موضع گیری رئیس قوه قضائیه در مورد قتل داریوش مهرجویی

منبع: سیمرغ

4

1402/7/25

14:46


موضع گیری رئیس قوه قضائیه در مورد قتل داریوش مهرجویی

ضرورت اتخاذ اقدامات تبیینی و حقوقی در قبال جنایات صهیونیست‌ها

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای امروز دوشنبه (۲۴ مهر) طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضاییه، با اشاره به استمرار جنایت‌های ددمنشانه صهیونیست‌های غاصب علیه مردم مظلوم، اما مقاوم غزه و فلسطین، به دادستان کل کشور و مشخصاً معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه دستور داد تا اقدامات تبیینی و حقوقی جامع و مبسوطی را در قبال جنایات وحشیانه اخیر صهیونیست‌ها علیه مردم غزه، اتخاذ نمایند و در این راستا تماس‌هایی را با مسئولان و متولیان ذی‌ربط در کشور‌ها و مجامع بین‌المللی برقرار سازند.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: امروز در مقابل چشمان جهانیان و برخلاف تمامی قوانین و موازین حقوق بین‌الملل، صهیونیست‌های خبیث و پلید در سایه حمایت‌های آمریکا و برخی دیگر از کشور‌های غربی علیه مردم غزه جنایت می‌کنند و آنان را به کوچ اجباری و ترک خانه و کاشانه خود واداشته‌اند و مع‌الأسف مجامع و سازمان‌های ذی‌ربط بین‌المللی در قبال این جنایتکاری‌ها سکوت پیشه کرده‌اند و اقدامی برای بازداشتن صهیونیست‌ها از جنایت‌ورزی، ترتیب نمی‌دهند!

رئیس عدلیه به وقوع چندین زلزله با مقیاس بالا در افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: امروز مردم مظلوم افغانستان بواسطه وقوع زلزله در فشار و عسر هستند لذا نباید از آن‌ها غفلت کنیم و باید هر مقدار که می‌توانیم به این مردم مسلمان یاری رسانیم.

رئیس قوه قضاییه در همین راستا گفت: جا دارد از اقدامات و تلاش‌های مادی و معنوی و سیاسی شخص رئیس‌جمهور محترم و دولت در جهت مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و همچنین کمک به زلزله‌زدگان افغانستانی قدردانی کنیم.

رئیس قوه قضاییه همچنین از مسئولان و همکاران قضایی خواست تا با ایجاد حسابی، با متولی‌گری معاونت منابع انسانی، اعانه و کمک‌های مالی خود را در هر حدی که استطاعت دارند ولو اندک به دست مردمان مظلوم و مسلمان فلسطین و افغانستان برسانند تا در خوان احسان و نوعدوستی سهیم و شریک باشند.

موضع ‌گیری رئیس قوه قضاییه در مورد قتل داریوش مهرجویی؛ پرونده به سرعت بررسی و پیگیری شود

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه نشست امروز به موضوع قتل یک کارگردان سینما و همسرش نیز اشاره کرد و اظهار داشت: از همان ابتدای امر، مسئولان قضایی مربوطه به موضوع ورود کرده و من نیز شخصاً پیگیری و تاکید کردم که با بهره‌گیری از کلیه امکانات، هر چه سریع‌تر قاتل یا قاتلین شناسایی شوند و پرونده آن‌ها با سرعت و دقت رسیدگی و منتهی به صدور حکم شود تا خدای‌ناکرده امنیت روانی مردم مورد خدشه قرار نگیرد؛ این قبیل موضوعات چنانچه با سرعت و دقت در رسیدگی همراه باشد موجب تزریق احساس امنیت هر چه بیشتر به مردم و شهروندان می‌گردد و در نقطه مقابل چنانچه در بررسی‌ها و رسیدگی‌ها به این مقولات و موضوعات متناظر، تعلل صورت گیرد، افراد منافق و سودجو شروع به تحریک و انتشار مطالب کذب و القاء ترس و ناامنی می‌کنند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه نشست امروز از دادستانی کل و دادستان‌های سراسر کشور و همچنین سازمان بازرسی به سبب بازدید‌ها و سرکشی‌های میدانی و انجام اقدامات پیشگیرانه از وقوع فساد، تقدیر به عمل آورد و بر ضرورت استمرار و تقویت این رویکرد تاکید کرد.

قاضی‌القضات در همین راستا گفت: امروز عزم هر سه قوه برای جلوگیری از وقوع فساد جزم است؛ در دستگاه قضایی نیز تمرکز اصلی بر جلوگیری از وقوع فساد و انسداد بستر‌های فسادزا معطوف است؛ همچنین اقدامات سودمندی نیز در جهت حمایت از تولید و جلوگیری از تعطیلی واحد‌های تولیدی انجام گرفته است؛ این اقدامات و دستاورد‌ها که بعضاً مانع بروز خسارات شده است ثمره و نتیجه‌ی عملِ به‌موقع است؛ همه امور باید در وقت خود انجام گیرند؛ این نکته‌ای است که ما مسئولان همواره باید مطمح‌نظر قرار دهیم.

رئیس دستگاه قضا گفت: همچنین در همین راستا باید این نکته را نیز مورد تاکید قرار دهم که با ورود به موقع سازمان بازرسی در بسیاری موارد از وقوع فساد جلوگیری به عمل آمده است و در این جهت مقامات دولتی نیز اهتمام مطلوبی داشتند و با دستورات و مرقومه‌های خود، از تحمیل خسارات بیشتر جلوگیری به عمل آوردند که مصادیق این امر در قضایایی نظیر پرونده جهاد کشاورزی و پرونده خودرو و ... مشهود و ملموس است.

رئیس عدلیه تاکید کرد: در امر پیشگیری از وقوع جرم و سایر امور که به نحوی از انحاء همکاری و هماهنگی هر سه قوه را می‌طلبد، باید انرژی و امکانات را هم‌افزا کنیم و از انجام کار‌های موازی بپرهیزیم تا خدای‌ناکرده شاهد خنثی شدن کار‌های یکدیگر نباشیم.

رسیدگی به پرونده‌های مهم دادگستری‌ها طولانی نشود؛ طولانی شدن رسیدگی همراه با فساد است

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست امروز به مسئولان قضایی در دادگستری‌ها دستور داد تا در قبال همه پرونده‌ها بخصوص پرونده‌های مهم، در کنار دقت و لحاظ موازین قانونی، سرعت را هم در دستور کار قرار دهند چرا که طولانی شدن رسیدگی‌ها در برخی از پروند‌ه‌ها بعضاً خود سبب وقوع فساد و ظلم به مردم و یا ضربه به اقتصاد کشور و ایجاد هزینه می‌شود.

رئیس قوه قضاییه به دادسرای انتظامی قضات نیز دستور داد تا در بازرسی‌های خود از مراجع قضایی مواردی نظیر «رسیدگی‌های دقیق و سریع به پرونده‌ها» و «اجرای به موقع احکام قطعی» را مورد اهتمام قرار دهند.

قاضی القضات در همین راستا گفت: اگر چه به عدم تطابق حجم کار و نیروی انسانی در مراجع قضایی واقف هستم، اما دادسرای انتظامی قضات موارد ناظر بر طولانی شدن رسیدگی‌ها و معوق ماندن برخی پرونده‌ها را با جدیت پیگیری کند و اقدامات مقتضی را در قبال این موضوع ترتیب دهد تا پروند‌هایی که امکان رفع مشکل برای تسریع در رسیدگی را دارند، هر چه زودتر تعیین تکلیف شوند.

رئیس دستگاه قضا بیان داشت: اگر چه من شخصاً برخی پرونده‌ها در موضوعات امنیتی و اقتصادی و ... را بصورت موردی پیگیری و بررسی می‌کنم، اما باید توجه داشت که تعداد و حجم این پرونده‌ها با توجه به وقت و اشتغالات دیگری که رئیس قوه قضاییه دارد، چندان بالا نیست لذا باید بخش‌های ذی‌صلاح در دستگاه قضایی از جمله دادسرای انتظامی قضات، به موضوع رسیدگی‌های دقیق و سریع در مراجع قضایی عنایت داشته باشند و پیگیری این موضوع را بصورت سازمان‌یافته همواره در دستور کار قرار دهند.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو