روستای امامزاده ابراهیم شفت | روستایی اروپایی در گیلان

منبع: تاپ تراول

1

1402/8/18

13:15


بازدید از روستای امامزاده ابراهیم شفت تجربه‌ای خاص و متفاوت از سفر به شمال ایران خواهد بود. این روستای…

بازدید از روستای امامزاده ابراهیم شفت تجربه‌ای خاص و متفاوت از سفر به شمال ایران خواهد بود. این روستای ییلاقی در شفت گیلان دارای جاده‌ای پیچ در پیچ و جنگلی بوده که مسیر دسترسی به این روستا را نیز تبدیل به یک جاذبه گردشگری خاص می‌کند. در روستای امامزاده ابراهیم شفت می‌توانید خانه‌‌ای چوبی اجاره کرده و اقامتی رویایی در این دهکده داشته باشید.

روستای امامزاده ابراهیم شفت

آشنایی با روستای امامزاده ابراهیم

روستای امامزاده ابراهیم به واسطه وجود مکانی مقدس، در این منطقه شکل گرفته است. این روستا را معمولا شاهزاده ابراهیم یا شازده ابراهیم می‌خوانند. روستای امامزاده ابراهیم یک روستای ییلاقی با طبیعتی دل انگیز است که در فاصله 23 کیلومتری از جنوب شرقی شهر شفت قرار دارد. فاصله این روستا تا رشت 57 کیلومتر بوده و از غرب به روستای سیاهمزگی، از شرق به امامزاده هاشم و از شمال به روستای طالقان می‌رسد. روستای امامزاده ابراهیم شکل و شمایل قدیمی خود را تا حد و اندازه خوبی حفظ کرده و دارای خانه‌های چوبی رنگارنگی است که رنگین کمان را در ذهن بیننده خود تداعی می‌کنند.

ساختار چوبی خانه‌های این روستا سبب شده تا برخی آن را شهرک چوبی امامزاده ابراهیم بنامند. هنگام قدم زدن در روستا با گذرگاه‌های سنگفرش شده و مهمانسراهای متنوع روبرو خواهید شد. یک بازار هسته اصلی روستا را تشکیل می‌دهد و در چند راسته در حوالی آستان امامزاده ابراهیم قرار دارد. جمعیت این روستا متغیر بوده و در فصول گرم سال به 500 خانوار و در فصول سرد سال به 80 خانوار می‌رسد. گویش مردم محلی این منطقه تالشی بوده و در تابستان‌ها تنها 5 درصد جمعیت روستا را گیلک زبانان تشکیل می‌دهند.

جاذبه‌های گردشگری روستای امامزاده ابراهیم

پس از آشنایی کلی با این روستا، حال نوبت آن است که با جاذبه‌های گردشگری این روستا آشنا شویم:

خانه‌های چوبی یا اقامتگاه‌های بدون دیوار روستای امامزاده ابراهیم

اولین چیزی که در بدو ورودتان به روستا نظرتان را جلب می‌کند، معماری و نوع خانه سازی مردم این روستاست. خانه‌های این روستا اغلب چهار، پنج و شش طبقه بوده و از جنس چوب راش ساخته شده‌اند. این خانه سقف شیروانی داشته و هر طبقه آن دارای چند اتاقک است. اتاقک‌های خانه‌های چوبی روستای امامزاده ابراهیم با پرده از هم جداسازی می‌شوند. این پرده‌ها نقش دیوار را ایفا می‌کنند. خانه‌های این روستا در و پنجره نداشته و طوری ساخته می‌شوند که از طرفین باز بوده و با گونی یا پارچه پوشانده می‌شوند.

این ویژگی سبب می‌شود که به راحتی بتوانید مناظر اطراف را مشاهده کنید. همچنین این نوع خانه‌ها صفای خاصی داشته و احساس صمیمیت را بین همسایه‌ها ایجاد می‌کنند. گویی در این خانه‌ها هیچکس با همسایه خود غریبه نیست.  در بین این خانه‌های چوبی بدون دیوار، اتاقک‌هایی نیز هستند که کاملا با چوب پوشانده شده‌اند. همه خانه‌ها تراس دارند و کسی از تماشای روستا محروم نخواهد ماند. در میان این خانه‌های قدیمی، خانه‌هایی هم هستند که با مصالح جدید و به شیوه‌های مدرن‌تری ساخته شده‌اند. توجه داشته باشید که چوبی بودن خانه‌ها بدون دردسر نبوده و همین موضوع در سال 1392 سبب آتش سوزی بزرگی در این روستا شد. این آتش سوزی به از بین رفتن چندین خانه منجر گشت.

امامزاده ابراهیم

روستای امامزاده ابراهیم در کنار یک امامزاده تشکیل شده و این بنا به عنوان مهم‌ترین بنای روستا شناخته می‌شود که تقریبا در مرکز آن قرار دارد. این بنا در طول سال‌ها بازسازی شده و امروزه وسعتی معادل 300 متر مربع دارد. از امکانات امامزاده ابراهیم می‌توان به مسجد، فضای باز، مهمانپذیر و سرویس بهداشتی اشاره کرد.

روستای امامزاده ابراهیم شفت

جاذبه‌ها مربوط به امامزاده ابراهیم

در ادامه به برخی از جاذبه‌های مربوط به داستان امامزاده ابراهیم اشاره خواهیم کرد:

  • مقبره پیرزن ملعون: این مقبره در فاصله 1.5 کیلومتری بقعه قرار دارد.
  • مقبره بابا رکاب: این مقبره در فاصله 5 کیلومتری بقعه قرار داشته و محل دفن پیر همراه و خدمتکار امامزاده ابراهیم است.
  • چشمه میدان: آنگونه که در روایات سینه به سینه نقل شده است، پیکر امامزاده با آب این چشمه در مرکز روستای امامزاده ابراهیم غسل داده شده است. به عقیده مردم روستا، این چشمه خشک شده بوده و با معجزه امامزاده دوباره پرآب گشته است.
  • چل چشمه: به عقیده مردم محلی زمانی که سم در بدن امامزاده ابراهیم اثر کرده بوده، ایشان از آب چند چشمه جوشان در بخش شرقی حرم نوشیده‌اند. این چشمه‌ها امروزه به چل چشمه معروف بوده و مردم به خاصیت شفابخشی این آب اعتقاد دارند.
  • قتلگاه: قتلگاه در جنوب امامزاده قرار داشته و به عقیده مردم محلی حضرت امامزاده ابراهیم (ع) در این مکان به شهادت رسیده‌اند.

رودخانه و آبشار امامزاده ابراهیم

رودخانه‌ای در قسمت شرقی بقعه امامزاده قرار دارد که از میان روستا عبور کرده و آن را به دو بخش تقسیم می‌کند. این رودخانه از ارتفاعات کوه‌های جنگلی سرچشمه گرفته و زیبایی روستای امامزاده ابراهیم را چند برابر می‌کند. پلی که روی این رودخانه ساخته شده است، راه ارتباط بین دو بخش روستاست. با ایستادن روی این پل شاهد چشم اندازی بی‌نظیر خواهید بود. در بالا دست روستا این رودخانه به شکل آبشاری زیبا درآمده است. برای دیدن این آبشار کافی است 500 متر به طرف بالا دست رودخانه پیاده روی کنید.

بازار امامزاده ابراهیم

بازار روستای امامزاده ابراهیم از محبوب‌ ترین بخش‌ های روستا محسوب شده و همه روزه مردم محلی و گردشگران زیادی را به طرف خود می‌کشاند. در این بازار می‌توانید محصولات متنوعی را خریداری نمایید: سوغاتی‌های خوشمزه گیلان، قاب‌های عکس، صنایع دستی، انواع اسباب بازی‌ها، زیورآلات کوچک و بزرگ، بدلیجات، جا نماز، مهر و تسبیح از جمله محصولاتی است که می‌توانید در بازار رنگارنگ روستای امامزاده ابراهیم بیابید. مردم این روستا محصولات طبیعی و ارگانیک خود را برای فروش به این بازار می‌آورند و شما می‌توانید مواد خوراکی کاملا ارگانیک را از مردم محلی روستا تهیه کنید. همچنین سوهان پزی‌های این بازار بسیار مشهور بوده و شیرینی خاصی به این بازار می‌بخشد.

روستای امامزاده ابراهیم شفت

سخن پایانی

این روستا یک روستای ییلاقی در شفت گیلان بوده که در آن می‌توانید کلبه‌های چوبی خاصی را برای اقامت خود اجاره کنید. اقامت در این کلبه‌های چوبی و تجربه زندگی روستایی، خاطره‌ای فراموش نشدنی برایتان رقم خواهد زد. خانه‌های چوبی رنگارنگ این روستا، رنگین کمان را در ذهن شما تداعی می‌کند. مسیر دسترسی به روستای امامزاده ابراهیم یک مسیر جنگلی و زیباست و حتی به جرئت می‌توان گفت که مسیر دسترسی به این روستای گردشگری، خود یک جاذبه گردشگری دیگر است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو