بررسی A14 فورجی ؛ موشکافی سیستم، دوربین، عملکرد و باتری

بررسی A14 فورجی ؛ موشکافی سیستم، دوربین، عملکرد و باتری


منبع: تکراتو

2

1402/6/15

07:59


بررسی A14 فورجی نشان می‌دهد که برای پایین نگه قیمت این گوشی، برخی امکانات از آن حذف شده‌اند؛ اما در مجموع این مدل، نسبت به نسل قبل پیشرفت‌های چشمگیری داشته که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

بررسی A14 فورجی ؛ موشکافی سیستم، دوربین، عملکرد و باتری

بررسی A14 فورجی نشان می‌دهد که برای پایین نگه قیمت این گوشی، برخی امکانات از آن حذف شده‌اند؛ اما در مجموع این مدل، نسبت به نسل قبل پیشرفت‌های چشمگیری داشته که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

سامسونگ بیشتر به خاطر تولید گوشی‌های تاشو و سری پرچمدار S شناخته شده است؛ اما این شرکت یک مجموعه گوشی اقتصادی هم دارد.

در سری A سامسونگ، محصولات مختلفی وجود دارند؛ از جمله گلکسی A14 که در این مطلب مورد بررسی قرار می‌گیرد و یک گوشی ابتدایی با قیمت بسیار مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی 150 دلار است. یک نسخه فایوجی (گلکسی A14 5G) هم از این گوشی وجود دارد که امکانات و مشخصات سطح بالاتری دارد؛ اما قیمت این محصول نسبت به قیمت A14 فورجی کمی بیشتر است.

در این مطلب به نقد و بررسی A14 فورجی می‌پردازیم و این محصول سامسونگ را از جنبه‌های مختلف ارزیابی می‌کنیم. پس برای آشنایی بیشتر با این گوشی اقتصادی تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

بررسی A24 فورجی سامسونگ

بررسی گلکسی A23 فایو جی

بررسی A14 فورجی

بررسی گلکسی A14 نشان می‌دهد که این دستگاه، یک گوشی میان‌رده خیلی خوب با نمایشگر بزرگ، سیستم دوربین باکیفیت و ماندگاری شارژ طولانی است. طراحی این گوشی هم نسبت به محصولات مشابه در سطح استاندارد قرار دارد و سرعت آن برای استفاده‌های روزمره خوب است.

بررسی A14 فورجی

بررسی A14 فورجی

در جدول زیر مشخصات A14 فورجی را به صورت کامل مشاهده می‌کنید.

بررسی A14 فورجی مشخصات فنی گلکسی A14
طراحی و ساختار
  • 167.7×78×9.1 میلی‌متر
  • 201 گرم
  • پنل جلو شیشه‌ای، پنل پشت و فریم پلاستیکی
  • تک سیم‌کارت (نانوسیم) یا دو سیم‌کارت (نانوسیم، dual stand by)
  • رنگ بندی مشکی، سبز، نقره‌ای، قرمز تیره
نمایشگر
  • PLS LCD
  • 6.6 اینچ، نسبت نمایشگر به بدنه 80.2 درصد
  • رزولوشن 2408×1080 پیکسل، نسبت تصویر 20:9، تراکم پیکسل 400 ppi
نرم‌افزار اندروید 13 با رابط کاربری One UI Core 5
تراشه
  • مدیاتک MT6769 Helio G80 (12 نانومتری) – نسخه A
  • اگزینوس 850 (8 نانومتری) – نسخه B
  • پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای (2 هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A75 و 6 هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A55) – نسخه A
  • 8 هسته‌ای (4 هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A55 و 4 هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A55) – نسخه B
  • پردازنده گرافیکی Mali-G57 MC2
رم و حافظه داخلی
  • رم 4 با حافظه 64 گیگابایت
  • رم 4 با حافظه 128 گیگابایت
  • رم 6 با حافظه 128 گیگابایت
  • پشتیبانی از درگاه microSDXC (اسلات اختصاصی)
دوربین اصلی
  • دوربین اصلی لنز واید 50 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8، فوکوس خودکار با تشخیص فاز
  • لنز اولتراواید 5 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2
  • لنز ماکرو 2 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
  • فلش LED، پانوراما و HDR
  • قابلیت ضبط ویدیوی 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم‌برثانیه
دوربین سلفی
  • لنز واید 13 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0
  • ضبط ویدیوی 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم‌برثانیه
باتری
  • غیرقابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 5000 میلی‌آمپرساعت
  • شارژ باسیم 15 وات
صدا
  • اسپیکر مونو
  • پشتیبانی از جک هدفون 3.5 میلی‌متری
شبکه و قابلیت‌های اتصال
  •  Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دوبانده و وای‌فای دایرکت
  • بلوتوث نسخه 5.1، A2DP، LE
  • NFC (بسته به بازار / منطقه)
  • رادیو نامشخص
  • GPS، GLONASS، GALILEO، BDS، QZSS
  • USB Type-C 2.0
  • اینترنت 4G
سنسورها اثر انگشت (لبه گوشی)،‌ شتاب‌سنج، مجاورت، قطب‌نما
قیمت A14 فورجی از 5,280,000 تا 8,899,000 تومان

بررسی A14 فورجی از نظر طراحی و ساختار

بررسی Galaxy A14 4G را با نگاهی به طراحی این گوشی شروع می‌کنیم. این محصول سامسونگ از جنس پلاستیک ساخته شده اما یک گوشی شیک و زیبا است که با الهام از گلکسی اس 23 طراحی شده است. رنگ‌های این مدل شامل سبز روشن، مشکی و نقره‌ای و همچنین قرمز تیره است که در نسخه 5G این گوشی نیز وجود دارد.

بررسی A14 فورجی

الگوی راه‌راه پنل پشتی باعث می‌شود که رد اثر انگشت زیاد روی گوشی باقی نماند. اما از طرفی این گوشی به اندازه سایر مدل‌های اقتصادی شرکت‌هایی مثل پوکو و نوکیا، حس و حال مرغوب و گران‌قیمت بودن ندارد. ضخامت گلکسی A14 فورجی 9.11 میلی‌متر است در نتیجه گوشی باریکی نیست اما وزن آن سبک بوده و تنها 201 گرم است.

ماژول دوربین سه تایی در قسمت سمت چپ پنل پشتی قرار دارد و مثل سایر قسمت‌های این دستگاه ساده است. در مجموع بررسی Galaxy A14 4G نشان می‌دهد که این گوشی شباهت زیادی به گلکسی A34 دارد.

وجود جک هدفون جزء ویژگی‌های مثبت این گوشی است اما بهتر بود که این پورت بالای گوشی قرار می‌گرفت، نه کنار پورت USB-C که برای شارژ استفاده می‌شود. این محصول سامسونگ دارای دو اسلات برای نصب سیم‌کارت و همچنین یک اسلات برای نصب کارت micro-SD است.

جای تعجب نیست که این دستگاه هیچ گواهینامه ضدآبی ندارد و سامسونگ برای حفاظت از آن در برابر ضربه یا زمین خوردن، قاب محافظی برای این گوشی در نظر نگرفته است.

حسگر اثرانگشت گلکسی A14 نسخه 4G روی دکمه پاور گوشی قرار دارد. تکنولوژی تشخیص چهره گوشی هم حتی در صورتی که عینک به صورت داشته باشید، خوب کار می‌کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های سامسونگ تا 6 میلیون

بهترین گوشی های سامسونگ تا 7 میلیون

بررسی A14 فورجی از نظر نمایشگر و اسپیکرها

همان‌طور که در جدول مشخصات A14 فورجی اشاره شده، این گوشی دارای یک نمایشگر 6.6 اینچی LCD است. این نمایشگر برای استفاده در فضاهای سرپوشیده خوب است؛ اما زیر نور مستقیم آفتاب، روشنایی خوبی ندارد و دیدن محتوا در چنین شرایطی به سختی انجام می‌شود.

بررسی گلکسی A14

بررسی گلکسی A14

اما رنگ‌های این نمایشگر بسیار زیبا و کنتراست تصویر خوب است. نرخ نوسازی تصویر 60 هرتزی این گوشی در حد نرخ 90 یا 120 هرتز نمایشگرهای دیگر نیست؛ اما برای اسکرول کردن محتوای شبکه‌های اجتماعی و کار با اپلیکیشن‌های مختلف کفایت می‌کند.

می‌توانید عناوین ساده‌ای مثل Animal Crossing: Pocket Camp را به راحتی روی این گوشی اجرا کنید. اما برای اجرای بازی‌های سنگین‌تر، توصیه می‌شود که یک گوشی قدرتمندتر انتخاب کنید؛ یا اینکه اگر قصد دارید همچنان از محصولات سامسونگ استفاده کنید، می‌توانید گلکسی A34 را بخرید.

گلکسی A14 نسخه 4G فقط یک اسپیکر در قسمت پایین دارد و صدای موزیک‌های این گوشی عمق و بیس لازم را ندارند. حتی شدت آخرین سطح بلندی صدای این گوشی هم آنطور که باید واضح و بلند نیست.

بررسی A14 فورجی از نظر عملکرد

بررسی گلکسی A14 را با نگاهی به عملکرد و مشخصات فنی این گوشی ادامه می‌دهیم. همان‌طور که در جدول مشخصات A14 فورجی اشاره شده، این گوشی با پردازنده مدیاتک هلیو جی 80 و در بعضی بازارها با پردازنده اگزینوس 850 ارائه می‌شود. در کنار این پردازنده، 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی خواهید داشت و البته ممکن است برای بعضی کشورها، کانفیگ بالاتری ارائه شود.

بررسی گلکسی A14

این حجم از حافظه داخلی چندان زیاد نیست اما در صورت نصب کارت حافظه microSD حدود 1 ترابایت فضا برای ذخیره عکس‌ها، ویدیوها و داکیومنت‌های خودتان دارید.

در مجموع، برای قضاوت درباره عملکرد گوشی، باید دید که از محصولی با قیمت گلکسی A14 4G چه انتظاری می‌توان داشت. سرعت بوت شدن این گوشی کند است و هر از گاهی صفحات سنگین را به سختی باز می‌کند اما باز هم به راحتی می‌توان کارهایی مثل گشتن در شبکه‌های اجتماعی و تماشای ویدیوها را همزمان انجام داد.

در مجموع بررسی گلکسی A14 نشان می‌دهد که این گوشی نسبت به نسل قبل یعنی گلکسی A13 پیشرفت‌های چشمگیری داشته؛ اما هنوز از رقبایی مثل موتو جی 62 و ریلمی 9i عقب‌تر است. بعلاوه، این گوشی از اینترنت فایوجی پشتیبانی نمی‌کند و همین مسئله می‌تواند برخی کاربران را از خرید گلکسی A14 نسخه 4G منصرف کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های سامسونگ تا 8 میلیون

بهترین گوشی های سامسونگ تا 9 میلیون

بررسی A14 فورجی از نظر دوربین

در این بخش از بررسی Galaxy A14 4G نگاهی به امکانات و کیفیت دوربین این گوشی داریم. در جدول مشخصات A14 فورجی اشاره کردیم که سیستم دوربین این گوشی شامل یک حسگر اصلی 50 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 به همراه یک حسگر اولترا واید 5 مگاپیکسلی و یک لنز ماکروی 2 مگاپیکسلی است.

بررسی Galaxy A14 4G

بررسی Galaxy A14 4G

با توجه به قیمت A14 فورجی می‌توان گفت که کیفیت تصاویر دوربین این گوشی، به‌خصوص در نور روز بسیار خوب است. این دوربین جزئیات زیادی از بافت‌ها و محیط اطراف را ضبط کرده و برای عکس‌های پرتره، پس زمینه تصویر را به خوبی محو می‌کند. اما عملکرد سیستم پردازش تصویر گوشی بیش از حد اغراق آمیز است و روشنایی رنگ‌ها را تا حدی افزایش می‌دهد که به نظر می‌رسد یک فیلتر روی تصویر قرار گرفته است.

برای تصاویر کلوزاپ، استفاده از زوم بیشتر از 2 برابری توصیه نمی‌شود. این حالت برای عکاسی از مناظر خوب است اما بعد از آن (A14 قابلیت زوم تا 10 برابر را دارد) نویز زیادی ایجاد شده و تصاویر بیش از حد تار می‌شوند.

در مقابل، تصاویر لنز اولترا واید این گوشی بیش از حد رنگ پریده به نظر می‌رسند. در این حالت بعضی از جزئیات خیلی واضح نیستند اما باز هم در مقایسه با برخی محصولات در سطح قیمت گلکسی A14 4G کیفیت تصاویر دوربین این گوشی بهتر است.

استفاده از A14 را برای عکاسی و فیلمبرداری در نور بسیار کم توصیه نمی‌کنیم. اول اینکه، این گوشی حالت اختصاصی شب ندارد. بنابراین در صورت وجود نور مصنوعی، دوربین رنگ‌ها را بیش از حد نمایش داده (مثلاً آسمان را تبدیل به یک سایه آبی رنگ غیرطبیعی می‌کند) یا اینکه در صورت وجود نور کم، خیلی از جزئیات را حذف می‌کند. در حالت ماکرو هم به سختی می‌توان یک عکس خوب گرفت.

در مقابل، دوربین سلفی گلکسی A14 نسخه 4G عملکرد بسیار خوبی دارد. این دوربین جزئیات کافی از پوست را ثبت کرده و محو شدگی حالت پرتره آن به اندازه‌ای قوی و دقیق است که تارهای مو را از پس زمینه تفکیک می‌کند.

حداکثر کیفیت ضبط ویدیو توسط دوربین‌های جلو و پشت گوشی 1080 پیکسل با نرخ 30 فریم بر ثانیه است که برای ضبط ویدیوهای معمولی خوب است اما نمی‌توان انتظار نتایج بسیار باکیفیت را داشت.

بررسی A14 فورجی از نظر ماندگاری شارژ و باتری

یکی از مهم‌ترین مشخصات گلکسی A14 مثل خیلی از گوشی‌های اقتصادی، ماندگاری شارژ طولانی این محصول است.

مشخصات گلکسی A14

مشخصات گلکسی A14

در جدول مشخصات گلکسی A14 اشاره شد که این گوشی یک باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی دارد و به دلیل مصرف کم پردازنده گلکسی A14، شارژ این گوشی به‌طور میانگین حدود 2 روز باقی می‌ماند؛ حتی در صورت انجام کارهایی مثل تماشای استریم‌های توئیچ و عکاسی. این مسئله در تست‌های بنچمارک هم مشهود است و گلکسی A14 در این تست‌ها به ماندگاری شارژ 13 ساعت و 28 ثانیه رسیده است.

در عین حال، سرعت شارژ گلکسی A14 بسیار کم است. این گوشی از طریق کابل USB-C و با سرعت 15 وات شارژ می‌شود. بعلاوه این محصول سامسونگ هم بدون شارژر و فقط با کابل شارژ در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این حرکت برای حفاظت از محیط زیست انجام شده اما برای کاربرانی که از قبل شارژر سازگار با این گوشی را ندارند، چالش‌برانگیز است و باید هزینه‌ی جداگانه‌ای را برای آن پرداخت کنند.

در مجموع با استفاده از یک شارژر سازگار، این گوشی ظرف نیم ساعت 21 درصد شارژ شد. این در حالی‌است که خیلی از شرکت‌ها، گوشی‌های اقتصادی را با شارژر پرسرعت عرضه می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های سامسونگ تا 10 میلیون

بهترین گوشی های سامسونگ تا 12 میلیون

بررسی A14 فورجی از نظر نرم‌افزار

بررسی گلکسی A14 را با مروری بر مشخصات نرم‌افزاری این گوشی ادامه می‌دهیم. یکی از مزایای مهم انتخاب گوشی‌های اقتصادی سامسونگ نسبت به محصولات مشابه، سیستم عامل کاربر پسند این شرکت است. پوسته‌ی One UI 5.1 که بر پلتفرم اندروید 13 اجرا می‌شود، یک سیستم عامل ساده است و بر خلاف گوشی‌های شیائومی و ریلمی نفخ‌افزارهای زیادی ندارد.

مشخصات گلکسی A14

البته بررسی Galaxy A14 4G نشان می‌دهد که این گوشی هم خالی از اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده نیست؛ مثل نتفلیکس، اسپاتیفای و لینکداین. همچنین هنگام تنظیم و راه‌اندازی اولیه گوشی، سامسونگ از شما سوال می‌پرسد که مایل به نصب اپلیکیشن‌های توصیه شده هستید یا خیر که می‌توانید از نصب این اپلیکیشن‌ها جلوگیری کنید.

خوشبختانه امکان حذف همه اپلیکیشن‌های ناخواسته وجود دارد. می‌توانید با دو بار پایین کشیدن صفحه از بالا به منوی تنظیمات فوری دسترسی پیدا کنید که شامل میانبرهایی برای کنترل فایل‌های چند رسانه‌ای و SmartThings سامسونگ است.

گفته شده که نسخه فایوجی A14 دو سال آپدیت اندروید و چهار سال آپدیت امنیتی خواهد داشت؛ در نتیجه انتظار می‌رود که همین شرایط را برای نسخه فورجی این گوشی هم داشته باشیم.

بررسی A14 فورجی از نظر قیمت

قیمت گلکسی A14 4G برای مصرف کننده 150 دلار اعلام شده و قیمت نسخه فایوجی این گوشی هم 199 دلار است.

قیمت گلکسی A14 4G

قیمت گلکسی A14 4G

به غیر از قابلیت اتصال به شبکه فورجی/فایوجی، سایر مشخصات گلکسی A14 هم در این دو نسخه تفاوت دارد. اولاً در نسخه فایوجی این گوشی، لنز اولترا واید وجود ندارد و بهجای آن، یک حسگر تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی جایگزین شده است. همچنین نسخه فایوجی گلکسی A14 با چیپست مدیاتک دایمنسیتی 700 ساخته شده که عملکرد و قدرت آن کمی بهتر است. نرخ نوسازی هم در نسخه فایوجی 90 هرتز است که تجربه کار با این گوشی را روان‌تر می‌کند.

در نهایت تفاوت قیمت A14 فورجی با نسخه فایوجی این گوشی 50 دلار است. اگر ترجیح می‌دهید که در هزینه‌ها صرفه جویی کنید، با خرید نسخه فورجی این گوشی امکانات زیادی را از دست نخواهید داد. همچنین می‌توانید موتو جی 62 را بخرید یا حتی ریلمی سی 35 که طراحی زیباتر و شیک‌تری دارد.

جمع‌بندی

در این مطلب به نقد و بررسی A14 فورجی سامسونگ پرداختیم که در مجموع تجربیات کار با گوشی‌های سامسونگ را با قیمتی مناسب در اختیار شما قرار می‌دهد.

مثل خیلی از گوشی‌های اقتصادی، در رابطه با گلکسی A14 فورجی هم بعضی از امکانات و مشخصات در سطح پایین‌تری قرار دارند. این گوشی موبایل از نظر سرعت و عملکرد نسبت به A13 برتری دارد اما در سطح برخی محصولات رقیب نیست. این موضوع در رابطه با نمایشگر گوشی هم صدق می‌کند. دوربین گوشی هم مشکلاتی برای تنظیم شدت رنگ‌ها دارد و امکان تنظیم این گوشی برای عکاسی در شب وجود ندارد.

اگر بتوانید از این ایرادها چشم پوشی کنید، در مجموع امکانات و مشخصات گلکسی A14 برای محصولی با این قیمت مناسب هستند و با خرید این گوشی به ماندگاری شاررژ طولانی و یک سیستم عامل ساده دسترسی خواهید داشت.

سوالات متداول

آیا گلکسی A14 فورجی ارزش خرید دارد؟

در مجموع امکانات و مشخصات گلکسی A14 برای محصولی با این قیمت مناسب هستند و با خرید این گوشی به ماندگاری شاررژ طولانی و یک سیستم عامل ساده دسترسی خواهید داشت.

قیمت A14 فورجی چقدر است؟

قیمت این گوشی با 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی، 127 دلار است. گلکسی A14 در بازار ایران، حدود 5,280,000 تا 8,899,000 تومان قیمت دارد.

آیا گلکسی A14 فورجی ضدآب است؟

خیر. این دستگاه هیچ گواهینامه ضدآبی ندارد.

منبع: techadvisor

نظر شما درباره گلکسی A14 فورجی چیست؟ به نظر شما این گوشی ارزش خرید دارد؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو