ماموریت مهم رهبر انقلاب به سردار معروف

منبع: سیمرغ

4

1402/8/8

17:08


ماموریت مهم رهبر انقلاب به سردار معروف

حسین دهقان؛ از فرماندهی نیروی هوایی سپاه تا ریاست بنیاد مستضعفان



حسین دهقانی پوده مشهور به حسین دهقان متولد دوازدهم اسفند ماه سال ۱۳۳۵ در روستای پوده استان اصفهان، فرمانده ارشد نظامی و سیاستمدار ایرانی است. او که تا پیش از این به‌عنوان مشاور فرمانده کل قوا (رهبر معظم انقلاب) در صنایع دفاعی فعالیت می‌کرد اکنون با رفتن پرویز فتاح از بنیاد مستضعفان جای او را گرفته است.

دهقان سابقه تدریس در دانشگاه‌های مختلف را نیز در کارنامه دارد و به عنوان فرمانده نظامی در سمت‌هایی همچون فرماندهی نیروی هوایی سپاه و جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت داشته و در دولت یازدهم نیز به عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مشغول به خدمت بود.

ورود حسین دهقان به دنیای نظامی‌گری

حضور حسین دهقان به عنوان دانشجو در تهران همزمان با تشدید فعالیت‌های مبارزاتی بر ضد رژیم پهلوی بود و به همین دلیل او در دانشگاه تهران به این گروه‌ها پیوست. وی از جمله دانشجویان پیرو خط امام (ره) بود که در تسخیر سفارت آمریکا در تهران نیز نقشی فعال داشت. بعد از تسخیر لانه جاسوسی حسین دهقان به همراه بسیاری از دانشجویان پیرو خط امام (ره) با توجه به آموزش‌هایی که دیده بود به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و بدین شکل از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به فعالیت‌های نظامی روی آورد.

مسئولیت‌های حسین دهقان

با آغاز جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹، حسین دهقان به عنوان فرمانده سپاه تهران منصوب و تا سال ۱۳۶۱ در این سمت به فعالیت پرداخت. به دنبال تهاجم نیروهای رژیم صهیونیستی به لبنان، در فاصله سال‌های ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۳ به سوریه و لبنان رفت تا به آموزش نیروهای مقاومت بپردازد.

او در سال ۱۳۶۵ به عنوان معاون فرمانده نیروی هوافضای سپاه منصوب شد و در فروردین ۱۳۶۹ به فرماندهی آن رسید. دهقان در سال ۱۳۷۱ به عنوان معاون ستاد مشترک سپاه منصوب شد و پس از ارتقا به درجه سرتیپی در سال ۱۳۷۵ مسئولیت مدیرکلی بنیاد تعاون سپاه را بر عهده گرفت. وی از ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۲ به عنوان معاون وزیر دفاع وقت در دولت اصلاحات به انجام وظیفه پرداخت و بعدتر در سال ۱۳۸۲ به سرپرستی وزارت دفاع رسید. در سال ۱۳۸۴ به عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب شد و پس از آن نیز به عنوان مشاور علی لاریجانی، رئیس وقت مجلس، و محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران، فعالیت کرد.

وزارت دفاع دولت یازدهم

از حسین دهقان در یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان یکی از مشاوران محمدباقر قالیباف یاد می‌شد و اخباری در خصوص انتصاب وی به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف هم منتشر شد، اما به دنبال پیروزی حسن روحانی در این انتخابات، در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری به عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دولت یازدهم به مجلس پیشنهاد شد. در نهایت وی در تاریخ ۲۴ مرداد سال ۱۳۹۲ از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت و در سمت وزیر دفاع مشغول به فعالیت شد.

حسین دهقان پس از وزارت دفاع

با پایان دولت یازدهم، حسین دهقان نیز از سمت وزارت دفاع کنار رفت و به عنوان مشاور فرمانده کل قوا در صنایع دفاعی مشغول شد. نام او در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۹۸ با ادعای دخالت در انفجار مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت (سال ۱۹۸۳) در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا هم قرار گرفت.

انتصاب حسین دهقان به عنوان رئیس بنیاد مستضعفان

امروز یکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ با حکم رهبر معظم انقلاب حسین دهقان جایگزین پرویز فتاح در بنیاد مستضعفان شد. در بخشی از حکم رهبر انقلاب آمده: «مهمترین توصیه‌ی اینجانب توانمندسازی اقشار ضعیف، و به کار گرفتن این امانت ملی برای آبادانی و پیشرفت در مناطق محروم، و به کارگیری نیروهای جوان و متخصص انقلابی و جهادی با رعایت بندهای اقتصاد مقاومتی است.»





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو