بهترین پیش درآمد‌های ساخته شده در تاریخ تلویزیون

بهترین پیش درآمد‌های ساخته شده در تاریخ تلویزیون


منبع: گیمفا

3

1402/7/24

12:00


برخی از پیش درآمد‌های ساخته شده در تاریخ تلویزیون به حدی ارزشمند و جذاب بوده‌اند که حتی از سریال‌های اصلی خود نیز پیشی گرفته‌اند.

بهترین پیش درآمد‌های ساخته شده در تاریخ تلویزیون

برخی از پیش درآمد‌های ساخته شده در تاریخ تلویزیون به حدی ارزشمند و جذاب بوده‌اند که حتی از سریال‌های اصلی خود نیز پیشی گرفته‌اند.

در طی سال‌های اخیر تولد سرویس‌های استریم، ایجاد دنیاهای سینمایی و تلویزیونی متنوع و همچنین رقابت بین کمپانی‌های فیلم و سریال‌سازی سبب شده تا شاهد گسترش خلاقیت و ریسک پذیری باشیم که تاثیر آن بر مدیوم تلویزوین منجر به تولید اسپین‌آف و یا پیش درآمد‌های مختلفی از مجموعه تلویزیونی‌های مشهور و پربیننده شده که با بهره‌گیری از المان‌های مشابه، روایت‌های جدیدی را به ارمغان آورده‌اند.

در حالی که بسیاری از سریال‌های پیش درآمد در گسترش دنیای فرنچایز خود با شکست مواجه شده و حتی بر کیفیت اثر اصلی نیز تاثیر منفی گذاشته اما در این بین شاهد تولید پیش درآمد‌های ارزشمندی نیز بوده‌ایم که دست بر روی ایده‌های جذاب و دیده نشده‌ای گذاشته و به حدی موفقیت‌آمیز ظاهر شده که در مواردی معدود، حتی از سریال اصلی نیز محبوب‌تر ظاهر شده است.

به همین سبب نیز در مقاله امروز به سراغ معرفی و رتبه‌بندی ۱۰ مجموعه تلویزیونی پیش درآمدی رفته‌ایم که تماشای آن‌ها قطعاً شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

مجموعه تلویزیونی Caprica (کاپریکا)

اپرای فضایی Battlestar Galactica (ناوبر فضایی گالاکتیکا) را می‌توان به عنوان یکی از بهترین سریال‌های ساخته شده در ژانر علمی تخیلی به شمار آورد که شهرت و محبوبیت آن شبکه SyFy را مجاب کرد تا پیش درآمدی غیرمنتظره را تولید نماید.

این پیش درآمد که تحت عنوان Caprica شناخته می‌شود، ۶ دهه پیش از آغاز داستان Battlestar Galactica جریان داشته و در سیاره مرکزی ۱۲ کلونی جریان دارد؛ جایی که شاهد به وقوع پیوستن سلسله‌ای از اتفاقات غیرمنتظره‌ای هستیم که در نهایت منجر به یک نسل‌کشی ویرانگر شده و آتش جنگی کهکشانی را شعله‌ور می‌کند. دقیقاً به مانند کاری که Andor (آندور) با دنیای جنگ ستارگان کرد، Caprica نیز روایتی سیاسی حول محور دولت‌مردان مفسدی را به تصویر می‌کشد که برای تحقق خواسته‌های خود هیچ ابایی از نابود کردن کهکشان نخواهند داشت.

مجموعه تلویزیونی Fear the Walking Dead (ترس از مردگان متحرک)

مهمترین مسئله‌ای که دلیل محبوبیت سریال The Walking Dead شده بود، وجود واکرهایی بودند که از یک جایی به بعد به حاشیه رانده شده و عملاً بود و نبود آن‌ها تاثیری بر بقای ریک و گروهش نداشت.

با این حال شبکه AMC با توصل بر روی شخصیت محبوبی به اسم مورگان پیش درآمدی تحت عنوان The Walking Dead را تولید کرد که جنبه دیده نشده‌ای از بقا در دنیایی پسا-آخرالزمانی را به تصویر می‌کشید و مهمتر از همه، برای نخستین‌بار به سرمنشأ شیوع بیماری مهلکی می‌پرداخت که سر و کله واکرها را پیدا کرده بود. اگرچه که “ترس از مردگان متحرک” نیز به مانند سریال اصلی با افت ناامید کننده‌ای مواجه شد اما همچنان دارای المان‌های ناب و هیجان‌انگیزی در حیطه زامبی‌ها بود که سبب شد تا طی ۸ فصل با شخصیت‌ها و وقایعی به یاد ماندنی و جذاب روبرو شویم.

مجموعه تلویزیونی Pennyworth (پنی‌ورث)

با قاطعیت می‌توان گفت که بدون حضور آلفرد پنی‌ورث هیچ بتمنی وجود نخواهد داشت. همراه و دستیار وفادار نگهبان شوالیه شهر گاتهام که حکم یک پدر را برای بروس وین داشته و بارها و بارها او را از غرق شدن در تباهی نجات داده است.

در حالی که سریال Gotham به دوران نوجوانی بروس وین می‌پرداخت و ماجراجویی‌های جیمز گوردون جوان را در شهری مملو از فساد و تباهی به تصویر می‌کشید، شبکه Epix وظیفه ساخت پیش درآمد Pennyworth را بر عهده گرفت تا به دورانی از زندگی آلفرد پنی‌ورث بپردازد که تاکنون در سینما و تلویزیون به آن پرداخته نشده بود. شاید برای شما جالب باشد (و حتی شگفت‌زده‌تان کند) تا بدانید که از یک مقطعی به بعد، سریال Pennyworth پا را فراتر از مجموعه تلویزیونی گاتهام گذاشت و به پیش درآمدی برای فیلم V for Vendetta (وی مثل وندتا) نیز تبدیل شد که این مسئله را شورانر سریال یعنی دنی کنن نیز تایید کرده است.

مجموعه تلویزیونی Mixed-ish (مختلط)

علی‌رغم آن که جایگاه ششم این مقاله می‌تواند به “شلدون جوان” از سریال The Big Bang Theory تعلق بگیرد اما به سراغ کمدی نسبتاً ناشناخته‌ای رفتیم که ارزش آن در میان مخاطبین نادیده گرفته شده است.

کمدی سیتکام Black-ish به حدی از موفقیت دست یافت که شبکه ABC بیکار ننشست و با ۲ سریال دیگر آن را گسترش داد که Mixed-ish حکم پیش درآمدی بر اثر اصلی را داشته و با روایت کمدی دیوانه‌وار و بسیار سرگرم‌کننده در دهه ۱۹۸۰ میلادی، می‌تواند در وضعیت امروز سینما و تلویزیون که مفهوم “کمدی” با ابتذال روبرو شده، حسابی شما را بخنداند. البته که برای لذت کافی از این مجموعه می‌بایست ابتدا به تماشای Black-ish نشسته تا با دنیا و شخصیت‌های آن خو بگیرید.

مجموعه تلویزیونی ۱۸۸۳ و ۱۹۲۳

تیلور شریدان را می‌توان مغز متفکر ریسک پذیر یک دهه اخیر تلویزیون خطاب کرد که به صورت غیرمنتظره‌ داستانی اوریجینال را به یک دنیای به هم پیوسته و جذاب تبدیل کرده است.

نویسنده آثار تراز اولی همچون Hell or High Water (اگر از آسمان سنگ ببارد) و Sicario (سیکاریو) در سال ۲۰۱۸ سریال نئو-وسترن Yellowstone (یلواستون) را به ارمغان آورد که استقبال شگفت‌انگیز از آن سبب شد تا او در همکاری با کمپانی پارامونت ۵ اسپین‌آف از آن را برنامه ریزی نماید که ۳ تای آن‌ها پیش درآمدی بر این مجموعه به شمار می‌روند. سریال‌های ۱۸۲۳ و ۱۹۲۳ بر تاریخچه خاندان یلواستون و سرگذشت تیره و تاریک آن‌ها برای حفظ اراضی‌شان را دست‌مایه سلسله‌ای از وقایع قرار داده که از روایتی درام و تاثیرگذار بهره برده و قطعاً هر بیننده‌ای را به وجد خواهد آورد.

مجموعه تلویزیونی House Of The Dragon (خاندان اژدها)

پس از پایان‌بندی فاجعه‌بار Game of Thrones (بازی تاج و تخت) شبکه HBO کار سختی را در پیش داشت تا بتواند اعتماد از دست رفته بینندگانش را باری دیگر به دست آورد. امری که با House of the Dragon به زیبایی تحقق یافت.

این مجموعه تلویزیونی به سال‌های بسیار دور از سرزمین وستروس رفته و اقتباسی از داستان رقص اژدهایان را به ارمغان می‌آورد. سلسله‌ای از وقایع ویرانگر حول محور جنگ داخلی خاندان تارگرین که آن‌ها را تضعیف نموده و زمینه را برای سقوطشان فراهم می‌کند. House of the Dragon به عنوان آغازگر حماسه رقص اژدهایان در قامت اثری تلویزیونی موفق شد تا قدم اول را محکم برداشته و در سال گذشته با استقبال خوبی از سوی بینندگان و منتقدینش مواجه شود که امید می‌رود از تکرار اشتباهات Game of Thrones خودداری کرده تا بلکه حتی بتواند به لحاظ کیفی، فصل‌های نخست بازی تاج و تخت را نیز پشت سر بگذارد.

مجموعه تلویزیونی Spartacus: Gods of the Arena (اسپارتاکوس: خدایان میدان نبرد)

استیون اس. ده‌نایت در سال ۲۰۱۰ با سریال اسپارتاکوس ورود غیرمنتظره ولی شگفت‌انگیزی را در ژانر تاریخی و حماسی رقم زد که بیماری سرطان ستاره آن یعنی اندی ویتفیلد تولید فصل دوم را با دردسرهای مواجه کرد.

در حالی که متاسفانه اندی ویتفیلد در شکست بیماری سرطان خود ناکام ماند و در سال ۲۰۱۱ از دنیا رفت اما شبکه Starz و استیون اس. ده‌نایت وارد عمل شده و برای آن که بازه زمانی بین فصل اول و دوم را جبران نمایند، دست به تولید پیش درآمدی تحت عنوان Spartacus: Blood and Sand زدند که در ابتدا تنها به عنوان یک فلش‌بک تک قسمتی برنامه ریزی شده بود. این ایده گسترش یافت و به عنوان یک پیش درآمد ۶ قسمتی شخصیت بزن بهادر گانیکوس را وارد داستان کرد که مجموعه‌ای از وقایع جذاب را رقم زده و به حدی از محبوبیت دست یافت که سازندگان سریال در طی فصل‌های بعدی Spartacus او را باری دیگر وارد داستان کردند.

مجموعه تلویزیونی Star Trek: Discovery (پیشتازان فضا: اکتشاف)

فرنچایز پیشتازان فضا از ده‌ها فیلم و سریال مختلف بهره برده که هر یک به گونه‌های مختلف این مجموعه را گسترش داده است.

در میان ده‌ها پروژه اصلی و فرعی مختلف، اثری که به عنوان یک پیش درآمد حسابی خوش درخشیده و با هر فصل مخاطبینش را بیش از پیش شگفت‌زده کرده تا حدی که می‌تواند با آثار اصلی فرنچایز پیشتازان فضا رقابت نماید، Star Trek: Discovery نام دارد. اثری که در دوران جنگ بین امپراتوری کلینگون و فدراسیون سیارات متحد جریان داشته و وقایعی بسیار حماسی و درگیر گکننده را در قرن ۳۲م به تصویر میکشد. نکته حائز اهمیت درباره Star Trek: Discovery که می‌تواند سرلوحه آثاری نظیر جنگ ستارگان قرار بگیرد به سازندگانش بازمی‌گردد؛ کسانی که به مرور اعتماد به نفس برای افزودن المان‌هایی انقلابی را پیدا کرده و دست به اعمال تغییراتی زده‌اند که اگرچه در ابتدا طرفداران قدیمی و ۲ آتیشه را خشمگین نمود اما در فصل‌های بعد حتی آن‌ها را نیز شیفته المان‌های جدید نمود.

مجموعه تلویزیونی Scooby-Doo! Mystery Incorporated (اسکوبی دو! رمز و رازهای ضمیمه شده)

در حالی که سرویس مکس با تولید سریال Velma (ولما) شرف و آبرویی برای فرنچایز اسکوبی دو باقی نگذاشته اما بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ شاهد پیش درآمد ارزشمندی بودیم که با گذشت ۱۰ سال ارزش آن بیش از پیش خودنمایی کرده است.

پیش درآمد ۲ فصلی Scooby-Doo! Mystery Incorporated در عین این که به اثر اصلی یعنی Scooby-Doo, Where Are You (اسکوبی دو، کجایی) پایبند می‌ماند و همان مسیر را در پیش می‌گیرد اما به طرز جالب توجهی هوشمندانه عمل کرده و در ازای اعمال تغییراتی بی‌هدف و پوچ، داستانی را برای روایت قرار می‌دهد که تازگی داشته و از المان‌های لاو کرفتی و حتی ترسناک بهره می‌گیرد. اگر که برای وقت خود ارزش قائل هستید، به جای تماشای اثر مبتذلی همچون Velma به مشاهده Scooby-Doo! Mystery Incorporated پرداخته و وقایعی جذاب، هیجان‌انگیز و مملو از المان‌های وحشت را تجربه کرده و لذت ببرید.

مجموعه تلویزیونی Better Call Saul (بهتره با سال تماس بگیری)

سریال Breaking Bad (افسار گسیخته) به حدی تماشایی و کم‌نقص جلوه کرده که ساخت اثری مرتبط با آن که حول محور یکی از شخصیت‌های فرعی داستان شکل گرفته است، به خودی خود اتفاقی دیوانه‌وار و سراسر ریسک به شمار می‌رود.

با این حال وینس گیلیگان ثابت کرده که استاد به تصویر کشیدن ایده‌های به ظاهر ساده بوده و مجموعه تلویزیونی Better Call Saul را با محوریت جیمی مک‌گیل را برای مخاطبین شبکه AMC به ارمغان می‌آورد. وکیل شکست خورده‌ای که در نهایت هویت سال گودمن را اتخاذ کرده و درگیر وقایع دیوانه‌وار و مرگ‌باری می‌شود که زندگی‌اش را برای همیشه دستخوش تغییر قرار می‌دهد. Better Call Saul طی ۶ فصل و روایت داستانی که کلمه‌ای جز “شاهکار” را نمی‌توان برای توصیف آن استفاده کرد، به حدی از موفقیت دست پیدا می‌کند که بنا به اعتقاد بسیاری از بینندگانش حتی فراتر از سریال اصلی یعنی Breaking Bad ظاهر می‌شود که از حال و هوایی به مرات دلخراش‌تر بهره برده است.


آیا پیش درآمد دیگری را در تاریخ مدیوم تلویزیون سراغ دارید که بتواند در حد و اندازه مجموعه اصلی و یا حتی فراتر از آن ظاهر شده باشد؟ به نظر شما چرا امروزه افرادی نظیر وینس گیلیگان و تیلور شریدان را کمتر می‌توان پیدا کرد که دست به شاهکارهایی تکرار نشدنی زده باشند؟ نظرات و دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: CBR

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو