کشف جالب یک ستاره غول پیکر در فضا | تلاش بی وقفه دانشمندان موثر بوده

4

1402/6/17

12:58


کشف جالب یک ستاره غول پیکر در فضا | تلاش بی وقفه دانشمندان موثر بوده

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 دانشمندان معمولا قبل از کشف سیاره‌های فراخورشیدی روی مدل‌های شکل‌گیری آنها کار می‌کنند. مدل‌هایی که تاکنون آنها تهیه کرده‌اند در اکثر موارد در زمینه سیاره‌های منظومه شمسی یا سیاره‌های فراخورشیدی مانند نپتون‌های داغ عملکرد خوبی داشته است.

اکنون گروهی بین المللی از پژوهشگران موفق به کشف سیاره‌ای شده‌اند که هیچ یک از مدل‌های پیشین نتوانسته آن را توصیف کند. این سیاره  دارای جرمی ۴ برابر نپتون اما با ابعاد مشابه آن است. چگالی این سیاره ماانند سیاره‌های جامد یا سیاره‌هایی با اقیانوس‌های عمیق است که کل سطح آن را پوشش داده‌اند.

بررسی این سیاره نیز مشابه بسیاری از اکتشافات قبلی انجام شد. شناسایی آن نیز در ابتدا توسط ماهواره نقشه برداری سیاره فراخورشیدی در حال گذار یا همان TESS انجام گرفت. ستاره میزبان این سیاره نسبت به خورشید کوچکتر بوده و جرم آن نیز حدود ۰.۸ جرم خورشید است. فاصله این سیاره نیز تا ستاره میزبان اندک بوده و می‌تواند مدار آن را در حدود ۱.۲۴ روز کامل کند.

دانشمندان سیاره کشف شده جدید را در نوع خود منحصر به فرد و عجیب می‌دادند. سیاره‌های زیادی با این ابعاد کشف شده‌اند اما فاصله آنها تا نزدیکی ستاره میزبان به این اندازه نبوده است. موقعیت سیاره در مکانی موسوم به صحرای نپتون داغ است. همچنین پرتو‌های قوی ستاره میزبان نیز جو آن را از بین برده است. نپتون‌های قرار گرفته در وضعیت صحرای داغ تنها دارای هسته سنگی هستند و درنهایت نیز در گروه سیاره‌های ابر زمین دسته‌بندی می‌شوند./تکنا

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو