طرح اختصاص بنزین به کارت ملی توسط نمایندگان مجلس منتفی شد

منبع: تکراتو

4

1402/7/19

22:44


نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته به حذف بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه که شائبه طرح اختصاص بنزین به کارت ملی افراد را ایجاد کرده ‌بود، اقدام کردند.

طرح اختصاص بنزین به کارت ملی توسط نمایندگان مجلس منتفی شد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته به حذف بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه که شائبه طرح اختصاص بنزین به کارت ملی افراد را ایجاد کرده ‌بود، اقدام کردند.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس و در جریان ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، به بررسی بند «پ» ماده 46 مرتبط با صدور گواهی صرفه‌جویی پرداختند. در تبصره این بند ذکر شده بود که در خصوص انرژی مصرفی خودروهای سواری شخصی به میزان صرفه‌جویی انجام شده از سوی هر کد ملی مالک خودرو نسبت به خط مرجعی که در آیین‌نامه تعیین خواهد شد گواهی صرفه‌جویی انرژی برای مالک خودرو صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: کارت ملی هوشمند به یک شماره موبایل وصل می‌شود

لغو طرح اختصاص بنزین به کارت ملی

در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه برخی از مواد که با احکام برنامه و سیاست‌های کلی مغایرت داشت با نظر رئیس مجلس شورای اسلامی از لایحه حذف شد. یکی از همین موارد حذف شدن نیز طرح اختصاص بنزین به کارت ملی بود.

مجتبی یوسفی طی بررسی این بند ضمن مخالفت با آن عنوان داشت: «این بحث چندین سال مطرح است که بنزین به جای خودرو به کارت ملی تخصیص داده شود اما اینجا به صورت غیرمستقیم به آن اشاره شده تا اگر مالک خودرویی صرفه‌جویی انجام داد به میزان صرفه‌جویی به کد ملی فرد سهمیه داده شود. سه سال پیش در بودجه این موضوع مطرح شد و ما گفتیم زیرساخت آن فراهم نیست و مردم دچار مشکل می‌شوند اما در جزیره کیش به صورت محدود اجرا کردند و کار روی زمین ماند.»

طرح اختصاص بنزین به کارت ملی

وی در ادامه اضافه کرد: «در بحث بهینه‌سازی قبول داریم که در حوزه صنعت و کارخانه و بخش خانگی باید حمایت صورت گیرد. اما تبصره‌ای که اکنون مطرح شده اصلا مورد بحث قرار نگرفته و زیرساخت آن وجود ندارد و مردم را دچار مشکل می‌کند.»

از طرفی محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق در تشریح مصوبه کمیسیون عنوان کرد: «در خصوص تبصره قبلا نیز کمیسیون تلفیق به ریاست مجلس شورای اسلامی نامه زده و خواستار حذف این تبصره شده است چرا که دارای ابهام است و هم قابل اجرایی نیست.»

در پایان محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز اعلام داشت: «از آنجا که این تبصره به بحث خودرو باز می‌گردد و مربوط به این بند از لایحه نیست و کمیسیون نیز به صورت مکتوب درخواست حذف را داده است این تبصره حذف می‌شود.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص لغو طرح اختصاص بنزین به کارت ملی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو