20 سال زود تر تشخیص بدید | دانشمندان 20 سال زود تر آلزایمر را تشخیص می دهند

3

1402/7/6

15:16


20 سال زود تر تشخیص بدید | دانشمندان 20 سال زود تر آلزایمر را تشخیص می دهند

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

محققان برای تشخیص زود هنگام بیماری آلزایمر قبل از وقوع آن یک روش جدید ابداع کرده‌اند. تراشه سیلیکونی فوق العاده نازک با حفره‌های کوچک امکان جداسازی مخلوط پیچیده از پروتئین‌های موجود در خون را فراهم خواهد کرد. طبق این مطالعه تراشه مورد نظر با کمک الگوریتم هوش مصنوعی در یک دستگاه بسیار کوچک قرار گرفته سپس نشانه‌های پروتئینی مربوط به شروع زودهنگام بیماری آلزایمر شناسایی خواهد شد.

در حال حاضر نشانگرهای زیستی نشان دهنده تخریب عصبی زود هنگام بوده و یکی از راه‌های مقابله با پیشرفت آن و تشخیص زود هنگام محسوب می‌شود. پروفسور پاتریک کلوت از نویسندگان این مطالعه در مورد روش جدید می‌گوید: در حال حاضر تشخیص آلزایمر بیشتر بر اساس نشانه‌هایی از زوال روانی انجام می‌گیرد. در آن هنگام بیماری باعث آسیب جدی به مغز شده است. از طرفی تشخیص زود هنگام می‌تواند درمان را موثرتر کرده و یک امر حیاتی محسوب می‌شود. تشخیص‌های کنونی برای درمان موثر از طریق روش‌های جراحی طریق پونکسیون کمری انجام شده و بسیار گران قیمت است. از طرفی میتواند برای بیمار از نظر جسمی و ذهنی مضر باشد.

به گفته این محققان آزمایش‌های انجام گرفته روی مدل جدید نشان می‌دهد دقت آن بسیار بالا و حدود ۹۶.۴ درصد به همراه شناسایی ترکیبی از ۴ پروتئین بوده است. این تیم تحقیقاتی امیدوار است بتواند طی ۵ سال آینده این روش غربالگری را به صورت عمومی عرضه کند./تکنا

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو