سفر به دور ایران با چادر: معرفی بهترین مناطق مناسب کمپینگ در ایران

سفر به دور ایران با چادر: معرفی بهترین مناطق مناسب کمپینگ در ایران


منبع: ساعد نیوز

1

1402/11/26

17:56


اگر دوست دارید در خودشناسی قوی شوید، به آرامش روحی و روانی برسید و از همه مهم‌تر، ارزان سفر کنید؛ شاید بد نباشد که گزینه کمپ و طبیعت گردی را به برنامه‌های امسال خود اضافه کنید.در این مقاله از ساعد نیوز با ما همراه باشید تا بهترین مناطق مناسب کمپینگ را به شما معرفی کنیم.

کمپینگ، تجربه ای منحصر به فرد از زندگی در دل طبیعت است که هر ساله طرفداران بیشتری پیدا می کند. ایران با تنوع اقلیمی و جاذبه های طبیعی بی نظیر، مکان های ایده آلی برای کمپینگ ارائه می دهد. در این مقاله قصد داریم تعدادی از بهترین مناطق کمپینگ در ایران را به شما معرفی کنیم:


شمال ایران


بهترین مناطقی از شمال ایران که می توانید از آن ها به منظور کمپ کردن استفاده کنید را ادر ادامه به شما معرفی می کنیم:

جنگل دالخانی رامسر


این جنگل با درختان بلند و انبوه، فضایی خنک و دلنشین برای کمپینگ در فصل تابستان فراهم می کند.سه استان مجاور دریای خزر وجب به وجب زیبا هستند و در جاده اصلی که موازی ساحل کشیده شده است، هر فرعی به یک بهشت کوچک ختم می‌شود. به همین خاطر، انتخاب محل مناسب برای کمپینگ کار ساده‌ای نیست. اما به هر حال، ما با در نظر گرفتن امکانات، زیبایی، دنج بودن، نزدیکی به جاده اصلی و ارتباط با سایر دیدنی‌ها، جنگل دالخانی رامسر را به عنوان سرلیست بهترین نقاط ایران برای کمپینگ معرفی می‌کنیم.

جنگل دالخانی

جنگل دالخانی

دریاچه الندان ساری


این دریاچه زیبا در دل جنگل های شمال واقع شده و امکانات رفاهی مناسبی برای کمپینگ دارد.دریاچه الندان در نزدیکی ازنی از توابع بخش چهاردانگه ساری و در منطقه جنگلی پله الندان است و اسم آن بر گرفته از این روستا می باشد.

آب این دریاچه زیبا و طبیعی،‌ تنها با نزولات جوی و بارش برف و باران تامین می‌شود و هیچ رودخانه یا چشمه‌ای در شکل‌گیری آن دخیل نیست. تغییر مساحت این دریاچه در فصول پر بارش و کم‌ بارش سال،‌ از جمله ویژگی‌های خاص آن معرفی می‌شود؛ گستره‌ای 17 هکتاری که با افزایش بارندگی، به 30 هکتار می‌رسد و آب شالیزارهای اطراف را تامین می‌کند.

جنگل سبز و انبوه الندان یا پله نیز در اطراف این دریاچه، زیبایی و جذابیت این منطقه را مضاعف کرده است.

دریاچه الندان ساری

دریاچه الندان ساری

دشت شقایق های فیلبند


دشتی پر از گل های شقایق که در فصل بهار منظره ای بی نظیر خلق می کند.فیلبند در جنوب مناطق بابل و آمل قرار گرفته و مه تمام اطراف آن را تسخیر کرده و محیطی زیبا و رویایی را برای کمپ وجود آورده است.زمستان‌‏های سرد و طاقت‌ فرسایی دارد و زمستانش کمی دیرتر از دیگر نقاط کشور به پایان می‌رسد. به همین دلیل اگر برای دیدن این منطقه قصد سفر دارید، زمانی بین اردیبهشت تا مهر ماه را انتخاب کنید، تا از تمام زیبایی‌‏های آن لذت ببرید.در دیگر فصول سال هم این روستا زیبایی‌های خود را دارد؛ حتی در زمستان که صحنه پوشیده شدن یکپارچه منطقه در برف تصویری فوق‌العاده را به نمایش می‌‎گذارد. البته در نیمه دوم سال، سرما اجازه لذت بردن از این همه زیبایی و عکس‌‌برداری را به شما نمی‌دهد.

در فصل بهار و تابستان بیش از هزار و دویست خانوار در این روستا زندگی می‏‌کنند. روستای فیلبند با آب و هوایی خنک و منطقه‏‌ای سرسبز، در روزهای گرم تابستان بهترین گزینه برای سفر است. این روستا را حتماً در لیست کمپینگ های خود قرار دهید و از آب‌ و هوا و طبیعت فوق‌‌العاده‌اش لذت ببرید.

برای کمپینگ در فیلبند گزینه‌های محدودی دارید. این روستا هتل یا مهمانپذیر ندارد و به‌دلیل زیبایی‌های طبیعی آن و تمایل گردشگران به اقامت در خود روستا، بهترین گزینه‌ها خانه‌های روستایی و محلی هستند. البته به‌دلیل حجم بالای مسافران در فصل‌های بهار و تابستان قیمت کلبه‌های روستایی فیلبند بالا می‌رود.

فیلبند

فیلبند


غرب ایران


بهترین مناطقی از غرب ایران که می توانید از آن ها به منظور کمپ کردن استفاده کنید را ادر ادامه به شما معرفی می کنیم:

دریاچه گهر لرستان


تصور کنید در کنار دریاچه ای زلال و فیروزه ای، در دل کوهستان های زاگرس، چادر زده اید. صبح با طلوع خورشید از خواب بیدار می شوید و انعکاس نور خورشید بر روی آب را نظاره می کنید. صدای پرندگان و نسیم خنک کوهستان، شما را به وجد می آورد. شب ها، آسمان پرستاره و سکوت مطلق، آرامشی وصف ناپذیر را به ارمغان می آورد. این تجربه، فقط در کمپ کنار دریاچه گهر امکان پذیر است.

در ساحل دریاچه گهر، مکان های مناسبی برای برپایی چادر وجود دارد. می توانید از امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی و حمام در این منطقه استفاده کنید. همچنین، قایق سواری در دریاچه و گشت و گذار در جنگل های اطراف، از تفریحات لذت بخشی هستند که می توانید در کنار کمپینگ خود تجربه کنید.

دریاچه گهر لرستان

دریاچه گهر لرستان

آبشار بیشه لرستان


آبشار بیشه در استان لرستان، یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که در دل جنگل های زاگرس واقع شده است. کمپینگ در کنار این آبشار، تجربه ای فراموش نشدنی از طبیعت را به شما هدیه می دهد.

در این منطقه، سکوت و آرامش حاکم است و تنها صدای آبشار و پرندگان به گوش می رسد. خنکای نسیم و سایه درختان بلند، فضایی دلنشین برای استراحت و تفریح ایجاد می کند.

در کنار آبشار، امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی، آلاچیق و رستوران وجود دارد. همچنین می توانید از تفریحاتی مانند قایق سواری، پیاده روی در جنگل و عکاسی لذت ببرید.

شب های پرستاره و آسمان صاف این منطقه، فرصتی مناسب برای رصد ستارگان است.

اگر به دنبال تجربه ای خاص از کمپینگ در دل طبیعت هستید، آبشار بیشه لرستان را به شما پیشنهاد می کنیم.

آبشار بیشه لرستان

آبشار بیشه لرستان

روستای پلکانی کندوان


روستای پلکانی کندوان در استان آذربایجان شرقی، با معماری خاص و طبیعت بکر خود، یکی از مقاصد محبوب گردشگری در ایران است. در کنار این روستای تاریخی، امکان کمپینگ در فضایی دلنشین و آرام فراهم شده است.

تصور کنید که در چادر خود هستید و صبح با طلوع خورشید از میان کوه های سر به فلک کشیده و صدای دلنشین پرندگان بیدار می شوید. نسیم خنک کوهستانی و چشم انداز روستای کندوان با خانه های مخروطی شکل، تجربه ای فراموش نشدنی را برای شما رقم خواهد زد.

در این منطقه امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، حمام و آب آشامیدنی برای رفاه حال کمپ کنندگان فراهم شده است. همچنین می توانید از محصولات محلی و غذاهای سنتی که توسط اهالی روستا عرضه می شوند، لذت ببرید.

کمپ در کنار روستای کندوان، فرصتی برای تجربه زندگی در دل طبیعت و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم محلی است

روستای پلکانی کندوان

روستای پلکانی کندوان


مرکز ایران


بهترین مناطقی از مرکز ایران که می توانید از آن ها به منظور کمپ کردن استفاده کنید را ادر ادامه به شما معرفی می کنیم:

کویر مصر


این کویر با آسمان صاف و پرستاره، مکانی مناسب برای رصد ستارگان است. در دل کویر مصر، جایی که سکوت و آرامش مطلق حاکم است، می‌توانید تجربه‌ای بی‌نظیر از کمپینگ را داشته باشید. شب‌های پرستاره کویر، سکوت مطلق و خنکای نسیم شبانه، همگی دست به دست هم می‌دهند تا خاطره‌ای فراموش‌نشدنی از سفر به کویر مصر برای شما رقم بزنند.

در کنار کمپ، تفریحات هیجان‌انگیزی مانند شترسواری، سافاری با ماشین‌های آفرود و رصد ستارگان نیز منتظر شما هستند. همچنین می‌توانید در شب‌های کویر، دور آتش جمع شده و از گپ‌وگفت با دوستان و یا همسفران خود لذت ببرید.

کویر مصر

کویر مصر

کویر مصر


جنوب ایران


بهترین مناطقی از جنوب ایران که می توانید از آن ها به منظور کمپ کردن استفاده کنید را ادر ادامه به شما معرفی می کنیم:

چاهکوه تفتان


این منطقه با آب و هوای خنک و کوهستانی، مکانی مناسب برای کمپینگ در فصل تابستان است.چاهکوه تفتان در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. این منطقه با آب و هوای خنک و کوهستانی، مکانی ایده آل برای کمپینگ در فصل تابستان است. در دامنه این کوه، دشت ها و مراتع سرسبزی وجود دارد که برای برپایی چادر مناسب هستند.

چاهکوه تفتان دارای چشمه های آب گوارا و درختان تنومند است که فضایی خنک و دلنشین برای کمپینگ فراهم می کند. شب های پرستاره و سکوت وصف ناپذیر این منطقه، تجربه ای منحصر به فرد از خلوت با طبیعت را به شما هدیه می دهد.

چاهکوه تفتان

چاهکوه تفتان


نکاتی برای انتخاب محل مناسب کمپینگ


نکاتی که با توجه به آن ها می توانید محل مناسبی برای کمپینگ خود انتخاب کنید.:

  • آب و هوا: قبل از انتخاب محل کمپینگ، به آب و هوای آن منطقه توجه کنید.

  • امکانات رفاهی: اگر به دنبال امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی و حمام هستید، به دنبال مکان های کمپینگ مجهز باشید.

  • امنیت: امنیت محل کمپینگ را بررسی کنید و از کمپینگ در مکان های ناامن خودداری کنید.

  • حفاظت از محیط زیست: به طبیعت احترام بگذارید و از رها کردن زباله در محیط زیست خودداری کنید.

جمع بندی


ایران با تنوع اقلیمی و جاذبه های طبیعی بی نظیر، مکان های ایده آلی برای کمپینگ ارائه می دهد. در این مقاله تعدادی از بهترین مناطق کمپینگ در شمال، جنوب، غرب و مرکز ایران معرفی شد.

نکاتی برای انتخاب محل مناسب کمپینگ ارائه شد، از جمله توجه به آب و هوا، امکانات رفاهی، امنیت و حفاظت از محیط زیست.

در نهایت، به این نکته اشاره شد که کمپینگ فرصتی برای تجربه زندگی در دل طبیعت است و با انتخاب محل مناسب و رعایت نکات ایمنی، می توان از این تجربه لذت برد و خاطرات به یاد ماندنی خلق کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو