هنرمندان و بازیگران فوت شده ۱۴۰۲ ؛ چه کسانی را از جامعه هنر در سال 1402 از دست دادیم؟

هنرمندان و بازیگران فوت شده ۱۴۰۲ ؛ چه کسانی را از جامعه هنر در سال 1402 از دست دادیم؟


منبع: پلازا

6

1402/7/30

13:33


هنرمندان و بازیگران فوت شده ۱۴۰۲ ؛ چه کسانی را از جامعه هنر در سال 1402 از دست دادیم؟

تعداد هنرمندان فوت شده ۱۴۰۲ گویی روز به روز بیشتر می‌شود و جامعه هنری و کل ایران را در بهت، ماتم و اندوه فرو می‌برد. در ادامه این مقاله قصد داریم درباره بازیگران فوت شده ۱۴۰۲ صحبت کنیم.

مرگ یک مفهوم وسیع است که توانایی درک آن شاید کار هر فردی نتواند باشد. اگرچه ما هر روز درباره خبر فوت اقوام، آشنایان و افراد معروف می‌شنویم اما به محض مواجه با آن درست شبیه به اولیت روزی که مفهوم مرگ برایمان توضیح داده شد، اندوهگین می‌شویم. هیچکس از سرگذشت و تاریخ فوت خود خبر ندارد و این مفهوم همیشه غافلگیرانه به سراغ انسان‌های مختلف در جای، جای جهان می‌رود.

از شروع سال پیش‌رو گویی هر روز به تعداد بازیگران فوت شده ۱۴۰۲ اضافه می‌شود و در کمال ناباوری هنرمندانی را در این سال از دست دادیم، که فقدان آنها مصیبت سنگینی برای جامعه هنری ایران است. مرگ‌هایی که نه تنها به یکباره و پر از ماتم بودند، بلکه بعضی از آنها شوکه کننده و دلخراش نیز به نظر می‌رسیدند. در ادامه مقاله پیش‌رو پلازا با لیست هنرمندان فوت شده ۱۴۰۲ همراه شما هستیم.

فهرست مطالب:

هنرمندان و بازیگران فوت شده ۱۴۰۲ (مرد)

در پایین لیستی از تمامی هنرمندان آقا در سال پیش‌رو را مشاهد می‌کنید.

1. زنده یاد کیومرث پوراحمد

هنرمندان مرد فوت شده ۱۴۰۲

  • تاریخ تولد: 25 آذر 1328
  • تاریخ فوت: 16 فروردین 1402
  • سن: 73 سال

کیومرث پوراحمد فیلم‌ساز و نویسنده ایرانی در نجف‌آباد اصفهان به دنیا آمد. او کار خود را از سال 1353 با دستیاری کارگردان در مجموعه تلویزیونی آتش بدون دود شروع کرد و سپس در سال 1360 با سریال تابستان سال آینده رسما کارگردانی را آغاز کرد. او کارگردانی یکی از برترین آثار کودک و نوجوان یعنی قصه‌های مجید را برعهده داشت و در سال 1374 با کارگردانی فیلم خواهران غریب برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر شد. اتوبوس شب و رمان همه ما شریک جرم هستیم از دیگر آثار معروف این هنرمند بودند. کیومرث پوراحمد از هنرمندان مرد فوت شده ۱۴۰۲ به علت ایست قلبی فوت کرد. برخی از منابع علت مرگ او را خودکشی می‌دانستند که خب توسط خانواده‌ او تکذیب شد.

2. زنده یاد خلیل طریقت پیما

بازیگر تازه فوت شده ۱۴۰۲

  • تاریخ تولد: 1 فروردین 1303
  • تاریخ فوت: 31 فروردین 1402
  • سن: 99 سال

زنده یاد خلیل طریقت‌پیما معروف به پهلوان خلیل عقاب، سیرک‌باز، باستانی‌کار، پهلوان و هنرپیشه ایرانی بود که از او به عنوان پدر سیرک جهان یاد می‌کنند. این هنرمند از بازیگرانی که در سال 1402 فوت شدن بین سال‌های 1343 تا 1350 در زمینه بازیگری مشغول به کار بود. او به واسطه بلند کردن یک فیل دو تنی نام خود را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کرد و سرانجام به دلیل کهولت سن در سال 1402 درگذشت.

3. زنده یاد حسام محمودی ؛ از بازیگران فوت شده ۱۴۰۲

عکسهای بازیگران فوت شده ایرانی در سال ۱۴۰۲

  • تاریخ تولد: 1 فروردین 1365
  • تاریخ فوت: 2 اردیبهشت 1402
  • سن: 37 سال

نام مرحوم حسام محمودی نیز در بین اسامی بازیگران فوت شده ایرانی ۱۴۰۲ قرار می‌گیرد. مرگ او یکی از شوکه‌کننده‌ترین اخبار فوت در سال پیش‌رو بود زیرا این هنرپیشه بسیار جوان بود. آقای محمودی فعالیت بازیگری را از سال 1391 با فیلم خسته نباشید! شروع کرد و در سال 1397 با نقش هادی وحدت در سریال لحظه گرگ و میش به شهرت رسید. او در طی سال‌های بازیگری خود آثار مشهوری همچون سریال‌های دل‌دار، با خانمان، سوران، رحیل، فیلم‌های رمانتیسم عماد و طوبا و غریب را در کارنامه خود ثبت کرد. این هنرپیشه در سال 1402 به دلیل ایست قلبی درگذشت.

4. زنده یاد اسماعیل سلطانیان

بازیگرانی که امسال فوت شدند

  • تاریخ تولد: 26 فروردین 1333
  • تاریخ فوت: 24 خرداد 1402
  • سن: 69 سال

اسماعیل سلطانیان از جمله هنرمندان فوت شده ۱۴۰۲ است که در زمینه بازیگری و کارگردانی فعالیت کرد. او از سال 1349 و تئاتر فعالیت خود را شروع کرد و در سال 1363 نخستین بار با فیلم شکار شکارچی جلوی دوربین رفت. از جمله نقش‌آفرینی‌های معروف این بازیگر فیلم‌های بایسیکل‌ران، کافه ترانزیت، چ، سریال‌های حکایت میرزا یحیی، یوسف پیامبر، ستایش و وضعیت سفید هستند. او در سال 1402 بر اثر ایست قلبی درگذشت.

5. زنده یاد ابراهیم گلستان

اسامی بازیگران فوت شده ایرانی ۱۴۰۲

  • تاریخ تولد: 26 مهر 1301
  • تاریخ فوت: 31 مرداد 1402
  • سن: 100 سال

سید ابراهیم تقوی شیرازی مشهور به ابراهیم گلستان نویسنده و فیلم‌ساز ایرانی بود که نخست فعالیت خود را 1323 شروع کرد و در سال 1327 اولین کتابش با نام آذر، ماه آخر پاییز چاپ شد. از مهم‌ترین آثار نوشتاری او باید به مد و مه، خروس و گفته‌ها اشاره کنیم. او کارگردانی را از سال 1336 با از قطره تا دریا شروع کرد‌ و فیلم‌های خشت و آینه، اسرار گنج دره جنی و یک آتش که برای آن برنده جایزه ونیز شد، ماحصل تلاش‌های او در زمینه کارگردانی هستند. ابراهیم گلستان در ۱۴۰۲ بر اثر ایست قلبی درگذشت.

6.  زنده یاد آرش میراحمدی ؛ از بازیگران فوت شده ۱۴۰۲

بازیگرانی که در سال 1402 فوت شدن

  • تاریخ تولد: 4 تیر 1350
  • تاریخ فوت: 28 شهریور 1402
  • سن: 52 سال

یکی از بازیگرانی که امسال فوت شدند، مرحوم آرش میراحمدی بودند. او کار هنری را از سال 1372 شروع کرد و با برنامه نوروز ۷۲ دیده شد. سپس بازی در برنامه خنده بازار، محله گل و بلبل و بچه محل باعث شناخته شدن این هنرپیشه در عرصه تلویزیون شد. آقای میراحمدی پس از مدت کوتاهی که از بیماری سرطان لوزالمعده باخبر شدند و به آن در صفحه اینستاگرام خود اشاره کردند. پس از مدت کوتاهی در کما ماندن، درگذشت.

7. زنده یاد فردوس کاویانی

هنرمندان فوت شده ۱۴۰۲

  • تاریخ تولد: 4 مهر 1320
  • تاریخ فوت: 9 مهر 1402
  • سن: 82 سال

مرحوم فردوس کاویانی از بازیگر تازه فوت شده 1402 هستند که نخستین بار کار هنری را در سال 1340 و با تئاتر آغاز کردند. او در سال 1349 با فیلم تجاوز وارد سینمای ایران شد و مجموعه‌های تلویزیونی پشت کوه‌های بلند، تفنگ سرپر و همسران از شاخص‌ترین آثار کارنامه هنری‌اش بودند. فردوس کاویانی برای فیلم‌های در مسیر تندباد و جنگجوی پیروز دو بار نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد و از بازیگران دوست‌داشتنی ایرانی هستند. این هنرپیشه در سال‌های پایانی زندگی خود به بیماری پارکینسون مبتلا بود و سرانجام در سال 1402 درگذشت.

8. زنده یاد آتیلا پسیانی ؛ از بازیگران فوت شده ۱۴۰۲

بازیگر تازه فوت شده 1402

  • تاریخ تولد: 10 اردیبهشت 1336
  • تاریخ فوت: 14 مهر 1402
  • سن: 66 سال

آتیلا پسیانی نیز از جمله هنرمندان فوت شده ۱۴۰۲ هستند. او در زمینه‌های بازیگری و کارگردانی تئاتر فعالیت می‌کرد و فرزند مرحوم جمیله شیخی بود. این هنرپیشه از همان کودکی به واسطه مادرش با تئاتر آشنایی پیدا کرد و در سال 1356 در سریال لحظه حضور پیدا کرد. آقای پسیانی در طول 4 دهه فعالیت خود یکی از پرکارترین بازیگران ایرانی بودند و از آثار شاخص او باید به فیلم‌های نیمه شب اتفاق افتاد،طلسم، دو زن، هیوا، آب و آتش و سریال راه بی‌پایان اشاره کنیم. این بازیگر مدتی به بیماری سرطان مبتلا بود و سرانجام به علت این بیماری فوت کرد.

9. زنده یاد داریوش مهرجویی

بازیگران فوت شده ۱۴۰۲

  • تاریخ تولد: 17 آذر 1318
  • تاریخ فوت: 22 مهر 1402
  • سن: 83 سال

داریوش مهرجویی کارگردان و نویسنده ایرانی از بنیان‌گذاران کانون سینماگرانِ پیشرو بود و از جمله چهره‌های شاخص موج نوی سینمای ایران محسوب می‌شد. این کارگردان از سال 1346 با فیلم الماس ۳۳ کار خود را شروع کرد و آثاری همچون گاو، دایره مینا، هامون، سارا، پری، لیلا، درخت گلابی، مهمان مامان، سنتوری، نارنجی پوش و لامینور از جمله فیلم‌های شاخص او هستند. آقای مهرجویی موفق به کسب نشان لژیون دونور درجه شوالیه شد و در طول زندگی هنری خود افتخارات زیادی کسب کرد. اما چند وقت پیش خبر شوکه‌کننده به قتل رسیدن این هنرمند به همراه همسرش جامعه هنری را در بهت و اندوه فرو برد. ظاهرا ایشان و همسرشان به وسیله ضربات پی‌درپی چاقو یا جسم نوک تیز و خون‌ریزی شدید از دنیا رفته‌اند.

10. زنده یاد اکبر قدمی ؛ از بازیگران فوت شده ۱۴۰۲

هنرمندان مرد فوت شده ۱۴۰۲

  • تاریخ تولد: 12 فروردین 1330
  • تاریخ فوت: 26 مهر 1402
  • سن: 72 سال

اکبر قدمی نیز به تازگی درگذشتند. او بازیگر ایرانی بود که کار خود را از سال 1357 با سریال تلاش شروع کرد. سپس در آثاری همچون  سربداران، مزد ترس، پدرسالار، کیف انگلیسی، پلیس جوان، خواب و بیدار، در چشم باد، فیلم‌های لانه عقاب‌ها و رویای خیس حضور داشت. زنده یاد قدمی پس از تحمل یک دوره بیماری در سال ۱۴۰۲ از دنیا رفت.

هنرمندان و بازیگران فوت شده ۱۴۰۲ (زن)

در پایین با لیست هنرپیشگان زنی که در سال پیش‌رد از دنیا رفتند، همراه شما هستیم.

1. زنده یاد فخری خوروش

هنرمندان زن فوت شده ۱۴۰۲

  • تاریخ تولد: 10 خرداد 1308
  • تاریخ فوت: 20 خرداد 1402
  • سن: 94 سال

فخری خوروش از هنرمندان زن فوت شده ۱۴۰۲ بود که فعالیت خود را از سال 1334 در سینما با فیلم برای تو شروع کرد. او در سینمای پیش از انقلاب در فیلم‌های لات جوانمرد، آقای هالو، خورشید در مرداب، شازده احتجاب، شطرنج باد و سوته‌دلان حضور داشت. سپس پس از انقلاب در آثاری همچون سریال‌های باغ گیلاس، امام علی، پهلوانان نمی‌میرند و روشن‌تر از خاموشی درخشید. این بازیگر سرانجام به علت کهولت سن و بیماری در سال 1402 درگذشت.

2. زنده یاد فریماه فرجامی ؛ از بازیگران فوت شده ۱۴۰۲

اسامی بازیگران فوت شده ایرانی ۱۴۰۲

  • تاریخ تولد: 18 اردیبهشت 1331
  • تاریخ فوت: 9 تیر 1402
  • سن: 71 سال

فریماه فرجامی از بازیگر تازه فوت شده ۱۴۰۲ است که فعالیت هنری خود را از 1355 با تئاتر شروع کرد و در سال 1359 با فیلم گفت هرسه نفرشان وارد سینما شد. او با بازی در فیلم سرب دیپلم افتخار جشنواره فیلم فجر و با بازی در پرده آخر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را کسب کرد. از جمله آثار شاخص این بازیگر زن توانا سریال‌های پهلوانان نمی‌میرند، ولایت عشق، روشن‌تر از خاموشی، فیلم‌های اجاره‌نشین‌ها و تیغ و ابریشم هستند. این بازیگر در روزهای پایانی زندگی خود دچار سکته مغزی شدند و پس از بهبودی باری دیگر سکته زده و به کما رفتند تا اینکه درگذشتند.

سخن پایانی

در این مقاله با معرفی هنرمندان فوت شده ۱۴۰۲ همراه شما بودیم و لیستی از افرادی که تا کنون در این سال از دنیا رفته‌اند را تهییه کرده‌ایم. شما همچنین می‌توانید عکسهای بازیگران فوت شده ایرانی در سال ۱۴۰۲ مشاهده کنید. با آرزوی سلامتی برای بازماندگان این عزیزان و تمامی مردم ایران. روحشان شاد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو