بررسی میکس فولد ۳ گوشی تاشو و جذاب شیائومی

بررسی میکس فولد ۳ گوشی تاشو و جذاب شیائومی


منبع: آرگا

3

1402/8/6

15:09


میکس فولد ۳ جدیدترین گوشی تاشو شیائومی است که بسیار باریک بوده و از دوربین همه کاره با عمر باتری طولانی بهره می برد. این مطلب به بررسی میکس فولد ۳ می پردازد.

یکی از انتخاب های دیگر برای طرفداران گوشی های تاشو میکس فولد ۳ شیائومی می باشد که با طراحی زیبا و بسیار باریک نظر همگان را به خود جلب می نماید. اگر مایلید تا با نقاط قوت و ضعف این گوشی آشنا شوید در ادامه مطلب به بررسی میکس فولد ۳ خواهیم پرداخت.

معرفی و بررسی میکس فولد ۳

طرفداران گوشی های تاشو علاوه بر انتخاب های قبلی اکنون گزینه جدیدتری از برند شیائومی را پیش رو دارند. مدتی است که گوشی تاشو میکس فولد ۳ در چین معرفی شده است. در مقالات قبلی با گوشی های تاشو از جمله پیکسل فولد گوگل، گلکسی زد فلیپ ۵ و گلکسی زد فولد ۴  آشنا شدید.

در این مطلب با میکس فولد ۳ آشنا خواهید شد. گوشی هوشمندی که به طور قابل توجهی نسبت به رقبا باریک تر بوده و مکانیزم لولای جدیدی دارد. ماژول دوربین دارای ۴ لنز عالی، نمایشگرهای درجه یک و عمر باتری طولانی هر نظری را مجذوب می کند. هنگامی که سامسونگ اولین بار گوشی فولد را در سال ۲۰۱۹ معرفی کرد همگان از فناوری نمایشگر تاشو شگفت زده شدند.

در حال حاضر طراحی گوشی های تاشو به مسیری برای اکثر سازندگان موبایل تبدیل شده است. جدیدترین گوشی تاشو چینی ها نه تنها در مقایسه با نسل قبل با بهبودهای محسوسی همراه شده بلکه توانسته دست کم در زمینه طراحی و سخت افزار خود را در حد رقبای قدرتمندی همچون گوگل و سامسونگ قرار دهد یا حتی در مواردی مانند دوربین و نسبت تصویر بهتر از زد فولد ۵ ظاهر شود.

قصد داریم در ادامه مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های مثبت و منفی گوشی میکس فولد ۳ بپردازیم.

طراحی و کیفیت ساخت

در بررسی طراحی میکس فولد ۳ باید گفت این گوشی با ابعاد ۵.۳*۱۴۳.۳*۱۶۱.۲ میلی متر در حالت باز و عرض ۷۳.۵ و ضخامت ۱۰.۹ میلی متر در حالت بسته نسبت به نسل قبل تفاوت ناچیزی پیدا کرده است. ولی حدود ۴ درصد از زد فولد ۵ بزرگتر و ۱۵ درصد باریک تر است.

بدنه گوشی نسبتا تخت و مستطیلی شکل است. گوشی هنگام بسته شدن کاملا تخت شده و حفره یا فاصله خاصی بین لولا و نمایشگر ایجاد نمی شود. کیفیت ساخت بدنه خوب بوده و قطر کم گوشی سبب می شود از یک گوشی پرچمدار معمولی ضخیم تر و بزرگتر به نظر نرسد.

در حالت باز شده نیز حدود ۵.۳ میلی متر قطر ایجاد می شود و همانند تبلت کوچک و جمع و جور است. بخش پشتی میکس فولد ۳ در رنگ های مختلف از متریال گوناگونی بهره می برد. در رنگ طلایی گوشی از شیشه ساخته شده که حدودا ۲۲۵ گرم وزن دارد و یک بدنه براق و تقریبا لغزنده ایجاد می کند.

در رنگ های مشکی یکی با پنل پشتی ساخته شده از چرم مصنوعی عرضه می شود که در لبه ها دارای فریم فلزی بوده و حدود ۲۵۹ گرم وزن دارد. رنگ مشکی دیگر از فیبر کربن ساخته شده و ظاهر خاصی به میکس فولد ۳ می بخشد در ضمن حس خوبی هنگام استفاده از گوشی انتقال می دهد.

با این که وزن گوشی از رقیب خود در برند سامسونگ ۶ گرم بیشتر است ولی به خاطر توزیع وزن مناسب در حالت باز، حتی سبک تر احساس می شود. در حالت بسته ولی سنگینی بیش از اندازه ماژول ۴ تایی دوربین، تعادل وزن گوشی را در دست از بین می برد.

در حالت تبلت نسبت تصویر ۲۱:۹ در حالت بسته حقیقتا خوش دست است. تاخوردگی وسط نمایشگر نیز عمق کمی داشته و چندان حس نمی شود. موردی که در گوشی های تاشو سامسونگ همچنان دیده می شود. به طور کلی شیائومی میکس فولد ۳ را در رنگ های مشکی و طلایی با پنل جلویی پلاستیکی، بدنه آلومینیوم و پنل پشتی شیشه ای مات با بافت چرم مانند به بازار چین روانه کرده است.

لولای وسط نمایشگر این گوشی در ظاهر مقاومت خوبی دارد و می تواند حالت میکس فولد ۳ را بین زوایای ۴۵-۱۳۵ درجه نگه دارد. شیائومی مدعی است پنل گوشی می تواند بیشتر از ۵۰۰ هزار بار تاخوردگی را تحمل کند. یعنی صد مرتبه باز و بسته کردن میکس فولد ۳ در روز به مدت ۱۳ سال و نیم.

با توجه به بررسی ها می توان گفت میکس فولد ۳ نسبت به دیگر گوشی های تاشو یک دوربین بیشتر دارد. از دوربین های اولترا واید گرفته تا دوربین تله فوت با توجه به موقعیت می توان دوربین مناسب عکاسی ار انتخاب کرد. میکس فولد ۳ اولین گوشی تاشویی به نظر می رسد که ۴ دوربین را در این بدنه نازک تعبیه کرده است. ولی همانند بیشتر گوشی های هوشمند ماژول دوربین بیرون زده و میکس فولد ۳ روی میز تکان می خورد.

بررسی ها گویای این است که تغییر مشخصات دوربین در میکس فولد ۳ سبب تغییر ظاهری آن نسبت به نسل قبل شده است. اضافه شدن دوربین تله فوتو دوم سبب گسترده تر شدن جزیره دوربین های پشتی شده و نمایشگر داخلی نیز به دوربین سلفی در بالا سمت چپ تجهیز شده است. بدنه فلزی گوشی هم تخت و مات شده تا در دست گرفتن آن نسبت به میکس فولد ۲ به مراتب راحت تر باشد.

قابل ذکر است محل کلیدها، اسپیکر ها، اسلات سیم کارت و پورت شارژ میکس فولد ۳ نسبت به نسل قبل دستخوش تغییر نشده است. به این ترتیب کلید پاور ادغام شده با سنسور انگشت به همراه کلیدهای ولوم در سمت راست گوشی، اسلات سیمکارت سمت چپ و پورت یو اس بی سی در قسمت پایین گوشی تعبیه شده اند.

ناگفته نماند با همه پیشرفت هایی که میکس فولد ۳ نسبت به نسل قبل و رقبا کسب کرده، ولی همچنان از مشکل آسیب پذیری نمایشگر پلاستیکی رنج می برد که در همه گوشی های تاشو با نمایشگر منعطف دیده می شود. فقدان گواهی IP نیز به این معنی است که میکس فولد ۳ برخلاف بیشتر گوشی های تاشو بازار هیچ مقاومتی در برابر نفوذ گرد و غبار و آب ندارد.

اگرچه شیائومی شارژر ۶۷ وات و کاور محافظ را داخل جعبه قرار داده تا از این نظر نسبت به رقبا سبقت بگیرد.

نمایشگر

در این بخش نمایشگر گوشی میکس فولد ۳ را مورد بررسی قرار می دهیم. این گوشی نیز همانند زد فولد ۵ از ترکیب دو نمایشگر شامل پنل تاشو داخلی و نمایشگر بیرونی بهره می برد. ولی به نظر می رسد شیائومی در پیاده سازی فرم فکتور سامسونگ بهتر از کره ای ها عمل کرده است.

با این که به جز ابعاد، تفاوت ها در نمایشگر داخلی آنچنان مشهود نیست، نمایشگر کاور نقطه قوت شیائومی محسوب می شود. به لطف نسبت تصویر استاندارد ۲۱:۹ در حالت تاشو، نمایشگر کاور این گوشی تجربه ای نزدیک به سایر گوشی های هوشمند ارائه می دهد تا نسبت به نمایشگر بیش از حد کشیده زد فولد ۵ جلوتر باشد.

نمایشگر بیرونی با اندازه ۶.۶۵ اینچ و رزولوشن ۱۰۸۰*۲۵۲۰ پیکسل به همراه نمایشگر داخلی از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز متغیر بهره می برند. نمایشگر تاشدنی میکس فولد ۳ ابعادی حدود ۸.۰۳ اینچ دارد و محتوا را با رزولوشن ۱۹۱۶*۲۱۶۰ پیکسل به نمایش می گذارد.

هر دو نمایشگر میکس فولد ۳ از پنل E6 سامسونگ بهره می برند و شیائومی مدعی است روشنایی حداکثری ۲۶۰۰ نیت را در اختیار قرار می دهند. این نمایشگرها از قابلیت های +HDR10 و Dolby Vision هم پشتیبانی می کنند. نمایشگر داخلی از نوع LTPO  بوده و می تواند با توجه به محتوا نرخ نوسازی را بین ۱-۱۲۰ هرتز تغییر داده تا در مصرف باتری هم صرفه جویی شود.

گفتنی است نمایشگر بیرونی آمولد نسبتا تمام قسمت جلویی را پوشش داده و واضح و روشن می باشد. با باز کردن میکس فولد ۳ نمایشگر اولد با اندازه ۸ اینچی مشاهده می شود. از لحاظ تراکم پیکسلی با صفحه بیرونی مطابقت نداشته، ولی واضح و روان بوده و نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز را ارائه می دهد.

نقطه ضعفی که در بخش نمایشگر میکس فولد ۳ دیده می شود این است که نمایشگر داخلی به راحتی چرب می شود. البته نه فقط برند شیائومی بلکه بیشتر گوشی های تاشو این مشکل را دارند. حقیقا مرتبا تمیز کردن نمایشگر خسته کننده می شود.

اسپیکر

در بررسی ها مشخص شد میکس فولد ۳ به دو اسپیکر در بالا و پایین فریم دستگاه در سمت چپ تجهیز شده که توسط هارمن کاردن تنظیم شده‌ و حجم صدای قابل قبولی دارند. پوشش بازه‌ میانی اسپیکرها عالی بوده و صدای خواننده و بیشتر سازهای اصلی شفاف و واضح به گوش می رسد.

تفکیک صدا و کنترل دیستورشن اسپیکرهای این گوشی مناسب ارزیابی می شود و پوشش تربل به‌ حدی بوده که زنگ صدای لید‌گیتار و سنج خوشایند است. با این وجود، پوشش بازه‌ پایینی واقعا ضعیف بوده و آن کوبندگی لازم را در صدای درامز و بیس آهنگ ها نمی توان احساس کرد.

قابل ذکر است عملکرد تاشو بی صدا و مطمئن در میکس فولد ۳ راضی کننده می باشد. لولا این گوشی بادوام است و اگر بخواهید آن را نگه دارید، در زوایای مختلف قرار می گیرد.

سخت افزار و نرم افزار

در این بخش ابتدا میکس فولد ۳ را از نظر سخت افزاری مورد بررسی قرار می دهیم. قابل ذکر است پرچمدار تاشدنی شیائومی به قدرتمندترین تراشه نسل فعلی کوالکام یا همان اسنپدراگون ۸ نسل ۲ مجهز است. البته تاحدودی هسته های مرکزی اورکلاک شده و تا حدودی به سرعت و قدرت تراشه های استفاده شده برای گوشی های سامسونگ در سال جاری نزدیک شده است.

در ضمن این تراشه در گوشی های سری اس ۲۳، فولد و فلیپ جدید سامسونگ هم حضور دارد. در استفاده معمولی و روزمره عملکرد خیلی خوب و روانی را از این تراشه همانند سایر گوشی های پرچمداری که از تراشه به روز اسنپدراگون استفاده می کنند شاهد هستیم و هیچ مشکلی در این بخش دیده نمی شود.

ضمنا در اجرای بازی های مختلف از جمله کال آف دیوتی و پابجی به راحتی از پس کار بر می آید و در استفاده طولانی مدت داغ نشده و افت فریم وحشتناکی دیده نمی شود. میکس فولد ۳ با سه نسخه‌ ۱۲/ ۲۵۶، ۱۶/ ۵۱۲ گیگابایت و ۱۶ گیگابایت/۱ ترابایت به بازار عرضه می شود که حافظه‌ ذخیره سازی آن هم از نوع UFS 4.0 می باشد.

باید اشاره کرد میکس فولد ۳ از قابلیتی به اسم Memory Extension نیز پشتیبانی می کند که با فعال سازی در بخش تنظیمات می توان مقادیر ۵،۳ یا ۷ گیگابایت را به رم اضافه نمود. همچنین در بعضی برنامه ها اگ گوشی در حالت باز باشد و آن را ببندید، می توانید بازی را در صفحه نمایش بیرونی بدون افت فریم و یا لگ خاصی ادامه داده که احتمالا نقطه قوتی در این بخش محسوب شود.

در ادامه به بررسی نرم افزاری گوشی میکس فولد ۳ می پردازیم. این گوشی با رابط کاربری ۱۴ MIUI Fold  که بر پایه اندروید ۱۳ توسعه داده شده ارائه می شود. رابط کاربری MIUI Fold در حقیقت نسخه بهینه شده برای دستگاه های فولد شیائومی محسوب می شود.

در ضمن با توجه به این که گوشی میکس فولد ۳ به صورت جهانی عرضه نمی شود از همان ابتدا ROM  چینی را همراه با تعداد بسیاری اپ داخلی شاهد هستیم. هر چند هیچ یک از اپلیکیشن های جهانی از جمله اپ گوگل روی این گوشی نصب نیست ولی خوشبختانه سرویس های گوگل پلی روی آن پشتیبانی می شود و می توان همه اپ های مورد نیاز از جمله جیمیل، یوتیوب و … را روی دستگاه نصب کرد.

نقطه قوت این جاست که می توان همه اپ های چینی را از دستگاه حذف و فضای گوشی را خلوت تر نمود. بررسی ها نشان می دهد تفاوت چندانی بین رابط کاربری MIUI با فولد نیست و اگر با MIUI آشنا باشید دردسر زیادی با این رابط کاربری جدید نخواهید داشت.
گفتنی است صفحه هوم در میکس فولد ۳ یکپارچه نبوده و هنگامی که با نمایشگر اصلی کار می کنید، دو صفحه هوم را کنار هم می بینید.  در ضمن باید اشاره کرد قابلیت چند وظیفگی گوشی مذکور را ارزشمند می نماید. داشتن دو برنامه در کنار هم خیلی مفید است.

دوربین و باتری

بررسی ها حاکی از آن است شیائومی برای میکس فولد ۳ از مجموعه‌ ۶ دوربین شامل ۲ دوربین سلفی و ۴ دوربین پشتی بهره می گیرد که در مقایسه با نسل قبلی، دو دوربین بیشتر را شامل می شود. در پنل پشتی دوربین ها شامل لنزهای اصلی ۵۰ مگاپیکسل، ۱۲ مگاپیکسل اولترا واید و دو تا لنز ۱۰ مگاپیکسل تله فوتو هستند.

در بخش سلفی نیز دوربین های ۲۰ مگاپیکسلی در نظر گرفته شده اند. با دوربین های این گوشی تصاویر دوست داشتنی را تقریبا در هر محیطی می توانید ثبت کنید. عملکرد دوربین در نور شب نیز کم و بیش خوب ارزیابی می شود. درباره باتری میکس فولد ۳ نیز باید اشاره کرد از ظرفیت ۴۸۰۰ میلی آمپر ساعت برخوردار است.

در ضمن باتری این گوشی، از قابلیت های Power Delivery 3 و Quick Charge 4 هم پشتیبانی می کند و به گفته شیائومی، می تواند در مدت ۴۰ دقیقه، از صفر تا ۱۰۰ درصد شارژ شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو