ویروس جدید کرونا به ایران رسید! | علائم ویروس پیرولا چیست؟

ویروس جدید کرونا به ایران رسید! | علائم ویروس پیرولا چیست؟


3

1402/6/15

09:58


ویروس جدید کرونا به ایران رسید! | علائم ویروس پیرولا چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

ویروس پیرولا جدید مرگ و میر و عوارض شدیدی ایجاد می‌کند؟

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر بابک عشرتی درباره وضعیت بروز سویه‌های جدید کرونای اومیکرون در کشور، گفت: با توجه به کاهش چشمگیر موارد کرونا در مدت اخیر، آخرین سکانس‌های ژنی انجام شده بر روی تست‌های اخذ شده کرونا مربوط به پایان تیرماه است؛ چون در مرداد ماه موارد بسیار پایین بود هنوز اطلاعات سکانس ژنی نداریم. 

وی افزود: موارد جدید کرونا مانند BA.۲.۸۶ که با نام «پیرولا» شناخته می‌شود یا EG۵.۱ و... نیز هنوز در ایران شناسایی نشده است اما، این احتمال که به ایران نیز برسند وجود دارد.

کرونا جدید

او تاکید کرد: نگرانی فعلی این است که زیر سویه‌های اخیر کرونا به یکباره در کشورهایی از جهان که آنها را گزارش دادند، به سرعت افزایش یافته است؛ البته هنوز شواهدی وجود ندارد که این زیر سویه‌ها مرگ و میر و عوارض شدیدتری ایجاد کنند.

وی درباره علائم ابتلا به زیرسویه‌های جدید کرونا، اظهار کرد: علائم مشابه یکدیگر هستند و مبتلایان علائمی مانند سرماخوردگی، تب، سردرد، بدن‌درد، سرفه و سوزش گلو تجربه می‌کنند.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره زیرسویه‌هایی از کرونای اومیکرون که تاکنون در ایران شناسایی شده است، توضیح داد: از تیرماه سال قبل تا پایان تیرماه سال جاری ۱۸ زیرسویه از اومیکرون در ایران شناسایی شده است. در تیرماه بیشترین موارد شناسایی شده در ایران XBB۲ بوده است اما در اردیبهشت‌ ماه درصد شیوع XBB۱ بیشتر گزارش می‌شد.

شیوع ویروس گوارشی جدید|علایم و درمان

رئیس انجمن متخصصان ایران با بیان اینکه ویروس گوارشی جدید علائمی همچون اسهال، استفراغ، دل درد، سرگیجه و تب و لرز دارد، گفت: افراد مبتلا یک تا ۳ روز پس از ابتلا خوب می‌شوند اما برخی از بیماران که بیماری زمینه‌ای دارند ممکن است نیاز به درمان بیشتری داشته باشند.

با گرم شدن هوا در فصل‌های بهار و تابستان انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها با سرعت بیشتری رشد کرده و به شکل یک بیماری، همه‌گیر می‌شوند. ویروس گوارشی جدید که این روزها بسیار شایع شده، به‌ دلیل ورود همین ویروس‌ها و باکتری‌ها به داخل بدن است. این ویروس گوارشی کودک و بزرگسال را درگیر بیماری می‌کند و معمولا علائم اولیه‌اش را در بازه زمانی ۱۲ الی ۴۸ ساعت پس از ابتلا نشان می‌دهد.

واکسن کرونا

ویروس گوارشی جدید ۱۴۰۲ برای بسیاری ناشناخته است و بسیار آن را با کووید اشتباه می‌گیرند. گرچه پزشکان به خوبی آن را می‌شناسند و تقریبا هر سال در روزهای گرم سال با آن مواجه هستند اما به‌ قدری این ویروس‌ها متنوع هستند که نمی‌توان به قطعیت از یکی از آنها سخن گفت.

ویروس گوارشی جدید ۱۴۰۲

برخی تصور می‌کنند که این بیماری که آن را با نام ویروس جدید گوارشی می‌شناسند، همان ویروس کروناست اما این‌چنین نیست. علائم ویروس کرونا شدید‎ و متفاوت‌تر بوده و خوشبختانه اکثر افراد مبتلا به ویروس گوارشی جدید در عرض ۱ تا ۳ روز کاملا درمان می‌شوند. البته اگر شدت علائم زیاد شد، بهتر است برای اطمینان تست PCR هم بدهید.

کودکان، سالمندان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا افرادی که در طول روز دچار اسهال شوند؛ به طوری‌که بیشتر از ۵ الی ۶ بار باشد و هر بار حالت حجیم و آبکی داشته باشد باید به پزشک عمومی یا مراکز درمانی و اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه کنند. در غیر این‌صورت در اغلب موارد، درمان این ویروس به مصرف داروی خاصی نیاز ندارد؛ هرچند که این دوران سخت و پردرد خواهد بود.

توجه! در خصوص ویروس جدید معده و در راستای خود درمانی نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک نیست؛ زیرا آنتی‌بیوتیک‌ها روی علائمی مانند اسهال و استفراغ اثر درمانی ندارند. برای همین توصیه می‌کنیم تا در صورتی‌که حالتان بد شد، از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید و هر چه سریع‌تر تحت درمان پزشکی قرار بگیرید.

آیا ویروس گوارشی واگیردار است؟

راه‌های انتقال ویروس گوارشی جدید پیچیده نیستند؛ به طوری که ویروس به‌ راحتی و از طریق تماس مستقیم با فرد بیمار، سطوح آلوده یا خوردن و آشامیدن غذا و آب آلوده منتقل می‌شود. بهترین روش درمان و جلوگیری از ویروس معده، نوشیدن آب زیاد به جبران کم‌آبی بدن، رعایت نکات بهداشتی و کنترل اسهال است.

کرونا سردرد

علائم ویروس جدید گوارشی

این ویروس جدید، بیشتر از دیگر نواحی بدن معده و روده را دچار التهاب می‌کند و بسیاری آن را بیشتر به‌عنوان ویروس معده جدید می‌شناسند. شایع‌ترین علائم این بیماری عبارتند از:

اسهال

استفراغ

حالت تهوع

دل درد

تب

سردرد

بدن درد

اگر فردی به ویروس جدید معده درد مبتلا شود، احتمالا ضمن احساس در در دستگاه گوارش خود، به‌شدت احساس بیماری می‌کند و ممکن است بارها در طول روز علائمی همچون استفراغ و اسهال نیز داشته باشد. همین موضوع می‌تواند منجر به کم‌آبی بدن، به‌ویژه در کودکان خردسال، سالمندان و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای شود. علائم ویروس جدید دل درد همچون کم‌آبی بدن شامل مواردی همچون کاهش ادرار، خشکی دهان و گلو و احساس سرگیجه هنگام ایستادن است. کودکانی که دچار کم‌آبی می‌شوند ممکن است با اشک کم یا بدون اشک گریه کنند. همچنین بیشتر از همیشه و به‌طور غیرمعمول خواب‌آلود یا بهانه‌گیر می‌شوند.

راهکارهای پیشگیری از ویروس معده

توجه داشته باشید که این ویروس بسیار مسری بوده و رعایت نکات بهداشتی در این‌خصوص ضرورت دارد. برای همین با رعایت نکات ساده بهداشتی می‌تواند از بروز بیماری و حتی پیشگیری از آن موثر باشد. به این نکات توجه کنید:

از مصرف غذاهای فست‌فودی و آماده بپرهیزید و به‌ جای آن از غذاهای خانگی و سالم استفاده کنید.

قبل از شروع علائم بیماری، ویروس در استفراغ یا مدفوع فرد بیمار وجود دارد. این ویروس همچنین می‌تواند تا دو هفته یا بیشتر، پس از بهبودی در مدفوع باقی بماند. بنابراین شستن مرتب دست‌ها پس از دستشویی در این مدت بسیار مهم است. می‌توانید علاوه‌بر شستن دست از مواد ضدعفونی کننده مخصوص نیز استفاده کنید.

میوه‌ها و سبزیجات را قبل از مصرف با دقت بشویید.

ویروس گوارشی جدید در برابر گرما نسبتاً مقاوم است. برای همین باید اجازه دهید غذا به خوبی پخته شود و از مصرف غذاهای خام و نیم‌پز خودداری کنید.

پرهیز از نوشیدن آب غیربهداشتی و آب و یخی که منبع نامشخص دارد. به‌ جای آن در هنگام خروج از منزل می‌توانید در یک بطری تمیز آب آشامدنی بریزید و با خود به‌همراه ببرید یا آب بسته‌بندی شده خریداری کنید.

غذاهایی که ممکن است به ویروس آلوده شده باشند را دور بریزید.

دست‌های خود را پس از استفاده از سرویس بهداشتی و تعویض پوشک، قبل از خوردن غذا، آماده کردن یا دست زدن به غذا، قبل از خوردن دارو یا دادن دارو به شخص دیگر به خوبی با آب داغ و صابون بشویید. اگر لازم بود از محلول‌های ضدعفونی کننده مخصوص دست استفاده کنید.

با استفاده از پاک کننده‌های خانگی (سفید کننده‌ها و ضدعفونی‌ کننده‌های مخصوص سطوح)، محوطه یا اشیایی که ممکن است آلوده باشند را ضدعفونی کنید.

حوله و ملحفه‌های افراد بیمار را به اشتراک نگذارید و درصورت آلوده شدن، تمام البسه‌های آلوده شده را شست‌وشو دهید و در معرض نور خورشید قرار دهید.

شیرخواران و کودکان بیمار را از محوطه آشپزخانه و جایی که غذا در آن‌جا نگهداری و آماده می‌شود، دور نگه دارید.

برای پاک کردن نقاط آلوده، دستکش پلاستیکی یا یکبار مصرف بپوشید و کل ناحیه را با دستمال پاک کرده، سپس محل را با استفاده از یک پاک کننده طبق دستورالعمل روی برچسب محصول ضدعفونی کنید. اجازه دهید محلول ضدعفونی کننده (سفیدکننده) حداقل به مدت ۵ دقیقه روی ناحیه آلوده بماند و بعد دوباره کل ناحیه را با آب گرم و صابون تمیز کنید.

ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان ایران، درباره «شیوع ویروس گوارشی در کشور»، بیان داشت، هر ساله در تابستان این گرفتاری را داریم؛ چراکه هوا گرم است و غذاها بلافاصله آلوده شده و مسمومیت غذایی ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: امسال به دلیل مسافرت‌هایی که انجام می‌شود، ویروس جدید هم وارد کشور می‌شود و علائمی همچون اسهال، استفراغ، دل درد، سرگیجه و تب و لرز به همراه دارد، ضمن اینکه بیماری دو سه روز ادامه دارد و بعد از آن خود به خود خوب می‌شود.

این متخصص گوارش خاطرنشان کرد: برخی افرادی که بیماری مزمن دارند، ضعیف هستند و دچار بیماری‌های دیابت و سرطان هستند، عوارض‌شان بیشتر است و ممکن است آنها را مجبور به رفتن به بیمارستان کند.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا این ویروس نوعی کرونای جدید است؟»، گفت: این کرونا نیست، اما از آن خانواده است. فرد مبتلا شده نیاز به قرنطینه ندارد، بلکه باید بهداشت فردی را رعایت کند؛ ضمن اینکه سرویس بهداشتی که فرد مبتلاشده از آن استفاده می‌کند، آلوده است. دستان این فرد نیز آلوده است و اگر مادر خانواده به این ویروس مبتلا شود، باید هنگام تهیه و پخت و مصرف غذا، دستان خود را به خوبی بشوید.

خسرونیا با بیان اینکه دستگیره‌های سرویس‌های بهداشتی در اثر رفت و آمد چنین افرادی به شدت آلوده است و می‌تواند انتقال‌دهنده ویروس باشد، ابراز کرد: نیاز به استفاده ماسک نیست، بلکه این ویروس بیشتر از طریق مدفوع می‌تواند سرایت کند.

رئیس انجمن متخصصان ایران اظهار داشت: تقریبا افرادی که از لحاظ جسمانی سالم هستند ظرف دو سه روز وضعیت‌شان رو به راه می‌شود، ولی متأسفانه اطفال، کودکان، سالمندان و افرادی که بیماری مزمن دارند، ممکن است بیشتر اذیت شوند و بیماری آنها از دو سه روز نیز بیشتر ادامه پیدا کند و نیاز به سرم تراپی و داروهای مختلف داشته باشند.

ویروس گوارشی جدید با اینکه شایع شده اما بیماری خطرناکی نیست. با این حال بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به ویروس گوارش جدید رعایت بهداشت فردی و عمومی و تقویت سیستم ایمنی بدن است. به هر حال با گرم شدن بیشتر هوا، جنب و جوش میکروب‌ها و ویروس‌ها بالاتر رفته، بیشتر تولیدمثل می‌کنند و قدرت بیشتری نسبت به فصل سرما دارند.

همه چیز راجع به روتا ویروس

 این ویروس، معده و روده‌ها را درگیر می‌کند و باعث اسهال و استفراغ، خصوصاً در بچه‌های کوچک می‌شود. واکسن روتاویروس برای بیشتر نوزادان توصیه می‌شود و به پیشگیری از عفونت روتاویروس کمک می‌کند.

روتاویروس ویروسی است که باعث اسهال و سایر علائم روده می‌شود. این بسیار مسری است و شایع‌ترین علت اسهال در نوزادان و کودکان خردسال در سراسر جهان است. اگر از طریق میکروسکوپ به روتاویروس نگاه کنید، شکلی گرد دارد.

علائم روتا ویروس چیست؟

کودکانی که به روتاویروس مبتلا می‌شوند علائم زیر را دارند:

. تب

. اسهال و استفراغ

. گرفتگی‌های شکم

. اسهال آبکی و مکرر

همچنین ممکن است کودک سرفه کند و آبریزش بینی داشته باشد. اما برخی از عفونت‌های روتاویروس تنها یکی دو علامت خفیف دارند یا اصلاً علامتی ندارند، خصوصاً در افراد بزرگسال.

گاهی اسهال آن‌قدر بد و شدید است که می‌تواند فوراً منجر به دهیدراته یا کم‌آب شدن بدن شود. کودکی که دهیدراته شده علائم زیر را دارد:

. تشنگی

. بدخلقی و بی‌حوصلگی

. خستگی زیاد یا هشیاری ضعیف

. احساس سرگیجه و سبکی در سر

. گود رفتگی چشم‌ها

. خشکی دهان و زبان

. فرورفتگی در ملاج کودک

. کمتر ادرارکردن یا کمترشدن دفعات تعویض پوشک کودک

افرادی که از بچه‌ها مراقبت می‌کنند؛ مثلاً پرستار کودک یا کارمندان کودکستان می‌توانند روتاویروس را پخش کنند، خصوصاً اگر دست‌های خود را بعد از تعویض پوشک بچه‌ها نشویند

با مشاهده موارد زیر در فرزندتان با پزشک تماس بگیرید:

بی حالی

استفراغ مکرر

تمایل کمتر به نوشیدن مایعات

مدفوع سیاه یا حاوی خون یا چرک

تب با هر درجه‌ای در نوزاد کمتر از 6 ماه

درجه حرارت بالا برای بیش از 24 ساعت در کودک بزرگ‌تر از 6 ماه

آیا روتا ویروس واگیردار است؟

این ویروس در مدفوع افراد مبتلا وجود دارد و به‌راحتی منتشر می‌شود. بچه‌ها وقتی که بعد از دست‌زدن به سطوح آلوده (مثلاً اسباب‌بازی)، انگشت به دهانشان می‌برند می‌توانند به این ویروس آلوده شوند. معمولاً این اتفاق وقتی می‌افتد که بچه‌ها دست‌های خود را نمی‌شویند، خصوصاً قبل از غذا و بعد از توالت.

افرادی که از بچه‌ها مراقبت می‌کنند؛ مثلاً پرستار کودک یا کارمندان کودکستان می‌توانند روتاویروس را پخش کنند، خصوصاً اگر دست‌های خود را بعد از تعویض پوشک بچه‌ها نشویند. همچنین بچه‌ها با خوردن آب یا غذای آلوده به روتاویروس هم می‌توانند به این عفونت دچار شوند و این اتفاق زمانی می‌افتد که کسی که آلوده به روتاویروس است پیش از تهیه غذا دست‌های خود را نشسته است.

روتا ویروس چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشکان معمولاً باتوجه‌به علائمی که بیمار دارد تشخیص می‌دهند فرد به روتاویروس مبتلاست. معمولاً نیاز به آزمایش خاصی نیست و اگر کودک خیلی بدحال باشد یا در مدفوع خون داشته باشد، پزشک برای بررسی از جهت روتاویروس و دیگر میکروب‌های عامل اسهال، آزمایش مدفوع تجویز می‌کند. پزشک ممکن است برای بررسی دهیدراسیون بدن دستور آزمایش خون یا ادرار بدهد.

عفونت روتا ویروس چگونه درمان می‌شود؟

کودکان و خردسالانی که بدنشان دهیدراته یا کم‌آب شده احتمالاً به درمان در بیمارستان نیاز دارند تا مایعات به بدنشان تزریق شده و سطح مایعات و املاح به حد نرمال خود برسد. بیشتر بچه‌های بزرگ‌تر در خانه درمان می‌شوند.

درمان خانگی روتا ویروس

بچه‌هایی که اسهال دارند؛ اما استفراغ ندارند اگر میل دارند می‌توانند مثل معمول غذا بخورند. آنها باید زیاد آب و مایعات بنوشند تا دهیدراته نشوند. بچه‌هایی که دچار دهیدراسیون خفیف می‌شوند باید:

. محلول آب‌رسان خوراکی مانند اوآراس را کم‌کم و مکرراً بنوشند تا مقدار مناسبی از آب و قند و نمک برای بدنشان تأمین شود.

. آبمیوه را فقط به‌صورت رقیق شده به کودک بدهید تا اسهال کودک بدتر نشود.

. روند تغذیه کودک با شیر مادر یا شیرخشک را تا وقتی که استفراغ کودک زیاد نیست ادامه دهید.

با بهترشدن کودک می‌توانید کمتر به او او آر اس بدهید و بیشتر با غذاهای معمولی تغذیه‌اش کنید.

تا زمانی که پزشک دستور نداده، به کودک داروی ضداسهال یا ضد استفراغ ندهید.

آیا می‌توان از ابتلا به روتاویروس پیشگیری کرد؟

واکسن روتاویروس می‌تواند به پیشگیری از این عفونت کمک کند. واکسن روتاویروس در دوماهگی و چهارماهگی و مجدداً در شش‌ماهگی معمولاً به‌صورت خوراکی به کودک داده می‌شود.

شستن دست‌ها خصوصاً بعد از دستشویی و پیش از غذا، بهترین راه پیشگیری از عفونت روتاویروس می‌باشد. بچه‌هایی که دچار روتاویروس می‌شوند باید تا زمانی که اسهالشان برطرف نشده با بچه‌های دیگر تماس نداشته باشند.

کرونا جدید

​علائم روتا ویروس چند روز طول می‌کشند؟

علائم روتاویروس معمولاً چیزی بین سه تا هشت روز طول می‌کشند. بیشتر بچه‌ها به‌طورکلی تا ۱۲ روز می‌توانند این ویروس را انتقال دهند؛ زیرا عفونت این ویروس چند روز پیش از ظاهرشدن علائم شروع می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو