خرید اینترنتی بلیط هواپیما برای سفر به خارج از کشور

منبع: آرگا

1

1402/8/25

12:42


هواپیما سریع­ترین و راحت­ترین وسیله نقلیه برای سفر کردن است. با اختراع این وسیله نقلیه امکان مسافرت به نقاط دوردست فراهم شد. مسیرهایی که شاید با وسایل دیگر حتی تا چند هفته طول می­کشید، با هواپیما در عرض چند ساعت طی می­شد. خبری هم از مشکلاتی نظیر تصادف، گم‌شدن، ترافیک و … نبود.

خرید اینترنتی بلیط هواپیما برای سفر به خارج از کشور

اگر قصد داشته باشید به کشورهای دیگر سفر کنید، هواپیما احتمالاً اولین و بهترین گزینه‌ای است که به ذهنتان می‌رسد. در این مقاله قصد داریم از مزایای خرید اینترنتی بلیط هواپیما بگوییم و در ادامه نکاتی را ذکر کنیم که برای خرید بلیط این وسیله نقلیه به کارتان می­ آید.

چرا بلیط هواپیما را اینترنتی بخریم؟

 با رشد و گسترش اینترنت و گوشی­های هوشمند و دیگر وسایل الکترونیکی، تحولات زیادی در زندگی روزمره ما رخ داده است. این تحولات شیوه خرید کردنمان را نیز تغییر داده است. به‌طور مثال دیگر نیازی به مراجعه به آژانس­­های هواپیمایی برای خرید بلیط ندارید؛ بلکه می­توانید با چند کلیک بر روی لپ‌تاپ یا گوشی هوشمند خود بلیط موردنظرتان را از وب‌سایت‌های همان آژانس­های هواپیمایی خریداری کنید، بدون آنکه وقتی را صرف رفت‌وآمد یا ماندن در ترافیک کنید.

اما تکنولوژی بازهم نحوه خرید کردنمان را ساده ­تر و راحت­تر کرده است. ساخت موتورهای جستجوی پیشرفته در بستر اینترنت که تجربه کار با آن را در وب‌سایت گوگل داشته­ایم، در بازار گردشگری نیز خودنمایی می­کند. بازار آنلاین خدمات سفر به خاطر این تکنولوژی ایجادشده است. در این بازار شما می­توانید بلیط هواپیما موردنظرتان را از میان چند ده وب‌سایت مختلف پیدا کنید؛ یا اینکه از سایت‌های جامعی که اطلاعات سایت‌های دیگر را به‌صورت یک‌جا نمایش می‌دهند استفاده کنید.

مزایا هواپیما در مقایسه با دیگر وسایل نقلیه

برای سفر به مقصد موردنظرتان می­توانید از وسایل نقلیه مختلفی نظیر خودروی شخصی، اتوبوس، قطار، هواپیما یا کشتی استفاده کنید. همان‌طور که در ابتدای این مقاله گفتیم، سفر به نقاط دوردست آن‌هم در کم­ترین زمان ممکن تنها از توان وسیله نقلیه سریعی مثل هواپیما برمی‌آید. اگر می­خواهید در زمان صرفه‌جویی کنید، در ترافیک نمانید، نگران تصادفات جاده ­ای و تمام کردن بنزین نباشید، بهتر است به سراغ بلیط هواپیما بروید. لازم به ذکر است که هواپیما امن‌ترین وسیله‌ی نقلیه سفر است.

عوامل تأثیرگذار بر روی قیمت بلیط هواپیما

یکی از مهم­ترین نکاتی که باید قبل از خرید بلیط خارجی بدانید، عواملی است که می­تواند بر روی قیمت این بلیط اثرگذار باشد. با دانستن این عوامل می­توانید بر اساس بودجه ­ای که در اختیار دارید، انتخاب­های بهتری انجام دهید. از طرفی اگر به دنبال بلیط ارزان‌قیمت می­گردید و می­خواهید در هزینه­ هایتان صرفه‌جویی کنید، این نکات به کارتان می­ آید.

 به‌طورکلی می­توان عوامل زیر را مؤثر بر قیمت نهایی بلیط هواپیما دانست:

  • ایرلاین
  • زمان خرید بلیط
  • کلاس پروازی
  • سیستمی یا چارتری بودن پرواز

ایرلاین‌های داخلی و خارجی

شرکت­های هواپیمایی یا ایرلاین‌ها همان صاحبان هواپیماها هستند و با برنامه‌ریزی­ و فعالیت­هایشان، جابه­ جایی مسافران با هواپیما را امکان‌پذیر می­کنند. در کشور خودمان بیش از ۲۰ شرکت هواپیمایی وجود دارد که ازجمله مهم­ترین آن­ها می­توان به ایرلاین ایران ایر و ماهان اشاره کرد. دو ایرلاینی که کلاس بیزنس را نیز به مسافران ارائه می­کنند.

خرید اینترنتی بلیط هواپیما برای سفر به خارج از کشور

برای سفرهای خارجی می­توانید از میان ایرلاین­های داخلی و خارجی هر کدام را برگزینید. باید اعتراف کرد که خدمات و امکانات برخی از ایرلاین­­های خارجی نظیر «قطر ایر ویز» یا «ترکیش ایرلاین» از بهترین ایرلاین­های داخلی نیز بهتر هستند؛ اما خرید اینترنتی بلیط هواپیما از این ایرلاین هزینه‌ی بالاتری نسبت‌به ایرلاین­های داخلی دارد؛ پس اگر به دنبال بلیط ارزان‌قیمت می­گردید، ایرلاین­های داخلی را انتخاب کنید.

کلاس پروازی

عامل مؤثر دیگر کلاس پروازی است. به‌طورکلی ایرلاین‌ها صندلی­های پروازشان را در سه کلاس پروازی زیر به فروش می­رسانند:

  • اکونومی
  • بیزنس
  • فرست

تفاوت این سه کلاس در صندلی­های هواپیما، امکانات هر صندلی، فضای کابین، پذیرایی و نوع غذا است. در واقع هرچه از کلاس اکونومی به فرست نزدیک­تر می­شویم، شاهد رشد کیفیتِ خدمات و امکاناتی هستیم که در اختیار مسافران یک پرواز قرار داده می­شود.

اگر به دنبال سفری راحت و لوکس به یک کشور خارجی هستید و بودجه کافی در اختیار دارید، به سراغ بلیط بیزنس یا حتی فرست یک ایرلاین بروید؛ اما اگر می­خواهید ارزان سفر کنید، کلاس اکونومی را به شما پیشنهاد می­کنیم.

خرید اینترنتی بلیط هواپیما برای سفر به خارج از کشور

زمان خرید بلیط

عامل تأثیرگذار دیگر زمان خرید بلیط است. بلیط هواپیما تحت تأثیر میزان تقاضا برای سفر به یک مقصد خاص است. شهر استانبول ترکیه را در نظر بگیرید که یکی از شهرهای توریستی شناخته‌شده است که هرسال گردشگران زیادی از کشورهای مختلف راهی آن می­شوند. این شهر در فصل پاییز و بهار در مقایسه با تابستان خلوت­تر است. هزینه اقامت و خرید بلیط هواپیما استانبول در این دو زمان به دلیل کاهش تقاضا برای سفر به این شهر کاهش می­یابد؛ پس اگر می­خواهید در هزینه ­های سفرتان صرفه‌جویی کنید حتماً درباره زمان­های شلوغی و خلوتی مقصد موردنظرتان تحقیق کنید.

بلیط سیستمی یا چارتری؟

عامل آخری که بر روی قیمت بلیط هواپیما اثر می­گذارد، سیستمی یا چارتری بودن بلیط است. این دو بلیط در زمینه­ های زیر باهم متفاوت‌اند:

  • بلیط چارتری غیرقابل استرداد است؛ اما بلیط سیستمی این‌گونه نیست.
  • ساعت و روز پرواز بلیط سیستمی را می­توانید تغییر دهید. بلیط چارتری این امکان را ندارد.
  • برنامه زمانی و قیمت بلیط سیستمی باثبات‌تر است.
  • احتمال کاهش قیمت در بلیط­های چارتری، به‌خصوص با کاهش تقاضای سفر، بیشتر از بلیط­ های سیستمی است.

میزان بار مجاز برای پرواز خارجی

یکی از مهم­ترین نکاتی که در هنگام پرواز با هواپیما به خارج از کشور باید بدانید، میزان بار مجاز ایرلاین موردنظرتان است. آگاهی از این مورد به شما کمک می­کند که در زمان پرواز لازم نباشد جریمه­ای برای بار اضافی بپردازید یا چمدان­هایتان را خالی کنید تا وزن آن به عدد موردنظر آن ایرلاین برسد.

به‌طورکلی می­توان میزان بار مجاز برای کلاس­های پروازی را به‌صورت زیر در نظر گرفت:

  • کلاس اکونومی: حداکثر باز مجاز ۳۰ کیلوگرم در قالب یک چمدان است.
  • کلاس بیزنس: حداکثر باز مجاز این کلاس ۴۰ کیلوگرم در قالب دو چمدان است.
  • کلاس فرست: حداکثر بار مجاز در این کلاس ۵۰ کیلوگرم در قالب دو چمدان است.

نکته: این اعداد به‌طور میانگین و تقریبی است و برای اطلاع از وزن دقیق کلاس پروازی ایرلاین موردنظرتان باید بیشتر تحقیق کنید.

نکته ۲: وزن و ابعاد کیف‌دستی که می­توانید وارد کابین کنید نیز برای هر کلاس و ایرلاین متفاوت می­شود.

نکته ۳: برخی از وسایل را نمی­توانید وارد بخش بار یا کابین هواپیما کنید.

مدارک لازم برای پرواز خارجی

برای سفر با هواپیما به کشورهای دیگر نیاز به مدارکی دارید که در ادامه نام می­بریم:

پاسپورت یا گذرنامه: مهم­ترین مدرکی که در زمان خرید اینترنتی بلیط باید در اختیار داشته باشید، پاسپورت است. در هنگام خرید باید شناسه پاسپورت­تان را وارد کنید تا بتوانید مراحل خرید خود را کامل کنید.

عوارض خروج از کشور: یکی دیگر از مدارک موردنیاز برای سفر خارجی با هواپیما فیش پرداختی عوارض خروج از کشور است. شما می­ توانید بلیط خود را تهیه کنید و سپس برای پرداخت این عوارض اقدام کنید. حتی می­توانید در فرودگاه این کار را انجام دهید.

جمع‌بندی

همان‌طور که هواپیما سفر را راحت‌تر و سریع­تر کرده است، تکنولوژی‌هایی نظیر اینترنت و موتورهای جستجو نحوه خرید کردن ما را سریع­تر کرده ­اند. پس اگر می‌خواهید در وقتتان صرفه‌جویی کنید، بلیط هواپیما را به‌صورت آنلاین از بازارهای آنلاین گردشگری خریداری کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو