راهکارهای درمان پوسیدگی دندان با طب سنتی

راهکارهای درمان پوسیدگی دندان با طب سنتی


منبع: آرگا

5

1402/2/15

10:39


پوسیدگی دندان یکی از مسائل متداول در بین بزرگسالان و کودکان می باشد که به علل مختلفی بروز می کند. در این مطلب پیرامون درمان پوسیدگی دندان با طب سنتی به صحبت می پردازیم. با ما همراه باشید.

پوسیدگی دندان به شیوه زندگی فرد بستگی داشته و کاملا قابل کنترل و پیشگیری می باشد. در طب سنتی برای درمان این عارضه روش هایی ارائه شده است که می توانید از آن ها کمک بگیرید. از این رو در ادامه به روش های درمان پوسیدگی دندان با طب سنتی می پردازیم.

روش های درمان پوسیدگی دندان با طب سنتی

امروزه با آشنایی بیشتر مردم با طب سنتی، در دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن روش های درمانی آن بسیار محبوبیت پیدا کرده است. این طب در امر بهداشت دهان و دندان نیز توصیه های عالی دارد. طب سنتی گیاهان مختلفی را برای درمان پوسیدگی دندان معرفی می کند.

همانطور که می دانید پوسیدگی دندان چه در کودکان و چه بزرگسالان امر متداولی است که به علل مختلفی ازجمله عدم بهداشت دهان و دندان بروز می یابد. حال اگر مایلید تا با روش های درمان پوسیدگی دندان از طریق طب سنتی آشنا شوید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

منظور از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان نوعی اختلال است که به شیوه زندگی افراد بستگی داشته و کاملا قابل پیشگیری و کنترل می باشد. ترشحاتی که از سینوس ها و بخش های فوقانی سر به طرف حفره دهان وارد می شوند نیز سبب پوسیدگی دندان و تغییر رنگ آن می شوند. معمولا پوسیدگی دندان علائم اولیه خاصی ندارد.

این اختلال با ظهور دانه های سیاه یا سفید روی دندان تشخیص داده می شود. سرانجام پوسیدگی شروع به سوراخ نمودن دندان و اصطلاحا کرم خوردگی آن می نماید و به ساختار درونی می رسد. در این مرحله دندان حساس شده و درد شروع می شود. درد حاصل از کرم خوردگی دندان شدیدتر از پوسیدگی می باشد.

علل بروز پوسیدگی دندان

در بیشتر موارد مشکلات دندان ناشی از مشکلات لثه و از بین رفتن تدریجی آن می باشد. این موضوع به علت عفونت لثه و بافت های نرم پشت دندان روی می دهد. از دیگر علل بروز پوسیدگی دندان عبارت است از:

  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • بیماری های لثه و جرم دندان
  • پوکی استخوان
  • آسیب ها یا شکستگی دندان
  • سوء مزاج
  • غلبه صفرا
  • وارد شدن ترشحات از قسمت فوقانی سر و سینوس ها به دهان

اقسام پوسیدگی دندان

پوسیدگی سوراخ ایجاد شده روی دندان می باشد این حفره زمانی ایجاد می شود که اسید سبب فرسایش مینای دندان می گردد. پوسیدگی دندان انواع مختلفی دارد که سه مورد رایج آن شامل پوسیدگی سطح، شکاف و ریشه می باشد.

۱. پوسیدگی سطحی دندان

در این نوع پوسیدگی که معمولا روی کناره های دندان ایجاد می شود بر سطح صاف بیرونی آن تاثیر می گذارد. این نوع پوسیدگی کمتر شایع است و در مدت خیلی طولانی روی می دهد. هر چند این پوسیدگی شایع نیست ولی می تواند برای افرادی که به بهداشت دهان و دندان اهمیت نمی دهند مشکل ساز شود.

۲. پوسیدگی شکافی و حفره ای

این پوسیدگی اکثرا روی دندان های آسیاب روی می دهد. از آنجا که پلاک و غذا به راحتی در شکاف و شیارهای بالای دندان گیر می کنند؛ پوسیدگی حفره ای شایع تر است. به ویژه برای افرادی که به طور منظم مسواک نمی زنند. در بعضی موارد برای پیشگیری از این نوع پوسیدگی می توان از سیلانث ها برای کمک به محافظت دندان در کودکان و بزرگسالان در معرض خطر بیشتر استفاده نمود.

۳. پوسیدگی ریشه دندان

پوسیدگی ریشه که در سطح ریشه دندان بروز می یابد در افراد مسن بخصوص سالمندان که احتمال ابتلا به اختلالات لثه شامل عقب رفتگی لثه در آنها زیاد است بیشتر روی می دهد. وقتی لثه عقب می رود بافت اطراف دندان خیلی پایین می رود و سطوح ریشه در معرض دید قرار گرفته که سبب می شود در برابر اسیدهای فرسایشی مواد غذایی، باکتری ها و پوسیدگی ها مستعد تر گردد. در ادامه ریشه دندان پوسیده می شود.

طب سنتی و توجه به استحکام دندان ها

هر اندازه استحکام دندان بیشتر باشد دیرتر دچار پوسیدگی شده و کمتر آسیب می بیند. می توانید با برخی راهکارهای طب سنتی به درمان و افزایش استحکام دندان های خود بپردازید از جمله:

  • هر هفته دو الی سه مرتبه عسل را با اندکی سرکه روی دندان ماساژ دهید. این کار سبب پاک شدن جرم و سفید شدن دندان می شود و استحکام دندان را افزایش می دهد.

  • جویدن کمی کندر سبب استحکام دندان می شود در ضمن با تقویت لثه از بروز عفونت و پوسیدگی دندان در طولانی مدت پیشگیری می کند.
  • پوست تازه گردو را روی دندان بزنید. این کار سبب تقویت دندان ها می شود. با توجه به این که پوست گردو خواص ضد میکروبی دارد میکروب های سطح دهان و دندان را از بین می برد. همچنین ضد قارچ است و با تنظیم پی اچ سطح دهان از بروز عفونت پیشگیری می کند.

سلامت دندان از طریق طب سنتی

همانطور که پیشتر اشاره شد امروزه روش های طب سنتی شدیدا پیشرفت کرده و به سلامت دهان و دندان کمک زیادی می کند. در مطالعه صورت گرفته ترکیبات اصلی میخک که شامل اوژنول و بتا کاریوفیلن است خواص ضد میکروبی داشته و می تواند به عنوان یک عامل ضد باکتریایی طبیعی در مقابل باکتری های بیماری زا، پوسیدگی زا و پریودنتال عمل می کند.

استفاده از آلوئه ورا، چریش، زردچوبه، موم عسل، سیر و برگ کاری هم برای حفظ سلامت پریودنتال خیلی مفید است. مطالعاتی درباره فعالیت ضد پوسیدگی اکالیپتوس همراه با سیر؛ زنجبیل، پیاز و عسل صورت گرفته که همه این موارد را عاملی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان دانسته و اشاره می کند که به سلامت دهان و دندان هم کمک می کنند.

از توصیه های مهم در طب سنتی برای درمان و پیشگیری از پوسیدگی دندان عبارت است از:

  • مصرف خوراکی خیلی شیرین را کاهش دهید.
  •  از شکستن خوراکی های سفت با دندان خودداری کنید.
  • از خوردن و نوشیدن خوراکی های سرد و گرم پشت سرهم خودداری کنید.
  • رفلاکس معده برای سلامت دندان مضر بوده و باید نسبت به درمان آن حتما اقدام شود.

درمان پوسیدگی دندان در طب سنتی

هر چند مراجعه به دندانپزشک برای درمان پوسیدگی دندان بهترین کار می باشد با این حال برخی روش ها در طب سنتی نیز می توانند کمک کرده پوسیدگی دندان کند شده و از عمیق و دردناک شدن آن جلوگیری شود. اگر پوسیدگی دندان مورد درمان قرار نگیرد سریعا پیشرفت کرده و در نهایت با رسیدن به عمق دندان سبب درد شدید و حتی آسیب های جدی هم می شود.

از جمله روش های طب سنتی برای درمان پوسیدگی دندان عبارتند از:

روغن پونه کوهی

برخی پژوهش ها نشان می دهد که روغن پونه کوهی همچون یک ضد عفونی کننده طبعی عمل می کند و در طب سنتی برای درمان پوسیدگی دندان خیلی موثر است. از ترکیبات موجود در پونه کوهی خواص ضد میکروبی قوی آن است که به پوسیدگی دندان کمک می کند. می توانید با روغن پونه کوهی هر روز مسواک زده تا به کند شدن روند پوسیدگی کمک کنید.

 زایلیتول

زایلیتول نوعی شیرین کننده طبیعی است که از گسترش باکتری ها و پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. از این رو اغلب زایلیتول به عنوان ماده در خمیر دندان به کار می رود. این ماده از فیبرهای گیاهی مشتق شده و می تواند با تجزیه قند سطح پی اچ دندان را خنثی نگه دارد. در ضمن از انتشار اسیدی که سبب پوسیدگی دندان می شود پیشگیری کند.

روغن میخک

میخک درمان طبیعی ثابت برای درمان دندان درد می باشد. به کمک پنبه ای آغشته به روغن میخک و قرار دادن آن روی دندان می توانید درد دندان را تسکین بخشید. همچنین برای بازیابی مینای دندان این روغن اثر بی حس کننده برای مبارزه با درد ایجاد کرده و به دندان در حفظ مواد معدنی کمک می نماید. می توانید این روغن را با روغن میخک ترکیب کرده و در دهان بچرخانید تا پوسیدگی و التهاب لثه را کاهش دهید.

گیاه چریش

گیاه چریش در فصل بهار در کوه های خراسان می روید. این گیاه شبیه تره بوده و در طب سنتی برای درمان پوسیدگی دندان توصیه شده است. می توانید با مسواک زدن توسط چوب یا برگ های گیاه باکتری های ایجاد کننده پوسیدگی دندان را نابود کنید.

روغن قوی موجود در چریش به عنوان دارویی برای درمان عفونت های دهان، پوسیدگی دندان و پیشگیری از خونریزی و درد لثه سابقه دیرینه دارد. همچنین از چریش برای کاهش باکتری های دهان، تمیز و سفید کردن طبیعی دندان و حتی مقابله با بوی بد دهان استفاده می شود.

ریشه شیرین بیان

جویدن ریشه شیرین بیان به کند شدن پوسیدگی دندان کمک می کند. این گیاه دارای خواص ضد میکروبی بوده و باکتری هایی که سبب بروز و رشد حفره روی دندان می شوند را مهار می کند. بهتر است از ریشه شیرین بیان طبیعی و گیاهی استفاده و از مصرف شیرین بیان فراوری شده که دارای مواد شیرین کننده می باشند به طور جد خودداری شود.

چای سبز

نوشیدن چای سبز بدون قند و شیرین کننده می تواند تجمع باکتری های مضر دهان و دندان را مهار کند. چای سبز دارای میزان مناسبی از فلوئور طبیعی می باشد که به عنوان یک پیشگیری کننده از پوسیدگی عمل می نماید. حتی می توانید از چای سبز به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

البته دهانشویه اصلی را با چای سبز جایگزین نکنید و تنها از آن به عنوان دهانشویه مکمل بهره بگیرید.

روغن نارگیل

چرب کردن دندان بعد از مسواک زدن با کمی روغن نارگیل یا دارچین نقش موثری در سلامت دندان ها دارد. همچنین افراد با مزاج گرم می توانند از روغن گل سرخ در این راستا بهره بگیرند.

پیشگیری از پوسیدگی دندان در طب سنتی

برای پیشگیری از پوسیدگی دندان طب سنتی موارد زیر را توصیه می نماید:

۱. آداب خوردن و آشامیدن را رعایت کنید.

برای جلوگیری از اختلال هضم و فساد غذا در معده نخستین موضوع رعایت آداب غذا خوردن و نوشیدن است. به طور مثال خوردن تخم مرغ و ماهی سبب فساد در معده می شود و بخارهای متصاعد از آن سبب پوسیدگی دندان می گردد. زیاده روی در مصرف غذا نیز به علت اختلال در فرایند هضم غذا و تولید گازهایی که از طریق دهان بیرون فرستاده می شود بر سلامت دندان تاثیر می گذارد.

۲. بعد از غذا خوردن بلافاصله نخوابید.

یکی از موارد ضروری در جلوگیری از پوسیدگی دندان نخوابیدن بلافاصله بعد از غذا می باشد. اگر سریعا بعد از خوردن غذا بخوابید غذا در معده فاسد شده و بخارات متصاعد از آن با ورود به حفره دهانی سبب آسیب به بافت دندان و مینای آن می شود. همچنین نباید روی معده بخوابید این کار تنفس را به هم ریخته و به تدریج بر روی دندان تاثیر گذاشته و سبب پوسیدگی آن می شود.

۳. از مسواک مناسب استفاده کنید.

از مسواک با نرمی مناسب استفاده و همچنین برای دفع ریزه های غذا از لا به لای دندان خلال دندان هم استفاده شود. مسواک زدن با چوب مخصوصی به اسم اراک، ریشه شیرین بیان، چوب بید، هلو، شفتالو و چوب زیتون هم به سلامت دندان کمک می کند. استفاده از مسواک بایستی بیش از حد نباشد زیرا سبب آسیب لثه ها می شود.

۴. دندان ها را با نمک و عسل بشویید.

استفاده از نمک و عسل برای شستن دندان خیلی موثر است. شستشوی دندان با محلول گلاب و عسل نیز بعد از مسواک زدن به حفظ سلامت دندان ها کمک می کند.

۵. از جویدن موادی که قوام سخت دارند پرهیز کنید.

از جویدن موادی که دارای قوام سخت هستند به ویژه اگر شیرین باشند مانند آب نبات و انجیر خشک پرهیز کنید.

۹. از خوردن چای و قهوه غلیظ خودداری کنید.

چای و قهوه غلیظ تاثیر منفی بر روی دندان دارد و هرچه غلیظ تر باشد تیرگی آن ها روی دندان بیشتر باقی می ماند.

۶. از موادی که سبب زبری و کندن دندان می شود پرهیز کنید.

از خوردن موادی که سبب زبری و کند شدن دندان می شوند از جمله ترشی، میوه های ترش، خوردن خوراکی های خیلی گرم بعد از خوراکی های سرد و برعکس پرهیز کنید.

۷. از شکستن مواد سخت با دندان پرهیز کنید.

از شکستن مواد سخت با دندان مانند بادام، فندق، و پسته که سبب آسیب به دندان می شوند پرهیز کنید.

۸. از خوردن برخی مواد غذایی خاص پرهیز کنید.

برخی مواد غذایی مانند سبزی تره مزاج گرم داشته و سبب خراب شدن لثه می شود. از این رو افراد گرم مزاج نباید آن را استفاده کنند و بهتر است با گشنیز و کاسنی تازه مصرف شود.

۱۰. از مصرف زیاد مواد قندی خودداری کنید.

از مصرف مواد قندی و نوشیدنی هایی که حاوی قند زیاد هستند، مانند نوشابه نیز خودداری نمایید.

در صورت تمایل برای آشنایی با روش های درمان ریشه دندان و رفع آبسه دندان با معجون های خانگی روی لینک ها کنید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو