طرز تهیه کئی پلا مازندرانی | کهی پلا شمالی

منبع: زرین بانو

2

1402/7/27

09:03


در این پست طرز تهیه کئی پلا یا کهی پلای مازندرانی که یک پلو مخلوط خوشمزه با کدو حلوایی است، به صورت قدم به قدم آموزش داده شده است. دعوت می کنیم در ادامه با زرین بانو همراه باشید.

به نام خدا، دوستان و همراهان همیشگی مجله خانوادگی زرین بانو سلام، امیدوارم حالتون عالی باشه. در بخش آموزش غذاهای ایرانی آشپزخانه زرین بانو با “کئی پلا مازندرانی” در خدمتتونم.

طرز تهیه کهی پلا شمالی زرین بانو

عکس از chef_hadis

کئی پلا یا کهی پلا یک پلو مخلوط خوشمزه با کدو حلوایی است که با تخم مرغ سرو می شود و همان طور که از نامش پیداست، متعلق به شمال کشورمون هستش.اگر شما هم علاقمندید این غذای خوشمزه رو درست کنید؛ دعوت می کنم در ادامه با زرین بانو همراه باشید.

مواد لازم کئی پلا

کدو حلوایی 500 گرم
پیاز متوسط 2 عدد
زردچوبه ،پودر دارچین و زعفران دم کرده به میزان لازم
شکر به میزان لازم ( مقدار شکر بستگی به شیرینی کدو حلوایی دارد)
برنج 4 پیمانه
تخم مرغ به تعداد نفرات

طرز تهیه کهی پلا

مرحله اول :

برای درست کردن این پلوی خوشمزه ابتدا برنج رو از یک ساعت قبل سه مرتبه خوب می شوییم و در آب ولرم خیس می کنیم. کدو حلوایی رو هم می شوییم و خشک می کنیم. بعد از وسط دو نیم کرده و هسته و پوستش رو جدا می کنیم و  به شکل مکعبی کوچک خرد می کنیم.

مرحله دوم :

پیاز ها رو پوست می گیریم و خلالی نازک خرد می کنیم. داخل تابه ای می ریزیم و کمی روغن اضافه می کنیم و روی حرارت متوسط کمی تفت می دیم تا پیاز ها سبک بشه. .وقتی که پیاز ها سبک شد؛ زردچوبه رو اضافه می کنیم و کمی دیگه تفت می دیم. کدو حلوایی خرد شده رو اضافه می کنیم و 1-2 دقیقه تفت می دیم. حالا شکر و زعفران دم کرده رو اضافه می کنیم و درب تابه رو به مدت 5 دقیقه می زاریم تا کدو حلوایی نرم بشه. در آخر پودر دارچین رو هم اضافه کرده و از روی حرارت برمی داریم.

نکته 1 : کدو حلوایی رو زیاد نپزید تا موقع دم کشیدن داخل برنج له نشه.
نکته 2: پودر دارچین رو در آخر اضافه کنید و از روی حرارت بردارید تا کدو حلوایی تیره نشه.

مرحله سوم:

برای درست کردن ته دیگ؛ کمی کدو حلوایی رو رنده می کنیم و بهش چند قاشق روغن و کمی زعفران دم کرده اضافه می کنیم و هم می زنیم.

مرحله چهارم :

نصف قابلمه ای رو با آب پر می کنیم و روی حرارت می زاریم تا بجوشه. وقتی آب جوشید، برنج خیس خورده رو اضافه می کنیم. کمی نمک می زنیم و بسته به نوع برنج 5-6 دقیقه زمان می دیم تا برنج نرم بشه و بعد آبکش می کنیم.

مرحله پنجم :

ته قابلمه کمی روغن می ریزیم، ته دیگ رو کف قابلمه می ریزیم و پهن می کنیم و با پشت قاشق فشار می دیم تا منسجم بشه و بعد لایه لایه برنج و مواد میانی می ریزیم تا مواد تموم بشه . با قاشق روی برنج رو فشار می دیم تا منسجم بشه و بعد به مدت 25 دقیقه دم می زاریم.

مرحله ششم :

دیسی رو روی قابلمه پلو می زاریم و بر می گردونیم. حالا به تعداد نفرات تخم مرغ نیمرو می کنیم و بعد روی پلو قرار می دیم. به همین راحتی غذای بسیار خوشمزه و لذیذ ما آماده میشه.

نوش جونتون

زمان آماده سازی : 30 دقیقه

زمان پخت نهایی : 25 دقیقه

امیدوارم این پلوی سنتی محلی خوشمزه رو درست کنید و در کنار خانواده و عزیزان از خوردنش کلی لذت ببرید.

بیشتر بخوانیم : برای مشاهده آموزش پنیر برشته ی شمالی روی لینک مقابل کلیک کنید : طرز تهیه پنیر برشته گیلان 

لحظاتتون به کام

حق یارتون

# مجله خانوادگی زرین بانو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو