جزئیات تغییرات جدید حقوق بازنشستگان با فرمول همسان سازی جدید | حقوق بازنشستگان مهر ماه تا سقف 20 میلیون تومن رسید!!

جزئیات تغییرات جدید حقوق بازنشستگان با فرمول همسان سازی جدید | حقوق بازنشستگان مهر ماه تا سقف 20 میلیون تومن رسید!!


4

1402/7/9

16:19


جزئیات تغییرات جدید حقوق بازنشستگان با فرمول همسان سازی جدید | حقوق بازنشستگان مهر ماه تا سقف 20 میلیون تومن رسید!!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یک مسئله مهم در بسیاری از کشورها، از جمله ایران، است. این مفهوم به تعادل دادن و هماهنگ کردن حقوق بازنشستگان در سطح مختلف و در طول زمان اشاره دارد. هدف اصلی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، ایجاد عدالت و برابری در پرداخت حقوق آنها است.در ایران، تلاش‌هایی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال‌های اخیر صورت گرفته است. در چارچوب این برنامه، تلاش برای برابر کردن نرخ رشد حقوق بازنشستگان با نرخ تورم و نیز تعیین معیارهای منصفانه و مستحکم برای محاسبه حقوق بازنشستگان مطرح شده است.با این حال، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در عمل می‌تواند با چالش‌ها و محدودیت‌هایی همراه باشد. به طور کلی، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یک فرایند پیچیده است که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، تأمین منابع مالی مناسب و هماهنگی بین مختلف نهادها و سازمان‌ها است. 

نماینده مردم علی آباد در مجلس با تأکید بر اینکه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باید در برنامه هفتم مورد توجه قرار گیرد، افزود: ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برنج برنجکاران در ۳استان شمالی هنوز به آنها پرداخت نشده است که باید وزارت جهاد کشاورزی در این رابطه اقدام عاجل داشته باشد./ ایلنا

حقوق بازنشستگان

به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور درخصوص این‌که آیا سازمان برنامه و بودجه از گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم کشور راضی بود یا خیر، گفت: کمیسیون تلفیق مصوباتی را داد که کلیاتش مورد تائید ما نبود. ما مراتب نگرانی‌های خودمان را هم در صحن مجلس اعلام کردیم و هم این‌که به صورت مکتوب خدمت رئیس مجلس شورای اسلامی گزارش دادیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: البته با توافقاتی که شده است درحال حاضر اصلاحات و ویرایش لازم را با همکاری نمایندگان، هیات رئیسه و کمیسیون تلفیق انجام می‌دهیم.

وی در خصوص این‌که نمایندگان مجلس رسیدن به رشد ۸ درصدی که در برنامه هفتم توسعه مطرح شده است را سخت و حتی رویایی قلمداد کردند، آیا برنامه هفتم این قابلیت را دارد که به رشد ۸ در اقتصاد دست پیدا کند، گفت: رشد ۸ درصدی که در لایحه برنامه هفتم پیش‌بینی کرده‌ایم جزو سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه هفتم است، بنابراین لازم‌الجرا است؛ یعنی باید تمام ظرفیت کشور را به کار بگیریم که رشد ۸ درصد را محقق کنیم.

 حقوق بازنشستگان این‌گونه افزایش می‌یابد

منظور بیان کرد: اما این‌که آیا رشد ۸ درصد قابل دستیابی است یا خیر؟ این بستگی دارد ما ظرفیت‌های نیروی انسانی، منابع طبیعی، سرمایه و ماشین‌آلات کشور و همچنین رشد بهره‌وری را چگونه انجام دهیم و چه پیشرانی در اقتصاد داشته باشیم. این خبر خوش را من باید بگویم که در ۳ ماه اول سال جاری در فصل بهار بر اساس گزارش حساب‌های ملی مرکز آمار ایران رشدی که ما محقق کرده‌ایم، ۷/۸ درصد بوده است بنابراین این امر نشان می‌دهد ما می‌توانیم به رشد ۸ درصد نزدیک شویم.

وی ادامه داد: البته تدوام این رشد که در ۳ ماه اول اتفاق افتاده است نیاز به تلاش و جدیت همه دستگاه‌های اجرایی از جمله بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: مقوله رشد اقتصادی صرفاً به کارکرد دولت بازنمی‌گردد بلکه حاصل کارکرد تمام فعالان اقتصادی است، حاصل کارکرد تمام شرکت‌ها، اشخاص حقیقی و حقوقی است که ما فکر می‌کنیم با تلاش هرچه بتوانیم بیشتر به این هدف نزدیک شویم.

وی همچنین درباره احکام برنامه هفتم درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و صندوق‌های بازنشستگی گفت: در ارتباط با همسان‌سازی بخش عمده‌ای از آنچه که تکلیف بود در ۲ سال گذشته به ویژه سال ۹۹ و ۱۴۰۰ انجام گرفته است اگر بنا باشد همسان‌سازی مجددی انجام گیرد باید منتظر باشیم و ببینیم چه حکمی در برنامه هفتم تصویب خواهد شد.

منظور افزود: در مورد صندوق‌های بازنشستگی هم فرقی نمی‌کند، در واقع تعدیل مستمری‌های بازنشستگان در ۲ سال گذشته به خوبی انجام گرفته است اگر موارد جدیدی هم بنا شود که صورت گیرد باید ببینیم مصوبات نهایی برنامه هفتم چه می‌شود.

حقوق بازنشستگان

جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان در نیمه دوم سال

بر اساس گفته های اعضای کارگری شورای عالی کار سه میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند.

به گزارش عرشه آنلاین، بازنشستگان و کارگران در انتظار پایان همسان سازی حقوق خود هستند تا میزان حقوقشان در ماه‌های آینده مشخص شود.

در جدیدترین خبر‌های رسیده اعضای کارگری شورایعالی کار جدیدترین تصمیم گیری‌هایی که درباره مبلغ افزایش حقوق بازنشستگان و کارگران از مهرماه صورت گرفته را مطرح کردند.

بر اساس گفته‌های اعضای کارگری شورای عالی کار ما منتظر هستیم تا دعوتنامه‌ها به دستمان برسد ، امیدواریم تا آخر این هفته بتوانیم برای افزایش حقوق بازنشستگان و کارگران تصمیم درستی بگیریم.

بر اساس گفته آن‌ها حقوق و مزد در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ باید ترمیم شود تا قدرت خرید مردم بتواند بالاتر رود ، در این روز‌ها سه میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته چشم انتظار اعلام مبلغ افزایش حقوقشان در نیمه دوم سال هستند ، سه میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند./ایسنا

حقوق بازنشستگان

همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان از چه تاریخی اجرایی می شود ؟

محمد وحیدی در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهار‌‌شنبه، 5 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به ماده 153 آیین‌نامه داخلی درباره موضوعاتی که از صحن جهت اصلاح به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم ارجاع می‌شود، گفت: بازنشستگان لشکری و کشوری نسبت به حذف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی دولت در لایحه برنامه هفتم اعتراض دارند.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس در ادامه با اشاره به روش بررسی پیشنهاداتی که به همراه الحاقی‌ها به کمیسیون تخصصی می‌رود، عنوان کرد: روز گذشته زمانی که نوبت طرح پیشنهاد آقای آصفری در کمیسیون تخصصی پیرامون موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شد، اجازه طرح موضوع به وی داده نشد.

وی در ادامه تأکید کرد: کمیسیون تخصصی نباید اجازه ارائه پیشنهاد نمایندگان را از آنها بگیرد به ویژه اینکه این موضوع، امتحان بزرگی برای دولت و مجلس است.

وحیدی در ادامه با اشاره به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان در برنامه ششم یادآور شد: بعد از این موضوع دولت قبل در پایان دوره خود لایحه‌ای به مجلس ارائه داد اما دولت جدید آن را پس گرفت و قرار شد بعد از اصلاح آن را به مجلس ارائه کند اما این اتفاق صورت نگرفت.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان تذکر خود با بیان اینکه بازنشستگان نیز صاحب سفره انقلاب هستند و در زمان جوانی خود که با وقوع جنگ همزمان شده بود، در دستگاه‌های مختلف فعالیت کرده و جنگیده‌اند، خاطر نشان کرد: امروز باید به وضعیت آنها که بازنشسته شده‌اند در کنار اقداماتی همچون قوانینی که برای جوانی جمعیت تصویب می‌کنیم، توجه کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری در پاسخ به این تذکر با بیان اینکه مجلس تکلیف دولت را برای حل مشکل بازنشستگان در برنامه ششم توسعه مشخص کرده بود، گفت: دولت در اجرای این ماده کوتاهی کرد اما در حال حاضر جای جبران آن وجود دارد لذا از رئیس و اعضای کمیسیون تلفیق و دولت می‌خواهم برای حل این موضوع کمک کنند.

نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت در ادامه تصریح کرد: هر نماینده‌ای که برای حل موضوعات ارجاعی به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه، پیشنهادی دارد می‌تواند علیرغم دارا نبودن رأی در این کمیسیون، با حضور خود در جلسه ارائه نظر کرده و نقش نمایندگی خود را ایفا کند./خانه ملت

حقوق بازنشستگان

افزایش حقوق بازنشستگان با همسان سازی

باید بازنشستگان چشم انتظار برگزاری جلسه شورای عالی کار باشند تا شاید در این جلسه برای مسائلی مانند مبنای محاسبه و افزایش حقوق بازنشستگی راه‌حل‌هایی عملیاتی پیش‌بینی شود. به گفته علی دهقانی کیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران مبنای محاسبه حقوق بازنشستگی براساس سنوات خدمت کارکنان، از جمله مباحث پر چالش در بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه بوده که درنهایت به حذف آن از لایحه انجامیده است. پیشنهاد دولت برای نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی بر اساس میانگین ۵ سال آخر خدمت بوده و با حذف ماده مربوطه توسط کمیسیون، ملاک محاسبه حقوق بازنشستگی، قانون فعلی، یعنی میانگین دو سال آخر خدمت عنوان شده است.

دهقانی کیا افزایش و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را از دیگر چالش‌های جدی در مورد حقوق بازنشستگان عنوان می‌کند و در گفتگو با همشهری می‌گوید: «اگرضریبی از حداقل دستمزد، مبنای محاسبه حقوق بازنشستگی قرار گیرد هیچ بیمه‌شده و کارفرمایی ناراضی نخواهد بود.» او توضیح می‌دهد: «مثلا اگر شخص بازنشسته‌ای در زمان برقراری مقرری بازنشستگی خود یک و نیم برابر حداقل حقوق را دریافت کرده، حالا هم باید یک و نیم برابر حداقل حقوق فعلی به او پرداخت شود و اگر شخصی دو و نیم برابر حداقل حقوق را دریافت کرده باید حالا هم دو و نیم برابر حداقل حقوق فعلی به او پرداخت شود تا متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به معنای واقعی تحقق پیدا کند.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو