بررسی گلکسی واچ ۶ کلاسیک و خصوصیات فنی و کیفی آن

بررسی گلکسی واچ ۶ کلاسیک و خصوصیات فنی و کیفی آن


منبع: آرگا

1

1402/9/7

15:08


گلکسی واچ ۶ کلاسیک امکانات فوق العاده ای را در اختیار کاربر قرار می دهد و از فونت فارسی پشتیبانی کامل دارد. در این مطلب به بررسی گلکسی واچ ۶ کلاسیک می پردازیم.

گلکسی واچ ۶ کلاسیک در دو نسخه ۴۷ و ۴۳ میلی متری عرضه می شود. این ساعات ارزش خرید بالا و عملکرد بسیار رضایت بخشی را به دنبال دارد. اگر مایلید تا با این ساعت بیشتر آشنا شوید در ادامه مطلب به بررسی گلکسی واچ ۶ کلاسیک خواهیم پرداخت.

معرفی و بررسی گلکسی واچ ۶ کلاسیک

سال قبل شرکت سامسونگ با معرفی گلکسی واچ ۵ پرو حلقه چرخان پرطرفدار را از ساعت های خود کنار نهاد تا به دنیای ساعت هایی وارد شود که بیشتر با فعالیت های ورزشی و محیط های بیرونی هماهنگی دارند. ولی به نظر می رسد این تصمیم چندان مورد استقبال واقع نشد تا اینکه شاهد رونمایی از گلکسی زد فولد ۵ و گلکسی زد فلیپ ۵ در کنار نسخه کلاسیک واچ ۶ باشیم.

می توان گلکسی واچ ۶ کلاسیک را جایگزین گلکسی واچ ۴ کلاسیک دانست که از طراحی و کیفیت ساخت بهتر برخوردار بوده و به تراشه جدید اگزینوس W930 مجهز است. این ساعت هوشمند در دو سایز ۴۳ و ۴۷ میلی متر با نمایشگر بزرگتر راهی بازار شده است و همچون نسل پنجم دارای حسگر دماسنج است.

حال جای سوال است که تغییرات گلکسی واچ ۶ کلاسیک به اندازه ای است که ارزش خرید آن را بالا ببرد؟ در ادامه به بررسی گلکسی واچ ۶ کلاسیک پرداخته تا به پاسخ این سوال برسیم.

طراحی و کیفیت ساخت

بررسی ها نشان می دهد گلکسی واچ ۶ کلاسیک از همان زبان طراحی سری چهارم بهره می برد. به این ترتیب همچنان شاهد طراحی گرد کلاسیک بوده البته حالا حلقه چرخان دور نمایشگر ۱۵ درصد باریکتر از نسل قبل شده که زیبایی آن را دو چندان نموده است.

بدنه دستگاه نیز اندازه بزرگتر پیدا کرده و به لطف این ابعاد، ظرفیت باتری نیز افزایش پیدا کرده است. قابل ذکر است گلکسی واچ ۶ کلاسیک در نسخه ۴۷ میلی متر مانند نسل های قبلی گلکسی واچ دارای قاب گرد بوده و از نظر ظاهری نسبت به مدل های پیشین با تغییرات خاصی همراه نشده است.

ولی حاشیه برجسته چرخشی اطراف آن دیده می شود که از تغییرات جزئی این ساعت به شمار می رود. این حاشه نقش اسکرول را بازی می کند و از طریق آن می توان منو ساعت را به بالا یا پایین اسکرول نمود. گلکسی واچ ۶ کلاسیک در بین همه مدل های این برند سنگین تری ساعت به شمار می رود.

بدنه ساعت از جنس استیل ضد زنگ بوده و ۵۹ گرم وزن دارد. در طرف راست ساعت دو کلید شبیه به هم دیده می شود ولی دکمه بالایی حاشیه قرمز دارد که می تواند دستیار صوتی را فعال و اگر دوبار پشت سرهم و سریع فشار داده شود به بخش پیامک ها هدایت می شوید.

پوشش محافظ نمایشگر گلکسی واچ ۶ کلاسیک از نوع کریستال یاقوت کبود است که حدود ۶۰ درصد مقاومت بیشتری نسبت به گوریلاگلس دی ایکس استفاده شده در گلکسی واچ ۴ دارد. شایان ذکر است با توجه به افزایش ظرفیت باتری و سایز ساعت وزن نسخه ۴۳ میلی متری گلکسی واچ ۶ کلاسیک به ۵۲ گرم رسیده که نسبت به گلکسی واچ ۴ کلاسیک ۴۲ میلی متری حدود ۵.۵ گرم افزایش وزن پیدا کرده است که زیاد محسوس نیست.

به طور کلی گلکسی واچ ۶ کلاسیک برای اکثر مچ ها مناسب خواهد بود. این ساعت از بند سیلیکونی بهره می برد که می توان به راحتی و با فشار کلیدهای بالای هر بند آن را جدا و با بند دیگری که سایز مشابه دارد جایگزین نمود. روی بندهای سیلیکونی نیز روکش چرمی استفاده شده که ظاهر کلاسیک ساعت را مناسب سلایقی نموده که طرفدار استایل کلاسیک هستند.

در سمت راست ساعت شیار اسپیکر تعبیه شده و در سمت چپ کلیدهای فیزیکی که بین آن ها حفره میکروفن قرار دارد، دیده می شود. این کلیدها به طور پیش فرض نقش کلید هوم و بازگشت را ایفا می کنند. ولی با برنامه wearable سامسونگ می توان عملکرد آن ها را شخصی سازی نمود.

از طرفی هر دو کلید به عنوان سنسور BioActive شناخته می شوند که برای اندازه گیری ترکیب بدنی استفاده می شوند. در بخش تحتانی ساعت نیز حسگرهای مختلفی مانند حسگر اپتیکال ضربان قلب، حسگر الکتریکی(ECG)، حسگر آنالیز امپدانس بیوالکتریکی و حسگر اینفرارد جهت اندازه گیری دمای پوست حضور دارند.

بررسی ها نشان می دهد مکانیزم تعویض بندهای گلکسی واچ ۶ کلاسیک بسیار ساده شده و شبیه آنچه در اپل واچ شاهد آن بودیم فقط با فشار یک کلید می توان بند ساعت را جدا نمود. در ضمن در ساخت بندها مواد باکیفیت استفاده شده ولی همچنان با توجه به رنج قیمتی ساعت آن طور که باید مرغوب نیستند.

ساختار سیلیکونی پشتی بندها حس خوبی به همراه دارد و ضد حساسیت می باشد و در استفاده طولانی مدت موجب عرق کردن مچ نمی شود. بخش رویی بند از چرم مصنوعی با دور دوزی نخی بهره می برد که ظاهر کلاسیک ساعت را کامل می کند. در ضمن بندها همچنان ابعاد ۲۰ میلی متر دارند.

به این ترتیب علیرغم پشتیبانی از بندهای قبلی طیف زیادی از بندهای موجود برای ساعت های کلاسیک برای گلکسی واچ ۶ کلاسیک در دسترس هستند. طبق معمول این ساعت از استاندارد IP68 بهره می برد که در برابر نفوذ گرد و غبار و آب مقاوم بوده و در فشار ۵ اتمسفر زیر آب می تواند حدود ده دقیقه دوام بیاورد.

ضمنا استاندارد نظامی MIL-STD-810H نیز با آن همراه است. از این رو ساعت در شرایط سخت محیطی و موقع سقوط از ارتفاع مقاومت زیادی دارد.

نمایشگر سوپر آمولد

در بررسی ها مشخص شد نمایشگر گلکسی واچ ۶ کلاسیک همچون نسل قبلی از نمایشگر سوپر آمولد بهره می برد که به علت کیفیت تصویر خوبش از نقاط قوت این ساعت به شمار می رود. سایز آن ۱.۵ اینچ بوده و نسبت به نسل های پیشین تا حد قابل توجهی بزرگتر است.

نمایشگر این ساعت با رزولوشن ۴۸۰ در ۴۸۰ پیکسل، فضای بزرگی جهت تماشای محتوای ساعت و همچنین اسکرول و لمس راحت آیکون‌های مختلف در اختیار کاربر قرار می دهد. حاشیه ساعت هم نسبت به گلکسی واچ ۴ کلاسیک و ۵ پرو، ضخامت کمتری دارد.

قابل ذکر است این نمایشگر، با لایه محافظ Sapphire crystal محافظت می شود که در حال حاضر مرغوب ترین شیشه موجود برای ساعت ها می باشد و به دلیل ضد خش بودن، از نمایشگر ساعت به خوبی محافظت می کند. می توان گفت نمایشگر استفاده شده در هر دو نسخه گلکسی واچ ۶ کلاسیک ارتقای بزرگی را تجربه می کند. مدل ۴۷ و ۴۳ میلی متری این ساعت به ترتیب از نمایشگرهای ۱.۵ و ۱.۳ اینچی بهره می برند که نسبت به گلکسی واچ ۴ کلاسیک، ۰.۱ اینچ افزایش سایز پیدا کرده اند.

در ضمن به لطف وجود حلقه‌ چرخان، کمتر اتفاق می افتد که لکه‌ چربی دست روی آن دیده شود. نمایشگر از نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی بهره می برد و از قابلیت Always On هم پشتیبانی می کند. قابل ذکر است رزولوشن ۴۳۴*۴۳۲ پیکسل برای نسخه ۴۳ میلی متری به کار رفته که تراکم پیکسلی فوق‌العاده‌ی ۴۵۳ پیکسل‌ بر اینچ را ارائه می دهد.

به این ترتیب با نمایشگری کاملا شارپ روبرو هستیم که حتی فونت های ریز در آن نیز خوانایی خیلی خوبی دارند. ارتقای بعدی نمایشگر در زمینه روشنایی آن می باشد. پنل استفاده شده در این ساعت در حالت خودکار می تواند به روشنایی مهیج ۲۰۰۰ نیت برسد که هم اندازه اپل واچ اولترا به حساب می آید. این میزان روشنایی سبب می شود تا استفاده از گلکسی واچ ۶ کلاسیک در محیط های با نور شدید، کاملا آسان و بدون دردسر صورت گیرد.

جدا از موضوع روشنایی و نرخ نوسازی، همچنان رنگ های شاداب، کنتراست بسیار بالا و شفافیت عالی در نمایشگر ساعت هوشمند سامسونگ را شاهد می باشیم که استفاده از آن را خیلی لذت بخش می نماید. در ضمن حساسیت لمسی و نرخ پاسخگویی لمسی هم به اندازه ای است که رضایت کاربر را کاملا جلب کند. لازم به ذکر است گزینه ای هم برای افزایش حساسیت لمسی وجود داشته که موقع استفاده از دستکش کاربردی خواهد بود.

مشخصات فنی و عملکرد

بررسی ها نشان داد سامسونگ این بار تراشه اگزینوس W930 را برای گلکسی واچ ۶ کلاسیک در نظر گرفته و از تراشه ای (اگزینوس W920 ) که در دو نسل قبل به کار گرفته بود فاصله گرفته است. این تراشه همانطور که مشخص است از مدل قبلی قوی تر است و سرعت بیشتری دارد.

به این ترتیب عملکرد روان تر و سریعتری را شاهد هستیم. این پردازنده دو هسته ای است. در ضمن این ساعت از ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۲ گیگابایت حافظه رم بهره می برد. از این رو می توانید موزیک، فایل یا بازی های سازگار را روی این ساعت ذخیره و لذت ببرید.

گلکسی واچ ۶ کلاسیک همچنین از سیستم عامل Android Wear ۴ استفاده می کند و رابط کاربری UI Watch ۵ آن را همراهی می کند. قابل ذکر است این ساعت با گوشی های همراه و تبلت های هوشمند با سیستم عامل اندروید ۸ به بالا سازگار است. به این ترتیب با جفت سازی ساعت و گوشی همراه قابلیت های مختلفی را در اختیار خواهید داشت که استفاده از آن را لذت بخش می سازد.

این ساعت در انجام کارهای روزمره سریعتر از مدل های قبلی عمل می کند. این موضوع به پردازنده قوی و حافظه رم بیشتر آن باز می گردد. در ضمن رابط کاربری چندان تفاوتی با نسخه های قبلی ندارد. حتی آیکون ها شبیه گذشته است. با این وجود یک تغییر جزئی ولی قابل توجه دیده می شود و آن، فونت ساعت می باشد که در بعضی قسمت ها بولدتر شده و خواندن آن آسان تر است.

اگر در صفحه‌ هوم منو از بالا به پایین کشیده شود، ویجت ها و برنامه هایی را خواهید دید که قابل تغییر بوده و می توانید مطابق نیاز خود آن ها را جایگزین نمایید. با چرخاندن حاشیه‌ حلقه ای ساعت نیز می توان در منو به بالا و پایین اسکرول کرد. به طور مثال، از قسمت هوم، در صورتی که حاشیه را به سمت چپ بچرخانید پنل نوتیفیکیشن ها اجرا می شود.

از دیگر مشخصات گلکسی واچ ۶ کلاسیک می توان وای فای دوبانده، پشتیبانی از بلوتوث ۵.۳، GPS و NFC را نام برد. در ضمن نسخه‌ LTE این ساعت با ۵۰ دلار قیمت بیشتر به فروش می رسد.

نرم افزارهای گلکسی واچ ۶ کلاسیک

با توجه به بررسی ها باید گفت گلکسی واچ ۶ کلاسیک، پر از امکانات و قابلیت هایی است که آن را به گزینه بسیار کارآمد برای کاربر تبدیل می نماید. بعد از روشن کردن بلوتوث ، ساعت درخواست جفت سازی را نشان می دهد که در صورت پذیرش و اجازه دسترسی می توانید از قابلیت های مختلفی استفاده کنید.

برنامه‌ Samsung Health در این ساعت ارتقا یافته و نرم افزارهای بیشتری را ردیابی می کند. نرم افزاری که روی گوشی نصب می شود هم پیشرفت هایی پیدا کرده است. با این وجود، در این نسخه نیز همچون ساعت های قبلی، نمی توان روی ساعت اطلاعاتی در مورد تعداد گام ها، خواب و ضربان قلب در چند روز گذشته را داشت.

برای این کار لازم است اپلیکیشن را روی گوشی باز کنید. گزینه هایی مانند فشار خون و ECG (نوار قلب) فقط زمانی در دسترس می باشند که ساعت با گوشی سامسونگ جفت شده باشد. برای گلکسی واچ ۶ کلاسیک دو قابلیت جدید نیز اضافه شده است که شامل مدیریت ضربان قلب نامنظم و اندازه گیری دمای پوست در خواب می باشد.

البته این قابلیت ها فقط برای کاربرانی است که گوشی سامسونگ دارند. سامسونگ تلاش نموده تا کیفیت سنجش خواب را بهبود دهد. این قابلیت ساعت در نسخه های پیشین چندان دقیق نبود. اکنون در گلکسی واچ ۶ کلاسیک ، زمان بیدار شدن و به خواب رفتن کاملا دقیق بوده ولی مواردی مانند میزان خواب عمیق، خواب سطحی و اطلاعات این چنینی همچنان خیلی قابل اتکا نیست.

قابل ذکر است این ساعت یک مربی خواب هم اضافه کرده تا کیفیت خواب کاربر را بالا ببرد. در ضمن بررسی ها نشان داد گلکسی واچ ۶ کلاسیک از قابلیت مکالمه بهره می برد و از زبان فارسی نیز در منو، پیام ها  اعلان ها پشتیبانی دارد. به این ترتیب در بخش پیام ها و اعلان ها می توانید از قابلیت مذکور به راحتی استفاده کنید.

باتری ارتقا یافته

بررسی ها نشان داد گلکسی واچ ۶ کلاسیک از نظر باتری نسبت به گلکسی واچ ۴ کلاسیک اندکی ارتقا یافته و ظرفیت آن به ۴۲۵ میلی آمپر بر ساعت رسیده ولی نسبت به باتری گلکسی واچ ۵ پرو با ظرفیت ۵۹۰ میلی آمپر ساعت کمتر است. به گفته سامسونگ این ساعت در استفاده معمولی تا ۴۰ ساعت دوام می آورد.

همچنین باید اشاره کرد گلکسی واچ ۶ کلاسیک با یک شارژ وایرلس مگنتی شارژ می شود. و در داخل جعبه ساعت علاوه بر گلکسی واچ ۶ کلاسیک شاهد حضور شارژ بی سیم با اتصال تایپ سی و قدرت ۱۰ وات هستیم که توسط آن در مدت ۹۰ دقیقه باتری ساعت فول شارژ می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو