پارس ناز پورتال

منبع: پارس ناز

4

1402/6/30

08:36


آیا لیزر موهای زائد بر روی موهای هورمونی اثربخش است ؟

رشد موهای هورمونی برای بسیاری از بانوان می تواند شرایط نا امید کننده و چالش برانگیزی ایجاد کند از جمله موهای زائد صورت که می تواند خجالت آور هم باشد و هزاران زن با رشد این موها با روشهای مختلف مبارزه می کنند و نا امید برای یافتن راه حلی برای از بین بردن آنها هستند.

 

بدین جهت لیزر موهای زائد روشی درمانی زیبایی مطمئن به منظور رفع موهای زائد با استفاده از انرژی لیزر است که نتایجی امیدوار کننده و مطلوب دارد. اما آیا لیزر موهای زائد بر روی موهای هورمونی اثربخش است؟

 

پاسخ کوتاه به این سوال بله است ، اما با این توضیح که تاثیر لیزر درمانی بر روی موهای هورمونی بسته به فرد و نوع رشد موی هورمونی می تواند تفاوت داشته باشد. لازم به ذکر است که لیزر موهای زائد با هدف قرار دادن رنگدانه فولیکول مو باعث آسیب و سوختگی مو شده و از رشد مجدد مو جلوگیری می کند ،

 

اما در عین حال اثربخشی لیزر موهای زائد بر روی موهای هورمونی می تواند تحت تاثیر عدم تعادل هورمونی قرار گیرد و نتایج مطلوبی نداشته باشد. چنانچه حتی در بهترین کلینیک زیبایی ، هزاران بیمار مبتلا به عدم تعادل هورمونی لیزر موهای زائد انجام داده اند و پس از مدتی دوباره با رشد موهای زائد روبه رو شده اند که این در نتیجه عدم درمان مشکلات هورمونی اتفاق می افتد.

 

ازین رو اگر درباره رشد موهای هورمونی نگرانی دارید ، بهتر است برای مشاوره تخصصی و گزینه های درمانی با متخصص لیزر موهای زائد مشورت کنید. در جلسه مشاوره می توانید درباره مشکلات زمینه ای سلامتی نظیر آکنه یا چاقی ، سابقه خانوادگی ابتلا به هیرسوتیسم و … صحبت کنید.

 

و در ادامه در صورت شک به اختلالات هورمونی برای بررسی بیشتر مشکلات هورمونی به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا با تجویز آزمایش هورمونی ، سطح هورمونهای شما را بررسی کند و در صورت ابتلا به اختلالات هورمونی داروهای هورمونی را برای درمان تجویز نماید و سپس جلسات لیزر موهای زائد را شروع کنید.

 

از جمله داروهایی که برای درمان اختلالات هورمونی در افراد مبتلا به هیرسوتیسم تجویز می شود ، قرص های ضد بارداری به منظور تنظیم هورمونها می باشد. از سوی دیگر داروهای مسدود کننده یا ضد آندروژن و داروهای انسولین در صورت وجود هیپرانسولینمی هم در درمانهای دیگر برای کاهش رشد موهای زائد مورد استفاده قرار می گیرد.

رشد موهای هورمونی ،هیرسوتیسم و مشکلات هورمونی می توانند لیزر موهای زائد

همچنین برداشتن تومور آدرنال یا تخمدان در افراد مبتلا به اختلالات درون ریز و یا کاهش ۵ درصدی از وزن بدن در افرادی که اضافه وزن دارند هم منجر به کاهش قابل توجه سطح تستوسترون می شود که در نهایت به کاهش موهای زائد و همچنین اثربخشی لیزر موهای زائد هورمونی کمک می کند.

 

هیرسوتیسم چیست و چه چیزی باعث رشد موهای هورمونی می شود ؟

 

اصطلاح هیرسوتیسم به رشد بی رویه موهای زائد زبر و سیاه در قسمتهایی از بدن بانوان در نواحی صورت خصوصا چانه و گردن ، شکم ، بازو ، سینه و یا پشت نظیر بدن آقایان گفته می شود که علت دقیق آن ناشناخته است اما می تواند در اثر افزایش هورمونهای مردانه آندروژن یا تستوسترون در بدن ایجاد شود که منجر به رشد موهای زائد گردد.

 

جالب است بدانید که سیستم تناسلی زنان بطور طبیعی هورمون مردانه آندروژن تولید می کند ، اما در صورتی که سطح آندروژن بطور غیر طبیعی بالا باشد ، یا فولیکول های مو به این هورمون حساس باشند ، هیرسوتیسم یا رشد بی رویه موهای زائد ایجاد می شود.

 

افزون بر این اگرچه رشد هورمونی مو مرتبط با هیرسوتیسم می تواند بر اثر دلایل مختلفی رخ دهد ، اما اغلب در اثر عدم تعادل هورمونی نظیر PCO یا سندرم تخمدان پلی کیستیک ( تنبلی تخمدان ) اتفاق می افتد.

 

در بانوان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک عموما هورمون مردانه آندروژن بالاست و بیمار دارای علائمی همچون قاعدگی نامنظم ، آکنه ، دیابت ، ناباروری و افزایش وزن می باشد. از سوی دیگر یائسگی با تغییرات هورمونی و افزایش هورمونهای مردانه همراه است که به افزایش رشد موهای صورت یا پشت لب منجر می شود.

 

همچنین از دیگر عوامل موثر بر رشد موهای زائد و هیرسوتیسم می توان به عوارض جانبی مصرف بعضی از داروها اشاره کرد که به افزایش سرعت رشد موهای زائد می انجامد که در این میان می توان تستوسترون ، استروئیدها ، گلوکوکورتیکوئیدها و … را نام برد.

 

در نهایت اختلالات غدد درون ریز نظیر غدد آدرنال یا مشکل تخمدان هم می تواند منجر به رشد موهای زائد و هیرسوتیسم گردد که همراه با سایر ویژگی های مردانه مانند تغییر صدا ، افزایش توده عضلانی و یا آکنه می باشد.

 

آیا افراد مبتلا به هیرسوتیسم و مشکلات هورمونی می توانند لیزر موهای زائد انجام دهند ؟‌

 

هیرسوتیسم یا رشد بی رویه موهای زائد صورت و بدن ، اختلالی شایع و ناخوشایند برای بانوان است که امروزه بسیاری را تحت تاثیر قرار داده است. بدین جهت هورمون های مردانه و یا مصرف برخی داروها می تواند منجر به هیرسوتیسم گردد و یا حتی هیرسوتیسم می تواند ارثی باشد.

 

از آنجا که لیزر موهای زائد موثرترین روش برای از بین بردن موهای تیره نواحی مختلف بدن است ، اما در بانوان مبتلا به هیرسوتیسم و عدم تعادل هورمونی ممکنست اثربخش نباشد. بنابراین این افراد تا زمانی که مشکلات هورمونی خود را بطور اساسی برطرف نکنند ، لیزر موهای زائد برایشان اثرات گذرا خواهد داشت و مجددا با رشد موهای زائد رو به رو خواهند شد.

 

بدین جهت توصیه متخصصان بر این است که در ابتدا اختلالات هورمونی برطرف شود و سپس لیزر موهای زائد را شروع کنید تا از مزایای طولانی مدت آن بهره بگیرید. در غیر اینصورت می توانید همزمان با دارو درمانی هورمونی به انجام لیزر موهای زائد بپردازید که تعداد جلسات لیزر درمانی بیشتری در پی دارد.

 

بدین ترتیب عدم تعادل هورمونی ممکنست منجر به افزایش رشد موها حتی پس از تکمیل جلسات لیزر موهای زائد گردد چرا که هورمون های مردانه اضافی در بدن به سرعت رشد موها کمک می کنند. یا اینکه بطور کل لیزر موهای زائد بر روی موهای هورمونی می تواند اثربخش نباشد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو