پیشگیری از خودکشی در نوجوانان و دانشجویان

پیشگیری از خودکشی در نوجوانان و دانشجویان


منبع: آویژه

2

1402/7/1

12:50


پیشگیری از خودکشی در نوجوانان و دانشجویان

لطفا به این مقاله امتیاز دهید

واکاوی از ابعاد مختلف معمای پیشگیری از خودکشی

دانستن راه های پیشگیری از خودکشی برای هر شخصی بسیار اهمیت دارد. چرا که ممکن است گاهی در زندگی به قدری احساس ناراحتی، عصبانیت و درد داشته باشید که گمان کنید این احساسات هیچ گاه به پایان نخواهند رسید و تصمیم بگیرید به زندگی خود پایان دهید.

افکار خودشکی می تواند فرد را به سمت راهی سوق دهد که در برخی شرایط قابل جبران نبوده و تاثیرات منفی روحی و جسمی را برای فرد به همراه خواهد داشت. پس مهم است با افکار خودکشی مقابله کرده و با استفاده از راهکارهای مناسب به دنبال از بین بردن افکار منفی خودکشی باشیم.

اگر در چنین شرایطی با افکار و احساسات منفی که شما را به سمت خودکشی پیش می برد، مواجه هستید، این مقاله می تواند برای مقابله صحیح با این احساسات و آشنایی با راه های پیشگیری از خودکشی به شما کمک کند. فراموش نکنید که قرار نیست هیچ یک از این احساسات منفی تا ابد با شما همراه بمانند. تنها کافی است که در رابطه با این افکار اطلاعات مناسبی کسب کرده و با تکرار و تمرین به دنبال رهایی از افکار خودکشی باشید.

 

افکار خودکشی چیست؟

افکار فعال خودکشی شامل فکرهایی مشخص در مورد پایان دادن و از بین بردن زندگی‌تان می شود. شاید شما مستقیما به خودکشی فکر نمی کنید، اما افکار خاصی در این زمینه دارید. مثلا اینکه بسیار با خود فکر می کنید که ای کاش می توانستید زندگی تان را متوقف کنید.

یا اینکه اغلب اوقات در مورد مرگ فکر می کنید و یا حتی بر این باور هستید که شما لیاقت ادامه دادن زندگی را ندارید. همه این افکار در صورتی که کنترل نشوند، می توانند در نهایت شما را به سمت خودکشی هدایت کنند، پس بهتر است که آنها را جدی بگیرید.

عوامل شکل گیری افکار خودکشی

برای پیشگیری از خودکشی قبل از هر چیز باید دلیل شکل گیری این افکار در ذهن را متوجه شد. افکار خودکشی می تواند ناشی از دلایل گوناگونی باشد. با این حال مهم ترین عامل شکل گیری این افکار تحت تاثیر مشکلاتی است که در سلامت روان افراد وجود دارد و می تواند شامل موارد زیر باشد:

افسردگی شدید

اسکیزوفرنی یا روان گسیختگی

اختلالات دو قطبی

اختلالات ناشی از مصرف مواد مخدر

اضطراب

اختلال اشتها

اختلال اضطراب پس از سانحه

علاوه بر مشکلات روانی نامبرده شده مشکلات دیگری نیز می تواند زمینه خودکشی در افراد در سنین مختلف را افزایش دهد. مواردی مانند:

⛔استرس ها یا چالش های اصلی زندگی، از جمله طلاق، از دست دادن یکی از عزیزان، نگرانی های مالی و یا مشکلات قانونی

⛔داشتن دوست عزیزی که بر اثر خودکشی فوت کرده است.

⛔درد مزمن در بدن و بیماری های لاعلاجی مانند سرطان

⛔انزوای شدید در محیط های اجتماعی مانند مدارس و یا محل کار

⛔احساس مورد سواستفاده قرار گرفتن در خانواده و یا یک رابطه

⛔داشتن سلاح در خانه

⛔سابقه خودکشی در گذشته

راه های پیشگیری از خودکشی

راه های پیشگیری از خودکشی

اقدامات بسیار زیادی وجود دارد که می تواند شما را از فکر کردن به خودکشی منصرف کند. با این حال هر یک از راه حل های در نظرگرفته شده برای پیشگیری از خودکشی می تواند برای افراد مختلف، بسته به شخصیتی که دارند، متفاوت باشد.

فرصت 5 دقیقه ای به خودتان بدهید

هر زمان افکار مربوط به خودکشی در ذهن تان نقش بست کافی است به خودتان برای جلوگیری از اقدامی خاص که می تواند موجب آسیب رساندن به شما شود، برای 5 دقیقه مهلت دهید. فراموش نکنید که با گذشت هر دقیقه همه چیز برای شما کمی قابل تحمل تر می شود و در نهایت اگر 5 دقیقه را بدون اقدامی برای خودکشی پشت سر گذاشتید، به خود پاداش دهید. در تمام این مدت می توانید از جملاتی مانند اینکه «من به کمک فوری نیاز دارم» استفاده کرده تا کمی ذهنتان آرام شود.

حذف تمام چیزهایی که می تواند به شما آسیب برساند

هر مورد یا مواردی را که می توانید در زمان فکر کردن به خودکشی برای آسیب رساندن به خودتان از آن استفاده کنید را به کلی از دسترس خود دور کنید و یا از شخص دیگری بخواهید تا این اقدام را برای شما انجام دهد. اگر گمان می کنید که در مکان ناامنی هستید، در صورت امکان به مکان امن تری بروید.

برای خود طرح ایمنی و یا طرح بحران آماده کنید

یکی از مهم ترین راه ها جهت پیشگیری از خودکشی ایجاد طرح ایمنی و طرح بحران است. طرح ایمنی طرحی است که از شما در مواقعی که ممکن است به خودکشی فکر کنید، حمایت می کند. این طرح مخصوص خود شماست و می تواند شامل موارد زیر باشد:

چگونه علائم هشدار دهنده خودکشی را در خود تشخیص دهید.

مواردی که در گذشته به شما برای پیشگیری از خودکشی کمک کرده است را شناسایی کنید.

نام و اطلاعات تماس متخصصانی که در صورت بروز بحران می توانید با آنها تماس بگیرید را داشته باشید.

اقداماتی که موجب ایمن سازی محیط زندگی‌تان می شود را انجام دهید.

سعی کنید به مکانی امن‌تر و حتی شلوغ بروید.

طرح بحران نیز بر آنچه در گذشته به حفظ امنیت شما کمک کرده است، تمرکز دارد با این حال این طرح شامل جزئیات بیشتری است. ممکن است شما از ایده برنامه ریزی برای مقابله با چیزی که امیدوار هستید، اتفاق نیفتد، خوشتان نیاید با این حال این طرح می تواند به شما کمک کند که اگر در آینده دچار بحران شدیدی برای روی آوردن به سمت خودکشی شدید، چه اقداماتی را انجام دهید و چه حمایتی را کسب کنید.

این موارد می تواند شامل گزینه های زیر باشد:

ایده هایی را برای کمک به خود پیدا کنید. به عنوان مثال اطلاعات پزشکی را که می تواند به شما در مواقع بحرانی کمک کند، به دست آورید.

موضوع را با افراد خانواده و دوستان صمیمی تان مطرح کنید و به آنها بگویید که گاهی دچار افکار منفی برای خودکشی می شوید.

 

با کسی در مورد احساسات مربوط به خودکشی تان صحبت کنید

چه یک دوست، چه یکی از اعضای خانواده می تواند به شما کمک کند تا کمتر احساس تنهایی کنید و افکار منفی تان را بیشتر تحت کنترل داشته باشید.

راه های پیشگیری از خودکشی در نوجوانان

خودکشی دومین عامل مرگ نوجوانان 10 تا 24 سال است. زمانی که کودکان وارد سنین نوجوانی می شوند، برای والدین نوع برخورد با آنها چالشی تر شده و به همین دلیل نیاز دارند تا آنها را بهتر درک کرده و بفهمند چه افکار و احساساتی دارند.

در اصل این والدین هستند که می توانند به نوجوانان در مراحل دشوار زندگی کمک می کنند که با سختی ها کنار بیایند و از تصمیمات آنها مربوط به خودکشی جلوگیری کنند. در ادامه راهکارهایی برای پیشگیری از خودکشی در نوجوانان ارائه شده که می تواند به شما برای مراقبت صحیح از فرزندان نوجوانتان کمک کند:

برای صحبت با فرزند نوجوانتان پیش قدم شوید

منتظر نباشید تا فرزند نوجوانتان برای صحبت نزد شما بیاید. همواره خود را آماده صحبت با وی کرده و خودتان را در برابر صحبت هایی که می شنوید آرام و هشیار نشان دهید. می توانید بحث را با این جمله باز کنید: «به نظر می رسد غمگین هستی. می توانیم در این مورد با هم صحبت کنیم» در این مواقع به فرزند نوجوانتان بگویید که دوستش دارید و چقدر برایتان مهم است.

گوش کنید-حتی وقتی نوجوانتان حرفی نمی زند

گاهی سکوت فرزندان نوجوان شما از هر فریادی بلند تر است. منتظر نمانید که او به سراغ شما بیاید و از تصمیمش برای خودکشی با شما صحبت کند.

مراقب تغییرات عمده در الگوی خواب، بیداری، اشتها و فعالیت های اجتماعی آنها باشید. انزوای شدید نوجوانان می تواند عاملی مهم برای شکل گیری افکار مربوط به خودکشی در بین آنها باشد.

نشانه ها را در نوجوانتان نادیده نگیرید

هرگز تصور نکنید که اگر نوجوان شما حرف از خودکشی می زند یا در مورد آن چیزی نوشته است، برایتان نقش بازی می کند. این کلماتی که در مورد خودکشی از زبان آنها شنیده می شود یا از سوی آنها در دفتر خاطراتشات نوشته شده است، را کاملا جدی بگیرید و به دنبال راهکار اساسی برای پیشگیری از خودکشی آنها باشید.

نیازهای فرزند نوجوان خود را درک کنید

وقتی فرزندتان درباره خودکشی صحبت می کند یا می نویسد، ممکن است شوکه، صدمه دیده یا عصبانی شوید. حتی ممکن است بخواهید آنچه را که می بینید، انکار کنید یا با فرزندتان بحث کنید.

بهتر است قبل از هر چیزی بر نیازهای فرزندتان تمرکز کنید. بهتر است فضای امنی را ایجاد کنید تا نوجوان شما بتواند به شما اعتماد کند و با شما صحبت کند. بدون قضاوت یا سرزنشی او را درک کرده و از تصمیم وی برای خودکشی، جلوگیری کنید.

آنها را به دیدن خانواده و دوستان تشویق کنید

ممکن است فرزند شما نسبت به گذراندن وقت با افراد دیگر تمایلی نداشته باشد، اما می توانید به آنها توضیح دهید که ارتباط با دوستان و خانواده و حمایت اجتماعی به آنها کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشند.

فراموش نکنید، تشویق آنها برای معاشرت با خانواده، دوستان، همسایگان می‌تواند جهت پیشگیری از خودکشی مفید باشد.

افکار خودکشی چیست؟

به نوجوانان ورزش را توصیه کنید

فعالیت بدنی علائم سلامت روان را کاهش می دهد و از برنامه سلامتی کودک شما حمایت می کند. خواه بیرون رفتن برای پیاده روی روزانه، ورزش در باشگاه، کلاس های ورزشی آنلاین همه می توانند مفید باشند و خلق و خوی نوجوان شما را تا حد زیادی بهبود بخشند.

پیشگیری از خودکشی در مدارس

اختلالات روانی و رفتاری در نوجوانان لزوم توجه ویژه مدارس به مشکلاتی در آنها که منجر به انجام اقدامات خطرناکی همچون خودکشی می شود را بیش از پیش حائز اهمیت می سازد. در مدارس راه های پیشگیری از خودکشی شامل سه مرحله ارزیابی خطر، آموزش و واکنش پس از پیشگیری از خودکشی دانش آموزان می شود.

در اصل، آموزش های پیشگیری از خودکشی برای دانش آموزان و کارکنان می تواند منجر به ارزیابی بیشتر خطرات خودکشی از جانب آنها شود. تحت چنین شرایطی با ارزیابی های موثر خطرات خودکشی به برنامه های حمایتی پیشگیرانه تبدیل می شود.

در مدارس اقداماتی که باید در راستای پیشگیری از خودکشی صورت گیرد می تواند زمینه ساز بررسی عوامل موثر در خودکشی، علائم نگران کننده در بین دانش آموزان، راهکارهای محافظت از آنها و ایجاد مهارت های لازم جهت مقابله اساسی با این بحران می شود.

معلمان و کارکنان آموزشی باید این موضوع را به خوبی متوجه شوند که چه چیزی در زندگی دانش آموزان وجود دارد که آنها را اذیت می کند.

در این زمینه بهترین راهکار گفتگو با دانش آموزان در مدارس است. زمان صرف شده برای هر یک از آنها در نهایت می تواند منجر به تبدیل ارزیابی های انجام گرفته شده به راه های بسیار موثر جهت پیشگیری از خودکشی ختم شود.

پیشگیری از خودکشی در بین دانشجویان

دوران دانشگاه از این نظر که دانشجویان برای اولین بار دور از خانه و خانواده خود زندگی می کنند و دسترسی کمتری به حمایت خانواده و دوستان دارند، می تواند در زمینه ایجاد مشکلاتی در سلامت روان دانشجویان بسیار موثر باشد.

پیشگیری از خودکشی در بین دانشجویان کمی دشوارتر است چرا که در اکثر موارد این گروه نشانه ای مبنی بر تصمیم گیری برای خودکشی از خود به جای نمی گذارند و دنبال کمک گرفتن از کسی نیستند.

با این حال باز هم راه های زیادی برای انجام اقدامات فوری جهت دور کردن آنها از اقدام به خودکشی وجود دارد. این در حالی است که افزایش فشار تحصیلی، سازگاری با محیط جدید و تلاش برای ادغام شدن در یک سیستم آموزشی جدید می تواند منبع استرس دانشجویان را افزایش دهد.

از سوی دیگر دانشگاه ها زمینه تجربه دانشجویان در زمینه مصرف مواد مخدر و مصرف الکل را بیشتر کرده و این عامل به تنهایی می تواند زمینه ساز خودکشی دانشجویان شود.

بر اساس بررسی های انجام گرفته شده حداقل یک نفر از هر 4 جوان تحصیلکرده در دانشگاه برای یک بار هم که شده در زندگی به خودکشی فکر کرده است.

اتخاد رویکرد درست دانشگاه به موضوع سلامت روان دانشجویان

ایجاد روابط صمیمانه بین دانشجویان و کارکنان دانشگاه

تشویق دانشجویان به ابراز مشکلات و مسائل خود

شناسایی دانشجویانی که مشکلاتی در زمینه های خاصی داشته و پیگیری کردن وضعیت آنها برای کمک بیشتر

تلاش برای افزایش تعاملات بین دانشجویان دانشگاه های مختلف

می تواند چند عامل موثر برای پیشگیری از خودکشی در بین دانشجویان باشد. از دیگر مواردی که می تواند منجر به پیشگیری از خودکشی در بین دانشجویان شود، شامل موارد زیر است:

آگاه کردن دانشجویان نسبت به عواقب منفی خودکشی و ایجاد نگرش منفی در مورد این اقدام

تشویق دانشجویان برای مراجعه به مشاوره ها و ارائه دهندگان خدمات اجتماعی در دانشگاه برای حل مشکلات شخصی

ارائه آموزش های بسیار ویژه در مورد افزایش آگاهی جوانان برای پیشگیری از خودکشی

پشتبانی گسترده از دانشجویانی که از سلامت روان کاملی برخوردار نیستند.

ایجاد ابتکارات خاص برای مقابله با هر گونه قلدری، تبعیض و آزار و اذیت بین دانشجویان در محیط دانشگاه

پیشگیری از خودکشی در بین دانشجویان

سخنی از مشاوران آویژه

متاسفانه امروزه خودکشی دربین مردم مخصوصا نوجوانان و جوانان بسیار رواج یافته است. کم نیستند افرادی که در بیمارستان ها به دلیل اقدام به خودکشی بستری شده و سلامت جسمانیشان به خطر افتاده است.

افسردگی شدید، استرس و اضطراب هایی که در زندگی افراد بسیار رواج یافته است، اختلالات و … همگی می توانند افکار خودکشی را در ذهن و فکر افراد ایجاد کرده و به دنبال آن باعث شوند که فرد دست به کارهای خطرناک و جبران ناپذیری بزند.

باتوجه به آمار وحشتناک خودکشی، نیاز است که تمامی افراد افکارهای خودکشی را جدی گرفته و به دنبال راهکارهایی برای از بین بردن آن باشند. اگر خودتان و یا یکی از اطرافیانتان از افکارهای خودکشی رنج می برند، بهتر است در این زمینه از مشاوران و روانشناسان کمک بگیرید.

برای این منظور می توانید از مشاوره روانشناسی آنلاین به عنوان کمکی برای فرار از افکار خودکشی استفاده نمایید. مشاوره آنلاین دسترسی شما را به مشاور آسان کرده و باعث شده افراد در کمترین زمان ممکن بتوانند از مجرب ترین مشاوران کمک گرفته و با آنها مشورت کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو