روستای کلمه کلاردشت| یکی از سرسبزترین و زیباترین روستاهای مازندران

منبع: تاپ تراول

4

1402/8/15

08:34


مازندران؛ استانی است که در شهر‌های آن از یک طرف طبیعت سبز و از طرفی دیگر آبی دریای خزر…

مازندران؛ استانی است که در شهر‌های آن از یک طرف طبیعت سبز و از طرفی دیگر آبی دریای خزر چشم نوازی می‌کند. در میان شهرهای استان مازندران کلاردشت را می‌توان از سرسبز‌ترین و زیبا‌ترین شهرها عنوان کرد. روستای کلمه هم از توابع کلاردشت زیباست که جاذبه‌های گردشگری آن بسیار زیاد هستند. جالب است بدانید این ده با ارتفاع بیش از 300 متری از سطح دریا؛ چشم انداز بسیار زیبایی از شهر کلاردشت را دارا است. جمعیت این روستا بالغ بر 400 نفر است و خانه‌ها با فاصله‌ی نسبتا کم به صورت پراکنده در آن قرار دارند.

روستای کلمه کجاست؟

این روستا بخشی از شهرستان کلاردشت و در استان مازندران قرار دارد. آنچه این روستا را از بخش‌های دیگر متمایز می‌کند، چشم انداز زیبای آن به جنگل‌های سرسبز، کوه‌های بلند، آبشار و دشت‌های همیشه سبز است. آرام و کم جمعیت بودن این روستا باعث شده که این مکان جایگاهی آرامش‌بخش برای گذراندن تعطیلات یا آخر هفته‌ها باشد. هر چند که بسیاری از افراد در فصل بهار و تابستان به این روستا می‌آیند؛ ولی لذت تماشای مناظر پاییزی و زمستانی این مکان نیز خالی از لطف نیست. مضاف بر اینکه در فصول پاییز و زمستان مسافرین کمتری وارد این منطقه می‌شوند و آرامش بیشتری در این مکان حکم فرما است.

مسیر رسیدن به روستای کُلُمه

اگر از تهران می‌خواهید به این روستای خوش آب و هوا سفر کنید، باید بگوییم که خوشبختانه شما باید مسیر زیبای جاده چالوس را بگذرید تا به کلاردشت برسید. پس از طی 14 کیلومتر و با استفاده از تابلو‌های راهنما می‌توانید به این روستای سرسبز و دل انگیز برسید.

جاذبه‌های گردشگری روستای کلمه کلاردشت مازندران

تنوع جاذبه‌های گردشگری این روستا بسیار بالا است. از سویی طبیعت بکر آن و از سویی مناظر زیبا و گاها عجیب، هوس سفر به این روستا را به سر بسیاری از افراد می‌زند. در ادامه به معرفی مشهورترین مکان‌های دیدنی این روستای منحصر به فرد می‌پردازیم.

خانه ارواح کلاردشت

شاید با دیدن تصویر این مکان کمی احساس رعب و وحشت پیدا کنید. معماری عجیب و غریب این خانه بر روی تپه‌ای گلی بسیار منحصربه فرد است. برخی افراد معتقدند که گنجی پنهان در این خانه وجود دارد. گروهی دیگر معتقدند که این مکان مامن اشباح و اجنه است. اما جالب است بدانید این گفته‌ها افسانه‌ای بیش نیست. هرچند که افسانه‌های متفاوتی در مورد این خانه وجود دارد؛ ولی باید بدانید که ساخت این خانه به وسیله‌ی یک مهندس معمار بود که به طراحی دکوراسیون‌های عجیب علاقه داشته است. در نهایت متاسفانه کار ساخت این خانه به دلیل ندادن مجوز ساخت نیمه تمام ماند و حاصل کار همان چیزی است که در تصاویر این بنا می‌بینید.

روستای کلمه کلاردشت

قلعه سنگی

جالب است بدانید این قلعه در مرتفع‌ترین مکان کلاردشت واقع است و از حیث چشم انداز بسیار زیبا است. این قلعه که به قلعه پیمبور و قلعه کوتی نیز شهرت دارد به صورت شبانه روزی پذیرای ارائه خدمات به مسافرین است. لذت تماشای ابرها از این مکان مرتفع بسیار فرح بخش است و به همین دلیل گزینه ی بسیار مناسبی برای ثبت قاب‌های زیبا محسوب می‌شود.

قلعه گردن

هر چند که بقایای بسیار کمی از این قلعه در روستای کلمه موجود است؛ اما همین بقایای ناچیز نشان از تاریخی و قدیمی بودن این قلعه دارد. متاسفانه تخریب این قلعه به وسیله‌ی گروهی افراد سودجو در اوایل انقلاب صورت گرفته است. جالب است بدانید این منطقه بام کلاردشت محسوب می‌شود و از بلندای آن می‌توان تپه‌ها،‌دریاچه، آبشار‌ها و دشت‌های سرسبز کلاردشت را دید و از تماشای آن‌ها لذت برد.

آبشار گردوک

آبشارها همیشه برای انسان تداعی‌گر پویایی و خروش بوده‌اند. لذت تماشای آبی که از چشمه‌ها جان می‌گیرد و به سمت پایین سرازیر می‌شود، بسیار هیجان انگیز است. آبشار گردوک که میان صخره‌هایی تنگ به پایین می‌ریزد، لذت تماشای وصف ناشدنی دارد. بسیاری از افراد که یک بار به این آبشار سفر کرده‌اند مایلند بار دیگر به این منطقه بیایند و از زیبایی‌های بصری آن لذت ببرند. دقت داشته باشید که روستای کلمه یک منطقه سردسیر است و اگر برای دیدن این آبشار به این منطقه می‌آیید، باید بگوییم که در فصل زمستان این آبشار به شکل قالب یخ در می‌آید. بهترین زمان برای تفریح و دیدن از آبشار گردوک روستای کلمه فصل بهار و تابستان است.

درخت چنار هزار ساله

هر چند که کلار دشت مملو از درختان چنار است؛ اما درختی پیر در روستای کلمه وجود دارد که به دلیل عمر بالای آن به درخت هزار ساله معروف است. بررسی‌های تنه‌ی این درخت عمر آن را بالای 500 سال تخمین زده است. جالب است بدانید که این درخت تنومند دارای شاخه‌های فرعی بسیاری است و هنوز زنده است.

جاذبه‌های نزدیک به روستای کلمه

کلمه علاوه‌بر زیبایی‌ها و جاذبه‌هایی که ذکر شد؛ دارای مسیر‌های کوهنوردی و پیاده روی نیز هست. لذت کوهنوردی در هوای پاک و مطبوع روستایی حقیقتا می‌تواند تجربه‌ای تکرار نشدنی را برای بسیاری از افراد رقم بزند. در نزدیکی روستای کلمه می‌توان جاذبه‌های دیگری همچون دریاچه ولشت، تپه باستانی کلار و مرداب دریوک را دید و از آن‌ها لذت برد.

سخن پایانی

کلمه، به دلیل مرتفع بودن و مشرف بودن به دریاچه و آبشار‌های زیبا یک روستای همه چیز تمام محسوب می‌شود. نفس کشیدن در طبیعت زیبای این روستا باعث ایجاد حسی خوب در مخاطب شده و امید و شادی را در بازدیدکنندگان بیدار می‌کند. به دلیل پتانسیل تفریحی و گردشگری بالای این روستا؛ در این مکان تفرجگاه‌ها و هتل‌هایی برای رفاه حال بازدید کنندگان وجود دارد. تجربه‌ی سفر به کلمه کلاردشت مطمعنا بسیار خاطره انگیز خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو