اظهارات بحث برانگیز معاون وزیر ارشاد درباره دلیل ممنوعیت برگزاری کنسرت در مشهد

منبع: روزیاتو

3

1402/6/14

13:02


اظهارات بحث برانگیز معاون وزیر ارشاد درباره دلیل ممنوعیت برگزاری کنسرت در مشهد

اظهارات بحث برانگیز معاون وزیر ارشاد درباره دلیل ممنوعیت برگزاری کنسرت در مشهد

در حالی که موضوع ممنوعیت برگزاری کنسرت های مجاز در شهر مشهد همواره بحث برانگیز بوده، حالا روایت یک مقام وزارت ارشاد از دلیل این ممنوعیت خبرساز شده است. محمود سالاری، معاون هنری وزارت ارشاد در پاسخ به پرسشی در اینباره، با مقایسه ی شهر مشهد با واتیکان مدعی شده در واتیکان هم کنسرتی اجرا نمی شود، اظهاراتی که واکنش های زیادی را در پی داشته است.

کنسرت در مشهد

محمود سالاری در گفتگوی جدیدی با روزنامه «فرهیختگان» توضیحاتی درباره ی ممنوعیت برگزاری کنسرت در مشهد ارائه کرده که در ادامه بخش هایی از این مصاحبه را می خوانید:

چرا در شهر مشهد کنسرت اجرا نمی‌شود؟

این را در جمع هنرمندان هم گفته‌ام. آیا تابه‌حال کسی در واتیکان کنسرت داده؟ در اروپا هم هست. هیچ ممنوعیتی هم وجود ندارد. هر کسی می‌خواهد به میلان، رم یا شهر‌های دیگر می‌رود و کنسرت برگزار می‌کند. درواقع استدلالی وجود دارد. مشهد استثنای کشور ماست، ضمن اینکه در سال گذشته در همانجا هم موسیقی مناطق و به‌خصوص موسیقی جنوب خراسانی چندین برنامه اجرا کرده‌اند.

درحال‌حاضر فقط موسیقی پاپ در خود شهر مشهد اجرا نمی‌شود، نه در طرقبه، شاندیز، سبزوار و این‌جور جاها. این مساله در استان خراسان نیست. شهر مشهد نباید از زیارتی بودن دور شود و نباید به این معنا توریستی بشود. ما تلاش کردیم که شأن معنوی شهر مشهد و زائران حرم آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) حفظ شود.

مگر می‌شود اجرای موسیقی‌ای باشد که مجوزش را جمهوری اسلامی صادر کند و شأن معنوی یک شهر زیر سوال برود؟

بله می‌شود. به‌هرحال کنسرت حواشی دارد. منظورم عمدتا کنسرت پاپ است. به‌هرحال کنسرت‌ها یک‌سری مسائل در اطراف خود دارند که شئونات زیارتی و حال معنوی مشهد را- که لازمه و ضرورت حضور زائر در آنجاست- تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، حتی خود هنرمندان هم این را پس ذهن‌شان دارند که کنسرت‌شان را جای دیگری به‌جز مشهد و حداقل دو کیلومتر آن طرف‌تر برگزار کنند. این الان پذیرفته شده است.

در اروپا هم که ممکن است مثل من و شما به دین نگاه نکنند، این پذیرفته شده است که یانی می‌تواند در آکروپلیس برنامه موسیقی اجرا کند، اما در واتیکان نمی‌تواند. این ملاحظات اجتماعی و اعتقادی و مبنایی را آنجا هم می‌بینید.

پس با این استدلال به کسی که مانع اجرای کنسرت در شهر اردکان یزد می‌شود باید حق داد، چون او هم می‌گوید اینجا دارالمومنین است و نباید فضای معنوی شهر از بین برود؟

خیر، اتفاقا با این استدلال نباید به او حق داد. گفتند آنجا دارالمومنین است. من گفتم نه، مشهد و قم استثنای ما هستند، چون حرم اهل‌بیت (ع) اینجا هستند. اینکه یک جریان در خوزستان بیاید بگوید در اینجا خون شهدا ریخته شده، بنابراین نباید کنسرت برگزار شود، پذیرفته شده نیست. ما هر آنچه داریم از شهداست، ولی این استدلال‌ها برای ما در عدم برگزاری کنسرت‌ها پذیرفتنی نیست. نشاط جامعه و حال مردم برای ما مهم است.

واکنش ها به اظهارات معاون وزیر ارشاد درباره ممنوعیت برگزاری کنسرت در مشهد

ادعای محمود سالاری درباره ی عدم برگزاری کنسرت در واتیکان با واکنش هایی رو به رو شده است.

مجید تفرشی، پژوهشگر و محقق تاریخ و روابط بین‌ الملل در توییتی ادعای سالاری را رد کرد.

او نوشت:

خواستم به این مقام مسئول تذکر دهم که قبل از هر اظهار نظری یک بررسی ساده انجام داده یا از یک فرد مطلع سوال بفرمایید.

در منطقه واتیکان و حتی در نزدیکی قلعه مرکزی واتیکان، هر هفته کنسرتهای رایگان و تجاری برگزار می‌شود.

با یک سرچ ساده میتوانید جزییاتشان را ببینید. اگر حضوری هم بخواهید ببینید، یکی همین شنبه در میدان سنت پیترز در قلب واتیکان و کنار قلعه واتیکانو (مقر پاپ) است.

کنسرت در مشهد

بهمن بابازاده، خبرنگار حوزه ی موسیقی هم با انتشار ویدئویی از اجرای یک ارکستر در واتیکان با حضور پاپ، ادعای محمود سالاری را رد کرد.

بابازاده در توییتر خود نوشت:

بله آقای معاونت هنری! همه ساله در واتیکان کنسرت برگزار میشود!

کنسرت گوستاو دودامل، در هشتادمین سالگرد تولد پاپ بندیکت شانزدهم، با حضور پاپ و هفت هزار تماشاگر دیگر، در سالن «پل ششم» در واتیکان.

احمد زیدآبادی، تحلیلگر مسائل سیاسی هم با انتشار متنی در کانال تلگرامش به مقایسه ی شهر مشهد با واتیکان اینگونه واکنش نشان داد:

بعید می‌دانم که در واتیکان کسی کنسرت نداده باشد، چون اصولاً موسیقی بخشی از آیین کلیسای کاتولیک است. با این همه، گویا آقای سالاری فراموش کرده است که واتیکان اولاً یک کشور مستقل است، ثانیاً، کمتر از نیم کیلومترمربع مساحت دارد، ثالثاً جمعیت آن به زحمت از هزار نفر تجاوز می‌کند!

این در حالی است که مشهد بخشی از کشور ایران است، بیش از ۳۵۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و جمعیتش نیز بیش از ۳ میلیون نفر است! حال، مردم مشهد چرا باید از چیزی که در شهرهای دیگر مباح است، در شهرشان از آن محروم باشند؟

حتی اگر بخواهیم منطق معاون وزیر ارشاد را هم بپذیریم، می‌توان حریمی مشخص برای حرم امام رضا در نظر گرفت و برگزاری کنسرت را در آن محدوده منع کرد، اما در مسافت ۵ یا ۱۵ یا ۲۰ کیلومتر آنطرف‌تر از حرم، چرا باید برگزاری کنسرت ممنوع باشد؟

نکتۀ آخر هم اینکه، آقای سالاری با اظهارنظر خود، عملاً استقلال مشهد از ایران را به رسمیت شناخته است!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو