علت کم بودن مایع منی هنگام انزال و ارضای جنسی

منبع: ساعد نیوز

3

1402/9/24

12:59


نوسان در حجم مایع منی طبیعی است. عوامل زیادی می تواند روی کاهش مقدار منی مرد تاثیر بگذارد که ما در ادامه این مطلب از ساعد نیوز آن ها را بررسی می کنیم.

انزال ضعیف به معنای کاهش مقدار مایع منی در حین انزال و یا به طور کلی کاهش قدرت انزال در فرد است. پزشکان آنرا انزال مهارشده، نارس یا انزال دیررس نیز می­ نامند.

دلایل انزال ضعیف

مردان وقتی با تغییر در مقدار منی خود مواجه می شوند، این موضوع برایشان نگران کننده است. باید توجه داشته باشید که این موضوع تاثیری در به ارگاسم رسیدن و انزال در مردان ندارد.پزشکان دلایل متعددی را در انزال ضعیف، دخیل می­دانند، برای مثال می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش سن

با افزایش سن در مردان، حجم مایع منی و قدرت فرد در انزال کاهش می­یابد. پزشکان علت این امر را کاهش سطح هورمون های جنسی مردانه که همراه با افزایش سن روی می­دهد، می­دانند.

مصرف الکل

نوشیدن الکل ممکن است میزان جریان خون به آلت تناسلی را کاهش داده و سیستم عصبی مرکزی را تحت فشار قرار دهد که در نتیجه منجر به کاهش هیجان جنسی در فرد می­شود.

عوامل روانشناختی

عوامل روانشناختی که در ادامه نام برده می­شود، همگی بر قدرت و توان انزال فرد تاثیر می­گذارند و تاثیر آنها زمانی مشخص و ملموس می­شود که توان انزال فرد قبل و بعد از درگیری با این عوامل مقایسه شود.

  • سابقۀ افسردگی

  • تغییر در میل جنسی به شریک جنسی

  • سابقۀ آسیب روحی و روانی در گذشته

آسیب عصبی

آسیب به اعصاب نخاع، مثانه یا مناطق دیگر که بر انزال تأثیر می­گذارند ممکن است جریان مایع منی را تحت تأثیر قرار دهد.مخصوصاً مردان مبتلا به دیابت ممکن است مستعد ابتلا به مشکلات عصبی تاثیرگذار روی انزال باشند.گاهی آسیب عصبی در فرد منجر به انزال رتروگراد (انزال پس­رونده) می­شود این حالت زمانی پیش می­آید که مایع منی بجای خروج از آلت تناسلی به مثانه بازگردد.

مشکلات پروستات

مشکلات پروستات از جمله پروستات بزرگ شده یا سرطان پروستات می­تواند در انزال فرد تاثیر بگذارد.علاوه بر این افرادی که عمل جراحی پروستات انجام داده­ اند، به علت آسیب عصبی حاصل از عمل در این ناحیه، انزال متفاوتی خواهند داشت.

عوامل جنسی

پوزیشن و حالت فرد هنگام برقراری رابطۀ جنسی و همچنین نحوۀ تحریک جنسی او در انزال او موثر خواهد بود.

مصرف دارو

مصرف برخی داروهای خاص در انزال ضعیف موثر است.برای مثال برخی از داروها که منجر به ضعف یا تاخیر در انزال می­شوند:

  • داروهای ضد­افسردگی، به ویژه مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI)

  • داروهای ضد­ روانپریشی

  • مسدودکننده های بتا و سایر داروهای درمان فشار خون بالا

  • شل کننده های عضلات

  • مسکن های قوی، مانند متادون در ترک اعتیاد به هروئین

افرادی که با مصرف این داروها، دچار مشکلاتی در انزال می­شوند حتماً باید به پزشک مراجعه کنند و نباید مصرف داروهای تجویزی را خودسرانه بدون تایید پزشک قطع کنند.

زن و مرد

خلاصه مطلب

اگر فردی گه گاه دچار ضعف در انزال شود، جای نگرانی ندارد. اما در صورت وجود تغییرات مکرر در انزال، نیاز است که حتماً به پزشک مراجعه کند.علل اصلی انزال ضعیف به دو دستۀ علت های فیزیکی یا جسمی و علت های روانی تقسیم می­شوند که البته گاهی هر دو علت موجب انزال ضعیف در فرد می­شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو