چرا زن ها بیشتر از مردها عمر می کنند؟

منبع: روزیاتو

3

1402/8/6

17:01


چرا زن ها بیشتر از مردها عمر می کنند؟

چرا زن ها بیشتر از مردها عمر می کنند؟

زن ها به طور متوسط بیشتر از مردان عمر می کنند و در تقریباً هر نقطه ای از دنیا می توان زنانی را پیدا کرد که بیشتر از مردان هم سن و سال خود عمر کرده اند.

بعضی ها ممکن است در توضیح این امر دلایل واضحی را مطرح کنند، مانند اینکه مردها از گذشته شغل های خطرناک تر و همینطور فیزیکی تری داشته اند، امری که با بالا رفتن سن، روی بدن آن ها تأثیر می گذارد. اما دلیل این امر در نحوه ی عملکرد بدن انسان هم نهفته است.

پزشکان می گویند دلایل متعددی برای بیشتر عمر کردن زنان نسبت به مردان وجود دارد.

به هورمون ها مربوط می شود

به گفته ی کارشناسان، استروژن، هورمون جنسی زنانه، نقشی اساسی دارد. استروژن با گشاد کردن عروق خونی و بهبود عملکرد سلول های لایه ی درون‌ رگی (لایه ی نازکی از سلول‌ ها که درون رگ ‌های خونی و لنفاوی را می‌ پوشاند)، به حفظ سلامت عوق خونی کمک می کند.

این امر می تواند باعث بهبود گردش خون و کاهش ریسک تصلب شرایین شود که یکی از دلایل اصلی ابتلا به بیماری قلبی است.

این هورمون جنسی زنانه با کاهش سطح کلسترول مضر و افزایش سطح کلسترول مفید هم به بهبود وضعیت کلسترول خون کمک می کند. استروژن خواص ضد التهابی هم دارد که به کهش التهاب درون عروق کمک می کند، امری که ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مانند حمله ی قلبیی، سکته، نارسایی قلبی و بیماری قلبی را کاهش می دهد.

مردها رفتارهای پرخطرتری دارند

مردان اغلب رفتارهای پرخطرتری در مقایسه با زنان دارند. احتمال داشتن عادت های اجتماعی ای مانند مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر و تغذیه ی ناسالم در مردان بیشتر است.

این رفتارها ریسک ابتلا به بیماری های مزمنی مانند فشار خون بالا، چربی خون بالا، دیابت شیرین، بیماری مزمن انسدادی ریه، بیماری کبدی مزمن، سیروز کبدی و چاقی را افزایش می دهد. همه ی این بیماری های مزمن، باعث افزایش کسالت می شوند و می توانند در نهایت منجر به مرگ شوند.

به علاوه، مردان اغلب مشاغل خطرناک تری در مقایسه با زنان دارد و احتمال اینکه در رانندگی بی احتیاطی داشته باشند و در ورزش ریسک بیشتری کنند، بیشتر است ، امری که می تواند به آسیب هایی شود که عمر آن ها را کوتاه تر کند.

زن ها تغذیه ی سالم تری دارند

داشتن یک رژیم غذایی خوب حاوی مواد غذایی مغذی می تواند به افزایش طول عمر کمک کند و تحقیقات نشان داده احتمال داشتن چنین رژیم غذایی ای در زنان بیشتر از مردان است. به گفته ی کارشناسان، رژیم غذایی و ورزش نقش زیادی در طول عمر افراد دارد. با داشتن انتخاب های غذایی بهتر می توان تعادل بدن را حفظ کرد و داشتن تحرک بدنی باعث می شود عضلات و استخوان ها قوی بمانند.

متخصصان تأکید بر نقش رژیم غذایی و ورزش تأکید دارند. کسانی که به طور مرتب ورزش می کنند، احتمال داشتن سلامت قلبی بهتر، توانایی کنترل وزن و برخورداری از سلامت کلی در آن ها بیشتر است، که همگی این ها می توانند به طول عمر بیافزایند.

تغییر در عادت های مربوط به رژیم غذایی و ورزش، در کنار موارد دیگر می تواند به هم مردان و هم زنان کمک کند زندگی طولانی تر و سالم تری داشته باشند.

مردها احساسات خود را سرکوب می کنند

مجبور به سرکوب عمیق احساسات خود می کند. به دلیل این سرکوب عاطفی و دیگر عوامل، زنان ها اغلب روابط اجتماعی صمیماناه تری دارند، امری که آن ها را از حمایتی برخوردار می کند که می توانند به آن تکیه کنند.

به علاوه، زن ها اغلب شبکه های حمایتی گسترده تری در اجتماع دارند و از پیوند اجتماعی مستحکم تری برخوردارند، امری که می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت روان داشته باشد. این سیستم حمایتی بدان معنی است که زن ها اغلب مکانیزم مواجهه ی بهتری در برابر اضطراب دارند.

تحقیقات از ارتباط میان سرکوب احساسات خود و برخی مشکلات پزشکی حکایت دارد. سرکوب احساسات می تواند سطح اضطراب را افزایش دهد، میزان کورتیزول یا همان هورمون اضطراب را در بدن بالا ببرد و خواب و روابط تان را تحت تأثیر قرار دهد. این این وضع می تواند احتمال بروز مشکلات روحی مانند تروما، افسردگی و اضطراب را افزایش دهد. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده میان سرکوب احساسات و افزایش فشار خون؛ ریسک بروز مشکلات قلبی عرووقی و ضعیف شدن دستگاه ایمنی بدن هم ارتباط وجود دارد.

احتمال مراجعه به پزشک در زنان بیشتر است

احتمال نادیده گرفتن یک مشکل پزشکی به جای مراجعه به پزشک، در مردان بیشتر از زنان است. پزشکان می گویند احتمال اینکه به مشکلاتی مانند درد قفسه سینه یا تنگی نفس به چشم مسائلی جزئی نگاه شود که خود به خود برطرف خواهد شد و پرهیز از مراجعه به پزشک برای پی بردن به نگران کننده بودن یا نبودن مشکل خود، در مردان بیشتر است. مردها در برابر کمک گرفتن مقاومت می کنند و تا زمانی که مشکل حاد نشده باشد، با آن می سازند، امری که عواقب پزشکی شدیدتری را به دنبال خواهد داشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو