خانه و مدرسه و حمام ایرانی گزینه های روی میز برای ثبت میراث جهانی است

منبع: همگردی

2

1402/7/22

12:05


ایرنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر گشته، خانه و مدرسه و حمام ایرانی گزینه های روی میز برای ثبت میراث جهانی است.

سید مهدی موسوی موحد افزود: آثار معماری مثل خانه، حمام، مدرسه و کبوترخانه ایرانی که به صورت زنجیره ای قابل ثبت هستند، گزینه و به احتمال زیاد پرونده های بعدی ایران برای ارسال به یونسکو برای ثبت در فهرست آثار جهانی است.

وی تصریح کرد: مزیت پرونده زنجیره ای این است که با ارائه یک پرونده ثبتی به یونسکو، چندین اثر را به عنوانِ معماری شاخص و نقطه دیدنی معرفی و به مقاصد گردشگری ایران اضافه می کنیم.

موسوی موحد اذعان داشت: یک یا 2 پرونده ثبت جهانی بعدی که به یونسکو ارسال خواهند شد، زنجیره ای نیستند اما پرونده های رزرو آینده که اطلاعات و مقدمات آنها را پیگیری می کنیم در قالب زنجیره بناها هستند.

معاون اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان یادآور شد: سالهای 97 و 98 ثبت کاروانسراها در قالب پرونده زنجیره ای پیگیری شد و از میان 700 کاروانسرای ثبت ملی، 56 کاروانسرا انتخاب شد که ارزیابان یونسکو با حضور در ایران ویژگی های این آثار را بازدید، بررسی و تایید اولیه کردند.

وی افزود: از یک هزار و 940 بنای ثبت ملی استان اصفهان، 50 اثر معماری کاروانسراست که دراین میان 9 کاروانسرا برای قرارگیری در پرونده کاروانسراهای ایران انتخاب و با قطعی شدن این انتخابها مرمت این آثار زیر نظر میراث فرهنگی پیگیری شد.

موسوی موحد ادامه داد: کاروانسرای مادر شاه یا هتل عباسی درنشست کمیته میراث جهانی یونسکو از این فهرست خارج شد و هشت کاروانسرا از اصفهان به همراه 46 کاروانسرای دیگر از سراسر ایران ثبت جهانی شد.

وی تصریح کرد: کاروانسرای نوشیروان که در خبرها به اشتباه به نام اصفهان آمده بود، متعلق به سمنان است اما کاروانسرایی به همین نام هم در اصفهان وجود دارد.

خانه و مدرسه و حمام ایرانی گزینه های روی میز برای ثبت میراث جهانی است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو