لیزر موهای زائد چگونه انجام میشود؟

منبع: دانش‌چی

2

1402/9/1

09:36


درباره لیزر موهای زائد  بیشتر بدانید!

لیزر موهای زائد چگونه انجام میشود؟

لیزر موهای زائد یک روش پزشکی برای از بین بردن موهای زائد است که از انرژی نور لیزر برای هدف قرار دادن و از بین بردن فولیکول های مو استفاده می کند.

امروزه بسیاری از افراد برای رفع موهای زائد از فناوری لیزر استفاده می‌کنند؛ چرا که لیزر موهای زائد علاوه بر اینکه می‌تواند شما را از دردسرهای استفاده از انواع روشهای حذف موهای زائد نظیر اپیلاسیون و تیغ رها کند، اثری ماندگارتر نیز دارد.

اما چه نوع دستگاه هایی برای لیزر موهای ناخواسته وجود دارد و کدام یک بهترین است؟ بطور کلی، مناسب‌ترین دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد بدن و صورت، دستگاهی سازگار با پوست است.

بنابراین، نوع پوست و مو عواملی مهم در انتخاب بهترین دستگاه لیزر موهای ناخواسته می‌باشند.

بهترین دستگاه لیزر موهای زائد

بهترین دستگاه لیزر موهای ناخواسته کدام است؟ اثربخشی دستگاه لیزر یکی از عوامل مهم در انتخاب بهترین دستگاه است. بطور کلی، برای اثربخشی بهتر درمان با لیزر باید به مواردی توجه داشت:

  • دستگاه لیزری سازگار با پوست و نوع موهایتان را انتخاب کنید.
  • انتخاب دستگاهی با انواع طیف‌های تابش، سیستم خنک‌کننده پوست و نیز وقفه تابشی ایمن، مناسب خواهد بود.

بهترین دستگاه لیزر موهای زائد

البته، در حال حاضر دستگاههای لیزر موهای ناخواسته دارای تکنولوژی‌های متفاوتی هستند و در مجموع، این دستگاهها از ۴ فناوری IPL، الکساندرایت، ان دیگ و دایود استفاده می‌کنند.

لیزر موهای زائد با تکنولوژی IPL

فناوری IPL یا فتو اپیلاسیون یکی از قدیمی‌ترین تکنولوژی‌هاست و در این فناوری فقط از پرتوی نوری استفاده می‌شود.

فناوری IPL با طول موج ۵۵۰ نانومتری، بیشتر در آرایشگاه ها و دستگاههای لیزر خانگی کاربرد دارد. برای استفاده از این فناوری نیاز به تخصصی خاص و نیز مجوز و پزشک نیست.

فناوری IPL قیمت ارزانی داشته و به‌دلیل اینکه تعداد شات‌ها در این نوع لیزر محدود است، اثربخشی آن پس از چندین هزار شات از دست می‌رود.

تکنولوژی الکساندرایت

تکنولوژی الکساندرایت یا Alexandrite با طول موج ۷۵۵ نانومتر، از سریع‌ترین و موثرترین فناوری‌ها در زمینه رفع و لیزر موهای زائد است.

بنابراین، الکساندرایت نوعی فناوری لیزر است و برخلاف تصور بسیاری، نام برند دستگاه نیست.

دستگاه‌های لیزر مجهز به این تکنولوژی بسیار مناسب افرادی با پوست‌های روشن هستند و برای نواحی وسیع می‌توان از لیزر الکساندرایت استفاده کرد. لذا، این نوع لیزر برای حذف موهای زائد نواحی پاها، زیر بغل، خط بیکینی و بازوهای مردانه مناسب می‌باشد.

همچنین، کندلا جنتل مکس پرو یکی از بهترین دستگاههای لیزر مدل الکساندرایت است.

لیزر موهای زائد با تکنولوژی دایود

تکنولوژی لیزر دایود یا Diode با طول موج ۸۰۸ نانومتر را می‌توان برای انواع رنگ پوست بکار برد.

میزان جذب تکنولوژی لیزر دایود در ملانین پوست نسبت به تکنولوژی الکساندرایت کمتر، اما عمق نفوذ در فولیکول مو در این فناوری در مقایسه با تکنولوژی الکساندرایت بیشتر است.

تکنولوژی لیزر دایود را می‌توان برای سطوح وسیع بکار برد؛ به‌همین خاطر، درمان با سرعت بالایی انجام می‌شود.

تکنولوژی لیزر ان‌دیاگ

تکنولوژی لیزر ان‌دیاگ یا Nd:Yag دارای طول موج ۱۰۶۲ نانومتری است. جالب است بدانید که، تکنولوژی لیزر ان‌دیاگ به ملانین پوست کاری ندارد و تنها به‌دنبال حذف فولیکولهای مو است.

لیزر موهای زائد با این نوع تکنولوژی، مناسب افرادی با پوستهایی سبزه بوده؛ همچنین، تکنولوژی لیزر ان‌دیاگ برای حذف موهای ناخواسته قسمتهای تیره‌ی بدن مناسب است.

علاوه‌بر این، به‌دلیل طول موج بالاتر فناوری لیزر ان‌دیاگ، این تکنولوژی نسبت به فناوری‌های دایود و الکساندرایت به‌صورت عمیق‌تر نفوذ می‌کند. لذا، می‌توان با این نوع تکنولوژی حتی مقاومترین موها را در پوست‌های تیره از بین برد.

تعداد جلسات لیزر موهای زائد

بطور کلی، تاثیر لیزر موهای ناخواسته بر روی هر فرد متفاوت است؛ لذا در حالی که ممکن است فردی با ۶ جلسه درمان جواب بگیرد، شخصی دیگر برای اثربخشی مناسب، ممکن است به ۱۰ جلسه درمان نیاز داشته باشد.

با این حال، میانگین تعداد جلسات مورد نیاز برای لیزر موهای ناخواسته بدن معمولا بین ۶ تا ۸ جلسه در نظر گرفته می‌شود.

عوامل متعددی بر تعیین تعداد جلسات لیزر درمانی تاثیر می‌گذارند که عبارتند از:

  • نوع پوست
  • نوع مو
  • ناحیه درمان
  • نوع لیزر

همچنین، از آنجا که چرخه رشد مو در نواحی مختلف بدن و حتی در یک ناحیه ممکن است متفاوت باشد، لذا اثربخشی لیزر موهای زائد بدن به اینکه فولیکول‎های مو در موقع درمان در کدام مرحله رشد باشند نیز بستگی دارد.

علاوه بر تعداد جلسات، به فاصله درمان‌ها نیز باید توجه داشت؛ چرا که فاصله‌ی بین جلسات درمانی علاوه‌بر اینکه اجازه می‎دهد بدن فرایند طبیعی بهبودی‎اش را طی کند، باعث می‌شود تا فولیکول‌های مو در مرحله‌ی رشد، مورد هدف لیزر قرار بگیرند. بدین ترتیب، اثرگذاری لیزر بالاتر خواهد بود.

فاصله بین جلسات لیزر موهای زائد نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد و معمولا بین ۴ تا ۶ هفته در نظر گرفته می‌شود. چرا که فاصله زمانی کمتر از ۴ هفته موجب می‌شود تا فولیکولها در مرحله رشدِ مناسب خود نباشند؛ در نتیجه اثر بخشی لیزر کاهش می‌یابد.

همچنین، لحاظ کردن فاصله زمانی بیش از ۶ ماه برای جلسات لیزر می‌تواند به فولیکولهای مو اجازه رشد مجدد دهد که این امر فرایند درمان را طولانی‌تر خواهد کرد.

اقدامات قبل از لیزر موهای زائد

انجام لیزر نیاز به اقداماتی پیش از درمان دارد که توجه به این نکات در ضمن اینکه عوارض جانبی ناشی از لیزر درمانی را کاهش می‌دهد، بر اثربخشی بیشتر لیزر نیز تاثیر خواهد گذاشت.

برخی از اقدامات پیش از لیزر موهای ناخواسته‌ی بدن عبارتند از:

  • عدم قرارگیری در معرض نور خورشید: از قرارگیری در معرض نور آفتاب جدا خودداری کرده و برای حداقل ۴ هفته پیش از لیزر درمانی، کرم‌های ضد آفتاب استفاد نمایید؛ چرا که در معرض نور آفتاب بودن باعث حساس شدن پوستتان می شود و احتمال بروز عوارض جانبی ناشی از لیزر موهای زائد را نیز افزایش خواهد داد.
  • اصلاح ناحیه درمان پیش از لیزر: ۲۴ ساعت پیش از لیزر بهتر است ناحیه موردنظر را اصلاح کنید؛ با این کار، لیزر بیشتر بر ریشه مو تمرکز خواهد کرد تا ساقه مو.
  • از اپیلاسیون و بند انداختن پیش از لیزر خودداری کنید: از اپیلاسیون و بند انداختن برای حداقل شش هفته پیش از درمان خودداری کنید. لذا، برای اصلاح ناحیه تحت درمان در این مدت باید از تیغ استفاده کرده و موها نباید از ریشه کنده شوند.
  • برنزه کردن پیش از لیزر موهای زائد ممنوع: از آنجا که برنزه کردن باعث تیره شدن پوست می‌شود؛ لذا جذب انرژی توسط فولیکول‎های مو به‌خوبی صورت نمی‌گیرد. در نتیجه، توصیه می‌شود برای حداقل ۴ هفته پیش از لیزر، از برنزه کردن و یا استفاده از تخت‎ها یا اسپری‌های برنزه کننده خودداری کنید.
  • مشاوره با پزشک پیش از درمان: در صورت داشتن سابقه بیماری یا استفاده از دارو، باید پیش از درمان با پزشکان مشورت نمایید.
  • متخصص لیزر را در مورد سوابق پزشکی خود مطلع سازید: در مورد سابقه پزشکی و داروهایی که استفاده می‌کنید اعم از داروهای بدون نسخه یا تجویز شده توسط پزشک و یا مکمل‌های غذایی، با متخصص لیزر صحبت کنید؛ چرا که هر کدام از این موارد بر نتیجه‌ی لیزر تاثیر خواهند گذاشت.

نحوه عملکرد لیزر موهای زائد

قبل از اینکه بر نحوه عملکرد لیزر موهای ناخواسته اشاره کنیم، بهتر است بدانید که چرخه عمر موها دارای سه مرحله است:

  • آناژن یا مرحله‌ی رشد
  • کاتاژن یا مرحله انتقال
  • تلوژن یا مرحله استراحت

دستگاه لیزر، اشعه‌ای را با شدت انرژی و طول موج مشخص به سطح پوست می‌تاباند و این انرژی توسط ملانین یا رنگدانه‌هایی که در قسمت ریشه مو قرار دارند، جذب می‌شود. انرژی جذب‌شده توسط ملانین مو تولید گرما می‌کند که همین حرارت و گرما موجب سوختن فولیکول و ریشه مو شده و در نتیجه ریزش موهای سوخته اتفاق می‌افتد.

نحوه عملکرد لیزر موهای زائد

ریشه موها معمولا در عمق ۲ الی ۳ میلیمتری پوست وجود دارند؛ به‌همین خاطر فرکانس اشعه‌ی لیزر به‌نحوی تنظیم می‌شود که فقط از طریق رنگدانه‌ها جذب شوند. بنابراین، نگران تاثیر لیزر بر سایر قسمتهای بدن باید باشید.

البته، بهترین زمان برای لیزر موهای زائد در چرخه عمر مو، مرحله آناژن یا مرحله رشد مو است. بنابراین، لیزر موهای ناخواسته صورت و بدن فقط بر موهای مرحله‌ی آناژن موثر است.

همچنین، هر چه ملانین موها بیشتر باشد یا بعبارتی موها تیره‌تر و ضخیم‌تر باشند، حرارت بیشتری را جذب می‌کنند و در نتیجه اثر بخشی لیزر بهتر و سریعتر خواهد بود که دلیل تکرار جلسات لیزر موهای ناخواسته نیز همین امر است.

به بیانی دیگر، در هر جلسه لیزر فقط موهایی که در مرحله رشد قرار دارند از بین می‌روند و بقیه موها باقی می‌مانند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۱۷۶۰۲۰ تماس گرفته و یا به سایت iranianclinic.com مراجعه کنید.

ℹ️

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو