دلیل احتمالی تشکیل حلقه‌های زحل کشف شد

منبع: تکراتو

4

1402/7/9

12:29


تقریباً بیست سال پس از انجام ماموریت کاسینی، سرانجام دلیل احتمالی تشکیل حلقه‌های زحل کشف شده که به‌نظر برخورد دو قمر باعث شکل‌گیری این زیبایی شده است.

دلیل احتمالی تشکیل حلقه‌های زحل کشف شد

تقریباً بیست سال پس از انجام ماموریت کاسینی، سرانجام دلیل احتمالی تشکیل حلقه‌های زحل کشف شده که به‌نظر برخورد دو قمر باعث شکل‌گیری این زیبایی شده است.

به‌تازگی با تلاش‌های جدید در زمینه شبیه‌سازی‌های ناسا و دانشگاه‌های دورهام و گلاسکو، درک بهتری در مورد دلیل احتمالی تشکیل حلقه‌های زحل ارائه شده است. در همین راستا، تحقیقات منتشر شده‌ در ژورنال Astrophysical حاکی از آن است که برخورد دو قمر غول پیکر این سیاره به‌نظر منشاء حلقه‌های زیبای زحل است.

این مطالعه با بهره‌گیری از داده‌ها و اندازه‌گیری‌های فضاپیمای کاسینی ناسا صورت پذیرفته که بعد از ورود به مدار زحل در سال 2004، سیزده سال را به مطالعه این سیاره و سیستم‌های آن پرداخت. درحال‌حاضر، تقریباً بیست سال بعد، ما سرانجام درمورد سرآغاز شکل‌گیری حلقه‌های زحل بیشتر اطلاعات به‌دست آورده‌ایم.

بیشتر بخوانید: فضانورد ناسا بعد از ثبت رکورد بیشترین اقامت در فضا به زمین بازگشت [+ویدیو]

کشف دلیل احتمالی تشکیل حلقه‌های زحل

دو قمری که احتمال برخورد آن داده می‌شود، به‌نظر مشابه و هم‌اندازه رئا و دیون، که دو قمر از 145 قمر زحل هستند، بوده‌اند. محققان مدعی شده‌اند باقی‌مانده‌هایی که در حلقه‌های سیاره گیر نکرده‌اند، می‌توانند دلیل احتمالی تشکیل حلقه‌های زحل و قمرهای متعدد آن باشند.

اطلاعاتی که کاسینی موفق شده تا با عبور از شکاف بین حلقه‌های سیاره و سطح خود سیاره ثبت کند بسیار دقیق است. این فضاپیما دریافته که یخ تقریباً خالص درون حلقه‌های زحل، از هنگام تشکیل حلقه‌ها، گرد و غبار بسیار کمی را جمع‌آوری کرده است. این امر بیانگر آن است که این حلقه‌ها به‌تازگی و در طول چند درصد از عمر منظومه شمسی ایجاد شده‌اند.

دلیل احتمالی تشکیل حلقه‌های زحل

بعد از اطلاع درمورد سن حلقه، محققان سخت به‌دنبال به استفاده از ماشین COSMA بودند که در دانشگاه دورهام قرار دارد. این ماشین به تیم این توانایی را داد تا برخوردها و شبیه‌سازی‌های مختلف را مدل‌سازی کنند و بررسی کنند که آن‌ها احتمالاً چه شکلی باشند.

افزون‌براین COSMA اطلاعات بیشتری در خصوص منشاء حلقه‌های زحل به‌دست آورد و راهی عالی جهت بررسی نحوه شکل‌گیری این برخوردها ارائه می‌کند. این کشف به‌طرز شگفت‌انگیز و چشمگیری مهم بوده و بدون شک ستاره‌شناسان بیشتری را در تلاش جهت کاوش عمیق‌تر درباره منشأ سیاره و چگونگی پیدایش حلقه‌های آن، به رقابت می‌طلبد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص دلیل احتمالی تشکیل حلقه‌های زحل چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: دیجیاتو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو