آبنیک فشم |یکی از روستای اطراف تهران در مرز مازندران

منبع: تاپ تراول

2

1402/9/22

23:22


ییلاق‌ها و روستاهای زیادی در محدوده تهران به چشم می‌خورند که به علت داشتن آب وهوای وصف‌نشدنی، آرامش، تاریخ…

ییلاق‌ها و روستاهای زیادی در محدوده تهران به چشم می‌خورند که به علت داشتن آب وهوای وصف‌نشدنی، آرامش، تاریخ غنی، آداب‌ و رسوم مردمان محلی و طبیعت فوق‌العاده، بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرند. شما با سفر به آبنیک فشم می‌توانید خود را چند روزی از فضای پرهیاهو پایتخت دور کنید و از زیبایی‌ها و جاذبه‌های این روستای ییلاقی نهایت لذت را ببرید. آیا اطلاعات خاصی راجع به روستای آبنیک فشم دارید؟ با جاذبه‌های توریستی آن آشنا هستید؟ می‌دانید که چگونه می‌توان به این روستای دوست‌داشتنی سفر کرد و بهترین زمان سفر به آبنیک فشم چه موقع است؟

آبنیک فشم

آشنایی با روستای آبنیک

روستای زیبایی تحت عنوان آبنیک وجود دارد که در شمال غربی استان تهران و در محدوده مرز استان مازندران قرار گرفته است. محل قرارگیری این روستای ییلاقی در واقع شهرستان شمیرانات بوده که با شمال شرقی فشم تنها ۱۵ کیلومتر فاصله دارد و از جمله روستاهای شناخته شده قسمت رودبار قصران به حساب می‌آید. آبنیک دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بی‌نظیری بوده و در دامنه رشته کوه البرز جای گرفته است. ارتفاع آبنیک با سطح دریا در حدود ۲۴۰۰ متر تخمین زده شده است.

روستای آبنیک در واقع در بستر رودخانه کلارود قرار دارد و قسمتی از آب‌وهوای محشر این روستا از این رود سرچشمه می‌گیرد. در دامنه کوه نواحی روستا قارچ خوراکی، والک، سیرک و تره کوهی بسیاری به چشم می‌خورد و در این ناحیه شما می‌توانید از دیدن چشم انداز بکر و دیدنی آن لذت ببرید. این منطقه گزینه خوبی برای کوهنوردی و داشتن ورزش و تفریح به حساب می‌آید. از جمله شناخته شدن‌ترین تفریحات این منطقه می‌توان به قله‌های آتش‌کوه، ریزان، جانیتون و خرسنگ اشاره کرد.

آشنایی با جاذبه های روستای آبنیک

مردم به منظور داشتن تفریحاتی همانند پیکنیک، کوهنوردی، یخ‌نوردی، پیاده‌روی و به دست آوردن گیاهان دارویی به این روستا سر می‌زنند و عبور رودخانه در بین روستا و جاذبه‌های طبیعی همانند آبشار یخی، کوهستان و غار از جاذبه‌های بی‌نظیر این منطقه به حساب می‌آیند. به هنگام سفر به این روستا حتماً تجهیزاتی همانند لباس اضافی، عینک آفتابی، کلاه آفتابگیر، کفش پیاده‌روی و زیرانداز راه به همراه داشته باشید.

در صورتی که سفری به روستای زیبای آبنیک را پیش رو دارید و مایل هستید چندین روز را در این مکان سپری کنید، می‌توانید از سوییت و ویلاهای اجاره‌ای این منطقه استفاده کنید؛ البته انتخاب شما می‌تواند چادر زدن و گذراندن شبانه در دل طبیعت اطراف آبنیک باشد. در این شرایط نکات ایمنی را باید رعایت کنید. برای چادر زدن باید تجهیزات کمپینگ همانند چادر مسافرتی، کیسه خواب و چراغ قوه را به همراه داشته باشید.

آبنیک فشم

چشمه آبنیک

از جمله جاذبه‌های طبیعی این روستا می‌توان به چشمه آبنیک اشاره کرد که از قلب کوه‌های جانستان منشا گرفته و موفق به تامین آب اهالی آبنیک شده است. این آب تازه، گوارا و پر از مواد معدنی به نظر می‌رسد. این روستا به نوعی حیات بخش بوده و سبب شده که شاهان قاجار توجه زیادی به آن داشته باشند. آب چشمه آبنیک ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته و مردمان این اهالی قد بلند و اندام قدرتمند خود را مدیون نوشیدن این آب می‌دانند. خصوصیت گوارا بودن آب، از جمله علل نام‌گذاری این چشمه و روستا به اسم آب نمک به حساب می‌آید.

رودخانه کلارود

رودخانه کلارود یا آبنیک مسافتی در حد ۷ کیلومتر داشته و منشا آن کوه‌های جانستون و خرسنگ هستند‌‌. این رودخانه گذری به روستای آبنیک دارد و در واقع از جمله سرشاخه‌های رودخانه جاجرود به شمار می‌رود که تا سد لتیان همچنان گذر می‌کند. اطراف این رودخانه هوا بسیار خنک بوده و در کنار آن طبیعت زیبایی نیز به چشم می‌خورد؛ از این رو مکان بی‌نظیری برای گذران اوقات فراغت به حساب می‌آید.

پل تاریخی آبنیک

پل تاریخی آبنیک یکی از آثار به جا مانده از دوران پهلوی اول بوده که در سال ۱۳۸۲ شاهد ثبت ملی آن بوده‌ایم. محل قرارگیری پل تاریخی آبنیک در مکان تقاطع سه راهی فشم، آبنیک و گرمابدر روی رودخانه آبنیک بوده و از جمله مصالح مورد استفاده در ساخت آن می‌توان به سنگ مالون تراشیده و سیمان اشاره کرد. ساخت این پل مشابه پل‌های راه آهن سراسری انجام گرفته است.

در دو سمت دهانه پل تاریخی آبنیک دو قطعه سنگ تا حدی بزرگ دیده می‌شود که در بالای آن عدد ۱۳۲۰ و در بخش پایینی آن قطعه ۱۹۴۱ به شکل حکاکی درج شده است. این اعداد در واقع اشاره به سال ساخت پل دارد. با وجود اینکه این پل طول عمری در حدود ۶۰ سال دارد؛ اما همچنان مقاومت و استحکام بالای آن مردم را به وجد می‌آورد. با این حال آب از پشت پایه جنوبی پل گذر کرده و موجب شده که آب به شکل دائمی از بدنه ریزش کند و پل در وضعیت آسیب پذیری به سر ببرد.

آبشار آبنیک

آبشار آبنیک یا آبشار یخی از جمله اصلی‌ترین و شناخته‌ شده‌ترین دیدنی‌های طبیعی روستای آبنیک به حساب می‌آید. این آبشار پس از لالون قرار گرفته و در راه گرمابدر و در پایانه دره آبنیک، این آبشار به چشم می‌خورد. در این منطقه، یخ بستن در زمستان‌ها منظره باشکوهی را خلق می‌کند. آبشار آبنیک همان جایی است که یخ‌نوردان زیادی جهت انجام ورزش به آنجا سفر می‌کنند.

قله جانستون

قله جانستون از جمله شناخته‌ شده‌ترین قله‌های البرز مرکزی بوده که در محدوده روستای آبنیک قرار دارد و ارتفاع آن به نزدیک چهار هزار متر می‌رسد. کوهنوردان زیادی به امید فتح این قله به روستای آبنیک سفر کرده‌اند. جانستون در واقع اشاره به نام بومی جانستان دارد؛ بعضی از افراد نیز از این قله به عنوان یونزا یا یونجه‌زار یاد می‌کنند. دو روایت در واقع علت نامگذاری جانستون را توضیح می‌دهد. در نخستین روایت این نام اشاره کوهنورد خارجی تحت عنوان جان استون دارد که برای نخستین بار موفق به فتح قله شده است و در دومین روایت اشاره به جان ستان کوه دارد که اشخاص به هنگام فتح این کوه سختی‌های زیادی را پشت سر می‌گذارند تا به قله دسترسی یابند. صخره‌های سنگی زیادی در این مسیر دیده می‌شود و اشخاص زیادی نیز به هنگام فتح قله جان خود را از دست داده‌اند.

راه دسترسی به روستای آبنیک

روستای آبنیک از مرکز شهر تهران نزدیک به ۶۰ کیلومتر فاصله دارد. جهت رفتن به این روستای ییلاقی باید ابتدا خودتان را به اتوبان شهید بابایی برسانید تا به جاده لشکرک راه پیدا کنید. سپس مسیر می‌بایست تا گردنه قوچک امتداد یابد. از انتهای شرقی اتوبان ارتش نیز امکان رساندن خودتان به گردنه قوچک وجود دارد و پس از آن، به طرف فشم و لواسان حرکت کنید. زمانی که به پایین گردنه و دوراهی لواسان- فشم می‌رسید، به جاده فشم راه پیدا می‌کنید. بعد از اینکه به فشم در میدان امام خمینی رسیدید، می‌بایست از اولین خروجی بیرون آمده و به جاده زایگان راه پیدا کنید.

بعد از اینکه نزدیک به دوازده کیلومتر در جاده پرپیچ‌وخم و کوهستانی زایگان رانندگی کردید و از حوالی روستاهای زایگان و لالان عبور کردید، در پایانه مسیر تابلویی تحت عنوان روستای زیبای آبنیک به چشم می‌خورد. محل قرارگیری روستا در ضلع شمالی جاده بوده و فاصله میان جاده تا درون روستا نزدیک به ۵۰۰ متر تخمین زده می‌شود. در صورتی که سفری با خودرو شخصی به روستای آبنیک در پیش ندارید، می‌توانید در میدان تجریش تهران قرار بگیرید و سوار اتوبوس یا تاکسی‌های فشم بشوید. در چهار راه تهران پارس نیز تاکسی‌های زیادی برای لواسان و فشم به چشم می‌خورند.

بهترین زمان سفر به روستای آبنیک

روستای آبنیک در واقع از جمله ییلاقات نواحی استان تهران به حساب می‌آید؛ از این رو، بهار و تابستان بهترین زمانی است که شما می‌توانید به این روستای دیدنی سفر کنید و در اواسط خرداد تا اوایل مرداد سرسبزی و زیبایی این روستا به اوج خود می‌رسد. در صورتی که به قصد برف بازی یا یخنوردی به آبنیک می‌روید، می‌بایست این کار را در فصل زمستان انجام دهید.

در حوالی رودخانه آبنیک در روزهای تعطیل و آخر هفته پر از خانواده‌هایی بوده که اوقات فراغت خود را در طبیعت بکر روستا سپری می‌کنند. در صورتی که مایل هستید در نزدیکی رودخانه اطراق کنید، می‌بایست صبح زود به این ناحیه سفر کرده و به هنگام برگشت نیز زودتر از بقیه افراد برگردید تا مجبور نشوید ترافیک روزهای تعطیل را تجربه کنید. اگر در ساعت‌های قبل از ظهر روزهای تعطیل سری به جاده گردنه لشکرگ تا فشم بزنید، متوجه اوج ترافیک آن خواهید شد. آغاز ترافیکی زمان برگشت نیز از قبل غروب بوده و امکان دارد به مدت زمان سفر شما چندین ساعت اضافه کند.

آبنیک فشم

سخن پایانی

روستای آبنیک فشم از جمله جاذبه‌های طبیعی در محدوده تهران بوده که تنها چند کیلومتر با فشم فاصله دارد. آبنیک فشم، روستایی ییلاقی و باصفا بوده که در کنار داشتن آب‌وهوای بی‌نظیر، جاذبه‌های دیدنی‌های بسیاری نیز دارد. از جمله جاذبه‌های طبیعی این روستای دوست‌داشتنی می‌توان به چشمه آبنیک، رودخانه کلارود، پل تاریخی آبنیک و آبشار آن اشاره کرد. در صورتی که قصد گشت‌وگذار در روستای دل‌انگیز آبنیک را دارید، مناسب‌ترین فصول برای گشتن در طبیعت آن فصول بهار و تابستان هستند.

آدرس: تهران، اتوبان شهید باقری، جاده لشگرک، بلوار امام خمینی، فشم، روستای آبنیک

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو