تاثیر سن در بارداری و خطرات بارداری در سن بالا و سن کم

تاثیر سن در بارداری و خطرات بارداری در سن بالا و سن کم


منبع: آرگا

2

1402/8/2

16:06


تاثیر سن در بارداری بسیار حائز اهمیت است، زندگی در جوامع امروزی به دلیل تغییر در فرهنگ و مسائل اقتصادی باعث شده بیشتر خانواده ها به فرزندآوری در سنین بالا علاقمند شوند، گرچه بارداری در سنین بالا همچون بارداری در سن پایین خطرناک است، اما خوشبختانه با مراقبت های مناسب در قبل، حین و بعد از بارداری بسیاری از زنان بالای ۳۵ سال می توانند بارداری و زایمان موفقی داشته باشند.

امروزه بسیاری از افراد به دلیل نداشتن پول کافی و ناتوانی در تهیه مسکن و عدم توانایی رفع نیاز های اولیه کودک و دلایل بسیار دیگر در سنین بالاتر اقدام به بارداری می کنند. با افزایش سن ممکن است خانم‌ها، بارداری دشوارتری را تجربه کنند. از نظر پزشکی بارداری در سن بالا متوجه سن ۳۵ سال به بالا است. اگرچه خانم ها می تواند در سنین بالاتر از ۳۵ و یا حتی ۴۰ نیز باردار شوند و فرزند سالمی به دنیا آورند، اما این مسئله به این معنی نیست که نباید به راه‌ های هوشمندانه فکر کرد و با دقت بیشتری به‌دنبال انجام انواع تست و روش‌های غربالگری نبود. نتیجه تحقیقات تاثیر سن در بارداری حاکی از این است که با افزایش سن کیفیت باروری با کاهش کیفی و کمی تخمک ها کاهش می یابد.

تاثیر سن در باروری مردان با خانم ها متفاوت است، با این وجود باروری مردان نیز با افزایش سن کاهش می یابد، اما بسیاری از مردان تا سن ۵۰ سالگی و حتی بیشتر نیز قدرت باروری دارند. اگرچه اخیرا تحقیقاتی انجام گرفته است و فواید بارداری در سنین بالا را مورد بررسی قرار داده است، اما نمی توان عوارض بارداری در سن بالا مانند زایمان زودرس، خطر سقط جنین و نقایص ژنتیکی و ارثی و چند قلو باردار شدن را نادیده گرفت.

آشنایی با تاثیر سن در بارداری

تاثیر سن در بارداری

سن می تواند تاثیر بسیاری بر بارداری و سلامت مادر و فرزند داشته باشد، چنانچه سن مادر بالای ۳۵ سال می باشد، برای تجربه یک بارداری سالم و اطمینان یافتن از سلامت جنین باید حتما آزمایش های غربالگری قبل از تولد را انجام دهد تا متوجه شود آیا کودک در معرض خطرات ارثی و ژنتیکی می باشد یا خیر. بهتر است پیش از بارداری با مهم ترین آزمایش های دوران بارداری آشنا شوید تا در این دوران بتوانید از سلامت جنین به خوبی اطلاع یابید.

سن و ناباروری

باید گفت میان سن و احتمال ناباروری ارتباط مستقیمی وجود دارد، هر چه سن رو به افزایش برود ذخیره تخمدانی بیشتر کاهش می یابد. با کاهش ذخیره تخمدان، شانس بارداری طبیعی کاهش می یابد و در نتیجه احتمال ناباروری افزایش پیدا می کند.

تعداد ثابتی تخمک در تخمدان وجود دارد، پس از بلوغ تعداد این تخمک ها هر ماه کاسته خواهد شد. بنابراین هر چه سن افزایش می یابد تخمک های کمتری در تخمدان وجود خواهد داشت. در دوران یائسگی تعداد کمی تخمک وجود دارد، که با توقف ترشح هورمون های زنانه توسط تخمدان در زمان یائسگی، این تعداد از تخمک های باقی مانده هرگز رشد نکرده و بالغ نمی شوند و فرایند تخمک گذاری و قاعدگی متوقف می شود، با متوقف شدن این چرخه قدرت باروری در خانم ها از بین می رود.

آشنایی با تاثیر سن در بارداری و ناباروری

البته می توانید از برخی روش های به تاخیر انداختن یائسگی برای افزایش زمان باروری استفاده کنید، با این حال داشتن رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، خواب کافی، اجتناب از استعمال دخانیات، مصرف مکمل ها و داشتن سبک زندگی سالم که مانع از وجود استرس شود، می تواند سلامت کلی را بهبود ببخشد و بر کیفیت تخمک تاثیر مثبت داشته باشد. باید گفت سن باروری در خانم ها محدود است و امکان ذخیره تخمدان وجود ندارد. به دلیل تاثیر سن در بارداری خانم‌ها توصیه می شود در صورتی که فعلا قصد بارداری ندارند، به فریز کردن تخمک اقدام کنند.

خطرات بارداری در سن بالا

زمانی که سن افزایش پیدا می کند اقدام به بارداری تا باردار شدن مدت بیشتری طول خواهد کشید، در برخی موارد نیز با افزایش سن برای بارداری ممکن است با مشکل رو به رو شوید، ناباروری در سنین بالا یکی از رایج ترین مشکلاتی است که افراد در سنین بالا با آن مواجه می شوند.

گذشته از احتمال ناباروری در سن بالا ممکن است پس از دستیابی به بارداری با مشکلات زیادی از جمله افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری، فشار خون، پره اکلامپسی، مرده زایی، وزن کم نوزاد هنگام تولد، زایمان زودرس و سقط جنین مواجه شوید.

خطرات بارداری در سنین کم

همانطور که بارداری در سن بالا می تواند مشکلاتی برای مادر به همراه داشته باشد، بارداری در سنین پایین نیز مشکلات بسیاری خواهد داشت. با بررسی و تامل در تاثیر سن بر بارداری می توان به نتیجه مطلوبی برای سن مناسب بارداری رسید. زنان نوجوان معمولا در حال رشد و تکامل هستند و نیاز آن ها به انرژی و تغذیه مناسب نسبت به افراد مسن بیشتر می باشد، وجود چنین کمبود هایی با وقوع حاملگی نه تنها برای مادر خطرناک است، بلکه می تواند به جنین نیز آسیب وارد سازد.

تاثیر سن در احتمال ناباروری

بارداری در سن کم احتمال تولد فرزند نارس یا بچه کم وزن را بسیار افزایش می دهد. با توجه به احتمال ناباروری در سنین بالا و وجود خطرات در سن پایین توصیه می شود، در سن مناسب اقدام به باروری کنید، تا از ایجاد هرگونه عوارض نامطلوب جلوگیری شود، همچنین اگر قصد باروری در سنین بالا را دارید بهتر است، تحت نظر یک مرکز معتبر و تخصصی باروری معاینات لازم را انجام دهید و طبق نظر و تجویز پزشک عمل کنید.

اوج باروری

اوج باروری در خانم ها اواسط تا اواخر دهه ۲۰ سالگی می باشد، در اوایل دهه ۳۰ سالگی باروری شروع به کاهش می کند، با رسیدن به اواخر ۳۰ سالگی کاهش باروری سرعت بیشتری پیدا می کند و ۴۵ سالگی باروری به قدر کاهش یافته است که ممکن است، باردار شدن به صورت طبیعی امکان پذیر نباشد، در میان زوج های سالم در دهه ۲۰ سالگی و اوایل ۳۰ سالگی یک نفر در هر سیکل قاعدگی باردار می شود، اما در ۴۰ سالگی این عدد به یک نفر از هر ۱۰ زن می رسد.

آشنایی با اوج دوره باروری در خانوم ها و آیایان

فواید بارداری در سن بالا

مطالعات نشان می دهند، برخی از افراد بنا به دلایلی پدر و مادر شدن را تا ۳۵ سالگی یا بالاتر به تعویق می اندازند، برخی از این دلایل رسیدن خانم ها به سطوح تحصیلات عالی، ایجاد شغل، وجود روش های بهبود یافته پیشگیری از بارداری، طولانی بودن روند گزینه های باروری مانند IVF بعد از یک دوره طولانی ناباروری، تغییرات اجتماعی و فرهنگی می باشد، که باعث شده تا خانم ها احساس آمادگی برای بچه دار شدن نداشته باشند، از موارد دیگر تاثیر سن در بارداری می توان به ایجاد آمادگی برای پذیرفتن نقش پدر و مادر اشاره کرد. وجود شرایطی چون عدم امکان مراقبت از کودک، سیاست های غیر قابل انعطاف محل کار، وضعیت بد اقتصادی، مسکن و بیکاری نیز می تواند دلایل دیگری برای اقدام به بارداری در سن بالا و احساس عدم آمادگی در سنین پایین باشد.

تاثیر فرهنگ و اقتصاد در سن بارداری

برخی از شواهد حاکی از این است که احتمالا با به تعویق انداختن فرزندآوری به خود و کودکان لطف می کنید، از جمله این شواهد می توان به درآمد بیشتر مادران در سن بالا اشاره کرد، مادران مسن تر تحصیلات بالاتر و درآمد بیشتری نسبت به مادران جوان دارند و می توانند شرایط بهتری برای فرزند و خودشان فراهم کنند. همچنین مادران مسن تر دقت نظر بیشتری بر روند بارداری، زایمان و تربیت فرزند خود دارند. فرزندانی که از مادران ۳۵ سال به بالا به دنیا می آیند، ممکن است در نهایت سالم تر، سازگارتر و تحصیل کرده تر باشند.

احتمال سزارین در بارداری با سن بالا

اگر چه سن تخمک خطر ناباروری، ناهنجاری ژنتیکی و مشکلات دیگر را افزایش می دهد، اما به این معنی نمی باشد که بارداری در سن ۳۸ سالگی به بعد به تولد نوزاد ناسالم منجر می شود. ۳۵ سالگی صرفا سنی است که برخی خطرات بارداری در آن ارزش بحث و بررسی بیشتری دارد.

آشنایی با مزایای بارداری در سن بالا

از تاثیر سن بر بارداری می توان به احتمال نیاز به سزارین اشاره کرد. در جراحی سزارین کودک از طریق برشی در شکم و رحم به دنیا می آید، مانند هر جراحی دیگری در سزارین احتمال وجود خطراتی مانند عفونت و واکنش به بیهوشی عمومی وجود دارد. هرچه سن مادر بیشتر باشد احتمال بروز عوارض بارداری که انجام سزارین را ضروری می کند، بیشتر می شود. گاهی ممکن است مادر قدرت انتخاب میان زایمان طبیعی و سزارین در بارداری با سن بالا را نداشته باشند، به خصوص اگر بارداری دوم در سن بالا رخ دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو