دانستنیهایی درباره لیزر موهای زائد

منبع: زیبامون

5

1402/5/3

20:32


در ادامه درباره سوالات پرتکرار و یا شایعاتی که در زمینه لیزر موهای زائد گسترش یافته ، توضیح می دهیم.

دانستنیهایی درباره لیزر موهای زائد

پس از گذشت سالها که از روشهای مختلف برای از بین بردن موهای زائد استفاده شد ، نوبت به روشی رسید که افراد را برای چندین ماه از شر رشد سریع السیر موهای ناخواسته رهایی دهد و با اختراع دستگاه لیزر موهای زائد همه به این آرزو دست یافتند و چندین سال اخیر از روش لیزر موهای زائد استفاده می کنند. بدین ترتیب دیگر خبری از رشد سریع موها بعد از تیغ زدن ، دردناک بودن روش اپیلاسیون یا موم ، مشکلات پوستی ناشی از شیو نظیر موهای زیر پوستی و جوش و ... نبوده و افراد با انجام لیزر درمانی و تکمیل جلسات لیزر موهای زائد به پوستی بدون مو و صاف به مدت طولانی دست می یابند. در ادامه درباره سوالات پرتکرار و یا شایعاتی که در زمینه لیزر موهای زائد گسترش یافته ، توضیح می دهیم.

 

سن مناسب برای انجام لیزر موهای زائد چه سنی است ؟

تحقیقات نشان داده که تا قبل از سن 14 سالگی نمی توان لیزر موهای زائد انجام داد ، چرا که این افراد به بلوغ و به تبع به تعادل هورمونی نرسیده اند ، اما پس از رسیدن به 18 سالگی و رسیدن به تعادل هورمونی می توانند لیزر موهای زائد انجام دهند. البته در این میان استثنائاتی وجود دارد ، بعنوان مثال پزشکان به دخترانی که در سنین 15 یا 16 سال به بلوغ رسیده و حداقل دو بار از دوره قاعدگی ایشان گذشته باشد ، به صرف اینکه دوره های پریودشان منظم باشد ، می توانند اقدام به لیزر درمانی کنند که انجام آن بسته به رضایت والدین و حضور ایشان برای انجام لیزر موهای زائد است.

دستگاه لیزر

 

آیا لیزر موهای زائد می تواند باعث زخم یا کبودی شود ؟

لازم به توضیح است که دستگاه لیزر موهای زائد بسیار دقیق و اصولی ساخته شده ، بطوریکه نور لیزر با هدف گیری دقیق رنگدانه مو در زیر پوست به فولیکول مو جذب می شود و با گرم کردن فولیکول به آن آسیب رسانده و فولیکول مو را می سوزاند. از آنجا که رنگدانه های مو نسبت به پوست بیشتر است ، در نتیجه نور لیزر قبل از آنکه جذب رنگدانه پوست شود به میزان سه برابر به ملانین مو رسیده و جذب فولیکول و ریشه مو می گردد. بدین ترتیب نور لیزر موهای زائد به پوست آسیب نزده و عوارضی همچون زخم یا کبودی ایجاد نمی کند. اما نظر به اینکه همیشه استثناء وجود دارد ، خطای اپراتور می تواند یکی از عوامل ایجاد زخم و کبودی در اثر لیزر موهای زائد باشد.

بدین ترتیب برای انجام لیزر موهای زائد ، وجود یک اپراتور باتجربه و کار بلد که آموزش دیده باشد و آگاهی های لازم درباره شناخت پوست و استفاده از طول موج مناسب پوست ، زاویه درست تابش ، طرز نگهداشتن هندپیس  و ... را داشته باشد ، بسیار مهم است تا جلسات لیزر درمانی با موفقیت و مطلوب ، ایمن و بدون عوارض سپری شود. چنانچه مراقبتهای قبل و بعد از انجام لیزر موهای زائد همچون پرهیز از نور مستقیم خورشید هم باید توسط کارشناس لیزر برای کسب نتایج ایده آل از لیزر موهای زائد ذکر شود. ازین رو در انتخاب بهترین کلینیک زیبایی حتما از وجود اپراتور لیزر ماهر و دارای مدارک رسمی اطلاع کسب کنید.

 

مراقبتهای قبل از لیزر موهای زائد چیست ؟

از مراقبتهای قبل از لیزر موهای زائد پرهیز از نور مستقیم آفتاب و عدم رفتن به سولار و برنزه کردن به هر روش است که البته از مراقبتهای بعد از لیزر موهای زائد نیز می باشد. به دلیل اینکه با برنزه کردن ، حالت آفتاب سوختگی ایجاد می شود که منجر به تولید رنگدانه های بیشتری در زیر پوست می گردد و با توجه به اینکه مکانیسم لیزر موهای زائد بگونه ای است که رنگدانه های تیره را بخوبی هدف می گیرد ، لذا با تیره تر شدن پوست ، رنگدانه های پوست بجای رنگدانه مو توسط لیزر شناسایی شده  و بجای فولیکول مو ، بافت تیره پوست را می سوزاند.

افزون بر این در صورت داشتن تاتو و خالکوبی در ناحیه مد نظر ، از انجام لیزر موهای زائد صرف نظر کنید ، چرا که وجود جوهر تاتو منجر به شناسایی و هدف گیری توسط نور لیزر شده و به بافت پوست آسیب زده و باعث ایجاد زخم و کبودی می گردد. از سوی دیگر قبل از لیزر موهای زائد از مالیدن کرم و لوسیون و امثالهم بر روی پوست خودداری کنید تا از ایجاد سوختگی یا کبودی پیشگیری شود.

با توجه به اینکه برای انجام لیزر موهای زائد باید فولیکول موها برای نور لیزر قابل شناسایی باشد اما ساقه مو نباید بر روی پوست وجود داشته باشد ، لذا شیو با تیغ بهترین روش اصلاح مو قبل از انجام لیزر موهای زائد است که باید در حدود 24 ساعت قبل انجام گیرد تا با بریدن ساقه مو از دو طریق به لیزر درمانی کمک شود ، اول اینکه ساقه مویی وجود نداشته باشد که در اثر برخورد نور لیزر به آن گرم شده و پوست آسیب ببنید و دلیل دوم این که با حذف ساقه مو توسط تیغ ، بر خلاف روش اپیلاسیون ریشه مو باقی می ماند تا رنگدانه مو در زیر پوست برای لیزر قابلیت شناسایی و هدف گیری داشته باشد.

 

آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی و سرطان در بانوان می شود؟

از جمله شایعاتی که درباره لیزر موهای زائد بر سر زبان ها آمده ، نازایی و عقیم شدن بعد از لیزر موهای زائد بیکینی است که این نگرانی از اینجا در بین عموم ایجاد شد که لیزر بیکینی باعث شده که نور لیزر به تخمدان ها و رحم رسیده و باعث اختلال در کار تخمک گذاری می شود که این تفکر از اصل بی اساس است ، چرا که لیزر موهای زائد به صورتی دقیق و اصولی ساخته شده که تنها رنگدانه موجود در فولیکول مو در زیر پوست را هدف می گیرد و به میلی متر ابتدایی پوست می رسد ، لذا بر روی بافت پوست و بافتهای اطراف و ارگانهای داخلی بدن نظیر رحم و تخمدان تاثیری نمی گذارد.

افزون بر این درباره سرطان زا بودن لیزر موهای زائد نیز باید گفت که این مطلب یک افسانه است و با توجه به عمق نفوذ لیزر که گفته شد تنها به میلی متر ابتدایی پوست در هر ناحیه چه زیر بغل چه بیکینی ، چه شکم و ... می رسد ، ازین رو چنین مطلبی بطور کل غیر قابل پذیرش و اثبات می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو