گردشگری هم باید در نظام سرمایه گذاری و مدیریت سبز جای خود را پیدا کند

منبع: همگردی

3

1402/7/9

12:04


ایرنا/ براساس سخنان معاون گردشگری کشورمان، گردشگری هم باید در نظام سرمایه گذاری و مدیریت سبز جای خود را پیدا کند.

علی اصغر شالبافیان در آیین نکوداشت گردشگری و سرمایه گذاری پایدار که در عمارت مسعودیه برگزار شد، اظهار داشت: سرمایه گذاری سبز ریشه تاریخی در ایران دارد شاید در برخی از کشورهای این سابقه و تجربه وجود نداشته باشد. لذا شعار امسال شورای جهانی گردشگری می تواند توجه این کشورها را به سرمایه گذاری جلب کند.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی مهمترین دلیل انتخاب شعار سرمایه گذاری سبز را مسائل اقلیمی به ویژه گرمایش کره زمین دانست و افزود: این موضوع در کشور ما هم صدق می کند. بحران انرژی که جهان از سالها قبل با این چالش مواجه است و به دنبال راهکاری برای حل این معضل است در کشور ما به دلیل وجود انرژی رایگان به تازگی مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: سال 1400 و ابتدای کار دولت سیزدهم، هزینه گاز مصرفی تاسیسات گردشگری 7 برابر شده بود. با پیگیری های وزیر میراث فرهنگی، قیمتها به قبل بازگشت. امسال هم در بودجه این رقم، 4 برابر شده بود که با پیگیری ها در هیات وزیران با افزایش فقط یک چهارم قیمت، این رقم تصویب شد.

شالبافیان خاطرنشان کرد: چالش دیگری که در هزینه مصرف انرژی برق وجود دارد، این است که هزینه برق مصرفی خانوار یک سی ام هزینه تمام شده واحدهای تولیدی است. لذا حاکمیت به این نتیجه رسید که سراغ قانون مانع زدایی صنعت برق برود و مبنا برای تحویل برق و هزینه تمام شده را بر مبنای شرایط تست و تحویل برق قرار دهد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی به سفر رئیس جمهور به اصفهان اشاره کرد و گفت: جدا شدن تامین برق خانوار از صنعت باید با قوت انجام شود، یعنی در حوزه برق و تامین انرژی روند با تعرفه و روش قبلی امکان اداره صنایع وجود ندارد. در حوزه آب و فاضلاب و پسماند نیز باید با این رویکرد مسائل را حل کرد.

وی تصریح کرد: توجه به سرمایه گذاری سبز یعنی نحوه مدیریت بهینه انرژی و آب و پسماند باید بازبینی و اصلاح شود. حوزه گردشگری هم باید در نظام سرمایه گذاری و مدیریت سبز جای خود را پیدا کند. یعنی این حوزه باید توجه به تغییرات اقلیم و گرمایش بابت نحوه تعامل و ارتباط با سرمایه گذاری سبز را مشخص کند.

شالبافیان با تاکید بر اینکه تلاقی دو مفهوم گردشگری و سرمایه گذاری یک فرصت است، بیان کرد: اما موضوع مدیریت سبز در حوزه گردشگری باید مفهوم سازی و تبیین شود. عینیت یافتن و بایدها و نبایدهای آن باید تشریح شود که نیاز است جامعه علمی و دانشگاه ها کمک کنند، این مفاهیم برای ذینفعان صنعت گردشگری آموزش داده شود.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی همچنین ابراز کرد: از دوسال قبل طرح بهینه سازی مصرف گاز در تاسیسات گردشگری با دستور وزیر نفت عملیاتی شده است. یکسری خدمات رایگان ارائه شد که با این کار 16 تا 32 درصد مصرف گاز کاهش یافت.

شالبافیان همچنین با اشاره به اینکه در جهان الگوهای مدیریت و کاهش مصرف انرژی و آب در تاسیسات گردشگری وجود دارد که باید از تجارب آنها استفاده کرد، افزود: برچسب سبز که برخی تاسیسات گردشگری دارند و بر ارتقای درجه و تعداد ستاره های آنها موثر است، به صورت مستقیم با مدیریت سبز مرتبط است.

وی در ادامه گفت: تفاهم نامه هایی با وزارتخانه های نیرو و نفت امضا خواهیم کرد که با مدیریت مصرف آب فاضلاب پسماند و برق و انرژی مرتبط است. دانشگاه ها نیز برای تبیین مفاهیم مدیریت سبز و سرمایه گذاری سبز در حوزه گردشگری وارد میدان شوند.

شالبافیان همچنین با اشاره به ثبت جهانی کاروانسراها بیان کرد: این بناها الگو هستند. باید بناهای تاریخی مانند بادگیرها و سرداب ها که تجلی مدیریت مردم در همگن سازی با محیط زندگی و اقلیم است، به صورت تجارب ارزشمند، مستندسازی و معرفی شود. البته باید در این مسیر سرمایه گذاری بر افراد مقدم باشد، زیرا آنها هستند که می توانند این داشته ها و دستاوردها را تبیین کنند.

گردشگری هم باید در نظام سرمایه گذاری و مدیریت سبز جای خود را پیدا کند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو