حجم و رنگ نرمال مایع منی

منبع: ساعد نیوز

1

1402/9/26

13:58


تا انتهای این مقاله از ساعد نیوز همراه ما باشید تا درباره منی نرمال و سالم مردان بحث کنیم.

مایع منی و یا به انگلیسی (Seminal Fluid) مایعی است که از غدد جنسی مردان ترشح شده و در در زمان انزال مرد از مجرای ادرار خارج می‌شود. مایع منی، حامل اسپرم و سایر آنزیم‌هایی است که به اسپرم کمک می‌کند تا در طول فرایند لقاح زنده بماند

مایع منی طبیعی چه ویژگی هایی دارد؟

مایع منی اغلب دارای رنگ های سفید و یا طوسی است که البته گاهی ممکن است رنگ زرد نیز به خود بگیرد. صورتی و یا قرمز شدن مایع منی اغلب به معنای وجود خون در آن است. رنگ طبیعی مایع منی نباید قرمز رنگ باشد؛ در واقع با اینکه این مسئله به ندرت نشانه یک معضل جدی است ولی مردانی که رنگ مایع منی آن ها به ظاهر دارای لکه های خونی است، بهتر است به پزشک مراجعه کرد.

مایع منی به سرعت پس از انزال وضعیت دلمه را پیدا می کند و مایعی چسبناک و ژله ‌مانند تشکیل می ‌دهد. پس از گذشت 5 تا 20 دقیقه، منی دوباره حالت مایع بودن خود را باز می یابد.

امری طبیعی است که مایع منی ژله ‌مانند باشد و این نشانه هیچ مشکل جدی در زمینه سلامتی و باروری نیست. نکته مهم ان جا است که اگر مایع منی نتواند دلمه شود و بعد دوباره مایع شود، ممکن است نشانه مشکل جدی در باروری باشد.

حجم متوسط مایع منی که در انزال تولید می ‌شود در حدود 2 تا 5 میلی‌ لیتر است. حجم کم تر از 1.5 میلی ‌لیتر و بیش تر از 5.5 میلی ‌لیتر غیر طبیعی هستند. پایین بودن حجم مایع منی ممکن است به علت انزال ‌های مکرر باشد و بالا بودن آن نیز اغلب پس از نداشتن انزال به مدت طولانی دیده می ‌شود.

ظرف آزمایش

سخن پایانی

اغلب افراد اسپرم با مایع منی را یکی می‌دانند اما در واقع این دو باهم متفاوت هستند، اسپرم بخشی از مایع منی است اما منی بخشی از اسپرم نیست. مایع منی، حامل اسپرم و سایر آنزیم‌هایی است که به اسپرم کمک می‌کند تا در طول فرایند لقاح زنده بماند سفید بودن مایع منی به دلیل حجم زیادی از پروتئین آن و ظاهر کدر آن به دلیل اسپرم‌های موجود در آن است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو