وایت پیپر ارز دیجیتال چیست؟ هر آنچه که باید بدانید

وایت پیپر ارز دیجیتال چیست؟ هر آنچه که باید بدانید


منبع: پلازا

2

1402/6/31

16:22


وایت پیپر ارز دیجیتال چیست؟ هر آنچه که باید بدانید

وایت پیپر(White paper) یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال است که منعکس کننده فناوری و اهداف اصلی یک پروژه در قالب “PDF” خواهد بود. در وایت پیپر ارز دیجیتال، حقایق، آمار و نمودارهای ارز دیجیتال ذکر شده است و سرمایه گذاران پس از مطالعه آن تصمیم می‌گیرند در این پروژه سرمایه گذاری کنند یا نه.

وایت پیپر یک گام مهم برای هر پروژه برای ارز دیجیتال است که به سرمایه گذاران اهداف و آینده پروژه و رقابتی بودن یا نبودن آن با پروژه‌های دیگر را نشان می‌دهد. با این حال، لازم به ذکر است که وایت پیپر نه تنها برای ارز دیجیتال بلکه برای هر پروژه دیگری طراحی و نوشته می‌شود. در این مقاله از پلازا در مورد وایت پیپر ارز دیجیتال صحبت می‌کنیم.

فهرست مطالب

وایت پیپر white paper چیست؟

وایت پیپر به مقاله‌ای اشاره دارد که حاوی اطلاعات بسیار مفیدی برای شرکت‌ها است و هدف از نوشتن آن، درک یک مشکل خاص و تصمیم گیری مناسب در مورد یک موضوع یا ارائه اطلاعاتی است که هنگام خرید یک محصول در دسترس قرار می‌گیرد و به دریافت یک سرویس راحت‌تر و بهتر کمک می‌کند.

وایت پیپر چیزی بین مقاله و بروشور است. این سند حاوی اطلاعات بسیار مفیدی است و در عین حال بهترین راه حل برای خرید یک محصول یا یک سرویس خاص را ارائه می‌دهد. یک وایت پیپر کمی به بروشور بازاریابی شباهت دارد، در واقع ابزاری برای تشویق مشتریان و شرکا و ترویج محصول یا دیدگاه در مورد یک پروژه خواهد بود.

بیشتر مقالات سفید در بخش فناوری نوشته و منتشر می‌شوند زیرا شرکت‌هایی که در تولید و فروش نرم افزار و سخت افزار کار می‌کنند، وایت پیپر ایجاد می‌کنند. اما به طور کلی، فعالان اقتصادی حامیان اصلی یا ناشران مقالات سفید هستند.

وایت پیپر چیست؟

تاریخچه اولین وایت پیپر ارز دیجیتال چیست؟

اولین مقاله سفید یا وایت پیپر در پروژه‌های ارز دیجیتال به بیت کوین برمی گردد. کل عملکرد پروژه بیت کوین در این سند به نگارش درآمد. پس از انتشار وایت پیپر  بیت کوین، بسیاری از پروژه‌های دیگر تصمیم گرفتند که به طور علنی اهداف خود را در قالب وایت پیپر منتشر کنند. در گذشته، استفاده از وایت پیپر رایج نبود، اما در حال حاضر به طور فزاینده‌ای استفاده از وایت پیپر اهمیت پیدا کرده است.

مهمترین اجزای وایت پیپر رمز ارز ها چیست؟

برای اینکه یک وایت پیپر به درستی نوشته شود، باید به مهم‌ترین اجزای آن توجه شوید. به گفته لیندسی کولویچ از موسسه Hubspot، یک مقاله سفید خوب باید دستورالعمل‌های زیر را دنبال کند:

  • طول مقاله: یک وایت پیپر نباید کمتر از شش صفحه باشد. همچنین وایت پیپر ارز دیجیتال باید از تصاویر، نمودارها و منابع معتبر برخوردار باشد.
  • ساختار: معمولاً یک وایت پیپر ارز دیجیتال باید شامل یک صفحه اول، لیست محتوا، خلاصه، مقدمه، چندین آموزش برای حل مشکلات برای کاربران، چندین صفحه در مورد راه حل‌ها و نتیجه گیری آن باشد. همچنین وایت پیپر باید در قالب PDF و در جهت عمودی منتشر شود.
  • تراکم: معمولاً وایت پیپر ارز دیجیتال متراکم‌تر از کتاب الکترونیکی است. مقالات سفید نباید خیلی آسان نوشته شوند. در حقیقت، مردم باید بیش از یک بار آنها را بخوانند تا بتوانند تمام اطلاعات را استخراج کنند.
  • سبک مقاله: یک وایت پیپر ارز دیجیتال باید حرفه‌ای، جدی و به خوبی نوشته شده باشد.

بنابراین اگر می‌خواهید یک وایت پیپر ارز دیجیتال قابل قبول بنویسید، باید موارد فوق را دنبال کنید.

معنی و مفهوم وایت پیپر در دنیای ارزهای دیجیتال به زبان ساده

همه پروژه‌های معتبر در دنیای ارزهای دیجیتال وایت پیپر کامل و جامعی برای معرفی خود تهیه می‌کنند. تقریباً همه پروژه‌هایی که از طریق ارزهای رمزگذاری شده از بیت کوین تا به امروز به این فرآیند رسیده‌اند، همه دارای یک وایت پیپر هستند.

نکات ذکر شده در وایت پیپر معمولاً هدف پروژه، برنامه ریزی‌های پروژه برای آینده، زمان و تاریخ شروع پروژه، اعضای تیم و تجربه آنها، نقشه راه و اجرای پروژه است. در بعضی موارد، وایت پیپر در صورت لزوم در دو نسخه خلاصه و تکمیل می‌شود. وایت پیپر ارز دیجیتال، سندی است که شامل یک طرح کلی از موضوعی خواهد بود که پروژه می‌خواهد آن را حل کند. همچنین وایت پیپر می‌تواند شرح مفصلی از محصول پروژه، معماری و تعامل آن با کاربران پروژه را نشان دهد.

این مقالات معمولاً در دسترس عموم قرار می‌گیرند و اطلاعات زیادی در مورد طراحی یا ایده پروژه ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، وایت پیپر بیت کوین توسط خالق این پروژه یعنی Satoshi Nakamoto نوشته شد و در دسترس عموم قرار گرفت. بازار ارز دیجیتال، یک بازار مالی نسبتا جدید است و به همین دلیل، تقریباً بسیاری از مردم به آن اعتماد چندانی ندارند. بنابراین این بازار و پروژه‌های جوان آن به راهی برای ایجاد اعتماد در بین مردم نیاز دارند.

وایت پیپر همچنین باید به گونه‌ای منتشر شود که افراد، مخاطبان و سرمایه گذاران بتوانند با یک دیدگاه بزرگ و جامع در این پروژه سرمایه گذاری کنند. اگر به بخش‌های مختلف وایت پیپر نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که تمام جزییات مربوط به پروژه ارز دیجیتال در آن بررسی می‌شود. بنابراین وایت پیپر ارز دیجیتال می‌تواند نشان دهد که یک پروژه رسمی و معتبر است. البته هیچ قانونی یا اجباری برای انتشار وایت پیپر وجود ندارد. با این حال، این ایده وجود دارد که پروژه‌های بدون وایت پیپر، معمولاً پروژه‌های کلاهبرداری و غیرقانونی هستند.

وایت پیپر چه ویژگی ‌هایی دارد؟

وایت پیپر چه ویژگی ‌هایی دارد؟

هر وایت پیپر ویژگی‌های مشخصی دارد که با در نظر گرفتن همه این ویژگی‌ها باید نوشته شود. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک وایت پیپر ارز دیجیتال خوب به شرح زیر هستند:

  • مقدمه برای جذب مخاطب برای خواندن وایت پیپر باید کامل، جامع و جذاب باشد.
  • طراحی یک وایت پیپر ارز دیجیتال باید زیبا و کاربردی باشد
  • وایت پیپر ارز دیجیتال باید با فرمت عمودی نوشته شود.
  • نظرات شخصی جایی در وایت پیپر ندارند. کل مطالب موجود در وایت پیپر باید مبتنی بر واقعیت باشد تا مخاطب با عملکرد پروژه آشنا شود.
  • از یک قلم قوی باید در وایت پیپر استفاده شود. متن وایت پیپر باید ساده و روان باشد.
  • وایت پیپر باید در وب سایت پروژه مورد نظر در قالب “PDF” بارگذاری شود.
  • محتوای وایت پیپر باید برای آگاهی بیشتر مخاطب از پروژه نوشته شود.
  • تعداد صفحات استاندارد وایت پیپر از 2 صفحه تا ۵ صفحه است. بهتر است وایت پیپر کمتر از ۵ صفحه نباشد.
  • استفاده از تصویر و جدول در وایت پیپر اهمیت زیادی دارد. نظر مخاطب با تصاویر و جداول بیشتر جلب می‌شود.

چرا باید وایت پیپر ارز دیجیتال را بررسی کنید؟

یکی از مهمترین مزایای وایت پیپر ارز دیجیتال، آشنایی با پروژه و تعهد تیم به کار است. با مطالعه وایت پیپر، برخی از پروژه‌ها در زمینه ارزهای دیجیتال نشان می‌دهند که پروژه‌های ایده‌آلی برای سرمایه گذاری هستند و می‌توانند آینده روشنی داشته باشند. علاوه بر این، بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال ایده‌ای دارند که قبلاً وارد بازار شده است و بسیاری از آنها فقط برای جذب پول و سرمایه و در نهایت کلاهبرداری راه اندازی می‌شوند و وایت پیپر پروژه می‌تواند همه این موارد را مشخص کند.

از آغاز پیدایش ارزهای دیجیتال تا امروز، از دست دادن سرمایه و ضرر کردن بسیار متداول بوده است. مطالعه وایت پیپر و آگاهی اولیه یکی از مهمترین و راحت‌ترین مراحل برای شروع سرمایه گذاری مطمئن است.

چرا باید وایت پیپر ارز دیجیتال را بررسی کنید؟

فرصت‌ هایی برای دستیابی به وایت پیپر ارز دیجیتال

در حال حاضر بهترین و معتبرترین مسیر دستیابی به وایت پیپر ارز دیجیتال، بازدید از وب سایت‌های مخصوص پروژه است. برای پیدا کردن وبسایت پروژه و وایت پیپر آن، به سادگی نام پروژه را در Google جستجو کنید. سپس در وب سایت اختصاصی پروژه ثبت نام کرده و وایت پیپر آن را به عنوان یک فایل “PDF” بارگیری و مطالعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو