضعیت اضطراری، همه آسانسور‌ها به طور خودکار خاموش شوند.

هرگز از آسانسور در مواقع اضطراری استفاده نکنید! استفاده از آسانسور نه تنها در این شرایط ناامن است، بلکه می‌تواند منجر به دلیل قطع برق باعث گیر افتادن شما در آسانسور بین طبقات شود.

در شرایط اضطراری حتما باید از پله استفاده کنید تا خیالتان راحتتر باشد.

برای سوار شدن به آسانسور عجله نکنید!

حتی اگر خیلی دیرتان شده باشد و یا به یک جلسه مهم داشته باشید، ارزش آن را ندارد که جان خود یا دیگران را به خاطر این موضوع به خطر بیندازید. نفس عمیق بکشید، عقب بایستید و اجازه دهید مسافران دیگر ابتدا از داخل آسانسور پیاده شوند.

هنگام سوار شدن به آسانسور مراقب کودکان یا حیوانات خانگی خود باشید

کودکان و حیوانات خانگی همیشه مجذوب آسانسور هستند. آن‌ها درک درستی از این دستگاه ندارند و با دیدن آن سریع می‌خواهند سوار آن شوند! به همین دلیل وقتی قصد سوار شدن به آسانسور را دارید، قبل از رسیدن به آن کودک یا حیوان خانگی خود را کنترل کنید.

زیاد پیش آمده که ناگهان شروع به دویدن می‌کنند و به سمت آسانسور می‌روند در حالی که دستگاه آماده حرکت می‌شود! اینکار به شدن می‌تواند جان فرزند شما را به خطر بیاندازد.

این مسئولیت شماست که مراقب فرزندان و حیوانات خانگی خود باشید تا هنگام سوار شدن به آسانسور خطری آنها را تهدید نکند. علاوه بر این، باید به کودکان خود آموزش دهید که هنگامی که سوار آسانسور هستند با دکمه‌ها بازی نکنند.

10 نکته ایمنی در استفاده از آسانسور برای مالکان و مسافران

هنگام سوار شدن به آسانسور مراقب وسایل خود باشید

اگر چتر یا تجهیزاتی به همراه دارید که بلند هستند، آن‌ها را نزدیک بدن خود نگه دارید تا از قرار گرفتن بین درب‌ها جلوگیری شود. ممکن است حواستان نباشد و اسبابی که حمل می‌کنید بین درب آسانسور گیر کنند!

با اینکه آسانسورها دارای انواع سنسور ایمنی هستند، با این حال فراموش نکنید که در نهایت چند تکه آهن هستند و هیچ تضمینی وجود ندارد که همه چیز به خوبی کار کند!

سعی کنید بعد از سوار شدن به آسانسور تا جای ممکن به دیواره‌های عقبی کابین تکیه دهید و از درب فاصله بگیرید.

اگر آسانسور بین طبقات گیر کرد، این کارها را انجام دهید

بدترین کابوس بیشتر مردم، گیر افتادن در آسانسور تاریک است. خوشبختانه امروزه آسانسور‌ها مکانیسم‌های اضطراری زیادی دارند که به مسافرانی که گیر کرده‌اند اجازه می‌دهد سالم و سلامت بمانند.

در صورت گیرکردن در آسانسور بین طبقات، اصول ذکر شده در زیر را رعایت کنید:

  1. وحشت نکنید و سعی نکنید از آن پیاده شوید (داخل آسانسور امن‌ترین مکان در هنگام توقف آسانسور است).
  2. سعی نکنید در‌های آسانسور را باز کنید
  3. به یاد داشته باشید که هوای کافی در آسانسور‌ها وجود دارد تا بتوانید برای مدت طولانی تنفس کنید.
  4. مکانیسم‌های اضطراری تضمین می‌کنند که آسانسور به پایین سقوط نمی‌کند، حتی اگر برق قطع شود!پ
  5. زنگ هشدار اضطراری یا دکمه تماس را در پنل آسانسور فشار دهید (یا از تلفن همراه خود استفاده کنید) و منتظر باشید تا کسی به شما پاسخ دهد
  6. با آرامش به آن‌ها بگویید دقیقا چه اتفاقی افتاده است و به آن‌ها اجازه دهید تا اقدامات لازم را انجام دهند (منتظر تکنسین‌های شرکت آسانسور خود یا تیم امداد بمانید).
  7. اگر کودک یا افرادی با شما در آسانسور هستند که وحشت‌زده شدند، با آرامش شرایط را برای آن‌ها توضیح دهید و آنها را آرام کنید.
  8. ساکت بمانید و برای کمک خواستن جیغ نزنید.

آسانسور‌های مدرن اگر توسط یک شرکت آسانسور معتبر طراحی شده باشند، برای انواع مواقع اضطراری ایمن‌تر هستند. شرکت الماس آسانسور یکی از شرکت‌های پیشرو در طراحی و نصب آسانسورهای خاص در ایران است.

به دیگران کمک کنید

اگر داخل دستگاه هستید و می‌بینید که درب آسانسور در حال بسته شدن است اما مسافری تلاش می‌کند خود را به آن برساند، آسانسور را برای آن متوقف کنید! اینکار را می‌توانید توسط دکمه باز شدن درب بر روی پنل شاسی آسانسور انجام دهید. فراموش نکنید که به هیچ عنوان از دست خود برای باز نگه داشتن درب آسانسور استفاده نکنید.

همچنین درب را برای مسافرانی که چمدان یا وسیله دارند و در حال پیاده شدن هستند باز نگه دارید.

سوار آسانسورهای شلوغ نشوید

شما نمی‌دانید محدودیت وزن یک آسانسور خاص چقدر است، بنابراین اگر مشاهده کردید که آسانسور شلوغ است، سوار آن نشوید. می‌توانید چند ثانیه صبر کنید و سوار آسانسور بعدی شوید.

سنگین شدن آسانسور می‌تواند عملکرد صحیح آن را دچار اختلال کند و باعث توقف دستگاه شود. چند دقیقه صبر کردن بهتر از ساعت‌ها گیر افتادن در آسانسور است!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو