بررسی ویژگی های جدید رابط کاربری PS5

بررسی ویژگی های جدید رابط کاربری PS5


منبع: پلازا

4

1402/8/3

15:00


بررسی ویژگی های جدید رابط کاربری PS5

رابط کاربری PS5 نسبت به پلی استیشن 4 با تغییرات قابل توجهی همراه شده است. در این مطلب پلازا قصد داریم به قابلیت ها و ویژگی های این رابط کاربری بپردازیم و ببینیم تا چه اندازه می‌تواند از پتانسیل پی اس فایو استفاده کند.

سونی حداقل یک ماه زوتر از عرضه پلی‌استیشن 5 از رابط کاربری جدید آن رونمایی کرد. رابط کاربری که قابلیت‌های جدیدی مثل Activities داشت و برخی قابلیت‌های قدیمی را نیز بهبود داده بود. حالا پس از گذشت 3 سال، این رابط کاربری توانسته جای نسخه قبلی را کاملا پر کند و سونی نیز در این مدت با آپدیت‌های نرم‌افزاری چندین ویژگی جدید به آن افزوده است. با ما همراه باشید تا با برترین ویژگی های رابط کاربری PS5 آشنا شویم.

فهرست مطالب

ویژگی های جدید رابط کاربری PS5

در ادامه به بررسی رابط کاربری پلی استیشن 5 در بخش‌های مختلف می‌پردازیم.

1. مرکز کنترل جدید رابط کاربری پلی استیشن ۵

رابط کاربری PS۵،بررسی رابط کاربری کنسول بازی PS5

برای استفاده از این ویژگی یا قابلیت جدید رابط کاربری پلی استیشن 5 تنها کاری که باید انجام دهیم فشار دادن کلید Play Station است. این قابلیت جدید کار کاربران را بسیار آسان‌تر کرده است؛ چرا که هنگامی که کاربر بخواهد فعالیت‌های اخیر خود را بر روی کنسول مشاهده کند تنها با فشار بر کلید Play Station لیست فعالیت‌های اخیر در سمت راست بالای صفحه بدون نیاز به خروج از صفحه بازی و صرف زمان برای بارگذاری اطلاعات نمایان می­‌شوند. همین قابلیت بر روی کنسول پیشین یعنی پی اس فور دو مشکل عمده داشت که حال دیگر کاربران در کنسول جدید با آن‌ها مواجه نمی‌شوند:

  1. خروج از صفحه بازی
  2. زمان طولانی‌تر برای بارگذاری اطلاعات

به کمک سرعت بارگذاری رابط کاربری پلی استیشن 5 شما می­‌توانید کار­هایی را که روی پی اس فور انجام داده‌اید از جمله دیدن لیست دوستان و بررسی نوتیفیکیشن‌ها را به آسانی و با سرعت بیشتر انجام دهید.

2. فعالیت ها (Activities) در رابط کاربری PS5

رابط کاربری پلی استیشن 5، ویژگی های رابط کاربری پی اس ۵

یکی از ویژگی های جدید رابط کاربری پی اس ۵ کارت‌هایی است که به فعالیت‌های شما اشاره دارند و پس از ورود به مرکز کنترل توسط کلید Play Station سریع توجه کاربر را به خود جلب می­‌کنند. این کارت‌ها و تروفی‌ها مرتبط به هم هستند و ماموریت‌های جدیدی مانند به پایان رساندن مراحل یا انجام مراحل فرعی را به کاربر می­‌دهند. این کارت‌های اضافه شده به رابط کاربری پلی استیشن 5 قابلیت‌های دیگری نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهند. برای مثال: پیدا کردن چیز­های جدید در مسیر بازی، آن­چه که در مراحل بجا مانده و کاربران به آن توجه نداشته‌اند و بردن کاربر به مراحل یا چالش‌های مورد نظردر بازی و … . شرکت سونی درباره بهترین نحوه استفاده از این کارت راه حلی نیز پیشنهاد کرده است: شما می­‌توانید این کارت‌ها را در Mode تصویر در تصویر (Picture_In_Picture) قرار داده تا هر وقت که بخواهید بدون نیاز به خروج از بازی از آن­ها استفاده کنید.

3. کمک به کاربران در رابط کاربری PS5 وقتی که در مسیر بازی با مشکل مواجه می­‌شوند

قابلیت های ps5

گاهی در مسیربازی با مشکلاتی مواجه می‌شویم و نیاز به کمک یا راهنمایی داریم. رابط کاربری پی اس فایو با تعبیه ویژگی جدید و بدرد بخوری به نام Game Help برای حل این مشکل راه بسیار جالبی در نظر گرفته است. با استفاده از این ویژگی کاربران می‌­توانند از راهنمایی‌های مربوط به گیم پلی و بازی مورد نظر استفاده کنند. برا مثال وقتی در بازی یکی از کارت‌ها ماموریتی به کاربر مبنی بر پیدا کردن تکه‌ه­ایی از یک لباس داد و کاربر این ماموریت را تایید کرد، راهنمایی 3 مرحله­‌ای همراه با یک ویدئو در کارت کنار صفحه بدون نیاز به خروج از بازی به نمایش گذاشته شد. ناگفته نماند که این ویژگی تنها برای دارندگان پی اس پلاس است و تمام بازی­‌ها از این ویژگی پشتیبانی نمی­‌کنند.

4. دسترسی سریع به پارتی ها و ویس چت

رابط کاربری پی اس فایو، کاربرد رابط کاربری پلی استیشن ۵

این ویژگی واسط کاربری پی اس فایو کار کاربران را آسان­تر کرده است. برای مثال وقتی دوست یا کسی می‌خواهد با شما ارتباط برقرار کند پیامی در کارتی در سمت راست بالای صفحه دیده می­‌شود که برای ورود به پارتی چت یا جواب پیام یا … به تایید کاربر نیاز است. نکته قابل توجه پس از تایید از طرف کاربر, ورود سریع به پارتی چت بدون نیاز به خروج از بازی است که باعث رضایت کاربران شده است؛ چرا که برای ورود به پارتی در کنسول پلی استیشن 4 باید از بازی خارج می‌­شدند و زمان زیادی را صرف انتظار برای ورود به پارتی می­‌کردند.

هنگام باز کردن پیام دعوت از جانب دوستان یا شخص دیگر گزینه ای بنام View Party را مشاهده می‌­کنید که با استفاده از آن می­‌توان از تعداد افراد پارتی و … مطلع شد. اطلاع از این نکته هم درباره رابط کاربری پلی استیشن ۵ جالب است.

5. قابلیت ارتباط تصویر در تصویر (Picture-in-picture) رابط کاربری PS5

اپدیت جدید پی اس 5

این ویژگی باعث می‌شود تا کاربران یک پارتی بتوانند در هنگام انجام یک بازی صفحه خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند، اما در این زمینه نیز رابط کاربری پی اس فایو برتری خود را نسبت به رابط کاربری پلی استیشن 4 نشان داده است. با استفاده از این قابلیت پلیر­ها می‌­توانند بازی یکدیگر را بدون نیاز به توقف بازی خود و اختصاص تمام صفحه به بازی پلیر دیگر مشاهده کنند. ارتباط تصویر در تصویر به کاربر این امکان را می‌دهد تا بازی کردن پلیر دیگر را در صفحه ای کوچک در سمت راست بالای تصویر مشاهده کرده و همچنان به بازی خود ادامه دهند. بعلاوه کاربران این امکان را دارند تا درباره تجربه خود صحبت کنند و در روند بازی پلیر دیگر در هنگام نیاز به او کمک کنند.

6. شخصی‌سازی تنظیمات پیش‌فرض بازی‌ها

رابط کاربری ps5

با استفاده از قابلیت Game presets می‌توانید برخی تنظیمات بازی‌ها را به صورت یکپارچه از تنظیمات کنسول اعمال کنید تا بازی‌ها از ابتدا با همان تنظیمات اجرا شوند و دیگر نیازی به رفتن به تنظیمات آن‌ها نباشد. برای دسترسی به این قسمت باید به مسیر Settings > Saved Data and Game/App Settings رفته و Game Presets را انتخاب کنید.

در این صفحه می‌توانید درجه سختی، حالت عملکرد بازی، نمای اول یا سوم شخص، زیرنویس و صدا و تنظیمات مربوط به بخش مولتی‌پلیر بازی‌ها را به دلخواه تنظیم کنید.

7. امکان خاموش کردن یا کاهش صدای روشن شدن PS5

کنسول PS5 از روز اول عرضه در زمان روشن شدن با یک صدای بیپ کوتاهی روشن می‌شد. قابلیتی که شاید به مذاق همه کاربران به‌خصوص آن‌هایی که می‌خواهند در نیمه‌های شب بازی کنند، خوش نمی‌آمد. بالاخره با انتشار اپدیت جدید پی اس 5، امکان تنظیم بلندی یا حتی خاموش کردن این صدا را فراهم شده است.

اپدیت جدید پی اس 5

برای دسترسی به این تنظیمات باید به مسیر Settings > System > Beep Sound بروید. در این صفحه برای خاموش کردن این صدا گزینه Mute Beep Sound را فعال کنید. همچنین از طریق گزینه Volume نیز می‌توانید بلندی صدا را تنظیم کنید.

8. بهینه سازی بخش بازار Store در UI Interface پلی استیشن 5

ظاهر رابط کاربری پلی استیشن پنج، رابط کاربری پی اس فایو

یکی دیگر از پیشرفت‌های بزرگ رابط کاربری پی اس فایو نسبت به رابط کاربری پی اس فور آسان کردن استفاده از Store است. برای کسب اطلاع از بازی‌های جدید، کاربران PS5 نه تنها نیاز ندارند تا مانند پی اس فور اپ مخصوص به Store را باز کنند و زمان زیادی را منتظر بارگذاری صفحات آن بمانند، بلکه تنها با نگاهی به پایین صفحه می­‌توانند لیستی از جدیدترین بازی­‌ها را مشاهده کنند.

9. استفاده از 2 دسته در یک حساب کاربری؛ ویژگی جدید رابط کاربری پی اس فایو

قبلا تنها می‌توانستید در هر حساب از یک دسته بازی استفاده کنید اما یکی از جدیدترین ویژگی های پی اس 5 این امکان را فراهم کرده تا همزمان از 2 دسته در یک حساب استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید بدون نیاز به ساخت یک حساب جدید همزمان دو نفری از یک حساب استفاده کنید.

رابط کاربری ps5

برای فعال کردن این قابلیت به مسیر Settings > Accessibility > Controllers > Use Second Controller for Assistance بروید و گزینه Use Assist Controller را فعال کنید.

10. Spoiler Warnings از قابلیت های جدید رابط کاربری جدید کنسول PS5 است

رابط کاربری پلی استیشن 5، User Interfeace پلی استیشن 5

بر اساس گفته‌های سونی به کمک این ویژگی جدید از لو­ رفتن داستان بازی جلوگیری می‌­شود. هنگامی که ویدئو یا اسکرین شات ارسالی شما حاوی بخش‌های مهمی از بازی باشد به گیرنده پیام هشدار امکان لو رفتن بعضی از اطلاعات داده می‌­شود تا از این اتفاق جلوگیری شود. این ویژگی بسیار کارآمد یکی از نقاط قوت و بسیار جالب User Interface پلی استیشن 5 محسوب می‌شود.

11. پشتیبانی از دالبی اتموس

از دیگر ویژگی‌هایی که جدیدا به قابلیت های PS5 افزوده شده، امکان اتصال ساندبارها، تلوزیون‌ها یا سیستم‌های صوتی خانگی است که از فناوری دالبی اتموس از طریق HDMI پشتیبانی می‌کنند. برای فعال کردن این قابلیت باید به Settings > Sound > Audio Output > Audio Format (Priority) بروید. سپس گزینه Dolby Atmos را انتخاب کنید.

12. امکان پاسخ دادن به پیام ها با اموجی

رابط کاربری ps5

در آپدیت جدید رابط کاربری PS5 قابلیت ری اکشن به پیام‌ها با اموجی اضافه شده است. مانند تلگرام یا واتساپ حالا شما در بخش پیام‌های کنسول خود نیز می‌توانید با اموجی به پیام‌هایی که دریافت می‌کنید، واکنش نشان دهید.

سوالات متداول

برتری رابط کاربری PS5 نسبت به نسخه قبلی آن چیست؟

برتری آن در رفع ضعف های رابط کاربری کنسول پیشین و اضافه کردن قابلیت های جدید و کارامد است.

جدید ترین ویژگی رابط کاربری پلی استیشن فایو چیست؟

جدیدترین ویژگی آن کمک به کاربران در مسیر بازی به هنگام برخوردن به مشکل است.

سخن پایانی

با بررسی ویژگی‌ها واسط رابط کاربری پی اس فایو می­‌توان به نوآوری و خلاقیت در ساخت رابط کاربری جدید آن پی برد. تقریبا همه این ویژگی‌های جدید باعث شده‌­اند که کاربران لذت بیشتری از کار با کنسول خود تجربه کنند. اگرچه نمی­‌توان از بعضی مشکلات چشم پوشی کرد اما امیدواریم که سونی به‌زودی برای حل این مشکلات دست به عمل بزند تا این کنسول به بالاترین پتانسیل خود دست یابد و تجربه استفاده از آن از قبل نیز جذاب‌­تر شود.

نظر شما درباره رابط کاربری PS5 چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو