همه چیز درباره راهبه ها در ژانر ترسناک سینما

همه چیز درباره راهبه ها در ژانر ترسناک سینما


منبع: فیگار

3

1402/6/22

14:59


راهبه‌ها در 2 دهه اخیر، یکی از سوژه‌های جالب برای آثار ترسناک بودند. در این نوشتار، به موضوع همه چیز درباره راهبه ها در ژانر ترسناک سینما پرداخته‌ایم.

همه چیز درباره راهبه ها در ژانر ترسناک سینما

راهبه‌ها در 2 دهه اخیر، یکی از سوژه‌های جالب برای آثار ترسناک بودند. در این نوشتار، به موضوع همه چیز درباره راهبه ها در ژانر ترسناک سینما پرداخته‌ایم.

فیلم ترسناک The Nun II اکنون منتشر شده است و طرفداران ترسناک در حال شادی و ستایش از بازگشت ولک (Bonnie Aarons) هستند. The Nun II چند سال بعد از جایی که داستان خواهر ایرنه با هنرنمایی تایسا فارمیگا در The Nun متوقف شد آغاز می‌شود.

اگرچه او فکر می‌کرد که ولک را در اولین برخورد آنها تبعید کرده است، اما حقیقت ماجرا اینجاست که نمی‌توان جلوی شر را گرفت. ولک که بار دیگر به شکل یک راهبه دیوانه درآمده است، پس از قتل یک کشیش، شرارت را در فرانسه گسترش می‌دهد. خواهر آیرین دوباره با بدترین کابوس خود روبرو می‌شود؛ اما آیا او می‌تواند این بار برای همیشه ولک را متوقف کند؟

همه چیز درباره راهبه ها در ژانر ترسناک سینما

درباره تاریخچه راهبه ها در سینمای وحشت

شما می‌توانید فهرست هر چیزی که درباره تاریخچه راهبه ها در سینما بدانید را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

مقالات مکمل:

همه چیز درباره راهبه ها در ژانر ترسناک سینما

همه چیز درباره راهبه ها در ژانر ترسناک سینما

راهبه‌ها به عنوان شخصیت‌های ترسناک و مرموز، گاهی در فیلم‌های ژانر وحشت حضور دارند. داستان‌هایی که شامل راهبه‌ها هستند، معمولاً در محیط‌های کلیسایی، صومعه‌ها یا مدارس دینی روایت می‌شوند. راهبه‌ها به عنوان نمادی از پاکی و مقدس بودن بازیابی شده و گاهی به شکلی ترسناک و تهدید آمیز به تصویر کشیده می‌شوند.

Nunsploitation چیست؟

همه چیز درباره راهبه ها در ژانر ترسناک سینما

درباره تاریخچه راهبه ها در سینمای وحشت

چه چیزی در تصویر دیوانه‌واری از یک راهبه اهریمنی وجود دارد که ترس زیادی را در بینندگان ایجاد می‌کند؟ این فقط چشمان آبی نافذ و دندان‌های تیز او نیست که او را ترسناک می‌کند؛ بلکه جذابیت کلی او می‌باشد.

وحشت راهی برای گرفتن موجودات پاک و معصومانه دارد و آنها را به هیولا تبدیل می‌کند و بدترین کابوس‌های ما را فرا می‌خواند. راهبه معمولاً یک نیروی خیرخواه و آرامش بخش است که نشان دهنده خلوص و آرامش می‌باشد؛ بنابراین زمانی که آنها مورد استثمار قرار می‌گیرند و شیطانی می‌شوند، می‌تواند ترسناک به نظر برسد.

تصویر یک راهبه به طور کلی تصویری پر از عدم اطمینان و رمز و راز است. آنها همیشه به طور مخفی پشت دیوارهای یک صومعه پنهان و کاملاً در عادات خود پوشیده شده‌اند. شیفتگی ساختن شر از خیر باعث ایجاد ژانر وحشتناک Nunsploitation شد که در دهه‌های 1970 و 1980 آغاز شد.

ما می‌توانیم برخی از ترس‌هایمان را با راهبه‌ها به دوره رنسانس برگردانیم. در یک مقاله در روزنامه American Historical Review، ادعا می‌شود که تسخیر شیطانی در میان راهبه‌های اورسولین در لودون، فرانسه وجود داشته است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که روحی باعث هرج و مرج در صومعه شده که منجر به اعدام یک کشیش و رسوایی راهبه‌های درگیر می‌شود.

این داستان علاوه بر بسیاری از داستان‌های وحشتناک کلیسای کاتولیک و راهبه‌ها و کشیشان ساکن در آن، فیلمسازان را برانگیخت تا از ترس‌های ما سود ببرند. همانطور که زیرژانر تکامل یافته است، از راهبه‌های شهوانی که می‌خواهند گناه کنند و اعمال شیطانی انجام دهند به راهبه‌های تسخیر شده کامل تبدیل می‌شوند که برای شیطان و شیاطین او هستند. این روایت‌های واقعی و تخیل نویسندگان و کارگردانان ترسناک به ما طلای سینمایی داد.

تاریخچه حضور راهبه‌ها در آثار ترسناک

همه چیز درباره راهبه ها در ژانر ترسناک سینما

هر چیزی که درباره تاریخچه راهبه ها در سینما بدانید

Häxan یکی از بهترین فیلم های ترسناک محصول سال 1922 است که شامل اولین راهبه جن زده در فیلم می‌باشد. فیلم Haxan به کارگردانی بنجامین کریستنسنیک، یک فیلم صامت است که بخشی از آن مستند و بخش دیگر آن داستانی می‌باشد. محتویات فیلم بیشتر به بررسی جادوگری و شیطان پرستی از طریق تصاویر سیاه و سفید، آثار هنری، فیلم واقعی و فیلمهای بازسازی می‌پردازد.

در حالی که فیلم Haxan بیشتر در مورد جادوگری است، در یک نقطه، تمرکز خود را به یک راهبه جن زده معطوف می‌کند. این صحنه شامل حالات چهره وهم‌آور راهبه تسخیر شده، شیطان و رقص دیوانه‌وار گروهی از راهبه‌ها در کلیسا است. با تماشای فیلم در حال حاضر، صحنه راهبه کمی مسخره‌تر از چیزی به اسم ترسناک است؛ اما اگر در سال 1922 فیلم را تماشا می‌کردید، احتمالاً ترسناک‌ترین تصویری بود که می‌بینید.

تقریباً 50 سال پس از Häxan، یکی از اولین فیلم‌ها با محوریت راهبه در ژانر ترسناک، در سال 1971 اکران شد. فیلم کن راسل درباره راهبه‌ای به نام خواهر جین با هنرنمایی ونسا ردگریو بود که یک کشیش را متهم می‌کند که یک جنگجو است و او را به صومعه خانه‌اش می‌فرستد.

از آنجا، ما متوجه می‌شویم که آنها یک فرقه شیطانی قاتل هستند و به دنبال خون او می‌باشند. این فیلم در زمان اکران، به دلیل اینکه صحنه‌های زیادی از شکنجه، راهبه‌های برهنه و اعمال جنسی داشت، بسیار بحث برانگیز بود.

چگونه فیلم‌های Nunsploitation محبوب شدند؟

همه چیز درباره راهبه ها در ژانر ترسناک سینما

همه چیز درباره راهبه ها در ژانر ترسناک سینما

از سال 1971، راهبه‌ها از صومعه رها شدند و بیشتر به سمت صفحه نمایش تلویزیون و سینمایی آمدند. یکی دیگر از راهبه‌های قاتل در فیلم، خواهر گرترود در فیلم راهبه قاتل است. پس از برداشتن تومور مغزی نجات دهنده، خواهر گرترود رفتار بسیار عجیبی از خود نشان می‌دهد. یکی از صحنه‌های به یاد ماندنی فریاد او، بارها و بارها در حالی که روی محصولات آرایشی یک پیرزن پا می‌کوبید شنیده می‌شود. خواهر گرترود راهبه دیگری در ژانر nunsploitation بود که تسخیر نشد؛ اما فقط از مسیر درست فاصله گرفت.

فیلمسازان ایتالیایی و اسپانیایی از زنان مسن‌تر برای به تصویر کشیدن راهبه‌های نامقدس استفاده می‌کنند و ما این فرضیه عجیب که چقدر شیطان در سرزمین مقدس رخنه کرده است را به نمایش می‌گذارند. اولین بار Dark Waters در سال 1994 منتشر شد. Dark Waters یک فیلم خیلی ترسناک در حد مرگ از راهبه‌سازی لاوکرافتی است که درباره گروهی راهبه می‌باشد که در صومعه‌ای در لبه کوه‌های در حال فروپاشی ایتالیا زندگی می‌کنند.

فرمانروای صومعه، با هنرنمایی ماریا کاپنیست، راهبه نابینایی است که به افراد زیردست خود دستور می‌دهد تا اعمال شیطانی او را انجام دهند. در نقطه مقابل، ورونیکا 2017 از یک خواهر شوم به عنوان محوریت اصلی فیلم استفاده نمی‌کند؛ اما تصاویر او به اندازه کافی وحشتناک هستند.

همه این فیلم‌ها به‌علاوه بسیاری از فیلم‌های دیگر به‌گونه‌ای راه افتادند که The Nun و The Nun II بتوانند در جریان اصلی محبوبیت قرار بگیرند. تغییر فیلم‌های Nunsploitation بیشتر حول خلق دیوانه‌ترین شخصیت شرور متمرکز شده است و به عنوان نقش بانی آرون، کاملاً برای گریم و جلوه‌های ویژه پیش می‌رود.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار همه چیز درباره راهبه ها در ژانر ترسناک سینما سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

منبع مقاله: collider

پرسش های متداول

نخستین باز تصویر راهبه‌ها در سینمای وحشت در چه سالی نمایش داده شد؟

تصویر راهبه‌ها نخستین بار در فیلم Haxan در سال 1922 به نمایش درآمد.

راهبه‌ها، چه سبکی را خلق کردند؟

Nunsploitation، سبکی است که یک فیلم در خود راهبه می‌بیند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو