آیا عصب کشی و درمان ریشه دندان درد دارد

آیا عصب کشی و درمان ریشه دندان درد دارد


منبع: ایران ناز

2

1402/8/25

13:25


آیا عصب کشی و درمان ریشه دندان درد دارد

آیا عصب کشی و درمان ریشه دندان درد دارد

 

درد موقع درمان ریشه دندان

فرایند درمان ریشه دندان با تزریق یک بی حسی شروع می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت که اگر این بی حسی به درستی تزریق شود، شما هیچ دردی را در طول فرایند حس نخواهید کرد.

 

پس تنها موردی که باید برای جلوگیری از ایجاد درد در حین درمان به آن توجه داشته باشید، این است که به یک متخصص مطمئن مراجعه کنید که تجربه و مهارت کافی را در این زمینه داشته باشد و بتواند مقدار دوز کافی بی حسی را به روش صحیح تزریق کند.

 

درمان دوباره مجدد ریشه دندان به این ترتیب شما یک فرایند درمانی کاملا بدون درد را تجربه خواهید کرد؛ حتی در مواردی که شدت عفونت بسیار زیاد است، متخصص درمان ریشه دندان با صلاحدید خود و متخصص بیهوشی، شما را تحت بیهوشی عمومی‌ درمان خواهد کرد تا درد کمتری را حس کنید.

 

علت ایجاد درد پس از درمان ریشه دندان

علت به وجود آمدن درد پس از برطرف شدن اثر بی حسی را می‌توان یکی از موارد زیر دانست:

 

• زیاد بودن حجم کار انجام شده

• خارج کردن ذرات ریزبافت عفونی از داخل بافت استخوانی دندان

• وجود التهاب در بافت اطراف دندان

• گسترش زیاد عفونت و آسیب دیدن لثه‌ها

• درگیر شدن چند کانال دندانی

 

آیا عصب کشی و درمان ریشه دندان درد دارد

 

آیا درد پس از درمان ریشه غیرطبیعی است؟

عفونت ریشه دندان با توجه به این موارد باید گفت که ایجاد درد پس از درمان ریشه همیشه به معنای درست انجام نشدن فرایند یا نتیجه نگرفتن از درمان نیست! بلکه در بیشتر موارد می‌توان آن را نشانه ای از تلاش سیستم ایمنی بدن برای بهبود بهتر دندان دانست.

 

زیرا در طی درمان ریشه دندان، بافت اطراف ریشه و کانال‌های آن تحریک شده‌اند؛ در نتیجه بدن فاکتور‌های التهابی را در این قسمت‌ها ترشح می‌کند که به بهبود بافت‌های آسیب دیده کمک زیادی خواهند کرد.

 

بنابراین وجود یک مقدار درد پس از درمان ریشه، حالت طبیعی دارد و تنها در صورت طولانی شدن، باید نگران شوید.

 

درد پس از درمان ریشه دندان

بسیاری از افرادی که به دنبال پاسخ سوال ” آیا درمان ریشه درد دارد ” می‌گردند، می‌خواهند درباره درد پس از آن اطلاعاتی را به دست آورند. باید بدانید که درد پس از درمان ریشه کاملا طبیعی است؛ به ویژه اگر شدت عفونت زیاد و تا عمق دندان نفوذ کرده باشد.

 

به همین دلیل دندانپزشکان، دارو‌هایی را برای شما تجویز می‌کنند که با خوردن آن‌ها می‌توانید شدت این درد را کاهش دهید. با در نظر گرفتن همه این موارد باز هم می‌توان گفت که درد ناشی از درمان ریشه در مقایسه با دردی که شما قبل از انجام فرایند درمانی داشته‌اید، بسیار کمتر است.

 

به عبارت بهتر هدف از انجام این درمان، تسکین درد‌های شما است و زمانی که شما از مطب خارج می‌شوید، قطعا حس بهتری خواهید داشت و درد غیر قابل تحملی را تجربه نخواهید کرد.

 

دکتر نفیسه امامی  متخصص درمان ریشه دندان

دکتر نفیسه امامی  متخصص درمان ریشه دندان

 

درد ریشه دندان تا چند روز طول می‌کشد؟

در حالت‌های معمولی، بیشترین درد در ناحیه دندان درمان شده تا 6 ساعت پس از برطرف شدن اثر بی حسی خود را نشان می‌دهد و تا دو روز ادامه خواهد داشت. اما مدت زمان این درد بستگی به عوامل مختلفی دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

• میزان مقاومت بیمار در برابر درد

• نوع پاسخ بدن بیمار به درمان انجام شده

• میزان عفونت موجود در ریشه دندان

• میزان درد قبل از شروع فرایند درمانی

 

متخصص اندو غرب تهران با توجه به همه این موضوعات، درد پس از درمان ریشه دندان نهایتا تا یک هفته شدید خواهد بود که در این مورد هم با استفاده از مسکن‌های مناسب قابل درمان است.

 

اما اگر بیشتر از این مدت طول کشید یا اطراف ناحیه درمان التهاب زیادی داشت، حتما باید مجددا به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید تا علت این موضوع را ریشه یابی و برطرف کند.

 

چون ممکن است تداوم این درد به دلیل از بین نرفتن کامل بافت‌های عفونی باشد که در نهایت منجر به درمان مجدد ریشه دندان شود.

 

چگونه می‌توان درد درمان ریشه دندان را کاهش داد؟

بهترین راه برای کاهش درد پس از درمان ریشه، استفاده از مسکن مناسب یک ساعت قبل از شروع فرایند درمانی است.

 

البته هرگز نباید بدون تجویز پزشک هیچ مسکنی را مصرف کنید؛ بنابراین قبل از شروع فرایند درمان می‌توانید از پزشک خود سوال کرده و بهترین مسکن را برای کاهش درد انتخاب نمایید.

 

باید بدانید که در این مورد اصلا مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک توصیه نمی‌شود و مشورت با دندانپزشک در همه زمینه‌ها اجباری است.

 

علاوه بر این، مراجعه به متخصص درمان ریشه دندان که مهارت خوبی در تزریق بی حسی داشته باشد و از مواد باکیفیت استفاده کند، می‌تواند در کاهش این درد اثر به‌سزایی داشته باشد.

 

چگونه می‌توان درد درمان ریشه دندان را کاهش داد؟

چه زمانی به متخصص اندو ( متخصص ریشه دندان) احتیاج دارید؟

 

مراقبت‌های پس از درمان ریشه دندان

به جز مصرف مسکن‌های OTC مانند استامینوفن یا ایبوپروفن، راه‌های دیگری هم برای مدیریت درد ایجادشده پس از برطرف شدن اثر بی حسی وجود دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

• قرار دادن یک کیسه یخ بر روی گونه

• خودداری از مصرف غذا‌های سفت

• خوردن غذا‌های خنک (نه خیلی داغ و نه خیلی سرد)

• استفاده از شوینده مناسب دهان یا آب نمک پس از انجام درمان ریشه

• قرار دادن سر در موقعیت مناسب در هنگام دراز کشیدن (کمی‌ بالاتر از سطح بدن)

• انجام کمپرس گرم

 

دقت داشته باشید که بسته به نوع پاسخ بدن شما به درمان ریشه دندان، ممکن است هریک از این روش‌ها اثر متفاوتی داشته باشد. برای مثال شاید قرار دادن یخ یا کمپرس گرم برای بسیاری از افراد باعث تسکین درد نشود.

 

به همین دلیل حتما در این رابطه با پزشک خود مشورت کرده و با توجه به عمق درمان، بهترین راه را برای کاهش درد انتخاب کنید.

 

رزرو وقت مقالات جهت بررسی و مشاوره درمان با کلینیک دندان پزشکی دکتر نفیسه امامی

برای رزرو وقت مقالات جهت بررسی و مشاوره درمان با کلینیک دندان پزشکی دکتر نفیسه امامی

تماس حاصل فرمایید؛ شماره کلینیک 02188059029

 

سخن پایانی

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که آیا درمان ریشه درد دارد یا خیر؟ همچنین راه‌هایی را برای کاهش درد پس از درمان ریشه به شما معرفی کردیم تا با استفاده از آن‌ها بتوانید راحت‌تر این درد را تحمل کنید.

 

دقت داشته باشید که هرگز نباید برای تسکین این درد، به طور خودسرانه دارو یا آنتی بیوتیک مصرف کنید؛ تنها مسکن‌های تجویزشده توسط پزشک را بخورید و در صورت طولانی شدن درد (بیش از 2 هفته) مجددا به پزشک مراجعه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو