دستکاری در روابط چه پیامدهایی به همراه دارد؟

منبع: آرگا

3

1402/6/26

22:10


شاید خوانده شدن این جملات از سوی نگاه شما، یادآور درد های عاطفی باشد. این تجربه یا به گذشته ی شما باز می گردد یا به زمان حالی که در آن زندگی می کنید. فرقی ندارد، اما آنچه که اهمیت بسیار بالایی در کنترل شروع این دستکاری وجود دارد، پنهان کردن ضعف ها به درون خود است. اگر ضعف ها آشکار شود، دیگر کار به پایان خود رسیده است. حال این جملات چه هستند؟ به فرض مثال: بپوشون اون سر و گردنت رو، نبینم با مرد دیگه ای صحبت کنی، نشنوم دیر رسیده باشی خونه، هر جا هستی بمون میام دنبالت، بلند نخند مگه صد بار بهت نگفتم… و بسیار جملات سرکوب کننده ی دیگری که حالا حالاها نیازی برای گره زدن به پایان آن نیست چون بهتر است شما با ادامه ی بحث دستکاری در روابط آشنا شوید.

دل آشوب هستید، احساس ترس یک لحظه هم چشم از روی شما بر نمی دارد. با شک و تهدید، لیوان وجودی خود را ( نیاز، افکار و احساسات ) از آن سر ریز کرده اید. حتی دیگر عاطفه ای هم، برای باقی راه زندگی در قلب شما نمانده است. پس امید به چه دارید؟ امید به اصلاح شدن؟ امید به اینکه ازدواج کنید این رفتار او ترک می شود؟ یا تیر خلاص و بچه دار شدن!!!  میدانید تنها راه معجزه شما: بیدار شدن، یافتن راهی برای فرار و نجات خود از این سبک زندگی است. اما چگونه؟ تنها کافی است چشم هایتان را باز کنید تا به خوبی ببینید، پنبه های گوش خود را خالی کنید تا بهتر بشنوید. همین….

دستکاری در روابط چه تاثیراتی در شکل گیری غلط روابط عاطفی دارد؟

دستکاری در روابط، این نفوذ اجتماعی سرشار از معانی توهین آمیز بوده که بدون آگاهی و رضایت شخص مقابل به کنترل او می پردازد. گاه این دستکاری از سوی شخص آسیب زا شدید تر می شود، به گونه ای که ممکن است همراه با تهدید و احساس گناه به پیش رود. از جمله تاثیرات منفی این دستکاری عاطفی شامل موارد تعریف شده ی قسمت بعدی مقاله می شود:

  1. ایجاد هر گونه احساس ناامنی
  2. اختلال در سلامت روان
  3. احساس گیج شدگی ناشی از شیوه های رفتاری
  4. نبود هیچگونه احساس به نام احترام متقابل
  5. از بین رفتن اعتماد به نفس
  6. از میان برده شدن مرز های تعیین شده ی شخصی

تاثیرات منفی شکل گیری مسئله ی دستکاری در روابط

آیا دستکاری عاطفی، سوء استفاده است؟ چگونه باید این مشکل را برطرف کرد؟

احساس گناه مداوم و به طور همزمان، اشکال دستکاری عاطفی را به همراه دارد. سوء استفاده هم با مفهوم ابزاری بودن خود، تاثیرات مخربی را در ریزش آبروی آدمی دارد تا جایی که روح جرئت را برای کنترل سازی شریک مقابل زنده می کند. حال با انجام چه کار هایی می توان با این مشکل کنار آمد؟

هر گاه احساس دستکاری عاطفی در وجود شما شروع به شکل گیری داشت، بهتر است کمی دست بکشید و از این موقعیت برای جمع آوری دوباره ی افکارتان دور شوید.

مهارت های ارتباطی خود را با تمرین بیان کردن خواسته های خود به طور واضح و بدون عذر خواهی گسترش دهید.

خیلی سریع، درست پیش از شکل گیری تشدد سوء استفاده عاطفی از این رابطه خارج شوید، چون هر اشتباهی تنها یک تجربه است و هرگز با تمام کردن یک رابطه احساس شرمندگی در وجود خود نداشته باشید.

بررسی تاثیرات منفی تشدد سوء استفاده عاطفی در افراد

  1. عزت نفس پایین
  2. افسردگی
  3. اضطراب
  4. اعتیاد و مصرف مواد مخدر
  5. درگیری یا اختلال پس از سانحه

آیا دستکاری عاطفی سوء استفاده است؟

نشانه های دستکاری عاطفی در زندگی وجودی اشخاص

  • افراد جاه طلب سعی در کنترل احساسات شریک خود دارند به گونه ای که در آخر باعث مقصر شناخته شدن همان فرد می شوند.
  • افراد برای حفظ قدرت خود در کنترل سازی شریک احساسی خود، حرفی را به زبان می آورند و پس از گذشت مدتی کوتاه آن را انکار می کنند.
  • همواره شریک احساسی خود را مقصر جلوه می کنند تا ترس گناهکار بودن، از او جدا نشود.
  • سعی در کوچک بینی مشکلات و سختی های شریک زندگی خود دارند.
  • برقراری ارتباط صادقانه را در زندگی مشترک خود متوقف می کنند.
  •  افراد قدرت طلب با هدف تسلیم کردن شریک زندگی خود، رعب و وحشت و اضطراب را در وجود شخص ایجاد می کنند.
  • انرژی فضا را به خود جذب می کنند به گونه ای که شریک زندگی همواره احساس گیجی و پوچی در خود دارد.
  • آن ها به دنبال افراد حساس، پر از احساس ناامنی و بیش از حد اعتماد کننده هستند.

راه کار های پیشگیری از بازیچه شدگی عاطفی در روابط کدام اند؟

هنگام شروع رابطه مراقب افرادی که به سرعت احساس صمیمیت می کنند، وعده های پوچ می دهند و در تلاش ایجاد احساس گناه در وجود شما هستند، باشید.

با تعیین مرزها، انتظارات و خواسته های خود را برای باز پس گیری قدرت به صراحت بیان کنید.

برای کاهش خصومت ها بهتر است صحنه را به سمت خود بچرخانید تا با یاد آوری ارزش وجودی خود، او را از داشتن روحیه ی احساسی بودن عمیق آگاه سازید.

درگیری با افرادی که به دنبال دستکاری در روابط هستند، بسیار خسته کننده و آزار دهنده بوده پس بهتر است از فرد مورد اطمینان زندگی خود همواره مشورت بگیرید.

 به یاد داشته باشید که کمک گیری از مشاور هم اثر بخشی فوق العاده ای در بهبود این مشکل به دنبال دارد.

راه کار های پیشگیری از دستکاری روابط

صحبت پایانی:

گاه آدمی از روی عشق و علاقه ی زیادی، درگیر احساس درماندگی عجیبی در وجود خود می شود. تمام تصمیم هایش دلی می شود و عاقلانه رفتار کردن برایش معنایی ندارد. اما نمی داند که ارتباط گیری با فرد مریض گونه جاه طلب چقدر برایش زیان بار است. فرد جویای قدرتی که سعی در دستکاری رابطه را داشته و تشنه ی توهین و کوچک کردن شریک عاطفی خود است. درست شریک احساسی زمانی آگاه این بیماری می شود که از رابطه خارج شده و پس از بازسازی روحیه ی از دست رفته خود به زندگی باز میگردد. حال او با بی اعتمادی تمام ، تلاش برای رشد و موفقیت خود برای ساخت فردایی بهتر را دارد که کسی هم جلو راهش نیست. زندگی سمی هم شباهت بسیاری به این موضوع مقاله ما دارد، پس بهتر است برای آگاهی بیشتر با کلیک به روی لینک داده شده آن را مطالعه کنید.

 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو