لمینت دندان چیست و چگونه انجام می‌شود؟ قیمت ۱۴۰۲

منبع: زیت نت

2

1402/7/10

12:35


لمینت دندان چیست؟ یک روش‌ اصلاح طرح لبخند و ترمیم ناهنجاری‌های دندان‌، لمینت دندان است. با پیشرفت علم دندانپزشکی می‌توان…

لمینت دندان چیست؟

یک روش‌ اصلاح طرح لبخند و ترمیم ناهنجاری‌های دندان‌، لمینت دندان است. با پیشرفت علم دندانپزشکی می‌توان بسیاری از ایرادات ظاهری دندان مانند بدرنگی دندان‌ها، فاصله‌ های بین دندانی و پوشش دندان‌های شکسته و نامرتب را برطرف کرد. وقتی قطعات کوچک لمینت روی دندان ها قرار می‌گیرند، باعث تغییر رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان‌ها به وضعیت دلخواه فرد می شوند. لمینت‌ ها بجز مزایای زیبایی شناختی، مزایای دیگری نیز دارند از جمله اینکه در مقایسه با مینای دندان، مقاومت و قدرت دندان ها را افزایش می دهند و با پوشاندن نا همترازی و سایر عیوب دندان، ردیف دندان ها را مرتب و یکنواخت نشان می دهند.

لمینت‌ ها را می‌توان از جنس پرسلن (چینی)، یا مواد کامپوزیت رزین تهیه کرد. لمینت های دندان چینی بهتر از کامپوزیت رزین در برابر لکه ها مقاومت می کنند. بعضی‌ها روکش های پرسلن را از این نظر که در برابر لکه‌ ها مقاوم‌ترند و ویژگی‌ های بازتابش نور در آنها به دندان‌های طبیعی نزدیک‌تر است، ترجیح می دهند. شما باید درباره انتخاب بهترین و مناسب‌ ترین مواد روکش برای دندان هایتان با دندانپزشک مشورت کنید.

لمینت دندان چیست

انواع لمینت دندان

لمینت دندان را می‌توان از جنس کامپوزیت یا سرامیک انتخاب کرد. لمینت کامپوزیتی و سرامیکی تفاوت‌هایی در نحوه ساخت و کاربرد دارند.

این دو نوع لمینت دندان از نظر قیمت نیز با یکدیگر متفاوت هستند که با مشورت دندانپزشک، شرایط دندان‌ های شما و بودجه موردنظرتان روش لمینت مناسب خود را می‌توانید انتخاب کنید که در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

لمینت دندان سرامیکی

لمینت سرامیکی که به آن پرسلن ونیر نیز می گویند یک پوشش نازک سرامیکی با قطر کم (حدودا بین ۵ الی ۶ میلی متر) هستند. لمینت سرامیکی با توجه به قالب دندان‌ های بیمار در لابراتوار ساخته می‌شود و بعد از تراش دندان توسط دندانپزشک با کمک مواد مخصوص روی دندان محکم می‌شود.

لمینت دندان کامپوزیتی

لمینت کامپوزیتی که به صورت مستقیم روی دندان اعمال می‌شود از جنس پلیمر (نوعی از پلاستیک) همرنگ با دندان است و معمولا در مطب دندانپزشک این ماده ابتدا به شکل خمیر در می‌آید، سپس روی دندان گذاشته می شود و با تابش لیزر روی دندان محکم می‌شود.

در این نوع لمینت دندان اکثرا نیاز به تراشیدن دندان نیست و به صورت مستقیم کامپوزیت‌ها روی دندان قرار خواهند گرفت و یک لایه محافظ روی مینای دندان خواهد بود.

کاربرد لمینت دندان چیست؟

به طور کلی دندانپزشکان از لمینت ها برای زیبای سازی طرح لبخند استفاده می کنند. در واقع زمانی که دندان بنا به دلایلی از نظر ظاهری شکل یا رنگ مناسبی ندارد، می توان با کمک ونیرهایی مانند لمینت دندان عیوب را پنهان کرده و یا شکل زیباتری به دندان بخشید. اما اینکه کاربرد لمینت دندان دقیقا برطرف کردن کدام عیوب دندانی است را می توانید در لیست زیر جستجو کنید:

  1. شکستگی های دندانی
  2. ترک خوردگی های دندانی
  3. کوتاه بودن یک یا چند دندان در طرح لبخند
  4. کج بودن جزئی دندان های جلو
  5. دندان هایی که در اثر ساییدگی تغییر کرده‌اند.
  6. دندان های نامرتب، ناهموار یا نامنظم
  7. دندان های فاصله دار

چه افرادی نمی توانند دندان های خود را لمینت کنند؟

لمینت دندان برای افراد زیر مناسب نیست و توصیه نمی‌شود:

افرادی که دچار دندان قروچه هستند و دندان‌های خود را به هم می سایند.
کسانی که دندان آنها در نتیجه پوسیدگی، شکستگی، پر کردن ضعیف شده است.
افرادی که روی سطح دندان خود مینای کافی ندارند.
کسانی که دندان‌های آنها به دلیل پوسیدگی یا بیماری لثه فعال ناسالم است.

دلیل لمینت کردن دندان ها چیست ؟

از لمینت برای زیباتر کردن دندان ها یا ترمیم آنها استفاده می شود. کاربردهای لمینت کردن دندان ها معمولاً شامل موارد زیر است:

  1. سفیدتر کردن دندان ها
  2. ترمیم لپ پر شدگی و ترک های دندان
  3. بلندتر کردن دندان ها
  4. بستن فاصله بین دندان ها
  5. یکدست کردن دندان‌ها و زیبایی لبخند.

لمینت دندان چیست

لمینت دندان خرگوشی چیست؟

در رابطه با چنین درمانی گاهی با موضوعی به نام لمینت دندان خرگوشی مواجه می شویم. در واقع این نوع لمینت برای درمان دندان های خرگوشی می باشد. حال اگر می خواهید بدانید که دندان خرگوشی چیست باید گفت: هنگامی که فک پایین در سر جای خودش باشد اما فک بالا جلوتر از موقعیت خودش قرار گرفته باشد و همچنین دندان های جلویی فک بالا بزرگتر از حد معمول باشند به آن دندان خرگوشی می گویند. در واقع این موضوع باعث می شود که دندان ها زیبایی خود را از دست داده و اعتماد به نفس فرد را کاهش دهند. از همین رو لازم است از لمینت دندان خرگوشی برای درمان این مشکل استفاده کرد.

البته ذکر این نکته هم ضروری است که در استفاده از لمینت دندان خرگوشی در ابتدای کار دندان ها باید توسط دندانپزشک مورد معاینه قرار بگیرند تا شدت دندان خرگوشی بودن در آن ها مشخص شود. چون گاهی به دلیل شدت این موضوع ممکن است لمینت روش درمانی مناسبی نباشد و پزشک مجبور به استفاده از سایر روش های درمانی شود. برای درمان دندان های خرگوشی می توان از دو روش لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی استفاده کرد که تشخیص استفاده از هر یک به عهده دندانپزشک می باشد.

مراقبت‌های لازم بعد از لمینت دندان چیست؟

مراقبت از لمینت دندان مانند دندان طبیعی است، حتی کمی بیشتر، برای مثال تا جایی که ممکن است از مصرف نوشیدنی‌های مضر و رنگدانه دار و از فشار دادن دندان‌ها خودداری کنید و به صورت مرتب به دندانپزشک خود جهت معاینه مراجعه کنید.

امروزه لمینت دندان طرفداران زیادی دارد، زیرا لبخند زیبا و بی نقص آرزوی همه افراد است، مراقبت‌ها و مراجعات بعد از لمینت را جدی بگیرید، زیرا اگر مشکلی پیش برای دندان‌هایتان پیش بیاید و رسیدگی به آنها دیر شود، از لحاظ هزینه و سلامت دندان‌ها به ضررتان خواهد شد.

قیمت و هزینه لمینت دندان چقدر است؟

بسته به عوامل مختلفی که در بخش بعد به صورت خلاصه و لیست وار درج شده است، قیمت لمینت دندان متغییر است. ما تنها می توانیم به صورت حدودی و بازه ای هزینه ها را درج کنیم زیرا برای هر شخص هزینه ها فرق می کند. بر این اساس هزینه هر واحد لمینت می تواند بین ۶ تا ۸ میلیون تومان متغییر باشد. لازم به ذکر است که بیشتر هزینه لمینت ها به لابراتوار پرداخت می شود.

لومینیزر دندان چیست؟

یکی از سوالات رایجی که مراجعه کنندگان به دندانپزشکی می پرسند این است که ایا لومینیزر بهتر است یا لمینت؟ اساسا وقتی دندانپزشک ها می خواهند ونیر های سرامیکی را روی دندان بیمار قرار دهند، هر دندانپزشک روش خاص خودش را دارد. یکی از این روش ها تکنیک بدون تراش و بدون دستکاری دندان است که برای محصولات لومینیزر قابل انجام می باشد. پزشکان به این روش، روش بدون نیاز به آمادگی یا ونیر بدون تراش می گویند. بنابراین لومینیزر فقط یک برند است که نصب آن نیاز به تراش دندان ندارد و برند های دیگری هم هستند که نیاز به تراش ندارند.

شباهت ها لومینیرز با ونیر:

قیمت هر دو تقریبا یکی است.
هر دو ضد لک هستند و رنگشان با گذشت زمان تغییر پیدا نمی کند.
هر دو مقاوم و ماندگاری بالایی دارند.
هر دو جنسشان از سرامیک است.
هر دو ظاهر طبیعی دارند و فاصله میان دندانی را به خوبی پر می کنند.

تفاوت ها لومینیرز با ونیر:

نصب ونیر نیاز به تغییر در ظاهر دندان و تراش دارد در صورتی که لومینیزر نیاز به تراش دندان ندارد.
ونیر نیاز به داروی بی حسی دارد در صورتی که لومینیزر چون تراشی در آن اتفاق نمی افتد نیاز به چنین کاری ندارد.

همانطور که می بینید لومینیزر دقیقا کارایی ونیر را دارد و فقط روش نصب آن متفاوت است علاوه بر آن در این فرایند مینای دندان آسیبی نمی بیند و سطح دندان هم تراشیده نمی شود. به همین علت بیماران برای دراز مدت لومینیرز را به ونیر ترجیح می دهند. ضخامت لومینیزر خیلی کم است در حدود ضخامت لنز چشم! ولی با این وجود دوام زیادی دارد. از آنجایی که ضخامت ونیرهایی همچون لومینیرز بسیار کم است، می توان از آن به جای ونیر استفاده کرد.

لمینت دندان چیست

در مرکز دندانپزشکی دکتر سمیه ابراهیم گل کاشت ایمپلنت دندان به صورت فوری و ایمپلنت دیجیتال، جراحی لثه، لمینت دندان، همچنین ترمیم دندان و جراحی کشیدن دندان عقل با استفاده از جدیدترین تجهیزات دندانپزشکی و تکنولوژی روز دنیا انجام می‌گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۸۸۰۸۲۹۴۱ و ۸۶۱۲۸۹۹۶ تماس بگیرید.

منبع : سایت دکتر سمیه ابراهیم گل

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو