بهترین زمان سفر به پوکت ؛ مروارید دریای آندامان [+ معرفی جشنواره‌ها]

بهترین زمان سفر به پوکت ؛ مروارید دریای آندامان [+ معرفی جشنواره‌ها]


منبع: تکراتو

3

1402/7/20

11:13


پوکت یکی از قطب‌های گردشگری تایلند است و جزیره‌های بسیار زیبایی دارد. برای اطلاع از بهترین زمان سفر به پوکت و آشنایی با جاهای دیدنی این استان دیدنی با ما همراه شوید.

بهترین زمان سفر به پوکت ؛ مروارید دریای آندامان [+ معرفی جشنواره‌ها]

پوکت یکی از قطب‌های گردشگری تایلند است و جزیره‌های بسیار زیبایی دارد. برای اطلاع از بهترین زمان سفر به پوکت و آشنایی با جاهای دیدنی این استان دیدنی با ما همراه شوید.

پوکت را مروارید دریای آندامان می‌نامند. این استان دیدنی تایلند با سواحل زیبای خود و آب‌های شفاف برای غواصی شهرت دارد. بیش از نیمی از این جزیره را جنگل فرا گرفته و از شمال تا جنوب آن پوشیده از کوه است.

مجسمه بودای بزرگ یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری کشور تایلند در شهر رویایی پوکت قرار دارد و در واقع نماد اصلی شهر پوکت محسوب می‌شوود. این مجسمه چهره بودا، ۴۵ متر ارتفاع و ۲۵ متر عرض دارد و وزن آن به حدود ۱۳۵ تن می‌رسد.

یکی از جذاب‌ترین نمایش‌ها در پوکت، نماد دریایی پوکت فانتا (Phuket Fanta) است که ترکیبی از نمایش‌های فانتزی و کمدی با اسطوره‌هایی است که توسط هنرمندان در ساحل کامالا اجرا می‌شود.

اما یکی از سوال‌های مهم تمامی گردشگران و مسافران، درباره‌ی زمان مناسب سفر به مقصد مورد نظرشان است. در پاسخ به این پرسش که بهترین فصل سفر به تایلند پوکت چه زمانی‌ست، باید بگوییم که زمستان بهترین فصل مسافرت به تایلند است. میانگین دمای هوای تایلند در این ماه‌ها از ۱۸ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد متغیر بوده و رطوبت کم به همراه گرمای ملایم خورشید بسیار دلپذیر است. در ادامه به شما می‌گوییم که بهترین فصل سفر به تایلند پوکت دقیقا چه زمان و تاریخی است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فصل سفر به تایلند

جاهای دیدنی تایلند

بهترین زمان سفر به پوکت

 نام پوکت برگرفته از واژه‌ای مالزیایی به معنای کوه یا تپه است، چون پوکت از دور شبیه یک تپه دیده می‌شود. اصلی‌ترین منبع درآمد سواحل غربی این جزیره، مشاغلی همچون کشاورزی، صید ماهی و میگو است. علاوه‌براین شکار مروارید نیز در این منطقه رونق دارد.

ارزانترین زمان سفر به پوکت

بهترین زمان سفر به پوکت

در سراسر جهان در فصول گردشگری (های سیزن)، هزینه هتل، پرواز و امکانات تفریحی و رفاهی گران‌تر از فصل‌های دیگر است. در جزیره پوکت هم در ماه‌هایی از سال به‌دلیل مساعد نبودن شرایط جوی، اجازه قایق‌رانی، موج سواری، غواصی و سایر تفریحات دریایی داده نمی‌شود؛ به همین دلیل، هزینه سفر در این ماه‌ها ارزانتر است. از این رو اگر می‌خواهید با هزینه‌ای کمتر برای گشت‌و‌گذار به این جزیره سفر کنید، ارزانترین زمان سفر به پوکت ماه‌های می تا اکتبر (اواسط بهار تا اوایل پاییز) است.

اما اگر قصد دارید در سفر به تایلند از تمامی تفریح‌های دریایی پوکت استفاده کنید، بهترین فصل سفر به تایلند پوکت فصولی است که شرایط جوی مناسب باشد. از اواسط پاییز تا اوایل بهار، بهترین زمان سفر به پوکت است؛ درواقع در این بازه‌ی زمانی، تایلند به دلیل آب‌و‌هوای مناسب بیشترین مسافر و گردشگر را دارد.

به طور دقیق‌تر می‌توان گفت بهترین زمان سفر به پوکت از ماه نوامبر تا آوریل (۱۰ آبان تا ۱۰ اردیبهشت) است. در این بازه‌ی زمانی هوا خنک، آسمان آفتابی و اقیانوس آرام است. در این ماه‌ها، بیشترین تعداد گردشگر از سایر کشورهای جهان برای تفریح به پوکت سفر می‌کنند.

بهترین زمان سفر به پوکت بر اساس جشنواره‌های گوناگون

اگر قصد دارید با تور به پوکت سفر کنید و از دیدن جاذبه‌های گردشگری این شهر لذت ببرید، بهتر است زمان برگزاری جشنواره‌های جذاب و هیجان‌انگیز پوکت را برای مسافرت خود انتخاب کنید تا علاوه بر بازدید از جاذبه‌های گردشگری، در این جشنواره‌ها نیز شرکت کنید.

روز ماکا بوچا

ارزانترین زمان سفر به پوکت

ماکا بوچا یکی از مهم‌ترین تعطیلات رسمی در تقویم کشورهای منطقه میکونگ از جمله کامبوج و تایلند است. تاریخ جشنواره ماکا بوچا با توجه به چرخه قمری مشخص می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت این روز در ماه‌های فوریه یا مارس (اوایل بهمن تا اوایل فروردین) قرار دارد.

سال‌ها پیش، در چنین روزی، دقیقا هفت ماه پس از اینکه بودا تعالیم خود را آغاز کرد، بیش از هزار مانک برای شنیدن پند و اندرز بودا دور هم جمع شدند. بودا با برگزیدن این راهب‌ها، یک رویداد مهم اساسی را در پیشرفت دین بودایی به وجود آورد.

بوداییان در روز ماکا بوچا، از ساعات اول صبح به معابد می‌روند و با انجام مراسم مذهبی مانند گرد معابد چرخیدن و تقدیم گل، هر یک به گونه‌ای به بودا احترام می‌گذارند.

بیشتر بخوانید:

بهترین هتل های شیراز

جاهای دیدنی شیراز در تابستان

روز بودا (Visakha Bucha)

بهترین فصل سفر به تایلند پوکت

بهترین فصل سفر به تایلند پوکت

بوداییان بر این باورند که شخص بودا در یک روز مشخص به درجه شکستن چرخه تولدهای ادواری و به رستگاری (نیروانا) رسیده ‌است. حالا پیروان بودا هر سال در روز بودا که در ماه‌های مه یا ژوئن در پوکت برگزار می‌شود، آیین و مراسمی خاص برای چرخه تولد ادواری و به رستگاری رسیدن برگزار می‌کنند.

در این روز بوداییان به معابد می‌روند و با روشن کردن عود و شمع و به صدا درآوردن زنگ‌هایی به شکل ناقوس و نیز تقدیم هدایایی از جمله لباس، میوه و شیرینی به راهبان معابد، از آن‌ها درخواست دعا می‌کنند.

یکی دیگر از رسومی که بوداییان در روز بودا انجام می‌دهند، غسل دادن مجسمه بودا و متبرک شدن با آب‌هایی است که در آن‌ها دعا خوانده شده است. اگر شما هم به تماشای اینگونه مراسم علاقه‌مند هستید، بهترین زمان سفر به پوکت زمانی است که بوداییان در روز بودا مشغول اجرای این مراسم باشکوه هستند. جدا از داشتن هرگونه دین و آیین، تماشای مردم که در حال جنب‌وجوش و همکاری با یکدیگر هستند بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

فستیوال تائو تپکاساتری تائو سری سانتورن (Thao Thepkasattri-Thao Sri Suntorn Festival)

بهترین زمان سفر به پوکت

جشنواره Thao Thepkasattri-Thao Sri Suntorn یکی از مهم‌ترین فستیوال‌هایی است که در جزیره پوکت برگزار می‌شود. این جشنواره شامل فعالیت‌های متنوع فرهنگی و ورزشی از قبیل مسابقه دوچرخه‌سواری، مسابقه تاکرا (والیبال با پا)، مسابقه طناب‌کشی و مینی ماراتن و همچنین مراسم بودایی آپاسامبوت مو (uppasombot moo) است.

فستیوال تائو تپکاساتری تائو سری سانتورن طی چهارده روز در ماه مارس به مناسبت بزرگداشت پیروزی در مقابل ارتش برمه (Burmese army) که توسط دو قهرمان پوکت رهبری شد، برگزار می‌گردد.

این جشنواره در نقاط مختلفی از منطقه تالانگ، از جمله شمال پوکت (بنای تاریخی قهرمانان) و منطقه وات پرانانگسانگ (Wat Pranangsang) برگزار می‌شود.

از بخش‌های برجسته این جشنوراه می‌توان نمایش فوق‌العاده تاریخی که درباره‌ی تاریخ پوکت است را نام برد. ۲۰۰ سال قبل، دو خواهر به نام‌های تائو تپ کراساتری و تائو سری سانتورن، از پوکت در مقابل حمله ارتش برمه، دفاع کردند. این نمایش با اجرای بیش از ۳۰۰ بازیگر، در طول شب اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید:

مکان های دیدنی شیراز

بهترین هتل های بندر انزلی

هفته موتورسواری پوکت

ارزانترین زمان سفر به پوکت

ارزانترین زمان سفر به پوکت

هر ساله در ماه آوریل در پوکت هفته موتورسواری همزمان با سونگکران که بزرگترین فستیوال تایلند است، برگزار می‌گردد. در این هفته برای سرگرم کردن موتور سواران و مردم، برنامه‌های سرگرمی متنوع و متعددی اجرا می‌شود. به همین دلیل بهترین زمان سفر به پوکت را می‌توان ماه آوریل نیز دانست.

برنامه‌های سرگرم‌کننده‌ی هفته موتورسواری پوکت شامل نمایشگاه موتور، مسابقه دختر شایسته پوکت، مهمانی و کنسرت در ساحل پوکت می‌شود.

ماراتن بین‌المللی لاگونا پوکت (Laguna Phuket International Marathon)

ارزانترین زمان سفر به پوکت

رویداد سالیانه ماراتن بین‌المللی لاگونا پوکت علاقه‌مندان خود را از سراسر جهان، به سمت این محل می‌کشاند. طبق روال هر سال، ماراتن از ساحل زیبای لاگونای پوکت آغاز شده و در همانجا به اتمام می‌رسد.

مسابقات Laguna Phuket International Marathon در سه مسیر ۲، ۵ و ۱۰٫۵ کیلومتری برگزار می‌شود. در سال هزاران دونده از سراسر جهان در این ماراتن شرکت می‌کنند.

جشنواره‌ی گیاه‌خواران پوکت (Phuket Vegetarian festival)

ارزانترین زمان سفر به پوکت

سفر به پوکت

جشنواره گیاه‌خواری پوکت ‌یکی از هیجان‌انگیزترین جشنواره‌‌های غذا در دنیاست که هرساله به مدت ۹ روز در پوکت برگزار می‌شود. جشنواره گیاه‌خواری پوکت هرساله گردشگران علاقه‌‌مند به غذا را از سراسر جهان به سوی خود می‌کشاند.

جالب است بدانید، زنان باردار اجازه شرکت در جشنواره‌ی گیاه‌خواران پوکت را ندارند. برای شرکت در این جشنواره، تشریفاتی لازم است که همه‌ی کسانی که در آن حضور دارند، ملزم به رعایت آن هستند. از تشریفات این جشنواره می‌توان به پوشیدن لباس های سفید رنگ، اجتناب از مصرف الکل، تمیز بودن بدن در زمان ورود به جشنواره، اجتناب از رابطه جنسی، رفتن به معابد چینی نزدیک جشنواره و دعا کردن اشاره کرد.

اگرچه ریشه‌های این فستیوال نامعلوم است، اما جشنواره گیاه‌خواری پوکت معروف‌ترین و مهم‌ترین روز برای اقشار تایلندی – چینی است که در جزیره پوکت زندگی می‌کنند.

برخی از مردم معتقدند که این جشنواره توسط یک گروه اپرای سرگردان چینی که به مالاریا مبتلا بودند و در این جزیره اجرا داشتند، به پوکت آمده است. آن‌ها تصمیم گرفتند تا با رژیم گیاه‌خواری سختگیرانه و دعا به خدایان‌شان، از این بیماری سخت نجات پیدا کنند و در کمال تعجب ساکنین جزیره، آن‌ها کاملا بهبود یافتند.

از آن سال به بعد در تاریخ ۸ تا ۱۷ام ماه اکتبر ۲۰۱۸ (۱۶ تا ۲۵ مهر) هر سال فستیوال گیاه‌خواران پوکت برای بزرگداشت باور جامعه چینی برگزار می‌گردد. پرهیز از گوشت در نهمین ماه تقویم قمری چینی به آن‌ها کمک خواهد کرد که سلامتی جسم و آرامش روح خود را حفظ کنند. هر سال هزاران نفر از چین و دیگر کشورهای آسیایی در این رویداد رنگارنگ غذا شرکت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

بهترین هتل های استانبول با قیمت مناسب

بهترین هتل های آنتالیا با پارک آبی

معابد پوکت

پس از پرداختن به معرفی بهترین زمان سفر به پوکت بر اساس آب‌وهوا و جشنواره‌ها، به معرفی دو معبد معروف که جزو پربازدیدترین جاهای دیدنی پوکت هستند می‌پردازیم.

معبد وات چالونگ (Wat Chalong) با نام رسمی وات چای تارارام، بزرگترین، مقدس‌‌ترین و شلوغ‌ترین معبد بودایی و قلب روحانی جزیره پوکت است که در اوایل قرن نوزدهم بنا شد. نمادی‌ترین ساختمان این مکان دیدنی در محوطه معبد، یک استوپای ۶۰ متری است که گفته می‌شود یک تکه‌ از استخوان بودا درون آن قرار دارد.

بهترین فصل سفر به تایلند پوکت

بهترین زمان سفر به پوکت

گنبد ۶۰ متری موجود در معبد وات چالونگ بلندترین ساختمان این مجموعه است. این معبد در سه طبقه ساخته شده و هر طبقه پر از مجسمه‌های بزرگ طلایی است. در تراس طبقه آخر این ساختمان زیبا و منحصربه‌فرد یک چشم انداز فوق‌العاده از محیط اطراف خواهید دید.

در داخل این ساختمان، نقاشی‌ها و تصاویر زیبایی بر روی دیوارها و سقف‌ها نقش بسته که روایتگر زندگی لرد بودا است. همچنین یک نمایشگاه شیشه‌ای در این ساختمان قرار دارد که تکه استخوان بودا آنجا نگهداری می‌شود.

ساختمان مرکزی معبد وات چالونگ اغلب میزبان بوداییانی است که با تقدیم گل نیلوفر آبی و چسباندن یک ورق طلایی کوچک به مجسمه‌های راهبان داخل آن، به این مکان مذهبی ادای احترام می‌کنند.

یکی دیگر از روش‌های ادای احترام، انفجار ترقه‌ها از ساختمانی شبیه به یک اجاق آجری در این معبد است که صدای بلند انفجار آن‌ها در این معبد به گوش می‌رسد.

بودای بزرگ (Phuket Big Buddha) یکی از معابد معروف و جاذبه‌های مذهبی و گردشگری پوکت است. مجسمه 45 متری بودا در بالای تپه نکارد قرار دارد و حتی از دوردست‌ترین نقاط شهر پوکت و ساحل کارون Karon نیز به خوبی قابل مشاهده است.

وقتی به این مکان دیدنی می‌روید می‌توانید نمای 360 درجه‌ای از جزیره با دورنمای گسترده‌ای از شهر پوکت، کاتا، کارون، خلیج چالونگ و دیگر نقاط جزیره را تماشا کنید. بودای بزرگ از طریق جاده مارپیچی به طول 6 کیلومتر از مسیر اصلی شهر پوکت به راحتی قابل دسترسی است.

ارزانترین زمان سفر به پوکت

فضای اطراف بودای بزرگ جوی معنوی و بسیار آرامش‌بخش دارد. تنها صدایی که به گوش می‌رسد صدای گوش‌نواز زنگ‌های کوچک، رقص پرچم‌های زرد رنگ بودا در باد و موسیقی دلنشین و ملایم است.

مجسمه اصلی بودا در سال 2004 میلادی ساخته شده و دارای سطح مقطع 25 متری است. تنه مجسمه سیمانی و با سنگ مرمر سفید پوشیده شده است که زیر نور خورشید می‌درخشد و تصویر زیبایی خلق می‌کند.

مجسمه بودا پوکت فضایی روحانی و آرامش‌بخش دارد. چشم‌انداز اطراف آن بسیار شگفت‌انگیز است و هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. در نزدیکی بودای بزرگ، مجسمه کوچکتری از جنس برنج و به رنگ طلایی ساخته شده است. مجسمه‌های بسیار کوچکتری از بودا و راهبه‌های مقدس نیز در محوطه اطراف دیده می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

لوکس ترین مراکز خرید استانبول

جاهای دیدنی ترکیه

رتبه‌های پوکت

امتیازهای پوکت در گزارش رتبه‌بندی مسافرت جهانی و اخبار یو.اس، طبق تجزیه‌وتحلیل نظرات کاربران و متخصصان به شرح زیر است:

  • سومین مقصد برتر گردشگری آسیا
  • هفتمین جزیره برتر جهان
  • یازدهمین مقصد برتر تعطیلات زمستانی
  • پانزدهمین ساحل برتر جهان
  • نوزدهمین مقصد برتر گردشگری در جهان

وسایل لازم برای سفر به پوکت

ارزانترین زمان سفر به پوکت

ارزانترین زمان سفر به پوکت

اگر برای اولین بار می‌خواهید به پوکت سفر کنید، پشنهاد می‌کنیم کتاب راهنمای سفر به تایلند را با دقت مطالعه نمایید و نقشه‌ی شهرهای تایلند را به همراه داشته باشید.

گذرنامه‌ با حداقل شش ماه اعتبار، گواهی واکسیناسیون و بیمه مسافرتی، کارت‌های اعتباری، اسکن تمام اسناد مهم و داروهای نسخه‌ای از ملزومات ضروری سفر به تایلند هستند.

بهتر است هنگام سفر به پوکت، کوله پشتی، کیف پول مسافرتی، کرم ضد آفتاب، وسایل شخصی (بهداشتی و آرایشی)، کرم دفع پشه، داروی درمان بیماری خاص، کیت کمک‌های اولیه، لباس مناسب و لباس شنا و وسایل الکترونیکی و لوازم جانبی آن را همراه خود داشته باشید.

سوالات متداول

بهترین زمان سفر به پوکت چه فصلی از سال است؟

بهترین زمان سفر به پوکت از ماه نوامبر تا آوریل (۱۰ آبان تا ۱۰ اردیبهشت) است. در این بازه‌ی زمانی هوا خنک، آسمان آفتابی و اقیانوس آرام است. در این ماه‌ها، بیشترین تعداد گردشگر از سایر کشورهای جهان برای تفریح به پوکت سفر می‌کنند.

ارزانترین زمان سفر به پوکت چه فصلی است؟

در جزیره پوکت در ماه‌هایی از سال به دلیل مساعد نبودن شرایط جوی، اجازه قایق‌رانی، موج سواری، غواصی و سایر تفریحات دریایی داده نمی‌شود؛ به همین دلیل، در این ماه‌ها هزینه سفر ارزانتر است. از این رو اگر می‌خواهید با هزینه‌ای کمتر برای گشت‌وگذار به این جزیره سفر کنید، ارزانترین زمان سفر به پوکت ماه‌های مه تا اکتبر (اواسط بهار تا اوایل پاییز) خواهد بود.

معروف‌ترین معابد پوکت کدامند؟

معبد وات چالونگ (Wat Chalong) و بودای بزرگ (Phuket Big Buddha) از بزرگترین، معروف و پربازدیدترین معابد پوکت هستند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی بهترین زمان سفر به پوکت چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو