پروتز مو چیست و چه تفاوتی با کلاه گیس دارد؟ (نحوه استفاده از آن)

 پروتز مو چیست و چه تفاوتی با کلاه گیس دارد؟ (نحوه استفاده از آن)


منبع: تاپ ناز

3

1402/7/23

10:46


 پروتز مو چیست و چه تفاوتی با کلاه گیس دارد؟ (نحوه استفاده از آن)

درباره پروتز مو چه می‌دانید؟ یکی از جدیدترین متدهای روز دنیا برای رهایی از تاسی مو، هرچند موقت!

بله درست خواندید پروتز مو، به یک مهمانی مهم دعوت شده‌اید و نمی‌خواهید تاسی و کم پشتی موهایتان از جذابیت شما کمک کند و وقت و هزینه کاشت مو را ندارید و نمی‌خواهید ریسک کنید، هنوز در انتخاب یک متخصص زیبایی مردد هستید و نمی‌دانید به کدام یک می‌توان اعتماد کرد یا حتی شاید بانک موی خوبی ندارید، یا شاید هم از روی کنجکاوی سراغ این مقاله آمده باشید. درهرصورت ما سیر تا پیاز پروتز مو و عوارض و چگونگی  انجام آن را روی دایره می‌ریزیم، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

پروتز مو از یک ایده خیالی تا واقعیت

شاید در ابتدا خیال‌بافی محض بود، اما به لطف انسان‌های خلاق و پیشرفت تکنولوژی و ولع سیری‌ناپذیر انسان برای زیبایی، برای کسانی که موهایشان را در اثر تاسی، بیماری ازدست‌داده‌اند و یا امکان کاشت مو را به هر دلیلی ندارند، پروتز مو بهترین راه‌حل است.

پروتز مو تارهای موی طبیعی انسان است درون یک سطح مشبک از الیاف نو کار گذاشته شده و می‌توان آن را به روش‌های مختلفی به قسمت‌هایی از سر که مو ندارد متصل کرد. این عمل توسط یک پزشک متخصص انجام می‌شود و هر زمان می‌توانید آن‌ها را بردارید، با موهایی نزدیک به جنس موی خودتان انجام می‌شود، بدون درد و خونریزی با حداقل آسیب به پوست سر یا موهای اطراف.

می‌توان موهای پروتز شده را شست؟ بله البته، سشوار کشیدن، شستن (با آب خیلی گرم یا با چنگ‌زدن زیاد نباید آن‌ها را شست) حالت دادن، رنگ‌کردن به‌راحتی قابل‌انجام است. بسته به کیفیت مواد مورد استفاده، مراقبت و ترمیم های منظم، عمری حداقل دو ساله دارند. اگر موهای پرپشت و بلندی بخواهید به راحتی پروتز موی آن ساخته می شود و بدون محدودیت یا سنگینی یا احساس آن روی سرتان آن را دقیقا در محلی از سر که تاسی و کم پشتی وجود دارد قرار می دهند.

 پروتز مو چیست و چه تفاوتی با کلاه گیس دارد؟ (نحوه استفاده از آن)

پروتز مو چگونه انجام می‌شود؟

شاید عجیب باشد که بدانید پروتز مو چگونه انجام می‌شود؟ و چگونه می‌توان موها را با این ابعاد ریز و پر تعداد به سر متصل کرد؟ با یک‌لایه منعطف از الیاف نانو، تارهای طبیعی موی انسان درون آن قرار می دهند و هنگام قرارگرفتن بر روی قسمت مدنظرتان، با موهای واقعی شما تفاوتی ندارد. جنس و رنگ موی شما تعیین‌کننده اندازه و رنگ و جنس پروتز مو خواهد شد. پزشک باتوجه‌به جنس موی شما، شکل و فرم سر، پروتز مو متناسب با چهره شما را خواهد ساخت و در ناحیه بدون مو روی سر با روش‌های مختلفی می‌چسبند که در ادامه به انواع این روش‌های چسباندن خواهیم پرداخت.

شاید برایتان سؤال باشد که به‌جای پروتز مو کاشت مو بهتر نیست؟ باید گفت بله کاشت مو قطعاً مزایای خاص خود را دارد؛ اما نسبت به این روش هزینه و زمان بیشتری (حداقل یک سال) می‌برد و از طرفی فرد به بانک مو (موهای طبیعی خود فرد که از قسمتی از سر برداشته می‌شود) نیاز دارد، از طرفی برای خیلی از افراد که به پوست سرشان آسیب وارد شده امکان کاشت مو وجود ندارد؛ مانند افراد مبتلا به انواع  طاسی‌ها (آلوپسی آندروژنیک، آلوپسی) و بیماران تحت شیمی‌درمانی.

مطلب مشابه: کاشت مو به روش نیوگرافت (Neo Graft) مزایا و معایب این روش

تفاوت پروتز مو با کلاه‌گیس چیست؟ و کدام یک بهتر است؟

شاید بپرسید تفاوت پروتز مو با کلاه‌گیس چیست؟ و کدام یک بهتر است؟ کلاه‌گیس‌ها با الیاف مصنوعی و پلاستیکی بدون ظرافت و تناسب لازم ساخته می‌شود که به جزئیات جنس مو و فرم و چهره شخص توجهی ندارند، این بزرگ‌ترین تفاوت آن  با پروتز مو است که هیچ تفاوتی با موهای واقعی شخص ندارد، قابل‌تشخیص نیست و می‌توانید با آن‌ها به ورزش و فعالیت‌های روزمره بپردازید یا حتی تعریق یا شانه‌کردن و سشوار تأثیر منفی بر روی کیفیت آن‌ها نمی‌گذارد.

بعد از مراجعه به کلینیک معتبر و معاینه پوست و موی سر شما، پزشک برای شما پروتز متناسب با ساختار و جنس مو، رنگ و چهرة شما می‌سازد هر قدر باکیفیت‌تر و از مواد درجه‌یکی ساخته شود طول عمر بالاتری خواهد داشت، هر پروتز مو کاملاً شخصی‌سازی‌شده و منحصربه‌فرد است در این مدت باید کمی صبور باشید منتظر بمانید تا پروتز مناسب موی شما ساخته شود.

نحوه نصب و قرارگیری پروتز مو

سؤال و نگرانی بسیاری از مراجعان در ابتدا این است که نحوه نصب و قرارگیری پروتز مو چگونه خواهد؟ ترمیم یا مراقب خاصی می‌طلبد؟ ناحیه موردنظر روی سر شما، توسط پزشک کاملاً تمیز و پاک‌سازی می‌شود، سپس پروتز مو به‌وسیله چسب یا گیره‌های مخصوص به پوست سر چسبانده می‌شود بدون درد یا بی‌حسی، در کم‌تر از یک ساعت. موهای زیبا و طبیعی شما آماده هستند.

معمولاً هر ماه یکبار (بسته به روش اتصال پروتز مو) چسب‌ها دوباره برداشته می‌شود و با نوع جدیدتری جایگزین می‌شوند و اگر موها نیاز به ترمیم داشته باشند آن را ترمیم می‌کنند. در صورت نیاز پیرایش و کوتاهی انجام می‌شود و می‌توانید آن‌ها را به رنگ یا حالت دلخواهتان دربیاورید.

 پروتز مو چیست و چه تفاوتی با کلاه گیس دارد؟ (نحوه استفاده از آن)

روش‌های اتصال پروتز مو

روش‌های اتصال پروتز مو برای افراد مختلف و ناحیه موردنظر کمی متفاوت است، پزشک باتوجه‌به هر مورد درباره بهترین روش اتصال تصمیم می‌گیرد. اما در ادامه سراغ سه روش رایج خواهیم رفت. اینکه محل اتصال دیده  می‌شود یا خیر؟ باید گفت به کیفیت مواد مورداستفاده و دقت و مهارت پزشک متخصص بستگی دارد ولی برخلاف کلاه گیس ظاهر بسیار طبیعی دارند.

  • اتصال پروتز با چسب‌های مخصوص

در این روش، باتوجه‌به چسب‌های مخصوص و گیاهی، پاک‌سازی عمیق ناحیه مدنظر،  با چسب، پروتز مو به محل متصل می‌شود و در مستحکم‌ترین حالت قرار می‌گیرد، این چسب‌های در داروخانه‌ها در دسترس هستند و یک ماه در برابر آب و گرما مقاوم هستند و ترمیم آن‌ها را می‌توان شخصاً انجام داد، تعریق یا حتی ورزش و فعالیت‌های سنگین به‌راحتی امکان‌پذیر است و برای افرادی که دچار طاسی هستند معمولاً از این روش استفاده می‌شود.

  • اتصال پروتز با گره به موهای طبیعی

در این روش، پروتز مو به موهای طبیعی شما، بامهارت و ظرافت بالایی گره‌زده می‌شود، معمولاً برای افرادی با موهای کم‌پشت استفاده می‌شود؛ اما نکته  ی منفی این روش این است که موهای طبیعی رشد می کنند و با رشد خود محل اتصال پروتز مو را تغییر می دهند، این روش برای استفاده در مدت زمان کوتاه مناسب است. اکستنشن مو تقریبا روشی مشابه با آن است.

مطلب مشابه: انواع روش‌های کاشت مو (روش های انجام و هزینه های آنها)

 پروتز مو چیست و چه تفاوتی با کلاه گیس دارد؟ (نحوه استفاده از آن)

  • اتصال پروتز مو با کلیپس

برای افرادی که در بعضی از ساعات یا در برخی مکان‌ها به طور موقت می‌خواهند طاسی و کم پشتی موهایشان رفع کنند از روش اتصال پروتز با کلیپس استفاده می‌شود که نسبت به دو روش قبلی، محدودیت بیشتری در انجام فعالیت و ماندگاری دارد.

  • نصب پروتز مو با روش پانچ

در این روش ابتدا موهایی با بیشترین شباهت به رنگ و جنس موی فرد انتخاب می شود، سپس به وسیله ای شبیه پانچ و سوزنی مانند، تک تک موها را درون منفذ های پوست سر قرار می دهد یا به اصطلاح موها به محل پانچ می شوند، قدرت تزریق بالایی دارد و هر چند وقت یکبار نیاز به ترمیم دارد. و برای افراد مبتلا به بیماری های پوستی مناسب تر است.

پروتز مو برای چه کسانی مناسب است؟

همه افراد کاندید خوبی برای دریافت پروتز مو نیستند، پس در ابتدا باید پرسید پروتز مو برای چه کسانی مناسب است؟ این روش برای همه کسانی بانک موی مناسبی جهت پیوند مو ندارند، پوست سرشان در اثر سوختگی یا برخی از بیماری‌ها برای کاشت مو مناسب نیست یا هزینه کاشت مو را در حال حاضر ندارند مناسب و بهینه است.

عوارض پروتز مو

برای هر اقدامی در رابطه‌ با زیبایی و سلامتی، ابتدا باید همه عوامل را سنجید و با آگاهی بیشتری تصمیم گرفت، در این میان عوارض پروتز مو می‌تواند در انتخاب و تصمیم هر فرد تأثیرگذار باشند. به‌ویژه آن که مو و پوست سر از بدن ما جدا نیست و با هر فعالیت یا تعریق، آب‌وهوای مختلف، شستشو تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

عوارض پروتز مو شامل:

  • احتمال بوی ناخوشایند به دلیل تجمع چربی در آن ناحیه
  • احتمال حساسیت، التهاب، سوزش در آن ناحیه
  • هزینه‌های ترمیم در بازه‌های زمانی مختلف
  • رشد موهای طبیعی و ناهماهنگی ظاهر آن‌ها با پروتز مو که باید منظم موهایتان پیرایش شود.
  • احتمال ریزش مو در نواحی نزدیک به پروتز مو

بااینکه با پیشرفت تکنولوژی ساخت الیاف نانوی  پروتز روبه روز کارآمدتر می‌شوند؛ اما بازهم احتمال رخ دادن هر کدام از این موارد وجود دارد و باید با پزشک متخصص تان در این باره گفتگو کنید.

مطلب مشابه: مراحل کاشت مو bht و روش انجام این روش خاص کاشت مو

مراقبت‌های لازم برای پروتز مو

پروتز مو یکی از روش‌های سریع و آنی برای رفع طاسی و کم پشتی موها است که در این بخش به همه مراقبت‌های لازم برای پروتز مو خواهیم پرداخت.

  • استفاده از برس و شانه مخصوص
  • پیرایش و کوتاهی توسط هر فردی نباید انجام شود.
  • رنگ، دکلره یا مواد آرایشی باید توسط پزشک تأیید شود.
  • موهای پروتز شده نباید با آب خیلی گرم یا چنگ‌زدن زیاد شسته شوند.
  • ترمیم‌های منظم و اصولی هر ماه یکبار برای ترمیم چسب یا گره، هر چهار یا شش ماه برای پاک‌سازی محل قرارگیری پروتز مو

شاید راز موهای طلایی راپونزل همین باشد!

هر روشی برای انجام تغییراتی در ظاهرمان، معایب و ریسک و مزایایی دارد، پروتز مو یکی از روش‌های در دسترس و کم‌هزینه برای کسانی است که موهای طبیعی خود را ازدست‌داده‌اند، یا به دلایلی امکان کاشت موی طبیعی را ندارند، ما سعی کردیم مفید و مختصر، شما با این روش ترمیمی آشنا شوید، کسی چه می‌داند شاید راز موهای طلایی و پرپشت پرنسس‌های دیزنی همین باشد، پروتز مو!

سؤالات متداول:

قیمت پروتز مو چقدر است؟

مواد و الیافی که در ساخت و طراحی پروتز مو استفاده می‌شود در کنار تجربه و تخصص پزشک، دو عامل اثرگذار بر قیمت هستند، تا لحظة نگارش این مقاله، قیمت پروتز مو تقریباً بین سه الی هشت میلیون تومان متغیر است.

مزایا و فواید استفاده از پروتز مو چیست؟

طراحی منحصربه‌فرد و ساختار شبیه به جنس موی هر فرد، نتیجه سریع با هزینه و زمان کمتر، مناسب برای افرادی که امکان کاشت مو را ندارند، بدون محدودیت در انجام فعالیت‌های روزانه و ورزشی مانند شنا، برگشت‌پذیر و امکان برداشتن آن هر لحظه وجود دارد.

پروتز مو بهتر است یا کاشت مو؟

مهم‌ترین تفاوت بین پروتز مو و کاشت مو به رشد موهای طبیعی بعد از گذراندن دوره نقاهت و جراحی در روش کاشت مو است. درحالی‌که در پروتز مو رشدی  اتفاق نمی‌افتد و روش کم‌هزینه‌تر و  غیرتهاجمی است،  باتوجه‌به صلاح دید پزشک و شرایط هر فرد می‌تواند متفاوت باشد.

نصب پروتز مو بدون چسب امکان دارد؟

باید گفت خیر، اما در روش اتصال با چسب‌های مخصوص، فرد (اگر مهارت لازم را داشته باشد) هر ماه یکبار یا گاهی بیست روز یکبار جهت اطمینان بیشتر از جلوگیری از تجمع چربی روی کف محل سرشان، می توانند  با تهیه لوازم آن از داروخانه و بدون مراجعه به پزشک، خودش، چسب‌های قدیمی را ریمو کنند و  با چسب جدید جایگزین کنند.

آیا پروتز مو دائم است؟

خیر روشی موقت برای داشتن موهای طبیعی و پرپشت است که می تواند عوارض و مزایای خاص خودش را داشته باشد.

پروتز موی زنانه با پروتز موی مردانه فرقی دارد؟

بله جنس موی زنان با آقایان متفاوت است و ممکن است در اندازه و حجم بیشتری انجام گیرد، اما در روش اتصال آن تفاوتی وجود ندارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو