مرسدس-بنز کانسپت CLA EQXX: خودروی برقی با دامنه 700 کیلومتر

مرسدس-بنز کانسپت CLA EQXX: خودروی برقی با دامنه 700 کیلومتر


منبع: فوت و فن

2

1402/6/14

00:03


مرسدس بنز کانسپت CLA EQXX، پیش‌نمایشی از یک سدان برقی با شعاع پیمایش بیش از 700 کیلومتر

مرسدس-بنز کانسپت CLA EQXX: خودروی برقی با دامنه 700 کیلومتر

مرسدس بنز کانسپت CLA EQXX، پیش‌نمایشی از یک سدان برقی با شعاع پیمایش بیش از 700 کیلومتر

معمولاً هرگاه یک خودرو در نسخه‌های داخلی‌سوزی و کاملاً برقی عرضه شود، نسخه الکتریکی ممکن است کمی کم‌تر قدرت داشته باشد. با این حال، مرسدس-بنز این قاعده را با کانسپت CLA Class تغییر می‌دهد. این کانسپت در مونیخ در نمایشگاه IAA 2023 به منظور معرفی پلتفرم خودروی کوچک الکتریکی اولیه شرکت معرفی شد.

با توجه به معماری مرسدس-بنز مدولار (MMA)، کانسپت CLA Class از طراحی آسان‌روان، مواد داخلی قابل تجدید و محدوده تخمینی شرکت به مقدار 466 مایل بر اساس مقیاس WLTP بسیار مثبت برخوردار است و اگرچه جزئیات موتور و باتری محدود هستند، شرکت سازنده می‌گوید که CLA از کانسپت Vision EQXX برای هر دوی موتورهای الکتریکی و سیستم سرگرمی Superscreen الهام گرفته است.

ساده، تمیز و شیک

کانسپت CLA از یک شکل معمولی و خطی برجسته از سال 2014 به نام “کوپه چهار درب” بهره می‌برد. با این حال، طراحان طرح را با یک کاپوت بلندتر و عرشه عقب کوتاه‌تر برای نسبت‌های ورزشی‌تر تغییر دادند، که توسط رنگ قرمز اناری تقویت شده است. تمایز بیشتر کانسپت CLA از مدل های قبلی خود، یک عنصر جلوپنجره بسیار جسورتر است که شکل پایین تغذیه آن را از مرسدس-AMG SL رودستر و خودروی اسپرت GT جدا می کند. کهکشانی از ستارگان سه بعدی و نورانی که از پنل جلوپنجره رنگ بدنه برمی‌خیزند، ظاهری شبیه جواهرات به این مفهوم از نزدیک می‌دهند.

جلوپنجره

جلوپنجره

زبان طراحی شرکتی Sensual Purity مرسدس به وضوح در بدنه‌های براق و انتهای خمیده کانسپت CLA مشهود است، اما با گلگیرهای گشاد که در زیر نوار شفاف کرومی ظاهر می‌شوند که به‌طور یکپارچه با چراغ‌های جلو و عقب ترکیب می‌شود، کمی اصلاح شده است. چراغ‌های سر و عقب هر دو دارای نورپردازی LED با عرض کامل و چراغ‌های سه‌پر در روز هستند که به جای ظاهر شدن در زیر یک صفحه شیشه‌ای یا پلاستیکی، در داخل یک برجسته قرار گرفته‌اند. این به CLA ظاهری پلکانی در جلو در ترکیب با شکل جلوپنجره می دهد که ممکن است تنها اشتباه ظاهری خودرو باشد.

بیشتر از همه، مرسدس-بنز کانسپت CLA Class دارای یک سیستم سرگرمی Superscreen عظیم است که سه نمایشگر جداگانه از جمله پانل سرعت و صفحه لمسی در وسط و جلوی صندلی مسافر دارد. آنچه که به عنوان دستگیره‌های توربینی از مرسدس به نظر می‌رسد، در واقع دستگیره‌های کنترل دو منطقه‌ای برای کنترل دمای هوا در داخل خودرو هستند، که هوا از جلوی Superscreen شناور به داخل می‌آید. سیستم عامل جدید MB.OS شرکت سازنده را اجرا می‌کند که دارای پردازنده مایعات خنک شونده است – که به افتخار در دیواره آتش‌سوز ارائه شده است – برای عملکرد سریع‌تر، گرافیک واضحتر و عملکرد بهتر است.

باتری‌های گنجانده شده

از آنجا که هنوز یک کانسپت و نه یک پروتوتایپ در حال اجرا است، مشخصات خودروی کانسپت CLA نهایی نیست و تنها تخمینی از آنچه از مدل تولیدی در پایان سال 2024 می‌توان انتظار داشت. با این حال، این مشخصات تئوریکی هنوز هم پیش‌نیازهای زیادی را ارائه می‌دهند. با وجود اینکه باتری سردشده آبی از واحد سردابی EQXX متمایز است، کانسپت CLA دارای تغییرات متعددی در زمینه بهره‌وری و پایداری است.

دو نوع باتری مختلف ارائه خواهد شد: شیمی فسفات لیتیوم-یونی اقتصادی و شیمی اکسید سیلیکون برای چگونگی انرژی بیشتر. سلول‌های باتری نیز با استفاده از چسب به جای پیچ در محل نگه داشته می‌شوند، که وزن، مواد و پول را صرفه‌جویی می‌کند و همچنین افزایش سازگاری ساختاری بهتری را ارائه می‌دهد. و اگرچه بنز به اندازه باتری اشاره نکرده‌است، اما مقدار مصرف انرژی 5.2 مایل در هر کیلووات-ساعت و محدوده 466 مایلی را تخمین زده‌است. با انجام محاسبات، به ظرفیت قابل استفاده 89.6 کیلووات-ساعت باتری خواهید رسید.

معماری الکتریکی 800 ولت قابلیت شارژ سریع 250 کیلوواتی DC را به Concept CLA-Class می دهد و به آن اجازه می دهد در 15 دقیقه مسافت 248 مایلی را اضافه کند. هنگامی که در جاده قرار می‌گیرید، باتری CLA نیرو را به یک واحد محرک الکتریکی فشرده مرسدس بنز (MB.EDU) می‌فرستد که موتور الکتریکی، گیربکس دو سرعته و اینورترها و لوازم الکترونیکی مرتبط را یکپارچه می‌کند. هر دستگاه وزن 243 پوند وزن دارد و توانایی 235 اسب بخار دارد، و استفاده از فلزات خاکی در MB.EDU کمتر از موتورهای مرسدس پیشین برای پایداری بهتر است.

در کانسپت CLA، واحد محرکی روی محور عقب نصب شده است، و پلتفرم MMA نیز قابلیت نصب دو موتور را دارد، به این معنی که CLA تولیدی احتمالاً ارائه ترکیبی از الکتریکی و چرخ‌های پیشرانه پیشنهاد می‌دهد. مرسدس تایید نکرد که نسخه مبتنی بر بنزین از این مدل به ترتیب دارای چرخ‌های پیشرانه یا عقب باشد.

در مورد چرخ‌های پیشرانه، پلتفرم MMA حداقل سه نسخه غیر از CLA را تولید می‌کند – دو کراس‌اوور و یک استیشن واگن. همانطور که در مورد مدل چهار درب است، احتمالاً خودروهای دیگر نیز نسخه‌های با پیشرانه داخلی ارائه خواهند داد، اگرچه نسخه الکتریکی احتمالاً اولین نسخه‌ای خواهد بود که عرضه می‌شود. جزئیات دیگر در مورد خودروهای MMA هنوز مشخص نشده‌اند، اما انتظار می‌رود که مدل CLA shooting brake، GLA و GLB نیز به زودی پس از CLA به بازار عرضه شوند.

واضح است که قیمت گذاری برای این محصولات دور از دسترس است، اما مرسدس در گذشته صریح بوده است که احتمالا مدتی طول می کشد تا خودروهای برقی به قیمت برابر با خودروهای احتراق داخلی دست یابند. مطمئناً قبل از اینکه CLA تولیدی تا پایان سال آینده به جاده‌های اروپا راه پیدا کند، اطلاعات بیشتری خواهیم داشت، اگرچه تا آن زمان، کانسپت مونیخ مرسدس بنز چیزهای زیادی را برای ما به ارمغان خواهد آورد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو