جاهای دیدنی غرب مازندران ؛ معرفی زیباترین جاذبه‌های گردشگری

جاهای دیدنی غرب مازندران ؛ معرفی زیباترین جاذبه‌های گردشگری


منبع: تکراتو

7

1402/6/15

11:14


استان سرسبز مازندران مقصد پرطرفدار سفرهای تفریحی در فصل تابستان است. اگر شما هم قصد سفر به این استان زیبا را دارید، در این نوشتار که به معرفی جاهای دیدنی غرب مازندران می‌پردازیم، با ما همراه شوید.

جاهای دیدنی غرب مازندران ؛ معرفی زیباترین جاذبه‌های گردشگری

استان سرسبز مازندران مقصد پرطرفدار سفرهای تفریحی در فصل تابستان است. اگر شما هم قصد سفر به این استان زیبا را دارید، در این نوشتار که به معرفی جاهای دیدنی غرب مازندران می‌پردازیم، با ما همراه شوید.

مازندران یکی از خوش‌ آب‌و‌هواترین، زیباترین و پرجمعیت‌ترین استان‌های ایران است که میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است. این مقصد محبوب مسافران تابستانی، زیباترین شهرهای شمال ایران را دارد و هر شهر از جاذبه‌های گردشگری خاصی برخوردارند.

اما پیش از آن که به معرفی مکان های دیدنی غرب مازندران بپردازیم، این نکته را به خاطر داشته باشبم که طبیعت آرامش‌بخش شمال کشورمان موهبتی الهی است، پس آن را قدر بدانیم و حافظ محیط زیست باشیم.

بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی شرق مازندران

بهترین هتل های مازندران

جاهای دیدنی غرب مازندران

استان مازندران یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق ایران است که ۲۲ شهرستان دارد. آب و هوای مازندران با توجه به وجود دریا، کوه و جنگل به دو نوع معتدل مرطوب و کوهستانی تقسیم می‌شود.

جاهای دیدنی غرب مازندران در تابستان

جاهای دیدنی غرب مازندران

رامسر، تنکابن، چالوس، سلمان شهر، عباس آباد و کلاردشت، از شهرهای غرب مازندران هستند که مسافران و گردشگران از رفتن به هر کدام از این شهرهای زیبا و بازدید از جاذبه های گردشگری غرب مازندران خاطرات خوشی دارند.

در استان مازندران جاذبه های گردشگری بسیاری وجود دارد که گاهی برای مسافران انتخاب بازدید از جاهای دیدنی شرق این استان سرسبز و زیبا و یا تصمیم‌گیری برای رفتن به زیباترین جاهای دیدنی غرب مازندران سخت می‌شود، چون هر گوشه‌ی مازندران چشم‌اندازی حیرت‌انگیز و جذابیت خاص خود را دارد. در ادامه با ما همراه شوید تا انتخاب مقصد گردشگری را برای شما آسان کنیم.

مجتمع رفاهی و تفریحی شهر سبز

جاذبه های گردشگری غرب مازندران

  • آدرس: استان مازندران، ۵ کیلومتری غرب رامسر

مجتمع رفاهی و تفریحی شهر سبز از جاهای دیدنی شمال است که شامل بخش‌های تجاری، تفریحی و هتل می‌شود که در دو بخش ساحلی و کوهستانی واقع شده‌اند.

مجموعه‌ای از امکانات به‌روز و تفریحات مهیج در مجتمع رفاهی و تفریحی شهر سبز وجود دارد که سن و سال نمی‌شناسند. این امکانات شامل تله‌کابین، زیپ‌لاین، شهربازی، پیست کارتینگ، سینمای سه‌بعدی، پینت‌بال، جت‌اسکی، پارک جنگلی هزارپله و رستوران‌های متعدد می‌شود.

یکی از جاهای دیدنی غرب مازندران در شب آب‌نمای موزیکال این مجموعه‌ی تفریحی است. آب با بازی نور و رنگ بسیار زیبا همراه با موسیقی به هوا پرتاب می‌شود و طرح‌های بسیار زیبایی می‌سازد. غیرممکن است که شب از کنار آن بگذرید و محو تماشای آن نشوید. افکت‌های اجرایی این آب‌نما بسیار زیباست و هر بازدیدکننده‌ای را به هیجان می‌آورد.

تله کابین رامسر هم از بهترین جاذبه های گردشگری غرب مازندران است که اوقات خوشی را برای شما رقم می‌زند. تله کابین از جایی در نزدیکی ساحل خزر، شما را تا 1200 متری بالا می‌برد و به نوک قله‌ی ایلمیلی می‌رساند. مناظر طبیعی رامسر از داخل تله کابین حیرت‌انگیز و تماشایی هستند.

لازم به یادآوری است که تله کابین ساعت کاری مشخصی در هر فصل‌ دارد. همچنین برخی از امکانات و تفریحات مجموعه تله کابین رامسر محدودیت زمانی دارند، یعنی فقط تا قبل از نیمه‌شب باز هستند. اما خوشبختانه این مجموعه آنقدر دیدنی‌ست که اوقات شما را به بهترین شکل پر می‌کند و امکان اقامت شبانه هم در آن وجود دارد. رستوران‌ها و آلاچیق‌های زیبا، کلبه‌های جنگلی زیبا و سوئیت‌های مناسب و شیک برای اقامت در مجتمع رفاهی و تفریحی تله کابین رامسر وجود دارند.

جالب است بدانید این مجموعه تفریحی یکی از بهترین و زیباترین جاذبه های گردشگری غرب مازندران است که تقدیرها و افتخارات بسیاری در زمینه گردشگری، از جمله تندیس مدیریت کیفیت را از شرکت GIC انگلستان در سال ۲۰۱۰ دریافت کرده‌ است.

دهکده کندلوس

جاذبه های گردشگری غرب مازندران

مکان های دیدنی غرب مازندران
  • آدرس: شهرستان نوشهر، بخش کجور، دهستان زانوس رستاق، روستای کندلوس

روستا کندلوس از جاهای دیدنی غرب مازندران در تابستان به شمار می‌رود. آب‌وهوای روستای کندلوس بسیار مطبوع است و حتی در تابستان خبری از گرما نیست. این روستا در دامنه رشته‌کوه‌های البرز واقع شده و قدمتی چندهزار ساله دارد، به‌طوری‌که رد پای تمدن ایران پیش از اسلام در مهرابه‌های آن به جای مانده است.

کندلوس از دو بافت با ارزش و معمولی تشکیل شده که ساخت و سازهای جدید و امروزی در بافت باارزش ممنوع است. بافت بخش توریستی کندلوس دارای معابری سنگفرش شده و خانه‌هایی با نمای کاهگل، پنجره‌های سنتی و سقف لتی است.

این روستای منحصر به فرد در سطح داخلی و بین‌الملل در حوزه گردشگری شناخته شده‌ است و همه ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی از اقصی نقاط ایران و جهان برای بازدید از این روستا و سایر روستاهای کجور به این منطقه می‌روند.

موزه کندلوس اولین موزه روستایی جهان است و یکی از غنی‌ترین موزه‌های مردم‌شناسی خاورمیانه به حساب می‌آید. این موزه در دو طبقه و با محوریت آثار بومی و منطقه‌ای بنا شده و از کتاب‌های خطی بسیار قدیمی گرفته تا انواع ابزارآلات کهن، اشیای قدیمی و لباس‌های محلی را می‌توان در آن مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی مازندران

جاهای دیدنی رامسر

دریاچه الیمالات

جاذبه های گردشگری غرب مازندران

  • آدرس: 8 کیلومتری نور به چمستان، در جنوب دو راهی منتهی به روستای کارگر (فاصله‌ دریاچه با جاده حدود سه کیلومتر است.)

دریاچه الیمالات از جاهای دیدنی غرب مازندران است که در دل جنگل واقع شده و به‌عنوان گردشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در دریاچه الیمالات همه چیز برای چند ساعت تفریح و البته آرامش فراهم شده است؛ امکاناتی از جمله پارکینگ، رستوران، آلاچیق، فروشگاه، سرویس بهداشتی و قایق اجاره‌ای.

دریاچه الیمالات به‌دلیل قرارگرفتن در میان جنگل، مناطق استوایی را برای‌تان تداعی می‌کند. برای رسیدن به دریاچه‌ باید از میان درختان سر به فلک کشیده عبور کنید که در مسیر، چشم‌اندازهایی فرح‌بخشی را خواهید دید.

با رفتن به چمستان علاوه بر دیدن دریاچه الیمالات، می‌توانید از زیبایی‌های روستای لاویج که یکی دیگر از نقاط پرگردشگر چمستان است لذت ببرید. روستای لاویج از جاهای دیدنی غرب مازندران در تابستان است که در میان کوه‌ها قرار گرفته و هر ساله گردشگران زیادی را به‌سمت خود جذب می‌کند.

دریاچه الیمالات در هر فصل زیبایی خاص خود را دارد اما در فصل بهار و پاییز، برگ‌های هزار رنگ درختان تصویری رویایی به نگاه هر بیننده هدیه می‌دهند.

موزه عاج

جاذبه های گردشگری غرب مازندران

جاذبه های گردشگری غرب مازندران
  • آدرس: خیابان شهید رجایی، غرب هتل رامسر، مجتمع فرهنگی موزه‌ی شهدای رامسر

موزه عاج رامسر از جذاب‌ترین مکان های دیدنی غرب مازندران در رامسر است که ساخت آن از سال ۱۳۱۲ شروع و در سال ۱۳۱۶ به پایان رسیده‌ است.

موزه عاج نخستین و تنها موزه رسمی عاج در ایران و خاورمیانه به شمار می‌رود. در این موزه، آثار حاصل از هنرنمایی هنرمندان بر روی عاج فیل از سراسر ایران و حتی دنیا به نمایش گذاشته شده است.

کاخ موزه عاج که با نام باغ عاج هم شناخته می‌شود، کاخ مرمر، موزه عاج و حمام قدیم را در خود جای داده‌ است. طبق شواهد و اسناد، قدمت بنای موزه عاج رامسر نزدیک به ۹۰ سال می‌رسد و در زمان سلطنت رضا شاه پهلوی بنا شده‌ است.

موزه عاج رامسر نخستین موزه در ارتباط با هنرهای انجام شده بر روی عاج فیل است که این آثار از سراسر ایران و حتی بخش‌های مختلف جهان جمع‌آوری شده‌اند. این موزه خاص در ایران و حتی خاورمیانه نمونه بی‌نظیری است که بازدید از آن می‌تواند برای گردشگران ایرانی و خارجی تجربه منحصربه‌فردی باشد.

گردشگران و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب از موزه عاج رامسر بازدید نمایند. زمان تقریبی که هر نفر برای بازدید از موزه عاج رامسر نیاز دارد، تقریبا ۱ ساعت است.

جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار

جاذبه های گردشگری غرب مازندران

  • آدرس جنگل دوهزار: استان مازندران، شهسوار (تنکابن)، بخش خرم آباد، منطقه دوهزار

جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار از وسیع‌ترین جنگل‌های شمال ایران و مکان های دیدنی غرب مازندران هستند که در دل کوه قرار گرفته‌اند و مناظر بکر و سرسبزی را در خود جای داده‌اند.

این جنگل‌ها طبیعت‌گردان و گردشگران را در همه‌ی فصول سال به خود جذب می‌کنند. سراسر جنگل‌های دو هزار و سه هزار از جاهای بکر استان زیبای مازندران هستند که جاذبه‌های طبیعی فرح‌بخش و چشم‌نوازی دارند.

چشمه‌ها و آبشارهای جنگل‌های بکر دوهزار و سه‌هزار برای شنا در فصل‌ تابستان عالی هستند. رودخانه دو هزار یکی از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری شمال ایران به شمار می‌رود که گردشگران زیادی در اطراف آن اقامت و استراحت می‌کنند.

روستای عسل محله و ییلاقات اطراف آن نیز از محبوب‌ترین بخش‌های جنگل دو هزار به ویژه برای گردشگران کوهنورد است. مسیر صعود به قله سیالان از این منطقه آغاز می‌شود و روستای عسل محله، آخرین مکانی است که جاده ماشین رو دارد.

استخرهای پرورش ماهی در بخش‌های مختلف این جنگل جذاب، بسیار دیدنی هستند. آبشار «ماهی‌ورزان» هم که در سرچشمه رود دو هزار قرار دارد، زیبا و منحصربه‌فرد است.

بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی سوادکوه

خرید بلیط لحظه آخری

متل قو – سلمان‌شهر

جاذبه های گردشگری غرب مازندران

شهرهای غرب مازندران
  • آدرس متل قو: استان مازندران، عباس آباد، سلمان شهر

متل قو یکی از زیباترین شهرهای غرب مازندران است. سلمان‌شهر زمانی که هیچ شهری در این منطقه وجود نداشته، در این منطقه بوده و حالا هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، مراکز خرید و امکانات تفریحی بسیاری را در دل خود جای داده است.

غار آبی دانیال یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین غارهای ایرانی است که در متل قو قرار دارد. پیمایش این غار جذاب قطعا لحظاتی هیجان‌انگیز را برای هر فردی به ارمغان می‌آورد.

اگر قصد سفر به منطقه‌ای ساحلی را دارید که امکانات رفاهی، تفریحی، گردشگری، مراکز خرید و هتل در بهترین شکل خود فراهم باشد، متل قو از جاهای دیدنی غرب مازندران در تابستان و بهترین گزینه برای شماست.

پارک جنگلی سی‌سنگان

جاذبه های گردشگری غرب مازندران

  • آدرس پارک جنگلی سی‌ سنگان: استان مازندران، ۳۰ کیلومتری جاده نوشهر به نور

پارک جنگلی سی‌سنگان یکی دیگر از جاذبه های گردشگری غرب مازندران است که تنها چند ساعت با پایتخت فاصله دارد. پارک جنگلی سی‌سنگان مقصدی عالی برای دوست‌داران طبیعت است، چرا که گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری در آن یافت می‌شود.

در این پارک بیش از سیصد گونه درخت، درختچه و گل وجود دارد؛ از جمله درختان زیبای بادام وحشی و پسته که با منظره‌ای چشم‌نواز، هر بیننده را به وجد می‌آورند. پارک جنگلی سی‌سنگان به دریا نزدیک است و می‌توانید از تفریحات آبی و آرامش ساحل و دریا نیز بهره‌مند شوید.

در پارک جنگلی سی‌سنگان مسیری برای پیاده‌روی با مناظر حیرت‌انگیز وجود دارد که تجربه‌ی آن، خاطره‌ای خوش را برای شما به یادگار می‌گذارد.

دهکده مازیچال

جاذبه های گردشگری غرب مازندران

جاهای دیدنی غرب مازندران در تابستان
  • آدرس: استان مازندران، نزدیک به کلاردشت، ۴۸ کیلومتری چالوس

دهکده رویایی مازیچال جایی بالاتر از ابرهاست! در گویش محلی، مازی یا مازو درخت بلوط معنا می‌شود و مازیچال همان دشت یا گودالی پر از درختان بلوط معنی می‌دهد.

این دهکده که از جاهای دیدنی غرب مازندران در تابستان است، در ارتفاعات ۲۶۰۰ متری نزدیک کلاردشت واقع شده و مراتع زیبا و مناظر شگفت‌انگیز بسیاری دارد.

در فصل بهار دهکده مازیچال بهشتی پوشیده از دشت‌های پر گل می‌شود و چشم‌اندازهای رویایی می‌آفریند. این دهکده محصور شده در ابرها، آب‌وهوایی خنک و مطبوع دارد و فصل بهار یا تابستان هوای پاک آن لذت سفر را دوچندان می‌کند.

وقتی در این دهکده قدم می‌زنید، به دلیل ارتفاع زیاد، حس می‌کنید در میان ابرها هستید یا انگار در یک تابلو نقاشی بسیار زیبا زندگی می‌کنید.

بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی شیراز در تابستان

بهترین هتل های شمال

جواهرده

جاهای دیدنی غرب مازندران در تابستان

  • آدرس جواهرده: غرب استان مازندران، ۲۹٫۵ کیلومتری مرکز شهر رامسر، دهستان سخت‌سر

روستای دیدنی جواهرده که شهرت جهانی دارد، در ابتدا جئورده یا جوردی به معنای ده بالا، نام داشت که بعدها به نام کنونی (جواهرده) تغییر نام  پیدا کرد. مردم روستای جواهرده به دامداری، کشاورزی و باغداری مشغول هستند و صنایع دستی آن شامل نمدمالی، سفال، آهنگری و مسگری است.

برای رسیدن به روستای سرسبز جواهرده باید تقریبا یک ساعت، از رامسر در مسیری پر پیچ‌وخم و جنگلی عبور کنید. موقعیت جغرافیایی و قرارگیری جواهرده در ارتفاعات البرز، باعث شده آب‌وهوایی بسیار پاک و مطبوع داشته باشد.

روستای سرسبز جواهرده یکی از جاهای دیدنی غرب مازندران در تابستان است. جواهرده مکان مناسبی برای فرار از گرمای شرجی تابستان است؛ برای همین ساکنین رامسر در گذشته و در فصل تابستان به جواهرده می‌رفتند و هنگام زمستان به شهر خود برمی‌گشتند.

از تفریحات جواهرده می‌توان به بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان از جمله آبشارها، چشمه‌ها و مراتع و همچنین عکاسی، پیک نیک، کوهنوردی و شرکت در جشن‌های محلی اشاره کرد.

هتل قدیم و بلوار معلم

جاهای دیدنی غرب مازندران در تابستان

جاهای دیدنی غرب مازندران

هتل قدیم رامسر با زیربنای پنج هزار متر مربع در سه طبقه ساخته شده که به لحاظ نوع معماری، زیبایی، موقعیت مکانی و تجهیزات یکی از مشهورترین هتل‌های خاورمیانه است. هتل قدیم علاوه بر این که یکی از بهترین هتل های رامسر است، با توجه به سبک معماری خاصی که دارد از جاهای دیدنی غرب مازندران نیز به شمار می‌رود.

هتل قدیم رامسر که شباهت زیادی به معماری آرت دکو اروپا دارد، در سال ۱۳۱۷ خورشیدی بهره‌برداری شد و در ۳۰ تیر ماه سال ۱۳۵۲ به ثبت ملی رسید. این هتل معماری بسیار زیبایی دارد و در مرکز شهر در دامنه کوه‌های جنگلی و فضای سبز با محوطه‌سازی چشم‌نواز جای گرفته است.

بلوار معلم که شب‌ها رویایی می‌شود، از درب ورودی هتل قدیم رامسر شروع می‌شود و تا ساحل امتداد می‌یابد و در دو طرف این بلوار درختان سر به فلک کشیده نخل بادبزنی مکزیکی و سرو زربین دیده می‌شوند. نام این بلوار تا پیش از انقلاب بلوار کازینو بود و پس از انقلاب، نامش به بلوار معلم تغییر داده شد.

قلعه مارکوه

جاذبه های گردشگری غرب مازندران

  • آدرس: شهر کتالم، مسیر جاده تلارسر

قلعه مارکوه یک دژ ارتشی و یا قلعه نظامی است که در گذشته کاربرد دفاعی داشته و در حال حاضر یکی از جاهای دیدنی مازندران به شمار می‌رود. از بالای این قلعه می‌توان تصویری زیبا از جنگل تا دریا را دید.

معماری قلعه مارکوه شباهت زیادی به قلعه بابک دارد. این قلعه در سده سوم هجری بنا شده است. قلعه مارکوه در اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۴۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

قلعه مارکوه یکی از بهترین جاذبه های گردشگری غرب مازندران برای کسانی است که به آثار تاریخی علاقه دارند. این قلعه به‌دلیل قرارگیری در طبیعت زیبای کتالم در رامسر، چشم‌اندازی سرسبز و زیبا دارد.

از ویژگی‌های ارزشمند این قلعه که مورد توجه بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد، چشمه‌های آب گرم این منطقه هستند که کنار قلعه مارکوه واقع شده‌اند.

بهترین زمان رفتن و دیدن زیبایی‌های قلعه مارکو، هنگام روشنایی روز است؛ چون نور کافی در شب برای بازدید از این قلعه وجود ندارد. اما اگر قصد بازدید شبانه را داشتید، با نگهبان قلعه هماهنگ کنید.

بیشتر بخوانید:

بهترین هتل های بندر انزلی

بهترین هتل های گیلان

جنگل دالخانی

جاذبه های گردشگری غرب مازندران

جاهای بکر غرب مازندران
  • آدرس: ۳۰ کیلومتری جنوب شرق رامسر و در مسیر جاده رامسر تنکابن

یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری غرب مازندران جنگل دالخانی است که آن را دالان بهشت می‌نامند. با رفتن به جنگل دالخانی در ارتفاع ۸۰۰ متری از سطح دریا قرار خواهید گرفت. این ارتفاع باعث می‌شود که قدم در هوایی مه‌آلود بگذارید و مناظری چشم‌نواز و رویایی را تجربه کنید و غرق تماشای سرسبزی و نشاط دالان بهشت شوید.

در مسیر پارک جنگلی دالخانی پیچی به نام پیچ هفت شهدا وجود دارد که در آن بنای یادبودی ساخته شده است. دلیل این نامگذاری، به تاریخ ۱۵ خرداد ماه سال ۱۳۶۱ برمی‌گردد که در آن منافقین با تیراندازی هفت نفر از سرنشینان خودرویی را به شهادت رساندند.

قلعه مارکوه، روستای اربکله، آبشار سیاسرت، روستاهای گرسماسر و جنت رودبار و دریاچه سد میجران از مکان‌های دیدنی نزدیک جنگل دالخانی و جاهای دیدنی غرب مازندران به شمار می‌روند.

اگر قصد شب‌مانی در این جنگل زیبا یا نزدیک آن را داشته باشید، می‌توانید در کنار دریاچه سد میجران محلی را برای اقامت انتخاب نمایید. البته در جنگل دالخانی گزینه‌های متنوعی برای اقامت مسافران وجود دارد و انواع کلبه در جنگل دالخانی، خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی آماده ارائه خدمات به شما هستند.

پلاژ توسکا سرا

جاذبه های گردشگری غرب مازندران

  • آدرس: جاده ساحلی، میدان معلم، بلوار معلم

پلاژ توسکا سرا در غرب رامسر قرار دارد و برای تفریح خانوادگی مناسب است. خدمات رفاهی مطلوب، چشم‌انداز شگفت‌انگیز و هوای مطبوع از ویژگی‌های خوب پلاژ توسکاسرا هستند.

شنا، ماهی‌گیری، شن بازی، بیلیارد، تنیس، کایت‌سواری، قایق‌سواری، موتور چهار‌چرخ و جت‌اسکی، پارکینگ، فروشگاه، بستنی‌فروشی، کافه، غرفه صنایع دستی و سوغات، سرویس بهداشتی و آلاچیق از تفریحات و امکانات رفاهی پلاژ توسکاسرا به شمار می‌روند. پلاژ توسکاسرا نزدیک شهربازی و پارک پاراسل رامسر است و مسافران می‌توانند از خدمات این دو مجموعه نیز استفاده کنند.

در پلاژ توسکاسرا سوئیت‌ها و آلاچیق‌هایی ساخته شده‌اند که به مسافران اجاره داده می‌شوند. همچنین می‌توانید در اقامتگاه‌ها و هتل‌های نزدیک به این پلاژ اقامت کنید. پلاژ توسکاسرا تا ساری حدود ۲۵۰ کیلومتر و تا مرکز شهر تهران حدود ۲۲۰ کیلومتر فاصله دارد.

سوالات متداول

جاذبه های گردشگری غرب مازندران کدامند؟

مجتمع رفاهی و تفریحی شهر سبز، جنگل دالخانی، پلاژ توسکا سرا، قلعه مارکوه، جواهرده، موزه عاج، پارک جنگلی سی‌سنگان، دهکده مازیچال و جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار از جاهای دیدنی غرب مازندران هستند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در جاهای دیدنی غرب مازندران چیست؟ آیا مکان دیگری را می‌شناسید که در این لیست قرار بگیرد؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو