اغلب خانه های تاریخی بافت کهن اصفهان رو به ویرانی است

منبع: همگردی

3

1402/6/16

15:35


ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، اغلب خانه های تاریخی بافت کهن اصفهان رو به ویرانی است.

عبدالصبحان راطبی با اشاره به وضعیت دشوار و در حال ویرانی خانه های تاریخی ثبت ملی و غیر ثبتی اصفهان افزود: در بافت تاریخی جویباره در جوار مسجد جامع عتیق و همچنین مسجد علی، خانه های تاریخی زیادی وجود دارد که به حال خود رها شده است و همه اینها در حالی است که باید به این خانه ها به عنوان ظرفیت و سرمایه گردشگری اصفهان رسیدگی کرد تا قیمت آنها ارزش افزوده پیدا کند.

وی افزود: همانطور که در محله و بافت تاریخی جلفا به خانه های تاریخی رسیدگی شده و قیمتها ارزش افزوده پیدا کرد، در رابطه با خانه های تاریخی جویباره، خانه های پشت مسجد جامع عتیق و مسجد علی باید چاره ای اندیشید، چرا که این خانه ها که شمارشان هم کم نیست، در حال ویرانی اند.

به گفته وی، مالکان خانه های تاریخی که از عهده مرمت این خانه ها بر نمی آیند یا آنها را خالی رها کرده اند یا اینکه به مستاجرانی داده اند که از ارزش این خانه ها آگاه نیستند و شرایط این خانه ها روز به روز بغرنج تر می شود.

این فعال میراث فرهنگی با اشاره به پنج ساباط به هم پیوسته، در کوچه مجاور مسجد علی گفت: طول این ساباط ها به نزدیک یک کیلومتر می رسد و ماشین رو نیست، خانه های این ساباط ها به دلیل رسیدگی نکردن افت کیفیت و قیمت پیدا کرده است.

وی در ادامه افزود: در این محدوده، یا مالکان خانه ها را رها کرده اند و رفته اند یا به مستاجران ضعیف خارجی و ایرانی اجاره داده شده اند. مالکان مترصد تخریب و آسیب و در نتیجه ریختن ساباطهای یاد شده هستند تا بتوانند کوچه را تعریض و به راحتی ساخت و ساز کنند.

راطبی اذعان داشت: اگر مالکان یا وارثان خانه های تاریخی نتوانند به این بناها رسیدگی کنند، نمیتوان وضعیت این خانه های ارزشمند را نادیده گرفت و میراث فرهنگی باید یک راهکار عملی برای حفظ و احیا خانه های تاریخی این بافت ارزشمند در اصفهان ارائه دهد.

وی خاطرنشان کرد: نهاد میراث فرهنگی، اندیشمندان، علاقمندان میراث فرهنگی و بخش خصوصی به همراه بخش دولتی باید بخواهند در این رابطه قدم بردارند، اما اگر چنین خواستی وجود نداشته باشد، خانه های تاریخی اصفهان در این محدوده یکی یکی خراب می شوند.

وی بی توجهی نسبت به از دست رفتن این سرمایه گردشگری اصفهان را جبران ناپذیر خواند و افزود: نهادِ میراث فرهنگی اصفهان باید خانه ها و لکه بافتهای تاریخی را شناسایی و برای احیا آنها برنامه ریزی کند، همان طور که در یزد خانه ها در بافتهای تاریخی بازسازی، احیا و به سمت گردشگری هدایت می شود و مردم برای اینکه در آنها اقامت کنند، سر و دست می شکنند.

وی تصریح کرد: اصفهان نزدیک به 220 خانه تاریخی دارد که ثبت ملی است و نزدیک به همین آمار هم خانه های غیر ثبتی دارد اما شرایط حتی برای بسیاری از خانه های ثبت ملی هم خوب نیست و باید میراث فرهنگی دستکم برای این خانه ها یک راهکار عملی بیندیشد.

این فعال میراث فرهنگی در ادامه گفت: لکه بافت تاریخی اصفهان چندان هم محدود نیست، وقتی جستجو کنید، می بینید که زیاد است اما شرایط دشواری دارد؛ مانند بافت تاریخی پشت امامزاده اسماعیل که خانه های این محدوده در حال خریداری و پاکسازی است یا هفت خانه تاریخی پشت مسجد جامع عتیق که در حال ویرانی اند و قرار است این محدوده تبدیل به دانشکده علوم قرآنی و حدیث شود.

راطبی با اشاره به مشکلات عدیده خانه های تاریخی اصفهان گفت: باید به حال خانه های تاریخی اصفهان فکری کرد وگرنه یکی یکی از دست می روند و لکه بافتهای تاریخی اصفهان محو خواهد شد. باید سرمایه گذاران تشویق شوند که خانه های تاریخی را خریداری و آنها را مرمت و احیا کنند.

راطبی خاطرنشان کرد: در زمان مرحوم دکتر شیرازی که طرح جامع برای اصفهان آماده شد، یکسری خانه تاریخی شناسایی و ثبت ملی و برخی دیگر هم ستاره دار شد اما خیلی از خانه ها هم وجود دارد که شناسایی نشده و ستاره دار نشده و اطلاعاتی در رابطه با آنها ثبت نشده است.

وی تاکید کرد: این خانه ها باید شناسایی و اطلاعات آنها ثبت و ستاره دار شود. البته باید گفت گاهی در انجام ندادن این رویه تعمدی وجود دارد، چرا که با ستاره دار شدن این خانه ها هم از سویی، مسئولیت میراث فرهنگی بیشتر می شود و هم ملک های اطراف آنها در حریم قرار می گیرد و به دلیل محدودیت در ارتفاع ساخت و ساز، ارزش اقتصادی کم می شود.

اغلب خانه های تاریخی بافت کهن اصفهان رو به ویرانی است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو