دانشمندان به بهداشت جهان کمک می کنند | کشف جدید دانشمندان برای بازیافت پلاستیک

5

1402/6/9

13:17


دانشمندان به بهداشت جهان کمک می کنند | کشف جدید دانشمندان برای بازیافت پلاستیک

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

محققان روش جدیدی را برای استفاده مجدد از پلاستیک های دور ریختنی ابداع کرده اند‌. به گفته آنان می توان از پلاستیک برای تولید صابون استفاده کرد.

گروهی از محققان موسسه ویرجینیا رویکرد جدیدی را برای تولید صابون از پلاستیک به کار گرفتند.

در این روش مواد پلاستیکی به نوعی مواد شیمیایی به نام سورفکتانت تبدیل می شود. این ماده به طور گسترده در ساخت صابون به کار می رود. پلاستیک ها به اسیدهای چرب موجود در صابون بسیار شبیه هستند. بر همین اساس فرضیه تبدیل پلی اتیلن به صابون مطرح شد. البته در این راه مشکلات فراوانی نیز وجود دارد. به عنوان مثال مولکول های پلاستیک حدود ۳۰۰۰ اتم کربن داشته و در سطح مولکولی بسیار بزرگ هستند. در حالیکه اسیدهای چرب اندازه بسیار کوچکی دارند.

برای حل این مشکل نوعی رآکتور ساخته شد که در آن پلاستیک ها سوزانده شدند. در اثر گرما در کف زنجیرهای پلیمری باز شده و به دلیل پایین بودن دما در قسمت بالایی شکسته شدن بیش از حد اتفاق نمی افتاد. در این فرایند پلی اتیلن با زنجیره کوتاه تولید شد که شکلی شبیه به موم دارد. پس از اضافه شدن چندین مرحله از مراحل صابون سازی در نهایت محققان موفق به ساخت اولین صابون جهان از پلاستیک شدند. در این فرایند می توان از دو شکل پلاستیک استفاده کرد. این دو نوع شامل نیمی از زباله های پلاستیکی است که در طول یک سال به مقدار ۲۰۰ میلیون تن از آن تولید میشود. در حال حاضر بخش بسیتر زیادی از زباله های پلاستیکی دور ریخته شده و سهم بسیار اندکی از آن بازیافت می‌شوند./تکنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو