عقب نشینی دفتر نتانیاهو از تهدید هسته ای ایران

منبع: سیمرغ

2

1402/7/1

17:27


عقب نشینی دفتر نتانیاهو از تهدید هسته ای ایران

تمام تلاشم را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای انجام خواهم داد

دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل ساعاتی پس از سخنرانی روز جمعه (دیروز) او در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، از عبارت"تهدید معتبر هسته ای" نتانیاهو علیه ایران عقب نشینی کرده و در بیانیه ای گفته در سخنرانی نتانیاهو عبارت " تهدید معتبر نظامی" بوده که سهوا واژه هسته ای را به جای نظامی به کار برده است.

نتانیاهو دیروز هم مثل ادوار گذشته با "توپِ پُری" علیه ایران به سخنرانی سالانه مجمع عمومی ملل متحد آمد و البته بار دیگر نقشه هایی نیز به همراه یک ماژیک قرمز به همراه آورده بود تا نقشه آنچه که او "خاورمیانه جدید" با عادی سازی روابط بین اسراییل و عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی منطقه می خواند، به حضار نشان دهد.

بخش اصلی سخنرانی دیروز نتانیاهو با وجودی که ارتباط مستقیمی به ایران نداشت، اما موضوع ایران همان طور که همیشه ترجیع بند سخنرانی های سازمان ملل او بوده است، در بخشی از سخنان نتانیاهو جای گرفت و این بار سهوا و یا عمدا او از عبارت " تهدید معتبر هسته ای" ایران نام بود.

این عبارت و تهدیدی است که تاکنون از زبان نتانیاهو شنیده نشده است و با وجود تصحیح دفتر او درباره سهو کلامی نتانیاهو، اما معلوم نیست که آیا واقعا او سهو کلامی داشته یا عامدانه وارد این فاز از لفاظی های تهدید آمیز علیه ایران شده است.

نتانیاهو در حالی به آمریکا سفر کرده و برای نخستین بار موفق به دیدار با بایدن در دوران ریاست جمهوری بایدن شده، که در داخل اسراییل اعتراضات شدید و بی سابقه ای علیه کابینه دست راستی او جریان دارد و حتی بسیاری از مخالفان او در شهرهای سانفرانسیسکو و نیویورک هم او را از تظاهرات اعتراضی بی نصیب نگذاشته اند.

او پیش از سفر به نیویورک مخالفانش را به همداستانی و همدستی با ایران متهم کرده و آنها را به تضعیف امنیت ملی اسراییل متهم کرد.

نتانیاهو در جریان سخنرانی دیروز خود گفت:" بیش از هر چیز - مهمتر از همه - ایران باید با یک تهدید هسته ای معتبر روبرو شود. تا زمانی که من نخست وزیر اسراییل هستم، تمام تلاشم را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای انجام خواهم داد."

دفتر او بلافاصله پس از این سخنرانی اما اعلام کرد که نتانیاهو عبارت تهدید معتبر هسته ای را به اشتباه گفته است و در متن آماده شده او به جای "تهدید معتبر هسته‌ای" عبارت "تهدید نظامی معتبر" نوشته شده است.

اسراییل در حالی ایران را که عضو "ان پی تی" است و بیشترین بازرسی های آژانس بین المللی انرژی هسته ای از آن به عمل می آید، به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای متهم می کند که خود یک برنامه هسته ای شناخته شده اما اعلام نشده دارد که تحت هیچ نظارت بین المللی قرار ندارد.

به گفته  گزارش ماه ژانویه 2023 موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، گمان می‌رود اسراییل دارای انباری از حدود 90 کلاهک هسته‌ای باشد.

تخمین های دیگری نیز در این باره وجود دارد که تعداد کلاهک های اسراییل را حتی بین 200 تا 300 کلاهک هسته ای برآورد می کنند.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seeorgh.com/news
منبع: isna.ir


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو