سرکه انگور را در منزل درست کنید | طرز تهیه سرکه انگور در منزل

5

1402/6/22

08:38


سرکه انگور  را در منزل درست کنید | طرز تهیه سرکه انگور در منزل

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

آموزش آشپزی: اومدیم با یه قسمت دیگه از چی بپزم خدمت شما عزیزان که پیوسته مارا دنبال می کنید، حتما از قسمت نظر سنجی با ما در ارتباط باشید. طرز تهیه مرغ شکم پر با انار را امتحان کنید. نهار دیگه ایی که می توان استفاده کرد تاکو گوشت است. خورشت کدو حلوایی از حوالی برزیل ایران بسیار خوشمزه است. یا تفاوت در درست کردن آبگوشت با آبگوشت کشک امکان پذیر است. الان که وقته درست کردن سرکه انگور است.

سرکه انگور سفید، یکی از سرکه‌های پرطرفدار و پرکاربردی است که از آن استفاده‌های زیادی می‌شود. سرکه انگور گونه‌های مختلفی دارد، سرکه انگور قرمز، که از انگور سیاه تهیه می‌شود و سرکه انگور سفید که از انگور زرد یا سبز تهیه می‌شود. کاربردهای هر دو سرکه یکسان است اما اغلب از سرکه انگور قرمز در چاشنی کردن انوع سالاد، تهیه ترشی‌های مختلف و شور استفاده می‌شود و از سرکه انگور سفید در ضدعفونی و پاک کنندگی.

مواد لازم جهت تهیه سرکه انگور خانگی:

انگور سبز یا زرد ۱ کیلوگرم

آب ۱۵۰-۲۰۰ گرم

طرز تهیه سرکه انگور خانگی

اگر مقدار بیشتری انگور دارید برای تهیه سرکه خانگی، تناسب مقدار آب و انگور را در نظر بگیرید و با توجه به همین اندازه مقدار مواد اولیه‌تان را افزایش دهید. مقدار آب با شیرینی انگور شما رابطه مستقیمی دارد، اگر انگورهای شما شیرینی کمی داشته باشند مقدار آب کمتری هم برای تبدیل شدن به سرکه نیاز دارند.

مرحله اول | شستن و دانه کردن انگورها

در اولین مرحله به سراغ تمیز کردن انگورها روید. دانه‌های انگور را از خوشه جدا کنید و با مقدار آب سرد بشویید.

مرحله دوم | له کردن دانه انگور

برای داشتن سرکه‌ای با کیفیت و مرغوب بهتر است سرکه شما در معرض نور نباشد. به همین دلیل در پروسه تهیه سرکه از ظروف غیر شیشه ای استفاده کنید که نور به دانه‌های انگور شما نرسد. همچنین سایز ظرف شما نسبت به مقدار انگورهایتان باید بزرگتر باشد زیرا در زمان به عمل آمدن سرکه و فعل و انفعالاتی که در این محلول ایجاد می‌شود، کف زیادی روی سطح ظرف شما جمع می‌شود که ممکن است سرریز شود.

در دومین مرحله انگورها را درون ظرف مناسبی که قصد تهیه سرکه را در آن دارید بریزید. بهتر است برای سریع‌تر آماده شدن سرکه کمی آن ها را با چنگال یا هر ابزار مناسب دیگری که در دسترس دارید مقداری له کنید. انگورهای له شده و آب را درون ظرف بریزید و درب ظرف را به صورت نیمه باز روی آن قرار دهید زیرا در تهیه مراحل سرکه و واکنش تخمیر به هوا نیاز است.اگر درب ظرف را محکم ببندید به گونه ای که هوای درون ظرف نرود، سرکه شما ترش نمی‌شود.

سرکه انگور

مرحله سوم | بهم زدن سرکه

پس از گذشت حدود ۶-۷ روز فرآیند تخمیر به خوبی انجام می‌شود و شما برای سرعت بخشیدن به این روند بهتر است محتوای درون ظرف سرکه را بهم زنید. این کار را ۲-۳ مرتبه در طول روز انجام دهید تا انگورهای پوسیده به ته ظرف و انگورهای سالم مانده به روی سطح سرکه بیایند. پس از حدود ۳۰ روز انگورها به صورت کامل له و شل می‌شوند و کم‌کم ته ظرف ته نشین خواهند شد.

با توجه به درجه هوای محیط شما (بهتر است این فرآیند در محیطی معتدل انجام شود) ممکن است چند روزی دیرتر یا زودتر انگورهای شما کاملا له شوند. همچنین با توجه به بافت و جنس انگورها ممکن است در این مرحله شاهد دیدن کف یا کپک روی سطح سرکه شوید که اصلا جای هیچ گونه نگرانی نیست و این موضوع یک امر طبیعی در تهیه سرکه است.

مرحله چهارم | جدا کردن تفاله انگور

در چهارمین مرحله، پس از گذشت ۵۰-۷۰ روز سرکه شما تقریبا حالت دوفاز به خود می‌گیرد که تشکیل شده از لایه ای تفاله و لایه ای محلول سرکه است. در این مرحله باید تفاله‌های انگور را جدا کنید. برای این کار از پارچه نازک توری استفاده کنید و با حوصله و به آرامی تفاله های درون پارچه را مورد فشار قرار دهید تا تمام مایعات خالص آن خارج شود. تفاله‌ها را در این مرحله دور بریزید و به سراغ مایه اصلی سرکه روید.

مرحله پنجم | صاف کردن محلول سرکه

حدود ۷-۱۰ روز به این مایع زمان دهید سپس شاهد موادی در ته ظرف که به صورت گل هستند خواهید شد. سرکه را به آرامی به ظرف دیگری انتقال دهید به شکلی که مواد پودری و گل شکل ته آن از مایع سرکه جدا شود. این کار را باید طی چندین روز تکرار کنید تا در نهایت سرکه‌ای شفاف و زلال داشته باشید. در پایان بهتر است، سرکه را در ظرف شیشه‌ای و در مکانی دور از نور نگه‌داری کنید.

توجه داشته باشید که در برخی از روش‌ها در تهیه سرکه از مقداری نمک، خمیر نان یا سایر مخمرها استفاده می‌کنند که به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و اگر زمان کافی برای تهیه سرکه انگور را دارید طبق روش فوق پیش روید تا سرکه‌ای کاملا سالم و بهداشتی و خانگی داشته باشید.

آیا سرکه خواصی هم دارد؟

جالب است بدانید که سرکه دارای املاح معدنی و سرشار از ویتامین‌هاست.

در بهتر هضم شدن غذا به شما کمک می‌کند، برای جرم‌گیری دندان و التهاب لثه مفید است.

از تجمع چربی‌ها در بدن جلوگیری می‌کند و در کاهش وزن موثر است.

سرکه انگور

کاربردهای سرکه چیست؟

از سرکه علاوه بر تهیه انواع ترشی، چاشنی کردن غذاها و سالادهای مختلف، برای ضدعفونی کردن و تمیز کردن کاشی و سرامیک می توانید استفاده کنید.

در تمیز کردن زنگ‌زدگی‌های مختلف، تمیز کردن سردوش‌ها و تمیزکردن ماشین ظرفشویی به شما کمک می‌کند. برای ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات یکی از طبیعی‌ترین و بهترین موادی است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو